Inet vill ej prismatcha

Permalänk
Medlem

Jag har fått göra så i butiker där jag är rejäl stammis; det tjänar både de och jag på. Att de inte fattar det gör att jag i din sits definitivt skulle göra en retur oavsett hur jobbigt det är, bara för att de drygar sig om det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det känns inte som att produkten var värd 13.000 kr om den från en dag till nästa plötsligt kan säljas för 10.000 kr. Då har man ju betalat 30 procent för mycket kan jag tycka. Men som ni säger är lösningen enkel, bara skicka tillbaka och köp igen.

Vad man ska kalla det, ja det har väl mer med "business" att göra än "moral". Butiker höjer och sänker priser hela tiden, och kunderna köper och returnerar. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Själv blir jag livräddd för alla dessa moraliserande, självgoda typer som alltid skall diktera för alla andra hur saker och ting minsann skall skötas och hanteras.Om man genom att utnyttja möjligheten till öppet köp och därav kan tjäna 3000:- på manövern ifråga så är det väl bara att köra. Fattar inte resonemanget att man ska gå och tycka synd om handlarna?!

Jag har aldrig påstått att det är synd om handlarna. Det är svårt om man måste anpassa sin affärsmodell efter en massa bortskämda egoister som inte kan acceptera att priser sjunker. Du har köpt varan för x kr. Du har ingen rätt till framtida prissänkningar. Jag är inte ett skit självgod. Jag skriver inget positivt om mig själv, det finns inget. Det handlar om ingådda avtal inget annat. Att inte respektera det är ovärdigt, girigt, egoistiskt och priviligierat. Folk snackar bara om sina rättigheter, ingen nämner någonsin sina skyldigheter. Ha, ha, ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har aldrig påstått att det är synd om handlarna. Det är svårt om man måste anpassa sin affärsmodell efter en massa bortskämda egoister som inte kan acceptera att priser sjunker. Du har köpt varan för x kr. Du har ingen rätt till framtida prissänkningar. Jag är inte ett skit självgod. Jag skriver inget positivt om mig själv, det finns inget. Det handlar om ingådda avtal inget annat. Att inte respektera det är ovärdigt, girigt, egoistiskt och priviligierat. Folk snackar bara om sina rättigheter, ingen nämner någonsin sina skyldigheter. Ha, ha, ha.

När man köper in och lagerhåller datahårdvara går det att likställa med att köpa färskt smör. Det smälter jättefort.
Köper du ett smör som alla vill ha till mackan kan du sälja det dyrt och gotta dig i vinsten. Köper du ett smör som börjar lukta unket och folk inte köper får du paniksälja det billigare.

Snarare ovärdigt, girigt, egoistiskt det du skrev att tvinga på någon härsket smör!

Det finns alltid en förlorare och en vinnare i dåliga affärer men två vinnare i goda affäreR

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har aldrig påstått att det är synd om handlarna. Det är svårt om man måste anpassa sin affärsmodell efter en massa bortskämda egoister som inte kan acceptera att priser sjunker. Du har köpt varan för x kr. Du har ingen rätt till framtida prissänkningar. Jag är inte ett skit självgod. Jag skriver inget positivt om mig själv, det finns inget. Det handlar om ingådda avtal inget annat. Att inte respektera det är ovärdigt, girigt, egoistiskt och priviligierat. Folk snackar bara om sina rättigheter, ingen nämner någonsin sina skyldigheter. Ha, ha, ha.

Kunden har ingen rätt till framtida prissänkningar, däremot har svensk lagstiftning gett oss ångerrätt, och även är många butiker generösa på returer utifrån vad prissänkningen innebär.

Om kunden köper något som hen en kort tid senare upptäcker är billigare någon annanstans så är det ju en ganska rimlig grund att ångra sitt köp, eller hur?

