Hövding kastar in handduken – ansöker om konkurs

Permalänk
Melding Plague

Hövding kastar in handduken – ansöker om konkurs

Efter Konsumentverket satt stopp för försäljning av Hövding-hjälmar har företaget nu ansökt om konkurs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Hövding vill passa på att tacka alla kunder, återförsäljare, leverantörer och inte minst medarbetare för alla fantastiska insatser under de 12 år vi räddat liv på cyklister."

Det enda de har räddat är frisyrer.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Min kära mor köpte ett sånt här åbäke till mig. Gav mig bara ångest av vad hon lagt på skiten.

Jag tänker att de nog fungerat väl nog och den är klart smidigare att packa ner i väskan än en hjälm och förr i världen hade jag nog även kunnat bry mig om frissan. Så jag tycker inte att de är helt utan funktion…

… Men för priset, att de kan utlösas närsom och inte kan återanvändas och att man behöver hatta med laddande och att 5 år senare vet jag inte om den faktiskt fungerar längre till skillnad från min hjälm för 10+ år sedan.

Ett tag såg jag dom på folk överallt och tänkte att denna produkt är översåld. Måste ha varit bra marknadsföring för jag ser inte att den varit vettig för den breda allmänheten.

Det enda som förvånar mig är att man först NU kommer fram till att de inte är säkra nog.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat poängen, kragen ger mig bara dålig magkänsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Min kära mor köpte ett sånt här åbäke till mig. Gav mig bara ångest av vad hon lagt på skiten.

Jag tänker att de nog fungerat väl nog och den är klart smidigare att packa ner i väskan än en hjälm och förr i världen hade jag nog även kunnat bry mig om frissan. Så jag tycker inte att de är helt utan funktion…

… Men för priset, att de kan utlösas närsom och inte kan återanvändas och att man behöver hatta med laddande och att 5 år senare vet jag inte om den faktiskt fungerar längre till skillnad från min hjälm för 10+ år sedan.

Ett tag såg jag dom på folk överallt och tänkte att denna produkt är översåld. Måste ha varit bra marknadsföring för jag ser inte att den varit vettig för den breda allmänheten.

Det enda som förvånar mig är att man först NU kommer fram till att de inte är säkra nog.

Inget försvar för Hövding, men en traditionell cykelhjälm har väl också en rekommenderad livslängd? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cykelhjalm-en-farskvara

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vart ska jag nu få min fix? Har en stark önskan att bära en explosiv krage runt halsen!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

… Men för priset, att de kan utlösas närsom och inte kan återanvändas och att man behöver hatta med laddande och att 5 år senare vet jag inte om den faktiskt fungerar längre till skillnad från min hjälm för 10+ år sedan.

Å andra sidan, en cykelhjälm (alltså, en riiktiig hjälm, som är en hjälm och inte en air bag) är också inte heller menad att kunna återanvändas efter en smäll, och den har också begränsad hållbarhet.

Skumplasten den är gjord av blir hårdare och tappar sin stötdämpande förmåga med tiden, så man ska byta ut den var femte år eller så. Det brukar finnas ett "bäst före"-datum på en klisterlapp inuti hjälmen, som man bör kolla åtminstone när man köper hjälm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Min kära mor köpte ett sånt här åbäke till mig. Gav mig bara ångest av vad hon lagt på skiten.

Jag tänker att de nog fungerat väl nog och den är klart smidigare att packa ner i väskan än en hjälm och förr i världen hade jag nog även kunnat bry mig om frissan. Så jag tycker inte att de är helt utan funktion…

… Men för priset, att de kan utlösas närsom och inte kan återanvändas och att man behöver hatta med laddande och att 5 år senare vet jag inte om den faktiskt fungerar längre till skillnad från min hjälm för 10+ år sedan.

Ett tag såg jag dom på folk överallt och tänkte att denna produkt är översåld. Måste ha varit bra marknadsföring för jag ser inte att den varit vettig för den breda allmänheten.

Det enda som förvånar mig är att man först NU kommer fram till att de inte är säkra nog.

