Köpt en begagnad bil som (tydligen) var skrotobjekt till normalt begagnat pris (100k) - från bilföretag

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har inte läst hela inlägget, men man brukar väl ha 6mån garanti hos bilfirman?

Om inte är de nog inte särskilt seriösa… går säkert att friskriva sig från sådant där i de finstilta, då inte är ett krav såvitt jag vet 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Man ska alltid ha lite koll på bilmodeller så man vet vad man ska akta sig för. Att kolla upp bilhistoriken kan även det vara bra. Är man riktigt seriös(vilket man nog ska vara vid dyra affärer) så ringer man senaste ägaren och ser vad den säger om bilen.
Om allt verkar grönt så kanske man kan slå till.

Lycka till återkom gärna hur det gick sen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Köpte en begagnad bil av https://sv.wikipedia.org/wiki/Hedin_bil.

Totalt måndagsexemplar till automatlåda som de hade inne vid flertals gånger och "fixade" utan att man varken fick fri hyrbil eller någon annan typ av kompensation.

Bilen läckte även vatten från takluckan, infotainmentsystemet visade artefakter och gillade att starta om sig, knapparna på ratten fastnade lite då och då, mycket trevligt när farthållaren ökar hastighet av sig själv...

De "smarta" funktionerna i bilen fungerade knappt, fickparkerings assistenten var totalt livsfarlig

Fick nog när dödsrasslet från fords lilla "ecoboom" började komma vid kallstarter, tidigt tecken till att den oljesmorda kamremmen börjar lösa upp sig, bilen hade då nästan rullat 8000 mil.

Gav upp efter lite mer än 1 år och sålde vidare den till en annan Hedin Bil anläggning som inte hade haft med den att göra så de kunde få tillbaka sitt måndagsexemplar, tog en förlust på 50k för att slippa skrothögen.

Kör japanskt nu igen, över 20k mil på mätaren och har ännu inte varit inne på verkstad under min ägo mer än för service.

Kör man 3000+ mil om året orkar man inte strula med skitbilar.

Som sagt, större bilhandlare gillar att undgå allt ansvar också, absoluta minimum.

Har TS syster kollat om det finns maskinskadegaranti genom bilförsäkringen? Follsam tror jag har 10 år / 15 tusen mil.

Ja alltså Hedin bil har man tyvärr inte hört så mycket bra om men dom har ändå sitt rykte att tänka på.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Nej, större firmor är mer eller mindre lika fula.

Fast det är dom inte. Då blir dom av med sina nybilsmärke om dom missköter sig. Mindre risk att bli blåst av en märkeshandlare. Om vi säger så.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Det är ju drygt ett halvår handläggningstid och vi börjar seriöst bli oroliga att de går i konkurs innan dess, dock har de bilar just nu hos dem värda säkert kring 4 miljoner totalt, men de kan ju bli sålda "när som".

Så då står man där, helt utan ersättning för att företaget gått i konkurs en månad innan. Vore ju drömscenario...

Går firman i konkurs så är det nästan säkert att skulderna överstiger tillgångarna och det är inte tillfälligt. Borgenärerna/fordringsägarna kommer med väldigt hög sannolikhet inte få ut full ersättning. Fordringsägarna får ställa sig i kö, prioriterade fordringar först, sedan får resten dela på vad som eventuellt finns kvar.

Din syster har sannolikt ingen ostridigt fastställd fordran i nuläget. Hon får nog fortsätta driva det mot konkursförvaltaren i så fall. Du får nog läsa konkurslagen om vad som gäller i det läget. Konsumentköplagen 8.5 har en intressant bestämmelse om vad som gäller näringsidkare på obestånd.