Att gå från att göra en retur och köpa igen till att bara fixa mellanskillnaden är direkt är ju i det fallet bara ett sätt att göra det hela enklare både för sig själv och butiken, men det är ju så klart upp till butiken att välja om de vill göra detta, då det precis som du säger inte finns någon rätt till retroaktiva prissänkningar, däremot finns ju ångerrätt.

Sedan angående rättigheter och skyldigheter, så är det butikerna och tillverkarna som sitter på det mesta av makten i den här frågan, det är därför rimligt att konsumenten som är den svagare parten får lite extra rättigheter för att kompensera för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kunden har ingen rätt till framtida prissänkningar, däremot har svensk lagstiftning gett oss ångerrätt, och även är många butiker generösa på returer utifrån vad prissänkningen innebär.

Om kunden köper något som hen en kort tid senare upptäcker är billigare någon annanstans så är det ju en ganska rimlig grund att ångra sitt köp, eller hur?

Att gå från att göra en retur och köpa igen till att bara fixa mellanskillnaden är direkt är ju i det fallet bara ett sätt att göra det hela enklare både för sig själv och butiken, men det är ju så klart upp till butiken att välja om de vill göra detta, då det precis som du säger inte finns någon rätt till retroaktiva prissänkningar, däremot finns ju ångerrätt.

Sedan angående rättigheter och skyldigheter, så är det butikerna och tillverkarna som sitter på det mesta av makten i den här frågan, det är därför rimligt att konsumenten som är den svagare parten får lite extra rättigheter för att kompensera för detta.

Ångerrätten är dock sannolikt helt irrelevant i detta fall då trådskaparen troligen haft varan i 20 dagar eller mer. Då finns inte längre någon lagstadgad ångerrätt, enbart eventuellt "öppet köp" som handlaren väljer att erbjuda.

Kan själv också tycka att det är lite magstarkt att lämna tillbaka en vara man använt i mer än 2 veckor bara för att en senare kampanj dök upp, särskilt när man medvetet gör sitt köp mitt mellan årets största rea-perioder. Att ställa frågan till butiken som TS gjorde ser jag dock inget fel med, så länge man är införstådd med att man inte har någon rätt att kräva det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har aldrig påstått att det är synd om handlarna. Det är svårt om man måste anpassa sin affärsmodell efter en massa bortskämda egoister som inte kan acceptera att priser sjunker. Du har köpt varan för x kr. Du har ingen rätt till framtida prissänkningar. Jag är inte ett skit självgod. Jag skriver inget positivt om mig själv, det finns inget. Det handlar om ingådda avtal inget annat. Att inte respektera det är ovärdigt, girigt, egoistiskt och priviligierat. Folk snackar bara om sina rättigheter, ingen nämner någonsin sina skyldigheter. Ha, ha, ha.

Affärsmodellen anpassas inte efter en massa bortskämda egoister utan Sveriges rikes lag.
Sen kan man tycka vad man vill om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Affärsmodellen anpassas inte efter en massa bortskämda egoister utan Sveriges rikes lag.
Sen kan man tycka vad man vill om den.

Baserat på datumen som nämns i det ursprungliga inlägget ser dock ångerrätten ut att ha passerat redan, så ingen laglig rätt till retur finns längre i detta fall. Det som finns är butikens policy för Öppet Köp, något som utan vidare skulle kunna slopas om det missbrukas för mycket.

Att ångerrätten (en väldigt god tanke) missbrukas en hel del är tyvärr ett faktum. Folk skickar ju till och med tillbaka produkter som de själva haft sönder eller på andra sätt repat/skadat med förhoppningen att butikerna inte direkt märker detta. Som tur är finns det ju också massor av människor som sköter sig och använder lagen som det var tänkt och faktiskt återlämnar varorna i nyskick.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Ångerrätten är dock sannolikt helt irrelevant i detta fall då trådskaparen troligen haft varan i 20 dagar eller mer. Då finns inte längre någon lagstadgad ångerrätt, enbart eventuellt "öppet köp" som handlaren väljer att erbjuda.

