Stor läcka avslöjar Samsung Galaxy S24

Permalänk
Melding Plague

Stor läcka avslöjar Samsung Galaxy S24

Med bara några dagar kvar till Samsungs Unpacked-event har Evan Blass delat marknadsföringsmaterial för Galaxy S24.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

S24U ser nice ut men blir nog kvar på min S21U ett år till. Känns inte som det kommit mycket nytt de senaste åren utom mer prestanda, finns fortfarande ett hål i skärmen.

Gillar dock inte att baksidan ska vara platt nu, är mycket bekvämare när kanterna är rundade.

Permalänk
Medlem

Jag tillhör dem som alltid har skal på, som skydd, så exakt form etc spelar ju mindre roll, men man får väl glädjas åt att S24 (standardmodellen) fortfarande tycks vara (relativt) liten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Angående den stora Ai satsning på S24an:
Så år 1997 började Ericsson använda begreppet smartphone för deras GS88 mobil: https://ericssoners.wordpress.com/2016/06/13/gs88/

Man kan argumentera för när kom den första riktiga smartphonen? Det känns som när nu Google, Samsung och Apple m.fl. satsar så mycket på Ai att vi för en gångs skulle kan kalla våra mobiler för smartphones och tidigare så var det dumbphones vi hade.

Mina förväntningar inom Ai är stora, men det går sakta. Jag tror dock det är där mobilerna kan utvecklas. Skärmarna börjar bli så bra, så skillnaden på de nya inte är så stora. Datakraften börjar stagnera, kameran hindras av att utvecklingen av linser går sakta. Vi vill inte ha större och tyngre objektiv till våra mobiler.
*edit*
Min nya definition av en smartphone borde vara en telefon som man kan anse vara smart, det går argumentera när man gör det. Jag anser min nuvarande telefon vara dum som en ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående den stora Ai satsning på S24an:
Så år 1997 började Ericsson använda begreppet smartphone för deras GS88 mobil: https://ericssoners.wordpress.com/2016/06/13/gs88/

Man kan argumentera för när kom den första riktiga smartphonen? Det känns som när nu Google, Samsung och Apple m.fl. satsar så mycket på Ai att vi för en gångs skulle kan kalla våra mobiler för smartphones och tidigare så var det dumbphones vi hade.

Mina förväntningar inom Ai är stora, men det går sakta. Jag tror dock det är där mobilerna kan utvecklas. Skärmarna börjar bli så bra, så skillnaden på de nya inte är så stora. Datakraften börjar stagnera, kameran hindras av att utvecklingen av linser går sakta. Vi vill inte ha större och tyngre objektiv till våra mobiler.
*edit*
Min nya definition av en smartphone borde vara en telefon som man kan anse vara smart, det går argumentera när man gör det. Jag anser min nuvarande telefon vara dum som en ....

Jag definierar min enhet som dator.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Jag definierar min enhet som dator.

Som Ericsson gjorde år 1997 och idag är den korrekta definitionen. En PDA + mobil = smartphone. Att de valde ordet smart, var att det ur marknadsföringssyfte låter bra.

Om jag ska vara ärlig så tror jag på en väldigt liten förbättring med Samsung S24. För den stora skaran så kanske Samsung S22 blir billigare: https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/s...
9000kr är mycket för en snart 2 generation gammal android mobil i enklaste utförande.

Permalänk
Medlem

Det finns nog inget som är så antiklimax som det årliga mobilsläppet. Lite bättre prestanda, som de flesta förmodligen inte märker av under vanligt användande, och lite nya gimmicks.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Det finns nog inget som är så antiklimax som det årliga mobilsläppet. Lite bättre prestanda, som de flesta förmodligen inte märker av under vanligt användande, och lite nya gimmicks.

Ja, jämfört historisk emot hur det har varit på mobilsidan.
Men jämför man emot utvecklingen på skärmar, tv, laptops, tillviss del senaste cpuer, ssd så händer det fortfarande mycket på mobiler.

Permalänk
Medlem

AI måste ju vara bra; bäst att skriva upp akronymen bland de andra jag har sparat under fyra decennier. Kul att titta tillbaka efter ett par år.
Allvarligt talat så kan jag väldigt lite om vad det är som utmärker AI. Är det helt enkelt ett kortare namn på "short float" och "brain float" beräkningar?

