Permalänk
Medlem

Brygga tråd <-> wifi

Hej,
Jag skulle vilja koppla upp min bergvärmepump (Thermia Atlas) mot min router/internet. Den har ett RJ45-uttag för detta, men jag skulle helst vilja koppla den med wifi. Bredvid RJ45-uttaget finns en USB-A kontakt som används för SW uppdatering. Finns det någon brygga som kan drivas av 5V USB som ger mig uppkoppling? Eller tips på någon annan variant med 230V?

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Powerline?

Borde räcka med en puck vid pumpen och en nånstans där du kan ha en puck kopplad till din router på samma elfas.

Bör ha bandbredd även vid dålig signal nog för det

Svårt att tro den pratar mer än Kbits på sin höjd i datamängd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Powerline?

Borde räcka med en puck vid pumpen och en nånstans där du kan ha en puck kopplad till din router på samma elfas.

Bör ha bandbredd även vid dålig signal nog för det

Svårt att tro den pratar mer än Kbits på sin höjd i datamängd.

Intressant tanke..

Kan tillägga att jag har en Ubiquiti AP i samma rum (pannrum) som bergvärmepumpen. Men den drivs av PoE (injektorn sitter i andra änden av huset vid routern). Så jag vet inte om jag på ett bra sätt kan sätta en liten switch i pannrummet som kopplar upp både AP och BV-pump. Alternativet är väl att jag använder bef Cat6 kabel för en switch i pannrummet och sedan löser en ny plats för Ubiquiti-injektorn i pannrummet. Och drar en kabel till BV-pumpen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Ingen lan switch i accesspunkten?

Isf bör du bara kunna ha en patch till en av lanportarna på accesspunkten.

Annars borde väl en vanlig dumswitch som kan köras med poe funka att sätta innan accesspunkten så du kan sätta en patch till accesspunkten och en till pumpen.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Eller nått liknande.

Är inte insatt i poe alls så noll koll på hur det ska användas i praktiken och vad som behövs för fungerande poe jag kör väggbula vid varje apparat bara men förstår den tekniska aspecten och vad tanken med det är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Hej,
Jag skulle vilja koppla upp min bergvärmepump (Thermia Atlas) mot min router/internet. Den har ett RJ45-uttag för detta, men jag skulle helst vilja koppla den med wifi. Bredvid RJ45-uttaget finns en USB-A kontakt som används för SW uppdatering. Finns det någon brygga som kan drivas av 5V USB som ger mig uppkoppling? Eller tips på någon annan variant med 230V?

Om du har någon gammal router liggande kan de flesta sättas i Bridge mode.
Den tar då in Wifi och skickar ut på ethernets portarna.
100 Mbit/s räcker gott så en billig router som kan sättas i Bridge mode fungerar också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Intressant tanke..

Kan tillägga att jag har en Ubiquiti AP i samma rum (pannrum) som bergvärmepumpen. Men den drivs av PoE (injektorn sitter i andra änden av huset vid routern). Så jag vet inte om jag på ett bra sätt kan sätta en liten switch i pannrummet som kopplar upp både AP och BV-pump. Alternativet är väl att jag använder bef Cat6 kabel för en switch i pannrummet och sedan löser en ny plats för Ubiquiti-injektorn i pannrummet. Och drar en kabel till BV-pumpen.

Jag hade nog köpt en liten switch och flyttat PoE injektorn till panrummet med accesspunkten. jag hade ändrat så kabeln som går till accesspunkten nu går till en switch först. Sedan kan man koppla in PoE injektorn till en port och pumpen till en annan port.

Fast har du en gammal router du inte längre använder som går att ändra till bryggat läge så är det också alternativ absolut.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Köp en vanlig wifi repeater, eller motsvarande. Dom har ofta en nätverksport. Använd den till pumpen, sen konfar du upp repeatern att inte vara repeater specifikt men att ansluta till ditt WIFI.

Eller valfri router med wifi funkar också, Asus vet jag har dom funktionerna. Slå bara av allt onödigt som DHCP osv.

Du kan givetvis använda kabeln till din accesspunkt, men ta bort injectorn först. Sen sätter du en switch där, eller ännu bättre en switch med PoE. Då kan du koppla pump o AP till den så slipper du dra fler sladdar.