Kan själv också tycka att det är lite magstarkt att lämna tillbaka en vara man använt i mer än 2 veckor bara för att en senare kampanj dök upp, särskilt när man medvetet gör sitt köp mitt mellan årets största rea-perioder. Att ställa frågan till butiken som TS gjorde ser jag dock inget fel med, så länge man är införstådd med att man inte har någon rätt att kräva det.

Jo, mitt resonemang var mer generellt. I det här fallet erbjuder butiken 30 dagars öppet köp så är det en del av det avtal butiken ingått i samband med ett köp att faktiskt utnyttja den möjligheten.

En mer hälsosam affärsprincip vore att butiker slutade med reor och istället hade vettiga priser hela tiden. Det är ingen som tvingar butikerna att hålla på med sånt här nonsens, och leder det till mer strul för butikerna får de faktiskt acceptera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, mitt resonemang var mer generellt. I det här fallet erbjuder butiken 30 dagars öppet köp så är det en del av det avtal butiken ingått i samband med ett köp att faktiskt utnyttja den möjligheten.

En mer hälsosam affärsprincip vore att butiker slutade med reor och istället hade vettiga priser hela tiden. Det är ingen som tvingar butikerna att hålla på med sånt här nonsens, och leder det till mer strul för butikerna får de faktiskt acceptera det.

Är ju inte butiken som sänkt priset utan tillverkaren.
De flesta reor är ju inte butiken som sänker priset

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är ju inte butiken som sänkt priset utan tillverkaren.
De flesta reor är ju inte butiken som sänker priset

Som sagt, mitt resonemang är mer generellt. Om det är butiken eller tillverkaren som sänker priserna är egentligen ganska irrelevant utifrån perspektivet köpare-butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, mitt resonemang var mer generellt. I det här fallet erbjuder butiken 30 dagars öppet köp så är det en del av det avtal butiken ingått i samband med ett köp att faktiskt utnyttja den möjligheten.

En mer hälsosam affärsprincip vore att butiker slutade med reor och istället hade vettiga priser hela tiden. Det är ingen som tvingar butikerna att hålla på med sånt här nonsens, och leder det till mer strul för butikerna får de faktiskt acceptera det.

Jag förstår. Ja, reglerna för öppet köp är absolut något som är en del av köpet. De reglerna är dock helt upp till butiken att sätta. Visst kan man utnyttja den möjligheten om man vill, men det känns mer som ett kryphål än något som medvetet är tillåtet.

Ofta är det dock inte upp till butikerna utan tillverkarna. Priserna styrs också av en varierande efterfrågan och både återförsäljarens och tillverkarens cash-flow. Ibland får man lite väl många exemplar i lager (för mycket pengar uppbundna) och rear ut dessa, medan man ibland kan behöva svara på andra tillverkares kampanjer. Sedan är det naturligtvis också så att det är ett sätt att driva på försäljningen under vissa perioder.

Skrivet av pv2b:

Som sagt, mitt resonemang är mer generellt. Om det är butiken eller tillverkaren som sänker priserna är egentligen ganska irrelevant utifrån perspektivet köpare-butik.

Nej, det känns väldigt relevant i detta fall då det förklarar varför butiken inte bara retroaktivt vill göra ett prisavdrag på befintligt köp.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Affärsmodellen anpassas inte efter en massa bortskämda egoister utan Sveriges rikes lag.
Sen kan man tycka vad man vill om den.

Lagar skall tolkas efter intention och inte ordagrant. Distansköplagen är till för att kunna ångra ett köp om man inser att produkten inte var vad man trodde att den var, inte för att kunna kräva ett framtida sänkt pris. Skall du åberopa det juridiska är det poänglöst om du inte kan någon juridik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lagar skall tolkas efter intention och inte ordagrant. Distansköplagen är till för att kunna ångra ett köp om man inser att produkten inte var vad man trodde att den var, inte för att kunna kräva ett framtida sänkt pris. Skall du åberopa det juridiska är det poänglöst om du inte kan någon juridik.

