Permalänk
Medlem

Sony ht-a7000

Detta kanske är en helt självklar fråga men som icke så insatt så undrar jag över hdmi earc och hur viktigt det är.

En bekant har en äldre samsung tv, säkert 10 år gammal. Den va då top of the line som de så fint heter och till denna tv har det nu köpts en sony ht-a7000.

Systemet är kopplat xiaomi box med hdmi till soundbar och sen soundbar med hdmi till TV och när detta är gjort så känns ljudet extremt svagt och nästan som att tillhörande bas knappt spelar, kör vi däremot spotify på telefonen och castar ljudet till soundbaren så blir det väldigt mycket bättre ljud så i felsöknings syfte kopplades soundbaren med bluetooth till tvn och där blev det bättre ljud också så då till min fråga, är det så att en sån här bar som är menade för earc hdmi spelar så mycket sämre om man kör den med "vanlig" hdmi? Mest nyfiken så det inte är något annat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta:

Detta kanske är en helt självklar fråga men som icke så insatt så undrar jag över hdmi earc och hur viktigt det är.

En bekant har en äldre samsung tv, säkert 10 år gammal. Den va då top of the line som de så fint heter och till denna tv har det nu köpts en sony ht-a7000.

Systemet är kopplat xiaomi box med hdmi till soundbar och sen soundbar med hdmi till TV och när detta är gjort så känns ljudet extremt svagt och nästan som att tillhörande bas knappt spelar, kör vi däremot spotify på telefonen och castar ljudet till soundbaren så blir det väldigt mycket bättre ljud så i felsöknings syfte kopplades soundbaren med bluetooth till tvn och där blev det bättre ljud också så då till min fråga, är det så att en sån här bar som är menade för earc hdmi spelar så mycket sämre om man kör den med "vanlig" hdmi? Mest nyfiken så det inte är något annat fel.

De ska inte spela stämmer (lägre) om det är ARC, E-ARC eller optisk/toslink.
ARC =ljud retur kanal. E-ARC= förbättrad ljud retur kanal.

ARC har bara betydelse på ljudet som går från TV till ljudlimpan på de hdmi portarna som är märkta med ARC/E-ARC, Inget annat!

Det ni kan kolla är om grejerna sänder ljudet som PCM eller Bitström/ pasthrue/ Dolby mm (det kan ha många olika namn) .

PCM= Första enheten (i ert fall TV och/eller media boxen avkordar ljudet och skickar det till ljudlimpan som bara förstärker det.

Bitström = Enheten skickar bara ljuddatan vidare till nästa enhet tills den kommer fram till en som avkordar ljudet (i mitt fall min hemmabio receiver, i ert ljudlimpan).
Det kan resultera i klarare/bättre ljud då ljudlimpan är troligen bättre på att avkorda ljudet med bättre ljud chip än vad de andra enheterna har.

Vilket format som ni väljer får ni skälva tästa och utvärdera. Båda har sina för och nackdelar.

Jag skälv kör bitström då det är ännu det ända sätter att få Dolby thrue HD med Atmos för mig.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är vettigast att köra Bitstream till en soundbar som kan hantera alla de olika ljudformat en. Se till att CEC och hela den vevan är igång och fungerar också.

Jag har upplevt att flerkanal-ljud från både Blu-ray och appar i TVn har något lägre volym än källor med stereoljud, även från appar som t.ex youtube. Men det är inte mer avancerat än att jag ställer volymen på 15 istället för 10 när jag kikar på något med surround.