Om inget annat tydligt krav har framförts, så hade jag nog övervägt att skriftligt kräva nersättning av priset till skrotvärdet, enligt konsumentköplagen 5.1, plus eventuellt skadestånd enligt kapitel 6. Då finns det i alla fall en tydligt krävd summa, som dessutom verkar vara uppbackad av dokumentation. Den framtida konkursförvaltaren slipper hantera skrothögen. Inga problem att kräva hävning i andra hand och hela summan tillbaka, plus eventuellt skadestånd. Läs dock konsumenköplagen om vad som gäller avhjälpande.

Det kan bli ett litet race mellan missnöjda kunder om vilka som får sina fordringar fastställda i domstol först. Vid en snabb läsning av konkurslagen tycks ARN-beslut vara värdelösa, det är i alla fall ingen grund att begära någon i konkurs på, så risken är att ett beslut i ARN inte heller automatiskt räknas som en fordran i konkursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Så de hävdar att de bytt motor i bilen?

Det är enkelt för en mekaniker att kolla upp, kontakta en Peugeot-handlare alternativt generalagenten för Sverige och få serienumret på motorn som monterades i fabriken och jämför med motorn som sitter i bilen.

Det är exakt det vi ska göra på måndag. Vi har motornumret som fanns från fabrik nu och en tid bokad hos verkstad. Efter det ska vi till bilförsäljaren och härja.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag måste bara få fråga en sak jag funderat på ganska länge.

Om ARN ger en rätt men företaget struntar i utslaget bör inte underlaget från ARN fungera som ett ganska bra underlag om man väljer att gå vidare med en stämning via Tingsrätt? Visst, viss komplettering kanske behövs göras men ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Fick nog när dödsrasslet från fords lilla "ecoboom" började komma vid kallstarter, tidigt tecken till att den oljesmorda kamremmen börjar lösa upp sig, bilen hade då nästan rullat 8000 mil.

Sorry, detta är helt OT men oljesmorda kamremmar finns inte. Kamkedja däremot, vilket Fords ecoboost har. Då det är en kedja kan den inte "lösa upp sig" heller, den kan däremot bli för slack eller för hårt spänd. Fel sorts olja eller för glest mellan oljebyten kan vara orsaker till att kamkedjan havererar. Man har således ansvar som ägare att sköta serviceintervallen korrekt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:

Jag måste bara få fråga en sak jag funderat på ganska länge.

Om ARN ger en rätt men företaget struntar i utslaget bör inte underlaget från ARN fungera som ett ganska bra underlag om man väljer att gå vidare med en stämning via Tingsrätt? Visst, viss komplettering kanske behövs göras men ändå?

ARN:s beslut är vägledande och får du rätt hos dem, så är ju stor chans att du får rätt i en Tingsrätt. Men fortfarande är ARN:s beslut bara en rekommendation till företaget att följa. Det enda som händer om de inte följer beslutet, är att de hamnar på ARN:s svarta lista med företag som inte sköter sig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sorry, detta är helt OT men oljesmorda kamremmar finns inte. Kamkedja däremot, vilket Fords ecoboost har. Då det är en kedja kan den inte "lösa upp sig" heller, den kan däremot bli för slack eller för hårt spänd. Fel sorts olja eller för glest mellan oljebyten kan vara orsaker till att kamkedjan havererar. Man har således ansvar som ägare att sköta serviceintervallen korrekt.

https://www.continental-aftermarket.com/en-en/magazine/techno...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sorry, detta är helt OT men oljesmorda kamremmar finns inte. Kamkedja däremot, vilket Fords ecoboost har. Då det är en kedja kan den inte "lösa upp sig" heller, den kan däremot bli för slack eller för hårt spänd. Fel sorts olja eller för glest mellan oljebyten kan vara orsaker till att kamkedjan havererar. Man har således ansvar som ägare att sköta serviceintervallen korrekt.