Permalänk
Medlem

Självklart intressant, men jag tror jag spinner vidare på min Note20 med penna, så länge det går. Ultra är på tok för stor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja, det var ju ett tag sedan det kom kioskvältarfeatures när det kom nya mobiler. Senaste "wow"-telefonen jag hade var min 2014 Galaxy S4 i9506, (inte minst rootad, debloatad och överklockad gick den som ett skott), Full HD-Super AMOLED-skärm med 441ppi, behövs det mer ens idag för folk flest? Kameran ute var i mina lekmannaögon jämförbar med min Galaxy S21, men inomhus var den för långsam. LTE, trådlös laddning, trevlig mobil.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tja, det var ju ett tag sedan det kom kioskvältarfeatures när det kom nya mobiler. Senaste "wow"-telefonen jag hade var min 2014 Galaxy S4 i9506, (inte minst rootad, debloatad och överklockad gick den som ett skott), Full HD-Super AMOLED-skärm med 441ppi, behövs det mer ens idag för folk flest? Kameran ute var i mina lekmannaögon jämförbar med min Galaxy S21, men inomhus var den för långsam. LTE, trådlös laddning, trevlig mobil.

Senast jag kände så var när Galaxy S8 kom ut. Det är den bästa mobilen jag har haft och ångrar än idag att jag gjorde mig av med den. Jag älskade den där lilla lampan på ovansidan som lyste i olika färger beroende på vad du hade för notifiering.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som Ericsson gjorde år 1997 och idag är den korrekta definitionen. En PDA + mobil = smartphone. Att de valde ordet smart, var att det ur marknadsföringssyfte låter bra.

Om jag ska vara ärlig så tror jag på en väldigt liten förbättring med Samsung S24. För den stora skaran så kanske Samsung S22 blir billigare: https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/s...
9000kr är mycket för en snart 2 generation gammal android mobil i enklaste utförande.

Det lär gå att få ett likvärdigt pris för S24:an i samband med lanseringen, Samsung har oftast riktigt bra erbjudanden.

Minns också att det via 3 gick att få ut S23:an för endast 5800 under Black Friday.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Senast jag kände så var när Galaxy S8 kom ut. Det är den bästa mobilen jag har haft och ångrar än idag att jag gjorde mig av med den. Jag älskade den där lilla lampan på ovansidan som lyste i olika färger beroende på vad du hade för notifiering.

Saknar IR-blaster och ögonsensorn på ZTE Blade (?) som höll skärmen på.

Permalänk
Medlem

iPhone 4 var fet när den kom. Galaxy S7 var också en grym telefon. Sen dess har mitt intresse varit lågt.

Permalänk
Medlem

Jag minns när 7" kallades surfplatta

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Årets mest inkrementella uppgradering är här

Så lite bättre på allt så att det egentligen inte ens märks. Så mycket buzzwords att folk köper ändå…

Permalänk
Medlem

Många "mobilintresserade" uppgraderar ju när bindningen går ut, eller kanske snarare avbetalningen, nu har vi ju till del gått från 2 år avbetalning på premiummobil & abonnemang till 3 år, eftersom månadskostnaden annars tycks vara för hög för att folk flest ska nappa. Om detta innebär att många byter vart tredje år istället för vartannat så renderar det ju i ganska många färre sålda telefoner, men det kan ändå vara så att folk köper nytt trots små skillnader.

Finns det statistik hur länge folk som köper värstingtelefoner har sina telefoner innan de säljer/ger dem vidare? Att medelsvensson har sina telefoner tills batteri eller skärm ger upp verkar vara vanligt numera. Men köper man en S21 ultra, vill man då ha den när S23 ultra kommit? Osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ni förutsätter att folk köper nytt varje år, så är inte fallet för dom flesta. Efter 3-4 år så har det hänt en del åtminstone.

Apple kör exakt samma koncept: ID:t som telefonen har är extremt viktigt, polerar telefonen år efter år och är extremt framgångsrika likaså Samsung.