Du bor i Stockholm märker jag.

Permalänk
Medlem

Varför ska man som konsument behöva vänta på rea?

Nästa år ska jag beställa samtliga Nvidia 4080 från Inet, Webhallen, Komplett, NoN osv. en vecka innan Black Friday. Därefter ska jag returnera samtliga efter Black Friday. Ska dock returnera en version och beställa den igen, det är givetvis den jag vill få tillbaka pengarna på. Moralpolisen på Sweclockers tycker att detta beteendet är helt okej.

/s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Det finns flera gamla trådar om samma situation vad gäller inet. Vad jag vet har resultatet varit samma varje gång: ingen prismatchning.

När du lägger en order hos inet lägger du ett anbud, mot inets utbud. Det finns inget som säger att inet måste acceptera ditt anbud, så länge de inte nekar dig på grund av någon diskrimineringsgrund. Att du är en jobbig kund som returnerar varor är inte en diskrimineringsgrund, så det är helt OK att inte låta dig köpa någon ny skärm. Av den anledningen kan det vara bra att få en orderbekräftelse på den nya skärmen innan du returnerar den gamla. Å andra sidan kan det ju vara bra att ha koll på de exakta villkoren för returen, ångerrätten enligt distansavtalslagen verkar vara utgången. Det vore ju förtretligt om de nekade returen av den första skärmen, på grund av att du redan köpt en ny likadan skärm - du är ju uppenbarligen nöjd med den. Du kan ju också fundera över vad inet kan tänkas tycka om sin framtida affärsrelation med dig.

Väldigt tråkig inställning. Jag tycker att Inet ska fundera över sina framtida relationer med kunder istället. Som säljare kan man visst tacka nej till att sälja till vissa kunder, men inte hur länge som helst. Det är kunderna som betalar räkningarna.

Du har rätt i sak, att när du gör ett köp från valfri butik så accepterar du de villkor som gäller då. Så har du varit beredd att köpa skärmen för 12990kr så har du tyckt att det var ett ok pris på sagda skärm.
Det du dock glömmer är att Inet också har generösa 30 dagars öppet köp. Enligt Inets egen information till samma villkor som 14 dagars ångerrätt. Dvs du får packa upp och använda produkten tillräckligt som behövs för att förvissa dig om att den motsvarar förväntningarna. Detta är också en del i de villkor som accepterats vid köpet och är bindande på båda håll.

I detta fallet så finns det därför kanske en möjlighet för TS att skicka tillbaka sagda skärm och köpa en likadan till nedsatt pris, helt enligt villkoren som gällde vid köpet. Även om skärmen skulle vara använd en del så skulle jag tro att detta skulle funka, då man normalt inte sliter så på en skärm.
Ur säljarens synvinkel finns det många anledningar att bara betala tillbaka mellanskillnaden. Man slipper hantering, frakt samt risken att det blir en diskussion kring något som saknas eller märke på produkten. I värsta fallet för Inet så surnar kunden och returnerar skärmen samt köper den sedan av en konkurrent. Om det är en tillverkarrea så har ju alla som säljer den sänkt priset. Eftersom det så klart är frivilligt att lösa problemet smidigt kan man ju tom direkt slänga fram en policy med att man ersätter 2/3 av skillnaden, ersätter med ett presentkort, eller annan för Inet bra lösning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har aldrig påstått att det är synd om handlarna. Det är svårt om man måste anpassa sin affärsmodell efter en massa bortskämda egoister som inte kan acceptera att priser sjunker. Du har köpt varan för x kr. Du har ingen rätt till framtida prissänkningar. Jag är inte ett skit självgod. Jag skriver inget positivt om mig själv, det finns inget. Det handlar om ingådda avtal inget annat. Att inte respektera det är ovärdigt, girigt, egoistiskt och priviligierat. Folk snackar bara om sina rättigheter, ingen nämner någonsin sina skyldigheter. Ha, ha, ha.