Är oljesmord kamrem på 1.0 ecoboost. En av anledningarna till att bytet är dyrt och mer tidsåtgång.
Sorry för OT igen.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Okej, det var för mig något nytt. Det torde ändå betyda att det är lika viktigt med rätt sorts olja och korrekta intervall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sorry, detta är helt OT men oljesmorda kamremmar finns inte. Kamkedja däremot, vilket Fords ecoboost har. Då det är en kedja kan den inte "lösa upp sig" heller, den kan däremot bli för slack eller för hårt spänd. Fel sorts olja eller för glest mellan oljebyten kan vara orsaker till att kamkedjan havererar. Man har således ansvar som ägare att sköta serviceintervallen korrekt.

Kamremmar som löper i olja finns visst och Ford har motorer med sådant. Jag kan gå ut och ta en bild genom oljepåfyllningslocket på PSA-motorn jag har efter att ha övertagit den från en släkting, där det är så också. Nu behövs det ju inte smörjning per se av en kamrem, men tanken har varit att minska friktionen och därmed förbrukningen. Problemet har dock varit att remmarna inte hållit så länge som man tänkte sig från början. PSA tänkte sig tio års livslängd från början, men fick korta intervallet till hälften (dock ganska långt i mil fortfarande), alternativt något längre, men med särskild kontroll i vissa länder. I PSA-fallet brukar remmen inte gå av först, utan det som brukar hända först är att den släpper ifrån sig material som sedan kan sätta igen oljesilen. Oljetryck: bra inte... Det påstås att den nyare remversionen är bättre, men jag vet inte. Min är bytt sedan lite över ett år iaf.

Jag har för mig att Honda också har någon motor enligt samma koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sorry, detta är helt OT men oljesmorda kamremmar finns inte. Kamkedja däremot, vilket Fords ecoboost har. Då det är en kedja kan den inte "lösa upp sig" heller, den kan däremot bli för slack eller för hårt spänd. Fel sorts olja eller för glest mellan oljebyten kan vara orsaker till att kamkedjan havererar. Man har således ansvar som ägare att sköta serviceintervallen korrekt.

Jodå, Peugeot, Citroën, Honda och Ford är de jag vet om som leker med detta tramset, min bil hade en intervall på 24 tusen innan den skulle bytas = kommer aldrig bytas.

Ford har 3000 mil eller 2 år på dessa motorer vilket är galenskap och fel olja = remmen börjar lösa upp sig kvickt.

Samma händer oavsett och tidigt tecken är att motorn rasslar vid kallstarter innan oljan börjar cirkulera då har silen börjat sättas igen.

Kostar 15+ hos Ford att byta denna remmen...

Vet ej om TS systers bil har detta med men kan vara orsaken till att den dricker olja, tror att det är just 1.6 motorn som är superkänslig från PSA för fel olja och för långa intervaller mellan service som gör att packningar och annat löser upp sig och släpper igenom olja ihop med bensinen och antänder den istället.

kolla som sagt upp med försäkringsbolaget om de finns någon maskinskada som gäller.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jodå, Peugeot, Citroën, Honda och Ford är de jag vet om som leker med detta tramset, min bil hade en intervall på 24 tusen innan den skulle bytas = kommer aldrig bytas.

Vet ej om TS systers bil har detta med men kan vara orsaken till att den dricker olja.

kolla som sagt upp med försäkringsbolaget om de finns någon maskinskada som gäller.

Nu kan jag inte Ford, men jag betvivlar att tidsintervall helt saknas.

Trådstartarbilen har hursomhelst utifrån inläggen troligen den s.k. Prince-motorn som PSA (del av Stellantis numera, för tydlighets skull) och BMW tog fram tillsammans. Den har kamkedja. BMW/Mini har gått ifrån den och använder numera sin nyare modulära motorfamilj som finns med 3, 4 och 6 cylindrar med 0,5 l slagvolym per cylinder istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu kan jag inte Ford, men jag betvivlar att tidsintervall helt saknas.