Samma sak i bilvärlden. En totalt okunnig person ser att en 30år gammal Porsche är en Porsche likaså en helt ny ifrån fabrik. Det är förfinad teknik år efter år, dom är rädda om sitt id och med rätta är dom framgångsrika med en fin produkt idag.

Vet inte riktigt vad man förväntar sig? Inbyggd teleportör, kaffemaskin och skiftnyckel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur batteriet förbättrats i "vanliga" S24an? Jag har en vanlig S22 medans min fru har en S22 Plus och batteritiden på den vanliga modellen är verkligen sjukt mycket sämre. Kommer det fortsatt vara samma sak med årets modeller?

Permalänk
Medlem

Hur abonnemang som Telenor change eller vad det heter ens kan gå runt och ha användare....
Vad är det, byt varje år eller nåt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Varg:

Senast jag kände så var när Galaxy S8 kom ut. Det är den bästa mobilen jag har haft och ångrar än idag att jag gjorde mig av med den. Jag älskade den där lilla lampan på ovansidan som lyste i olika färger beroende på vad du hade för notifiering.

Ja den lampan och fingeravtrycksläsaren på baksidan (och 3,5 mm!) har jag saknat på både S20+ och S23+ som jag har idag. Min S8 lever ännu kvar som hotspot på resor

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Ja den lampan och fingeravtrycksläsaren på baksidan (och 3,5 mm!) har jag saknat på både S20+ och S23+ som jag har idag. Min S8 lever ännu kvar som hotspot på resor

Exakt! Fan, jag vill ha tillbaka den igen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Som Ericsson gjorde år 1997 och idag är den korrekta definitionen. En PDA + mobil = smartphone. Att de valde ordet smart, var att det ur marknadsföringssyfte låter bra.

Om jag ska vara ärlig så tror jag på en väldigt liten förbättring med Samsung S24. För den stora skaran så kanske Samsung S22 blir billigare: https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/s...
9000kr är mycket för en snart 2 generation gammal android mobil i enklaste utförande.

Priset är inte helt rätt. Köpte S23 direkt från Samsung för 5700kr i höstas och fick med lite extra som trådlös laddare. Oftast billigast direkt från Samsung om man vet hur man ska lägga beställningen. 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Går från s22u till s24u. Har man s23u är det inte värt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Ja den lampan och fingeravtrycksläsaren på baksidan (och 3,5 mm!) har jag saknat på både S20+ och S23+ som jag har idag. Min S8 lever ännu kvar som hotspot på resor

Helt sinnes att deras nya mobiler inte har detta. Jag håller mig kvar på S9;an tills den helt dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Helt sinnes att deras nya mobiler inte har detta. Jag håller mig kvar på S9;an tills den helt dör.

Fingeravtryckssensor just intill kameran var ju ingen supergenomtänkt konstruktion, min lins var konstant smetig. Men själva placeringen var praktisk, och kan man flytta kameran längre ut i ett hörn hade jag gärna sett den återvända.

Jag trodde S-serien hade kvar den flerfärgade notislampan? Jag klev ner till en A52s vid senaste skiftet, antog att frånvaron av notislampan var pga det var mer en flaggskeps-feature.

Permalänk
Medlem

Samsung S10 är fortfarande en super telefon, den har 3.5mm jack, SD slot för 512gb och en bra skärm / storlek. Batteriet håller fortfarande en hel dag med mycket användning efter snart 3 år.
Nypris där jag bor ligger runt 350€

Kan inte tänka mig att mycket har blivit bättre förutom kamera och eventuellt batteritiden. Definitivt inte så stor skillnad att det är värt att köpa senaste flaggskeppet.

Jag känner rent generellt att det finns få telefoner att köpa om man vill ha SD kort och 3.5mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Priset är inte helt rätt. Köpte S23 direkt från Samsung för 5700kr i höstas och fick med lite extra som trådlös laddare. Oftast billigast direkt från Samsung om man vet hur man ska lägga beställningen. 👍

Och hur lägger man en sådan beställning?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Priset är inte helt rätt. Köpte S23 direkt från Samsung för 5700kr i höstas och fick med lite extra som trådlös laddare. Oftast billigast direkt från Samsung om man vet hur man ska lägga beställningen. 👍

Hur menar du med "om man vet hur man ska lägga beställningen"?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]