Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Värdering av dator från 2014

Hej,
Jag vill nu sälja min dator från sommaren 2014 där gpu är uppgraderat sommaren 2018. Kan tänka mig att sälja datorn i sin helhet som den, eller sälja komponenter lösa. Kvitto finns. Ni får gärna värdera hela burken och vad varje enskild komponent är ungefärligt värd.

Chassi: Fractal Design Define R4 Svart
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (från sommaren 2018)
Moderkort: MSI Z97-S02 INET EDITION ATX
RAM: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda
Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W, 80+
SSD: Kingston A2000 1TB
Operativsystem: Windows 10

Tack på förhand,
//Jaymie

Vissa formuleringar justerade. // MOD
Permalänk
Medlem

1500kr kanske 2000kr om du säljer på Tradera eller liknande.

Gammal i5 är inte värd mycket längre med sina 4 trådar.

Största värdet är väl grafikkortet som är värt 600-800kr nånstans.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

1500kr kanske 2000kr om du säljer på Tradera eller liknande.

Gammal i5 är inte värd mycket längre med sina 4 trådar.

Största värdet är väl grafikkortet som är värt 600-800kr nånstans.

Aah okej inte mer alltså, max 2000kr skulle du säga?
Misstänkte nästan det. SSDn är obruten i sin förpackning om det höjer värdet något. Är RAM, processor, kylare något av värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Aah okej inte mer alltså, max 2000kr skulle du säga?
Misstänkte nästan det. SSDn är obruten i sin förpackning om det höjer värdet något. Är RAM, processor, kylare något av värde?

lite värde, är ju trots allt gammalt och ram minne idag är inte direkt dyrt.

Permalänk
Medlem

1500 tycker jag låter rimligt som @dagas säger.

Permalänk
Medlem

typ 1500-2000kr, kanske kan mjölka ur 2500 på blocket?

2000kr om du bemödar dig att installera SSD'n i datorn och installera nytt och fräscht w10 på ett offline konto och fixar alla drivrutiner och sånt för någon "mindre kunnig" som gärna köper den av dig för kanske till och med upp emot 2500kr för att slippa göra sådant och bara vill ha något som fungerar direkt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Du måste förstå att datorn är drygt tio år gammal, med ett sex år gammalt grafikkort. Värdet är max 1000 kr, Vad får dig att tro att din dator är värd mycket mer?

Permalänk

Alla på Blocket verkar tro att deras (nästan aldrig använda laptop) med I7 generation 4 och en gigs gpu är värd minst 4000:- aldrig riktigt förståt prissättning eller tanken med säljare på blocket? Själv räknar jag så här om jag köpte datorn 2011 för 17,000:- och ska sälja den 2021 så har kostnaden varit 1700:- per år/ och det är priset jag säljer den för! Sålde min gamla laptop på blocket lite före jul RTX 2070 I7 gen 9 fem år gammal 11.000:- ca 2200/år och det sålde jag den för, den vanligaste frågan jag fick (är den okej, inget dolt fel eller så looovar du?) Nä den är skitfin! Han som köpte den tackade såå mycket till och med orginallåda😆🤣.

Blocket ocker
Permalänk
Medlem
Skrivet av identitymatrixI:

Du måste förstå att datorn är drygt tio år gammal, med ett sex år gammalt grafikkort. Värdet är max 1000 kr, Vad får dig att tro att din dator är värd mycket mer?

Herregud lugn nu...bara grafikkortet får han 700kr+ för. PSUn är bra kvalité om än gammal och R4 är fortfarande ett bra chassi. Med oöppnad SSD dessutom så ska nog 2000kr vara möjligt på denna marknaden. Dock inte mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

lite värde, är ju trots allt gammalt och ram minne idag är inte direkt dyrt.

Mmh det har du rätt i angående RAM..

Skrivet av Triton242:

1500 tycker jag låter rimligt som @dagas säger.

Kanske siktar någonstans mellan 1500-2000 då. Mest värt att försöka sälja datorn i sin helhet?

Skrivet av Oliver91:

typ 1500-2000kr, kanske kan mjölka ur 2500 på blocket?

2000kr om du bemödar dig att installera SSD'n i datorn och installera nytt och fräscht w10 på ett offline konto och fixar alla drivrutiner och sånt för någon "mindre kunnig" som gärna köper den av dig för kanske till och med upp emot 2500kr för att slippa göra sådant och bara vill ha något som fungerar direkt.

Aah precis jag förstår. Får se vad jag får för intresse och vad som kommer att göras på den. Tror du fortfarande att det är bäst att försöka sälja datorn i sin helhet eller komponenter löst?

Skrivet av identitymatrixI:

Du måste förstå att datorn är drygt tio år gammal, med ett sex år gammalt grafikkort. Värdet är max 1000 kr, Vad får dig att tro att din dator är värd mycket mer?

Med tanke på att grafikkortet verkar vara värt närmare 700-800kr så borde hela datorn åtminstone kunna säljas för 1500kr, kanske lite mer därutöver.

Skrivet av Black(1)cat:

Alla på Blocket verkar tro att deras (nästan aldrig använda laptop) med I7 generation 4 och en gigs gpu är värd minst 4000:- aldrig riktigt förståt prissättning eller tanken med säljare på blocket? Själv räknar jag så här om jag köpte datorn 2011 för 17,000:- och ska sälja den 2021 så har kostnaden varit 1700:- per år/ och det är priset jag säljer den för! Sålde min gamla laptop på blocket lite före jul RTX 2070 I7 gen 9 fem år gammal 11.000:- ca 2200/år och det sålde jag den för, den vanligaste frågan jag fick (är den okej, inget dolt fel eller så looovar du?) Nä den är skitfin! Han som köpte den tackade såå mycket till och med orginallåda😆🤣.

Haha okej najs 😂

Skrivet av Muumin:

Herregud lugn nu...bara grafikkortet får han 700kr+ för. PSUn är bra kvalité om än gammal och R4 är fortfarande ett bra chassi. Med oöppnad SSD dessutom så ska nog 2000kr vara möjligt på denna marknaden. Dock inte mer än så.

Tack för feedback! Bäst att sälja som komplett enhet eller komponenter lösa tror du?