Trådstartarbilen har hursomhelst utifrån inläggen troligen den s.k. Prince-motorn som PSA (del av Stellantis numera, för tydlighets skull) och BMW tog fram tillsammans. Den har kamkedja. BMW/Mini har gått ifrån den och använder numera sin nyare modulära motorfamilj som finns med 3, 4 och 6 cylindrar med 0,5 l slagvolym per cylinder istället.

24 tusen mil = bilen skrot / för lite värde för att kosta på ett kamremsbyte som tar 7-8 timmar då halva motorn ska plockas isär

Den motorn du nämner har min kompis i sin BMW 1 serie och han är inne på sin 3e motor nu och skalet har rullat 36k mil, tror han pröjsade runt 30 tusen för motorbyte i den, om TS systers bil har blivit avskriven som skrotobjekt för 90 tusen måste det finnas betydligt fler problem som inte nämns.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

24 tusen mil = bilen skrot / för lite värde för att kosta på ett kamremsbyte som tar 7-8 timmar då halva motorn ska plockas isär

Men det jag kommenterade var inte miltal, utan antal år, där jag starkt misstänker att det faktiskt finns ett intervall, vad det nu är.

PSA-motorn är gjord för att byta på och har en lucka på sidan. Man måste förstås fortfarande ta av toppkåpan, men även om det är dyrare och krångligare än en gammal Volvo-sugfemma så är det inte en affär på 15+ tkr. Om de nu inte lyckats montera motorn i någon modell så att man inte kommer åt från hjulhuset/sidan förstås.

Citat:

Den motorn du nämner har min kompis i sin BMW 1 serie och han är inne på sin 3e motor nu och skalet har rullat 36k mil, tror han pröjsade runt 30 tusen för motorbyte i den, om TS systers bil har blivit avskriven som skrotobjekt för 90 tusen måste det finnas betydligt fler problem som inte nämns.

Det är väl om de hamnade på att de skulle sätta i en helt ny motor, för då kan det nog bli tveksamt, för de tar säkert rejält betalt. 30 tkr inkl arbete låter som en begagnad, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

ARN:s beslut är vägledande och får du rätt hos dem, så är ju stor chans att du får rätt i en Tingsrätt. Men fortfarande är ARN:s beslut bara en rekommendation till företaget att följa. Det enda som händer om de inte följer beslutet, är att de hamnar på ARN:s svarta lista med företag som inte sköter sig.

https://www.blocket.se/tips-och-guider/bilguiden/artiklar-bil...

Att stänga av handlaren från Blocket är ju en rätt stor anledning att följa rekommendationerna, om man inte kan "omregistrera" sitt företag? Vet inte hur detta fungerar dock om det är möjligt.

Skrivet av ztenlund:

Kamremmar som löper i olja finns visst och Ford har motorer med sådant. Jag kan gå ut och ta en bild genom oljepåfyllningslocket på PSA-motorn jag har efter att ha övertagit den från en släkting, där det är så också. Nu behövs det ju inte smörjning per se av en kamrem, men tanken har varit att minska friktionen och därmed förbrukningen. Problemet har dock varit att remmarna inte hållit så länge som man tänkte sig från början. PSA tänkte sig tio års livslängd från början, men fick korta intervallet till hälften (dock ganska långt i mil fortfarande), alternativt något längre, men med särskild kontroll i vissa länder. I PSA-fallet brukar remmen inte gå av först, utan det som brukar hända först är att den släpper ifrån sig material som sedan kan sätta igen oljesilen. Oljetryck: bra inte... Det påstås att den nyare remversionen är bättre, men jag vet inte. Min är bytt sedan lite över ett år iaf.

Jag har för mig att Honda också har någon motor enligt samma koncept.

Stämmer. Honda Civic 2017-2022 har en 1.0 motor som ligger i olja. Kostar runt 27k att byta remmen. Har själv Civic fast 1.5 som har kedja.