Klart jag har rätt till framtida prissänkningar så länge jag kan utnyttja min lagliga ångerrätt. Bara en riktig idiot skulle ju behålla en vara, som kanske sedan prissänks med flera tusenlappar, om man fortfarande har öppet köp/ångerrätt. Bara skicka tillbaks grejerna å beställa igen. Du får vara hur ledsen du vill över detta men det är så det funkar. Lycka till.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Varför ska man som konsument behöva vänta på rea?

Nästa år ska jag beställa samtliga Nvidia 4080 från Inet, Webhallen, Komplett, NoN osv. en vecka innan Black Friday. Därefter ska jag returnera samtliga efter Black Friday. Ska dock returnera en version och beställa den igen, det är givetvis den jag vill få tillbaka pengarna på. Moralpolisen på Sweclockers tycker att detta beteendet är helt okej.

/s

Rent praktiskt handlar det om att ha teckning för 10-20 miljoner kronor, men det har du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har aldrig påstått att det är synd om handlarna. Det är svårt om man måste anpassa sin affärsmodell efter en massa bortskämda egoister som inte kan acceptera att priser sjunker. Du har köpt varan för x kr. Du har ingen rätt till framtida prissänkningar. Jag är inte ett skit självgod. Jag skriver inget positivt om mig själv, det finns inget. Det handlar om ingådda avtal inget annat. Att inte respektera det är ovärdigt, girigt, egoistiskt och priviligierat. Folk snackar bara om sina rättigheter, ingen nämner någonsin sina skyldigheter. Ha, ha, ha.

Skrivet av Mordekai:

Lagar skall tolkas efter intention och inte ordagrant. Distansköplagen är till för att kunna ångra ett köp om man inser att produkten inte var vad man trodde att den var, inte för att kunna kräva ett framtida sänkt pris. Skall du åberopa det juridiska är det poänglöst om du inte kan någon juridik.

Nu bestämmer ju dock Inet själv i sina villkor att det är 30 dagars öppet köp. Så hela resonemanget faller. Inet måste tycka att det är en bra tjänst till deras kunder att kunderna kan lämna tillbaka varor. Det är Inets skyldighet att följa sina egna villkor.

Jag tycker synd om alla er som har åsikter som @Mordekai. Ni måste göra av med ofantligt mycket mer pengar än vad som behövs. Använd de möjligheter som finns att få ner priser, att få varor reparerade osv. Man sparar pengar som man kan använda till annat skoj.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Väldigt tråkig inställning. Jag tycker att Inet ska fundera över sina framtida relationer med kunder istället. Som säljare kan man visst tacka nej till att sälja till vissa kunder, men inte hur länge som helst. Det är kunderna som betalar räkningarna.

Du har rätt i sak, att när du gör ett köp från valfri butik så accepterar du de villkor som gäller då. Så har du varit beredd att köpa skärmen för 12990kr så har du tyckt att det var ett ok pris på sagda skärm.
Det du dock glömmer är att Inet också har generösa 30 dagars öppet köp. Enligt Inets egen information till samma villkor som 14 dagars ångerrätt. Dvs du får packa upp och använda produkten tillräckligt som behövs för att förvissa dig om att den motsvarar förväntningarna. Detta är också en del i de villkor som accepterats vid köpet och är bindande på båda håll.

I detta fallet så finns det därför kanske en möjlighet för TS att skicka tillbaka sagda skärm och köpa en likadan till nedsatt pris, helt enligt villkoren som gällde vid köpet. Även om skärmen skulle vara använd en del så skulle jag tro att detta skulle funka, då man normalt inte sliter så på en skärm.
Ur säljarens synvinkel finns det många anledningar att bara betala tillbaka mellanskillnaden. Man slipper hantering, frakt samt risken att det blir en diskussion kring något som saknas eller märke på produkten. I värsta fallet för Inet så surnar kunden och returnerar skärmen samt köper den sedan av en konkurrent. Om det är en tillverkarrea så har ju alla som säljer den sänkt priset. Eftersom det så klart är frivilligt att lösa problemet smidigt kan man ju tom direkt slänga fram en policy med att man ersätter 2/3 av skillnaden, ersätter med ett presentkort, eller annan för Inet bra lösning.