Din 10+ år gamla hjälm är nog långt över bäst före-datumet med. Jag brukar byta vartannat år för säkerhets skull.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vart ska jag nu få min fix? Har en stark önskan att bära en explosiv krage runt halsen!

Stick huvudet genom en fyrverkerilåda? Blir festligt till nyår!

Sedan är väl dock sanningen att Hövding inte är explosiv som en riktig airbag. Det är väl det som förutom elektronikens hastighet begränsar vid vilken hastighet den kan hinna fungera som tänkt.

Permalänk
Medlem

Hade vi några aktieägare på SweC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vart ska jag nu få min fix? Har en stark önskan att bära en explosiv krage runt halsen!

Är Wedlock med Rutger Hauer din favoritfilm, kanske?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vart ska jag nu få min fix? Har en stark önskan att bära en explosiv krage runt halsen!

Finns andra alternativ:
https://www.thedailybeast.com/oculus-co-founder-palmer-luckey...

Kolla gärna in den om ni missat, skaparen till Oculus gick bananas för ett år sedan och gjorde ett vr-headset som kunde döda

Permalänk
Medlem

Man kan fundera vad som nu händer för befintliga kunder som använder deras app?

Jag är stolt över att Konsumentverket satt stopp för Hövding 3 efter sin genomgång. Det viktigaste skall alltid vara människors hälsa och säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Hade vi några aktieägare på SweC?

Som redan påpekats i den andra tråden är bolaget utköpt och avnoterat sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Såg en patetisk video på SVT med Hövdings VD som beklagade sig över de dumma myndigheterna som lägger krokben för deras produkt.

VDn kanske skulle börja tillverka fotbollar eller något annat trivialt, istället för att tillverka undermåliga säkerhetsprodukter och sen gnälla över att de får säljförbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Å andra sidan, en cykelhjälm (alltså, en riiktiig hjälm, som är en hjälm och inte en air bag) är också inte heller menad att kunna återanvändas efter en smäll, och den har också begränsad hållbarhet.

Skumplasten den är gjord av blir hårdare och tappar sin stötdämpande förmåga med tiden, så man ska byta ut den var femte år eller så. Det brukar finnas ett "bäst före"-datum på en klisterlapp inuti hjälmen, som man bör kolla åtminstone när man köper hjälm.

Problemet är väl också att folk som har några år gamla hövding inte har någon aning om eländet faktiskt fungerar längre. Det märks när det smäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var väntat, jag såg från början att de sålde luftslott. De har haft problem hela vägen som de vägrat ta ansvar för och bara skyllt ifrån sig eller förnekat.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Såg en patetisk video på SVT med Hövdings VD som beklagade sig över de dumma myndigheterna som lägger krokben för deras produkt.

VDn kanske skulle börja tillverka fotbollar eller något annat trivialt, istället för att tillverka undermåliga säkerhetsprodukter och sen gnälla över att de får säljförbud.

De har ju funnits i mer än ett decennium, så de har inte mycket annat att klaga på än sig själva

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett hur man skulle vikta fördelen med en Hövding över en vanlig hjälm sett till att man måste lita på att den alltid ska kunna lösa ut, det går väl inte att funktionskontrollera den heller innan. Med en vanlig hjälm så sitter den betryggande på huvudet, och det finns inte direkt några mekanismer som kan fallera om man spänner på sig den på rätt sätt. Det här är ett praktexempel på ett fall där "less is more" och "keep it simple" gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inget försvar för Hövding, men en traditionell cykelhjälm har väl också en rekommenderad livslängd? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cykelhjalm-en-farskvara

Ja man ska nog inte ha en hjälm mer än fem år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Å andra sidan, en cykelhjälm (alltså, en riiktiig hjälm, som är en hjälm och inte en air bag) är också inte heller menad att kunna återanvändas efter en smäll, och den har också begränsad hållbarhet.