Skrivet av Oliver91:

Jodå, Peugeot, Citroën, Honda och Ford är de jag vet om som leker med detta tramset, min bil hade en intervall på 24 tusen innan den skulle bytas = kommer aldrig bytas.

Ford har 3000 mil eller 2 år på dessa motorer vilket är galenskap och fel olja = remmen börjar lösa upp sig kvickt.

Samma händer oavsett och tidigt tecken är att motorn rasslar vid kallstarter innan oljan börjar cirkulera då har silen börjat sättas igen.

Kostar 15+ hos Ford att byta denna remmen...

Vet ej om TS systers bil har detta med men kan vara orsaken till att den dricker olja, tror att det är just 1.6 motorn som är superkänslig från PSA för fel olja och för långa intervaller mellan service som gör att packningar och annat löser upp sig och släpper igenom olja ihop med bensinen och antänder den istället.

kolla som sagt upp med försäkringsbolaget om de finns någon maskinskada som gäller.

Maskinskada täcker tyvärr inte, bilen för gammal. Killen som ägde bilen innan i runt 9 år jobbade på Peugeot och gjorde all service i tid.

Skrivet av Oliver91:

24 tusen mil = bilen skrot / för lite värde för att kosta på ett kamremsbyte som tar 7-8 timmar då halva motorn ska plockas isär

Den motorn du nämner har min kompis i sin BMW 1 serie och han är inne på sin 3e motor nu och skalet har rullat 36k mil, tror han pröjsade runt 30 tusen för motorbyte i den, om TS systers bil har blivit avskriven som skrotobjekt för 90 tusen måste det finnas betydligt fler problem som inte nämns.

På pappret tror jag det stod otäta kolvringar, krävs motorbyte.

Skrivet av ztenlund:

Nu kan jag inte Ford, men jag betvivlar att tidsintervall helt saknas.

Trådstartarbilen har hursomhelst utifrån inläggen troligen den s.k. Prince-motorn som PSA (del av Stellantis numera, för tydlighets skull) och BMW tog fram tillsammans. Den har kamkedja. BMW/Mini har gått ifrån den och använder numera sin nyare modulära motorfamilj som finns med 3, 4 och 6 cylindrar med 0,5 l slagvolym per cylinder istället.

Det är 1.6 THP bensin 125 hästar. Kamkedja.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men det jag kommenterade var inte miltal, utan antal år, där jag starkt misstänker att det faktiskt finns ett intervall, vad det nu är.

PSA-motorn är gjord för att byta på och har en lucka på sidan. Man måste förstås fortfarande ta av toppkåpan, men även om det är dyrare och krångligare än en gammal Volvo-sugfemma så är det inte en affär på 15+ tkr. Om de nu inte lyckats montera motorn i någon modell så att man inte kommer åt från hjulhuset/sidan förstås.

Det är väl om de hamnade på att de skulle sätta i en helt ny motor, för då kan det nog bli tveksamt, för de tar säkert rejält betalt. 30 tkr inkl arbete låter som en begagnad, tycker jag.

Det stämmer, när den rasade för han första gången vid 16k mil fick han en begagnad som rullat 8k som 6k mil senare vid 22k mil rasade och 3e motorn hade bara gått 4,5k och fungerar fortfarande felfritt för han, sist jag frågade hade den rullat 36k, han pendlar halmstad - göteborg med bil så många mil om året.

Intervallen på Ford var 12 år eller 24k mil. Högst milade (enda som finns) 2012 ford focus på blocket med 20.5k mil säljs för 55k så finns visst värde kvar att fixa det, men tveksamt att människor som köper bilar i den prisklassen gör sådana ingrepp på sina bilar.

Otroligt tragiskt att små bilhandlare har blivit skojare, kollar oftast efter MRF stämpeln hos bilhandlare då de är ganska petiga med att dela ut den certifieringen till skojare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr alldeles för många små firmor som är rena skojarna, rätt många runt Huddinge -> Södertälje där Mia Bilcenter ligger i topp och det startas nya företag och de säljer bilar mellan egna företag etc och delar styrelseposter.

