Permalänk
Medlem

Problem med RJ45 på montagekabel

Jag har ersatt en kabel för analog ringklocka med en montagekabel. I ändarna har jag tryckt på en RJ45 kontakt. När jag testar så fungerar PoE men jag får ingen kontakt med ringklockan genom appen. Testar jag ifrån samma port på switchen (där montagekabeln går in) med en färdig patch kabel så fungerar det att få kontakt genom appen. Så inget problem med nätverket.
Jag har även testat med en kabeltestare och 1-8 går den stegvis igenom.

Jag får inte riktigt ihop vad felet är, jag vet att det inte är att rekommendera att sätta RJ45 på montagekabel men blir iaf tvungen att sätta det på ringklockesidan. Men då kabeltestaren blinkar igenom alla 8 ledarna så borde det väl vara rätt?

Jag tänkte om jag ska testa att sätta en keystone på switchsidan och sen gå med en patchkabel sista 20 cm. Jag kan bryta montagekabeln halvvägs i huset och ex sätta en keystone även där och sen sista biten gå med en patchkabel i rören.

Jag testade lite snabbt i slutet med att sätta en bärbar dator på ringklockesidan och fick inget nätverk. Ska testa lite mer på den varianten imorgon för att dubbelkolla om jag kan få nätverk.
Ska även testa att klämma till kontakterna lite till om ledarna nu inte skulle fått 100% kontakt men jag gissar att jag få inte skulle sett kabeltestaren blinka igenom 1-8? Då borde den hoppat över någon siffra?

Förslag på ev felkälla?

Permalänk
Medlem

Kabeln.
De enklare tp testarna kontrollerar bara att kablarna är på rätt position med dc spänning.
Den kontrollerar inte att signalens kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB:

Jag har ersatt en kabel för analog ringklocka med en montagekabel. I ändarna har jag tryckt på en RJ45 kontakt. När jag testar så fungerar PoE men jag får ingen kontakt med ringklockan genom appen. Testar jag ifrån samma port på switchen (där montagekabeln går in) med en färdig patch kabel så fungerar det att få kontakt genom appen. Så inget problem med nätverket.
Jag har även testat med en kabeltestare och 1-8 går den stegvis igenom.

Jag får inte riktigt ihop vad felet är, jag vet att det inte är att rekommendera att sätta RJ45 på montagekabel men blir iaf tvungen att sätta det på ringklockesidan. Men då kabeltestaren blinkar igenom alla 8 ledarna så borde det väl vara rätt?

Jag tänkte om jag ska testa att sätta en keystone på switchsidan och sen gå med en patchkabel sista 20 cm. Jag kan bryta montagekabeln halvvägs i huset och ex sätta en keystone även där och sen sista biten gå med en patchkabel i rören.

Jag testade lite snabbt i slutet med att sätta en bärbar dator på ringklockesidan och fick inget nätverk. Ska testa lite mer på den varianten imorgon för att dubbelkolla om jag kan få nätverk.
Ska även testa att klämma till kontakterna lite till om ledarna nu inte skulle fått 100% kontakt men jag gissar att jag få inte skulle sett kabeltestaren blinka igenom 1-8? Då borde den hoppat över någon siffra?

Förslag på ev felkälla?

Har exakt samma problem hemma hos mig.
Kabel är ok enligt en vanligt kabeltestare men precis som nämnts ovan så blir signalen för dålig så ja får den bara att synka till 100mbit.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Har exakt samma problem hemma hos mig.
Kabel är ok enligt en vanligt kabeltestare men precis som nämnts ovan så blir signalen för dålig så ja får den bara att synka till 100mbit.

bör inte äns behövas 10Mbit/s för funktion från en ringklocka...

så troligen är signalen för dålig generellt i kontakten på mer än ett kabelpar.

skulle säga sätt ett uttag där kabeln kommer fram i närheten av klockan och kör patchkabel mellan uttaget och klockan.

finns relativt små utanpåliggande uttag om inte kabeln kommer ut i en kopplingsdosa.
t.ex.
https://arcus-www.amazon.se/deleyCON-N%C3%A4tverksuttag-FTP-S...

även patchkabel är ok att klamra på väggar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har kontakterat rj45 på kabel med solida ledare flera gånger, men det är inte optimalt och det är rätt vanligt att det krånglar.

Du har nog inte fått tillräckligt bra kontakt helt enkelt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Klipp och sätt på nya kontakter. Kan ju vara så att du får kontinuitetsmätningen som instrumentet mäter men ingen kvalitativ data-signal. Och har du tur sitter det i kontakten och inte i kabeln.

Kan också vara så att vinkeln på kontakten påverkar. Att du får kontakt när du har instrumentet hängandes, men inte när ordinarie grejorna är inkopplade. Men är högre risk at man blir fintad av det problemet med proffsinstrument som är klumpigare.

Har du kopplat rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har kontakterat rj45 på kabel med solida ledare flera gånger, men det är inte optimalt och det är rätt vanligt att det krånglar.

Du har nog inte fått tillräckligt bra kontakt helt enkelt.

Det är mycket möjligt att det är problemet i detta fallet, men jag har under 25+ års tid som nätverks/datortekniker kontakterat hundratals RJ45 direkt på installationskabel utan några som helst problem. Ja jag vet att det är "fel" men ibland får man använda vad som finns tillgängligt för att få igång saker.

Permalänk
Medlem

Har du provat att terminera nya kontakter på kabeln?
Kan ju vara så att pinnarna inte riktigt kommit ner i ledarna ordentligt.
Tar för givet att du kollat att du inte råkat flippa någon av kablarna så dom ligger fel.
Jag har lagt egna Cat 6 kablar i huset, och gjorde det i min förra lägenhet också, och vart med om 2 gånger, där jag fått göra om kontakterna, för att dom inte blivit bra.
Om du har verktyg för att terminera, så se till att du trycker till ORDENTLIGT, och flyttar verktyget lite (i den mån det går) och trycker igen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Var iväg och köpte 2 st keystones. Det räckte att installera den som var vid switchen sida för att det skulle börja funka.