Skumplasten den är gjord av blir hårdare och tappar sin stötdämpande förmåga med tiden, så man ska byta ut den var femte år eller så. Det brukar finnas ett "bäst före"-datum på en klisterlapp inuti hjälmen, som man bör kolla åtminstone när man köper hjälm.

En stel frigolithjälm är troligen bättre än outlöst airbag i vilket fall. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Min kära mor köpte ett sånt här åbäke till mig. Gav mig bara ångest av vad hon lagt på skiten.

Eller så tänker du: så snäll min mor är som vill lägga så här mycket pengar på att jag ska vara säker i trafiken - så blir du glad istället

OnT: Trist för existerande kunder och anställda, konkurs precis innan jul önskar man ju ingen

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inget försvar för Hövding, men en traditionell cykelhjälm har väl också en rekommenderad livslängd? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cykelhjalm-en-farskvara

Ingen kan garantera säkerheten efter X år är ju inte konstigt men innebär inte heller att hjälmen inte lämgre duger. Jag har dock svårt att se att min hjälm med ganska sparsamt bruk och väl förvarad inte skulle hålla upp bra nog. Jag vet dock inte om min hövdning ens utlöser i vilket fall den är 100% meningslös om olyckan är framme.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har aldrig sett hur man skulle vikta fördelen med en Hövding över en vanlig hjälm sett till att man måste lita på att den alltid ska kunna lösa ut, det går väl inte att funktionskontrollera den heller innan. Med en vanlig hjälm så sitter den betryggande på huvudet, och det finns inte direkt några mekanismer som kan fallera om man spänner på sig den på rätt sätt. Det här är ett praktexempel på ett fall där "less is more" och "keep it simple" gäller.

Hållet med om allt utom då att jag tror skyddet en Hövding ger borde ser ut att vara klart större än en vanlig cykelhjälm. Om den funkar den nu funkar…
I alla fall är det inte skönt att slå huvudet med en vanlig hjälm, även om det är bara är en liten smäll (jag har gjort).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inget försvar för Hövding, men en traditionell cykelhjälm har väl också en rekommenderad livslängd? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/cykelhjalm-en-farskvara

Man hade ju velat se riktig forskning eller statistik på det påståendet också. Vad tillverkarna säger tycker jag verkar orelevant, de vill ju självklart att man köper ny dyr hjälm varenda år.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som aldrig hörts talas om denna produkten innan? Förrän igår...

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DavidtheDoom:

Vart ska jag nu få min fix? Har en stark önskan att bära en explosiv krage runt halsen!

Tror att det finns någon ö du kan åka till och få ett fint radiostyrt halsband med dylik funktion!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tror att det finns någon ö du kan åka till och få ett fint radiostyrt halsband med dylik funktion!

Permalänk

Jag fattade aldrig varför de inte var godkända för lådcyklar. Det stod överallt i produktbeskrivningarna. Jag menar, om man kan invalidera hjälmen genom att bara sätta sig på en lådcykel kan den inte vara särskilt säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Å andra sidan, en cykelhjälm (alltså, en riiktiig hjälm, som är en hjälm och inte en air bag) är också inte heller menad att kunna återanvändas efter en smäll, och den har också begränsad hållbarhet.

Skumplasten den är gjord av blir hårdare och tappar sin stötdämpande förmåga med tiden, så man ska byta ut den var femte år eller så. Det brukar finnas ett "bäst före"-datum på en klisterlapp inuti hjälmen, som man bör kolla åtminstone när man köper hjälm.

Jag hade gladerligen betalat för en ny hjälm om Hövdingen faktiskt hade behövts. Jag undrar hur stor andel utlösta hjälmar skett i samband med faktiskt skalltrauma där hövding räddar liv eller skyddar kroppslig funktion. Även om den inte falskutlöser så räcker det med att man halkar på rumpan för att det ska bli en tråkig dag.

Drar jag skalen i backen med en verklig hjälm så bytar jag den också gärna, villet även hade blivit bra mycket billigare.

Ang skumplast å hållbarhet, jag tror det är ett högst begränsat intervall av grad av trauma där det gör faktisk skillnad.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).