I stort sett allt Abdulkarim, Mustafa Ismail och Mohamad, Shayma Salman (med utökad släkt) är involverad i bör man undvika som pesten. De har sålt skrotade bilar, importerat skrotade bilar där de reparerats med delar från helt andra märken etc.

Även runt Örebro finns det en uppsjö med skojare, skulle definitivt undvika allt utom märkeshandlare i dessa regioner.

OP får gärna namnge denna firma, de går aldrig på Arns rekommendationer - rent lurendrejeri/bedragare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:

Jag måste bara få fråga en sak jag funderat på ganska länge.

Om ARN ger en rätt men företaget struntar i utslaget bör inte underlaget från ARN fungera som ett ganska bra underlag om man väljer att gå vidare med en stämning via Tingsrätt? Visst, viss komplettering kanske behövs göras men ändå?

Dold text
Skrivet av DaBone:

ARN:s beslut är vägledande och får du rätt hos dem, så är ju stor chans att du får rätt i en Tingsrätt. Men fortfarande är ARN:s beslut bara en rekommendation till företaget att följa. Det enda som händer om de inte följer beslutet, är att de hamnar på ARN:s svarta lista med företag som inte sköter sig.

Ska bara tacka för svar.

Ungefär så som jag förstått det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:
Dold text

Ska bara tacka för svar.

Ungefär så som jag förstått det då.

Har själv anmält 3st företag till ARN och fått rätt alla gångerna. Företagen lydde ARN:s beslut, så behövde inte dra det vidare.
Den som satt längst in och tjurade var faktiskt Biltema av alla, men säljer man skit, så får man också skit tillbaka ibland.

Visade upp ett papper med ARN:s beslut och sedan var det klart hos de andra, Biltema blev tjuriga och fick lägga en hel del tid där.
Men jag var också tjurig efter att ha lagt ner 3 dagar, på att riva ner en V6:a till grunden och sedan bygga upp med undermåliga delar. Var bara att börja om, med delar från annat håll.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/tips-och-guider/bilguiden/artiklar-bil...

Hur stor är sannolikheten att Blocket stänger av företaget och hur "svårt" är det för företaget i fråga att skapa ett nytt med i princip samma namn etc och fortsätta som vanligt?

Att inte kunna annonsera på Blocket är ju väldigt begränsade för bilförsäljare?

"Vi är beroende av att till exempel en köpare upplyser oss om att ARN fattat ett visst beslut. När vi får kännedom om att en handlare valt att inte följa ARN:s beslut vid handel på Blocket tar vi kontakt med både köpare och säljare och försöker bidra till en lösning som båda är nöjda med. Om handlaren trots det inte följer ARN:s beslut så kan vi besluta att stänga av handlaren"

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kamremmar som löper i olja finns visst och Ford har motorer med sådant. Jag kan gå ut och ta en bild genom oljepåfyllningslocket på PSA-motorn jag har efter att ha övertagit den från en släkting, där det är så också. Nu behövs det ju inte smörjning per se av en kamrem, men tanken har varit att minska friktionen och därmed förbrukningen. Problemet har dock varit att remmarna inte hållit så länge som man tänkte sig från början. PSA tänkte sig tio års livslängd från början, men fick korta intervallet till hälften (dock ganska långt i mil fortfarande), alternativt något längre, men med särskild kontroll i vissa länder. I PSA-fallet brukar remmen inte gå av först, utan det som brukar hända först är att den släpper ifrån sig material som sedan kan sätta igen oljesilen. Oljetryck: bra inte... Det påstås att den nyare remversionen är bättre, men jag vet inte. Min är bytt sedan lite över ett år iaf.

Jag har för mig att Honda också har någon motor enligt samma koncept.

