Permalänk
Medlem

Nybyggd dator hittar ej m.2 nvme i bios

Hej
Har byggt en dator men hittar inte min m.2 nvme i bios... Den är installerad under CPU:n. Har letat runt på nätet men hittar inget som funkar, behöver verkligen hjälp.

Moderkort: MSI Z790 edge ti max wifi
Processor: i9-1490k 14th gen
M.2: Corsair MP700, gen 5

Permalänk
Medlem

Vill också tillägga att jag kan installera windows 11 på m.2 men ser inte den i bios. Så kan inte boota från m.s2.

Permalänk

Du kan börja med att kolla att du verkligen tryckt in den i kontakten.
EDIT: sorry jag är inte riktigt vaken ännu...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du fler SSD's eller hårddiskar i datorn?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kör igenom Windows installationen så borde den dyka upp i bios efter det!

Hade exakt samma problem med grabbens dator.

Fick följande svar på min tråd som jag skapade här och det fungerade för mig.

Skrivet av Great Games Archive:

taget från länken..
https://forums.tomshardware.com/threads/cant-boot-from-m-2-nv...

NVMe M.2-enheten bör vara den enda lagringsenheten som är ansluten.

NVMe SSD:er visas inte i BIOS förrän Windows skapar systempartitionen med EFI Boot Sector. Din M.2 SSD innehåller UEFI-drivrutinsinformation i den fasta programvaran. Genom att inaktivera CSM-modulen kommer Windows att läsa och använda den M.2-specifika UEFI-drivrutinen

Gå in i BIOS, under startfliken finns ett alternativ för CSM. Se till att den är inaktiverad.

Klicka på alternativet för säker start nedan och se till att det är inställt på ett annat operativsystem, inte Windows UEFI.

Klicka på nyckelhantering och rensa säkra startnycklar.

Sätt i ett USB-minne med en startbar UEFI USB-enhet med Windows 10 Setup* på, USB3 är snabbare men USB2 fungerar också. En Windows DVD fungerar inte om du inte har skapat din egen UEFI Bootable DVD.

Tryck på F10 för att spara, avsluta och starta om.

Windows 10 kommer nu att börja installeras på din NVME-enhet eftersom den har sin egen NVME-drivrutin inbyggd.

När datorn startas om trycker du på F2 för att gå tillbaka till BIOS, kommer du att se under startprioritet att Windows Boot Manager nu listar din NVME-enhet.

Klicka på säker start igen men ställ nu in den i Windows UEFI-läge.

Klicka på nyckelhantering och installera säkra startnycklar som standard

Tryck på F10 för att spara och avsluta, Windows avslutar installationen. När du har Windows igång, stäng av datorn och anslut dina andra SATA-enheter igen.

*Hur man skapar en startbar UEFI USB-enhet med Windows 10 Setup
https://winaero.com/blog/how-to-create-a-bootable-uefi-usb-dr...

Windows 10 ISO-länken är bruten i ovanstående. Du kan hämta ISO-filen här:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hittade detta på Redit : Jag skulle börja med att helt enkelt hamra på F11 och se vad som dyker upp där.

Go to Advanced/Windows OS Configuration and change from UEFI to CSM. Save. Reboot and hit F11 to select boot drive.

Annars: Har du någon mer disk i systemet? (Utifall installationen lagt bootsektorn på någon annan plats.)
MSI supportsidor verkar ligga nere just nu (fel 504), men med tanke på vad som sägs under specifikationer:

M.2_1 Source (From CPU) supports up to PCIe 5.0 x4 , supports 22110/2280/2260 devices M.2_2 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260 devices M.2_3 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 / SATA mode, supports 2280/2260/2242 devices M.2_4 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260/2242 devices M.2_5 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260 devices *PCI_E1 slot will be Gen5x8 when installing M.2 SSD in the M2_1 slot.

Så antar jag att det är M.2_1 som är under CPUn. Noterade du asterisken längst ned. Kan det vara så att du måste aktivera något i BIOS för att dela upp PCIe korrekt för boot-sekvensen? (Den är ju uppenbart synlig som vanlig disk för windows installationsmedium.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du fler SSD's eller hårddiskar i datorn?

Nop bara den

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Hittade detta på Redit : Jag skulle börja med att helt enkelt hamra på F11 och se vad som dyker upp där.

Go to Advanced/Windows OS Configuration and change from UEFI to CSM. Save. Reboot and hit F11 to select boot drive.

Annars: Har du någon mer disk i systemet? (Utifall installationen lagt bootsektorn på någon annan plats.)
MSI supportsidor verkar ligga nere just nu (fel 504), men med tanke på vad som sägs under specifikationer:

M.2_1 Source (From CPU) supports up to PCIe 5.0 x4 , supports 22110/2280/2260 devices M.2_2 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260 devices M.2_3 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 / SATA mode, supports 2280/2260/2242 devices M.2_4 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260/2242 devices M.2_5 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260 devices *PCI_E1 slot will be Gen5x8 when installing M.2 SSD in the M2_1 slot.

Så antar jag att det är M.2_1 som är under CPUn. Noterade du asterisken längst ned. Kan det vara så att du måste aktivera något i BIOS för att dela upp PCIe korrekt för boot-sekvensen? (Den är ju uppenbart synlig som vanlig disk för windows installationsmedium.)

Japp har satt den i m.2_1

Permalänk
Medlem

Lyckades få upp installtionen på m.2 behövde vänta ett tag i bios sen starta om den. Men va tvungen och dra till jobbet. Får se om jag lyckas installera det när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kör igenom Windows installationen så borde den dyka upp i bios efter det!

Hade exakt samma problem med grabbens dator.

Fick följande svar på min tråd som jag skapade här och det fungerade för mig.

Hittade inte den för att installera men va tvungen och vänta lite i bios sen starta om då hittade datorn Windows att installera på m.2. Nu återstår det bara att se om jag lyckas med att installera det också🙂

Permalänk
Medlem

Nej vet inte vad det är defekt m.2 eller nåt fel med uttaget för m.2 fungera ibland och ibland inte. lyckades installera windows efter många omstarter och när jag fick igång windows och installerade alla uppdateringar och skulle starta om så kom jag bara in i bios och ser inte m.2...

Permalänk
Medlem

Knepigt. Kan ju vara värt att montera om SSDn men också överväga att montera om processorn lite försiktigt. Banorna går ju direkt till socketen och via pinnarna till processorn.

Permalänk
Medlem

Tror det är något fel med gen 5 porten för när jag sätter den i en gen 4 slot så hittar det den men får inte ut full läs/skriv hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sluutaas:

Tror det är något fel med gen 5 porten för när jag sätter den i en gen 4 slot så hittar det den men får inte ut full läs/skriv hastighet.

Ja, då verkar ju SSD'n vara frisk, även om den fortfarande skulle kunna ha problem med hög hastighet. Då är det antingen moderkort eller CPU som är problemet. Jag rekommenderar dig att ta dig till botten med detta nu, så att du inte hittar värre problem längre fram.

Är alla delar köpta nu (cpu, moderkort och ssd)? Från samma ställe?
Har du kollat så att du inte har problem med böjda pins på moderkortet som det tipsats om tidigare?
Ytterligare en sak att prova är om det fortfarande är problem om du flyttar grafikkortet till den andra slotten. Den andra slotten delar nämligen inte bandbredd med SSD'n så som de gör nu. Du kan även prova om du har problem med den inbyggda grafiken, dvs utan grafikkort.

Om dessa tre är köpta på samma ställe och du inte har böjda pins skulle jag skicka in de tre till säljaren så får de felsöka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, då verkar ju SSD'n vara frisk, även om den fortfarande skulle kunna ha problem med hög hastighet. Då är det antingen moderkort eller CPU som är problemet. Jag rekommenderar dig att ta dig till botten med detta nu, så att du inte hittar värre problem längre fram.

Är alla delar köpta nu (cpu, moderkort och ssd)? Från samma ställe?
Har du kollat så att du inte har problem med böjda pins på moderkortet som det tipsats om tidigare?
Ytterligare en sak att prova är om det fortfarande är problem om du flyttar grafikkortet till den andra slotten. Den andra slotten delar nämligen inte bandbredd med SSD'n så som de gör nu. Du kan även prova om du har problem med den inbyggda grafiken, dvs utan grafikkort.

Om dessa tre är köpta på samma ställe och du inte har böjda pins skulle jag skicka in de tre till säljaren så får de felsöka.

Allt är ny inköpt men tyvärr inte från samma ställe grafikkort, moderkort och cpu är från samma ställe men inte ssd. Ska testa och kolla pinsen på men är det pins på dom verka som det är metall prickar nu för tiden och är inte som förr? Ska testa även och boota utan grafikkort när jag kommer hem, så får vi se om det funkar tack för tipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sluutaas:

Allt är ny inköpt men tyvärr inte från samma ställe grafikkort, moderkort och cpu är från samma ställe men inte ssd. Ska testa och kolla pinsen på men är det pins på dom verka som det är metall prickar nu för tiden och är inte som förr? Ska testa även och boota utan grafikkort när jag kommer hem, så får vi se om det funkar tack för tipsen.

Pinsen sitter på moderkortet och du behöver använda mobilkamera/förstoringsglas för att se ordentligt om någon av dem är skadad.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Allt ser bra ut men märkte att m.2_1 satt för tajst och kunde knappt använda snabbfästet. Var tvungen för att skruva bort skruven för att få bort ssd:n men på den nedre porten gick det och sätta i och ta bort hur lätt som helst så har nog med porten och göra. Jag är lete för lat för att ta isär allt igen så jag kör på gen 4 porten. Får iaf cs 7000 Mbit/s läs/skriv hastighet så förlora inte så mycket på det. tack för all hjälp och support iaf:) måste man stänga tråden eller ändra den till löst? isf hur gör man det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sluutaas:

Allt ser bra ut men märkte att m.2_1 satt för tajst och kunde knappt använda snabbfästet. Var tvungen för att skruva bort skruven för att få bort ssd:n men på den nedre porten gick det och sätta i och ta bort hur lätt som helst så har nog med porten och göra. Jag är lete för lat för att ta isär allt igen så jag kör på gen 4 porten. Får iaf cs 7000 Mbit/s läs/skriv hastighet så förlora inte så mycket på det. tack för all hjälp och support iaf:) måste man stänga tråden eller ändra den till löst? isf hur gör man det?

Om det är som du beskriver så har du antingen gjort fel, eller så är det ett fel på moderkort. Det är beyond me hur man kan välja att acceptera ett fel på ett nytt moderkort för 5000kr som hindrar dig från att använda alla M2-portar. Mycket enklare att fixa detta nu än i framtiden när du verkligen vill använda den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!