I enskilda fall är det klar mer lönsamt att betala tillbaka mellanskillnaden istället för att ta alla kostnader för en retur.
Men att köra en generell prisgaranti blir mångdubbelt mycket dyrare. Då kommer det att komma mängder med krav på olika summor.
Kalle snålfis har minsann hittat musmattan 15kr billigare hos konkurrenten.
Därför har de flesta slutat med prisgaranti. Ingen är billigast på allt.

Skrivet av giplet:

Jag tycker synd om alla er som har åsikter som @Mordekai. Ni måste göra av med ofantligt mycket mer pengar än vad som behövs. Använd de möjligheter som finns att få ner priser, att få varor reparerade osv. Man sparar pengar som man kan använda till annat skoj.

Ökat antal returer är faktiskt ett incitament för att hålla lägre priser i slutändan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

I enskilda fall är det klar mer lönsamt att betala tillbaka mellanskillnaden istället för att ta alla kostnader för en retur.
Men att köra en generell prisgaranti blir mångdubbelt mycket dyrare. Då kommer det att komma mängder med krav på olika summor.
Kalle snålfis har minsann hittat musmattan 15kr billigare hos konkurrenten.
Därför har de flesta slutat med prisgaranti. Ingen är billigast på allt.

Nu är det dock inte en generell prisgaranti som efterfrågats eller som beskrivits av mig. Här finns bara en inblandad säljare.
Men med tanke på att det numera ofta är gratis frakt så är det ju ännu större anledning för säljaren att bara betala tillbaka 15kr om hen dessutom måste stå för frakt fram och tillbaka om kunden skulle gå igenom en retur istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu är det dock inte en generell prisgaranti som efterfrågats eller som beskrivits av mig. Här finns bara en inblandad säljare.
Men med tanke på att det numera ofta är gratis frakt så är det ju ännu större anledning för säljaren att bara betala tillbaka 15kr om hen dessutom måste stå för frakt fram och tillbaka om kunden skulle gå igenom en retur istället.

Absolut, men det finns/kommer inga prisgarantier som en del tror.
Handlarna vet att de flesta inte krånglar med att packa ner, skicka o.s.v. (beroende på summa)
till skillnad mot prisgaranti som omfattar ett mejl.
Inets medarbetare, i detta fallet, har såklart direktiv hur såna anspråk skall mötas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, mitt resonemang var mer generellt. I det här fallet erbjuder butiken 30 dagars öppet köp så är det en del av det avtal butiken ingått i samband med ett köp att faktiskt utnyttja den möjligheten.

En mer hälsosam affärsprincip vore att butiker slutade med reor och istället hade vettiga priser hela tiden. Det är ingen som tvingar butikerna att hålla på med sånt här nonsens, och leder det till mer strul för butikerna får de faktiskt acceptera det.

Öppet köp är för att kontrollera att man fått en produkt man tänkt sig, börjar du använda produkten anses du godkänt köpet. Inets text under Öppet köp beskriver detta tydligt. De kan lätt motivera att en värdesänkning på produkten skett med 3000:-. Detta står tydligt att de har rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, mitt resonemang var mer generellt. I det här fallet erbjuder butiken 30 dagars öppet köp så är det en del av det avtal butiken ingått i samband med ett köp att faktiskt utnyttja den möjligheten.

En mer hälsosam affärsprincip vore att butiker slutade med reor och istället hade vettiga priser hela tiden. Det är ingen som tvingar butikerna att hålla på med sånt här nonsens, och leder det till mer strul för butikerna får de faktiskt acceptera det.

Absolut! Är väl ingen som känner att ett pris utan rea är det riktiga idag (med få undantag). Reor som kommer och går är ju mer standard än inte idag. Hade verkligen känts som en mer sund "relation" med varaktiga hållbara priser!