Skrivet av Oliver91:

Jodå, Peugeot, Citroën, Honda och Ford är de jag vet om som leker med detta tramset, min bil hade en intervall på 24 tusen innan den skulle bytas = kommer aldrig bytas.

Ford har 3000 mil eller 2 år på dessa motorer vilket är galenskap och fel olja = remmen börjar lösa upp sig kvickt.

Samma händer oavsett och tidigt tecken är att motorn rasslar vid kallstarter innan oljan börjar cirkulera då har silen börjat sättas igen.

Kostar 15+ hos Ford att byta denna remmen...

Vet ej om TS systers bil har detta med men kan vara orsaken till att den dricker olja, tror att det är just 1.6 motorn som är superkänslig från PSA för fel olja och för långa intervaller mellan service som gör att packningar och annat löser upp sig och släpper igenom olja ihop med bensinen och antänder den istället.

kolla som sagt upp med försäkringsbolaget om de finns någon maskinskada som gäller.

Hela grejen känns som en riktigt dålig idé. Tanken kanske var god men jag ser bara en tidsfråga innan det blir problem. Själv skulle jag direkt vända i dörren om jag erbjöds en bil med detta.

Tillbaka till ämnet.

I TS fall skulle jag göra allt för att få köpet hävt. I mina ögon är detta rena bedrägeriet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@Alphahanne
Kan ju vara en prisfråga, det där med att vända i dörren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Alphahanne
Kan ju vara en prisfråga, det där med att vända i dörren...

Inte säker jag är med på hur du menar. Om jag skippar köpa en bil jag misstänker kommer bli dyr i reparationer så kan det bli billigare i längden köpa en lite dyrare bil som jag känner jag kan lita på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

tror han pröjsade runt 30 tusen för motorbyte i den, om TS systers bil har blivit avskriven som skrotobjekt för 90 tusen måste det finnas betydligt fler problem som inte nämns.

Försäkringsbolag har regler som de måste följa när det gäller att reparera en bil, går inte att jämföra med att lämna in den på en random verkstad och be dem hinka i en begagnad motor från skroten.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

https://www.blocket.se/tips-och-guider/bilguiden/artiklar-bil...

Att stänga av handlaren från Blocket är ju en rätt stor anledning att följa rekommendationerna, om man inte kan "omregistrera" sitt företag? Vet inte hur detta fungerar dock om det är möjligt.

Handlaren sade ju i SMS att hen skulle följa ARNs beslut. Det sades ju förvisso inte i något avtal utan bara i förbifarten i ett SMS, men jag skulle ändå gissa på att det är bindande. Dvs vinner du i ARN och bilhandlaren fortfarande sätter sig på tvären borde det "bara" vara att lämna in en stämningsansökan och hänvisa till SMS:et och ARNs beslut och saken borde vara klar. Sedan gå till kronofogden med domen om det är nödvändigt.

Men utifrån det du sagt i tråden är det ju som andra påpekat frågan om företaget öht finns kvar vid den tidpunkten.

Jag är ingen advokat får jag påpeka också... Risken är att du behöver professionell juridisk hjälp om företaget inte självmant följer ARNs beslut, och då riskerar du att få stå för den själv om företaget försvinner innan du fått ut pengarna. Och skulle du mot all förmodan förlora får du stå för båda parters rättegångskostnader.

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig! Jag köper hellre privat än små bilfirmor med folk runt bakgården. Ska jag köpa en på firma då är det isf på en större firma tex rejmes eller så.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Systern har precis kollat med auktoriserad verkstad och de har inte bytt motorn, vilket ju inte var så oväntat.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Systern har precis kollat med auktoriserad verkstad och de har inte bytt motorn, vilket ju inte var så oväntat.

Då kan du med andra ord helt sluta lyssna på vad de säger, du vet att de utan att tveka ljuger dig rakt upp i ansiktet.

Vad är nästa steg?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB