XBOX Series X vägrar gå över ca 250 Mbps trådlöst (andra enheter är snabbare)

Permalänk
Medlem

XBOX Series X vägrar gå över ca 250 Mbps trådlöst (andra enheter är snabbare)

Hallå, har fnulat en hel del över detta; nämligen att XBOX Series X aldrig går över ca 250 Mbps i nedladdningshastighet trådlöst. På samma router får jag ut 600 Mbps på Surface Pro X, samt 400 Mbps på PS5.

Kör två stycken Asus AX11000 (edit: i meshnätverk) där ena sitter på 1000/1000 fiber, backhaulen är sedan ett par dagar sladdragen på 2.5Gbps (cat 6A kabel), innan körde jag den andra Wifiradion som backhaul och tänkte att problemet var att det inte fanns bandbredd kvar på 5Ghz-nätet, får snarlik hastighet över Wifi med kabel mellan routrarna.

Kanalerna är satta på automatiskt, kanalbredden likaså, 20/40/80/160. Kollar jag nätverket genom routern så har både Surface Pro X samt XB 866 Mbps länkhastighet. Tvingar jag en kanalbredd på 20 eller 40 så går hastigheten ner för alla enheter. Verkar som routen sköter kanalbredden dynamiskt beroende på enhet?

XB har ca 92-98 (edit: procent) i signalstyrka, routern med 8 antenner står några meter ifrån, exakt samma avstånd som till PS5 som får nästan dubbla hastigheten.

Tänkte om det har med det antika nätverkskortet i XB och att något inte matchar, typ dual band eller liknande. Jag har en radio för 2.4 Ghz, två för 5 Ghz, en av 5 GHz är dock avstängd i tron om att det lämnar mer bandbredd.

Några tips eller teorier?
Vill helst inte köra kabel, får jag ut 400-500 över Wifi så duger det.

Nätverkskonfiguration är inte min starka sida, försöker få ut maximal bandbredd i villan på landet.

Förtydligande
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

"Kör två stycken Asus AX11000"
Varför? Mesh? Båda ska ha länk på 1Gbps.

"XB 866 Mbps länkhastighet"
Säger inte så mycket om själva hastigheten man får ut men borde iaf vara mer i faktistk hastighet
`
"XB har ca 92-98 i signalstyrka"
Vad är det? Decibel eller procent?

Du har inte i felsökningssyfte kört kabel, så gör det och återkom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"Kör två stycken Asus AX11000"
Varför? Mesh? Båda ska ha länk på 1Gbps.

"XB 866 Mbps länkhastighet"
Säger inte så mycket om själva hastigheten man får ut men borde iaf vara mer i faktistk hastighet
`
"XB har ca 92-98 i signalstyrka"
Vad är det? Decibel eller procent?

Du har inte i felsökningssyfte kört kabel, så gör det och återkom!

De sitter i meshnätverk så det täcker hela huset, dvs Asus Ai-mesh eländet.

Hastigheten är väll någon estimering från routern, de högsta rapporterade är XB samt Surface Pro, en del andra enheter har betydligt lägre. Tänker att det bör vara en indikation på att båda enheterna bör kunna gå lika snabbt?

Signalstyrkan är i procent, rapporterad av konsollen.

Någon specifik anledning du vill se hastighet över kabel? Utesluta hårdvarufel?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dalton Sleeper:

De sitter i meshnätverk så det täcker hela huset, dvs Asus Ai-mesh eländet.

Hastigheten är väll någon estimering från routern, de högsta rapporterade är XB samt Surface Pro, en del andra enheter har betydligt lägre. Tänker att det bör vara en indikation på att båda enheterna bör kunna gå lika snabbt?

Signalstyrkan är i procent, rapporterad av konsollen.

Någon specifik anledning du vill se hastighet över kabel? Utesluta hårdvarufel?

Har du högre hastighet över kabel vet du att det är nåt med den trådlösa konfen och inte routern/konsollen generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har du högre hastighet över kabel vet du att det är nåt med den trådlösa konfen och inte routern/konsollen generellt.

Här kommer en mätning med kabeln direkt i XB.