Permalänk
Medlem

packa ner och skicka tillbaka. Du är kunden och har rätten på din sida att returnera den.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tråden har nu rullat på sen den 26/12 utan ett enda svar från ts.
Undrar om han överhuvudtaget är intresserad av era råd?

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ur säljarens synvinkel finns det många anledningar att bara betala tillbaka mellanskillnaden. Man slipper hantering, frakt samt risken att det blir en diskussion kring något som saknas eller märke på produkten. I värsta fallet för Inet så surnar kunden och returnerar skärmen samt köper den sedan av en konkurrent. Om det är en tillverkarrea så har ju alla som säljer den sänkt priset. Eftersom det så klart är frivilligt att lösa problemet smidigt kan man ju tom direkt slänga fram en policy med att man ersätter 2/3 av skillnaden, ersätter med ett presentkort, eller annan för Inet bra lösning.

Ett problem ur säljarens synvinkel blir väl dock att de rimligen själva får stå för mellanskillnaden om man nu skall göra sådan specialare; ett köp innan kampanjstarten kommer ju inte backas av tillverkaren.

Är det i detta fall värt 3000kr att göra kunden extra glad, eller ser man hur det går istället och *om* nu skärmen returneras (på öppet köp? eventuellt med avdrag om allt inte är komplett och tipptopp?) kan den sedan säljas med mindre än 3000kr avdrag efter kampanjen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som sagt, mitt resonemang är mer generellt. Om det är butiken eller tillverkaren som sänker priserna är egentligen ganska irrelevant utifrån perspektivet köpare-butik.

Såvitt jag kan förstå är det ju högst relevant ur butikens perspektiv eftersom det väl rimligen ger två ganska olika utfall:

Butikens kampanj: ingen skillnad vem som står för mellanskillnaden om man gör denna specialare
Tillverkarens kampanj: butiken får ta kostnaden som egentligen var tänkt att tillverkaren skulle stå för om de gör denna specialare

Skrivet av pv2b:

En mer hälsosam affärsprincip vore att butiker slutade med reor och istället hade vettiga priser hela tiden. Det är ingen som tvingar butikerna att hålla på med sånt här nonsens, och leder det till mer strul för butikerna får de faktiskt acceptera det.

Ja, det vore ju perfekt... men det är ju sådär extremt idealistiskt att önska sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Tråden har nu rullat på sen den 26/12 utan ett enda svar från ts.
Undrar om han överhuvudtaget är intresserad av era råd?

Med tanke på TSs ingångsvinkel var nog tråden mer ett försök att svartmåla återförsäljaren snarare än att samla råd.

Permalänk
Medlem

Vissa verkar vilja leva i 1970-talets Soviet, förutom att de vill ha tillgång till allt som kapitalismen möjliggjort. Samma som trådarna där vissa tycker att produkt x är för dyr och borde kosta något annat. Det finns massor med saker som borde vara statliga som inte är det och en massa regleringar som saknas på privatägda företag. Lyxkonsumption som gamingskärmar för 10 000:- hör inte dit, den reglering som finns är utmärkt och täcker inte fallet som beskrivs av TS.

Läs lagen innan ni påstår att TS har rätten på sin sida.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Lagen:
Kapitel 2

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,
3. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan konsumenten utövade ångerrätten, under förutsättning att konsumenten uttryckligen, och i fråga om avtal utanför affärslokaler i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form, har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen, och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 och 12 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, och
4. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för vatten, gas eller el, när försäljningen inte skett i en begränsad volym eller en fastställd kvantitet, eller fjärrvärme, där leveransen påbörjats innan konsumenten utövade ångerrätten, allt under förutsättning att konsumenten uttryckligen, och i fråga om avtal utanför affärslokaler i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form, har begärt att leverans skulle påbörjas under ångerfristen, och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 och 12 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket. Lag (2022:655).

kapitel