Permalänk
Medlem

Det relevanta är din faktiska nedladdningshastighet från server vid nedladdning.
Är det 250Mbit/s vid wifi och vad vid trådat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det relevanta är din faktiska nedladdningshastighet från server vid nedladdning.
Är det 250Mbit/s vid wifi och vad vid trådat?

Vist är det relevant, men om testen inte når över 250-ish så lär jag inte få en nedladdningshastighet över det, med kabel så är det ca 4 gånger snabbare, så servern den testar mot ska inte vara problemet. Över Wifi så får jag näst intill hastighet testet visar när jag laddar ned ett spel. Visst kan det variera lite också, servern kanske inte har bandbredd alla dagar om året.

Läser man runt lite så är det inte ovanligt med nedladdningshastigheter mellan 200-400 Mbps, dock är 200-250 för långsamt när dagens spel kan ligga långt över 100 GB.

(Jag kan testa när F1-kvalet är slut)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om det är vanligt att ligga mellan 200-400Mbps så är dina 250 inte ovanliga eller egentligen konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om det är vanligt att ligga mellan 200-400Mbps så är dina 250 inte ovanliga eller egentligen konstigt.

Möjligen, men jag ligger på gränsen av vad Wifi klarar i princip hela tiden, så det känns som jag kan få ut mer. Ska testa 50-100 GB nedladdning över kabel och se vart det hamnar. Jag gissar på att det hamnar betydligt över 250 Mbps. Kan man få ut 400 Mbps över wifi så tar jag det alla dagar i veckan över 250.

Permalänk
Medlem

Testade att tanka ett random spel, då med kabel.

Permalänk
Medlem

Kanske använder du olika DNS-inställningar och hamnar därför på olika routing via MS CDN

Permalänk
Medlem

Xbox series X har bara Wi-Fi 5.

Hastigheterna du får är något du bör acceptera.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Xbox series X har bara Wi-Fi 5.

Hastigheterna du får är något du bör acceptera.

Detsamma gäller väll Surface Pro X, och den får ut 600 Mbps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kanske använder du olika DNS-inställningar och hamnar därför på olika routing via MS CDN

Routern är inställd på Google DNS, fungerar bra generellt.
Jag kan testa någon annan senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Detsamma gäller väll Surface Pro X, och den får ut 600 Mbps?

Jo, 802.11ac ("WiFi5") kan nå rätt högt, 1300 Mb är väl ganska normalt men tydligen kan det gå i upp till över 6 Gb/s. Med två antenner på AP och inte mindre på enheten så lär det vara svårt att nå över ~866 Mb dock, men det är ju ändå mycket mer än ~250 förstås.

Permalänk
Medlem

Ingen som råkar äga en XB Series X som nått högre här på SweC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ingen som råkar äga en XB Series X som nått högre här på SweC?

Når inte över 200Mbit trådlöst.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ingen som råkar äga en XB Series X som nått högre här på SweC?

Jag har bara 250/250 men dit når den.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem sedan release. Jag tror att alla har det. Sitter med ”ynka” 500/500, och får ut det via kabel till Series X:en, men via Wi-Fi går den tamefan inte över 250 Mbit! Stör mig något otroligt. Där jag har Series X:en så är kabel inte riktigt möjligt/otroligt besvärligt, och PS5 och exakt ALLT annat här hemma får ut fulla 500/500 via wifi. Det är som att MS ”cappat” Wi-Fi på Series S/X, eller så har de satt i ett Wi-Fi-kort från 2003.

Permalänk
Medlem

@Vaneriuz, jag kör trådat till XB (WIFI till PS samt Switch). Inte så snyggt med nätverkskabel längs socklarna men nedladdningar tar inte längre evigheter.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, 802.11ac ("WiFi5") kan nå rätt högt, 1300 Mb är väl ganska normalt men tydligen kan det gå i upp till över 6 Gb/s. Med två antenner på AP och inte mindre på enheten så lär det vara svårt att nå över ~866 Mb dock, men det är ju ändå mycket mer än ~250 förstås.

Fast med 866 i länkhastighet så får du inte ut mer än ca hälften i throughput i normalfallet, dvs typ 400-450. Fortfarande mer än 250, så klart. Bra att tänka på innan man uppgraderar bredbandet till 500 eller 1000 Mbit.

Permalänk
Medlem

Får 262/138 mbit/s på min XBX medan mobilen placerad strax intill når 507/429.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!