Nu kan du välja vilka Google-tjänster som får dela data med varandra

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du välja vilka Google-tjänster som får dela data med varandra

Google har meddelat att användare inom EU nu kan ställa in vilka av företagets tjänster som får och inte får dela information med varandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var för sig är illa nog.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Utan en koppling mellan sök och kartor kan Google Maps till exempel inte visa förslag utifrån tidigare aktivitet.

Som om det vore negativt.
Eftersom det är EUspecifikt så har vi väl EU att tacka - tack.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Som om det vore negativt.
Eftersom det är EUspecifikt så har vi väl EU att tacka - tack.

Ja vem bryr sig. Jag vill bara ha en karta och gps, behöver inget "smart" trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja vem bryr sig. Jag vill bara ha en karta och gps, behöver inget "smart" trams.

Så detta. Jag har känt mer och mer på senaste hur tydligt tjänster inte längre är för mig som användare, men för tjänsterna själva.

Youtube trycker upp Shorts och underliga rekommendationer i ansiktet på mig konstant (reklam ser jag som ett nödvändigt ont för att en sådan tjänst skall kunna existera), jag har lite till ingen kontroll över hur algoritmen på rekommendationer fungerar.

Instagram och Facebook visar mer "Det här tror vi du skulle gilla!" i mitt flöde än faktiska människor jag känner och där betalar jag till och med för att slippa reklamen! Har jag något sätt att styra vad jag vill ha tjänsten till? Nope.

Någon borde skriva något sorts manifest eller checklista över hur tjänster borde ge mer kontroll till användarna igen, låt oss skräddarsy hur de fungerar. Lås det bakom betalvägg, inga problem, jag pröjsar gärna.

Permalänk
Medlem

De stora data-drakarna har fått rätt kraftiga näsbrännor av EU senaste tiden..... o jag bara älskar det.....

Hoppas vi även någon gång kommer så långt att denna insamling och bearbetning av "användardata" blir olaglig rakt av....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag letade alldeles nyss, hittar inte de där inställningarna.
Kanske måste man vara inloggad? Isåfall berör det inte mig, jag loggar aldrig in där.
Att vara inloggad på google och sedan använda sök, kartor mm är ju som att be om att allt loggas, analyseras, sparas i tusentals år.

Permalänk
Medlem

Tänk att det ska behövas påtryckningar från EU för att slippa få all sin data insamlad.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Som om det vore negativt.
Eftersom det är EUspecifikt så har vi väl EU att tacka - tack.

Just det som är så skönt med att man får ställa in/välja. Vill man ha den funktionaliteten kan man behålla den, vill man inte så bort med den.

Nu får man hoppas att dessa inställningar är tydliga nog så att det går att förstå vad man gör, även UTAN att vara en person som följer teknikpressen. Jag har inte jättehöga förhoppningar om det. Är det någon som vet om det finns någon form av "standard" hur tydliga inställningarna måste vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Tänk att det ska behövas påtryckningar från EU för att slippa få all sin data insamlad.

Ja i och med att det finns så mycket pengar i det är det inte så konstigt att dom vill göra detta, helst okontrollerat. Det konstiga tycker jag är att det finns så sjukt många människor som inte alls bryr sej om sin integritet. Jag är ganska säker på att den absoluta majoriteten inte alls bryr sej eller har vetskap nog om de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag letade alldeles nyss, hittar inte de där inställningarna.

Även jag har problem att hitta detta bland inställningar.... Den enda produkten/tjänsten från Google jag använder är Youtube.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Ja i och med att det finns så mycket pengar i det är det inte så konstigt att dom vill göra detta, helst okontrollerat. Det konstiga tycker jag är att det finns så sjukt många människor som inte alls bryr sej om sin integritet. Jag är ganska säker på att den absoluta majoriteten inte alls bryr sej eller har vetskap nog om de.

Där håller jag med dig fullstädigt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen. Vad har man för nytta av att Google samlar in lika mycket information som de alltid gjort men inte använder den för att ge en bättre sökresultat t ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Ser inte poängen. Vad har man för nytta av att Google samlar in lika mycket information som de alltid gjort men inte använder den för att ge en bättre sökresultat t ex?

Börja med att definiera "bättre sökresultat", sen stannar du upp och reflekterar över ditt svar.

Om vi genom lagstiftning likt denna mer o mer begränsar till vad och hur den insamlade informationen får hanteras och användas så förlorar till slut den insamlade informationen så mycket av sitt värde att det blir ointressant att samla in den.

När vi nått tillräckligt långt så faller då hela konceptet med att erbjuda tjänster och produkter "gratis" bara användaren samtycker till att få sitt beteende övervakat och kartlagt...

Då kan vi lägga hela denna vidriga era bakom oss.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Datainsamling borde beivras på samma sätt som fildelning.

Google beter sig som den där lilla utstötta killen som tar med sig dagboken till krogen och frågar alla vad dom jobbar med och var dom bor och om han kan få deras telefonnummer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tar heller ett YouTube som är baserad på vad jag sett tidigare. YouTubes "rekomendationer" när jag inte är inloggad är helt förfärliga

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Problemet här är väl att set inte går att varken bekräfta eller lita på att dessa inställningar faktiskt fungerar eller gör något? Under ytan kan de ju fortfarande göra vad de vill utan insyn

Tror verkligen detta bara är ett spel för galleriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tar heller ett YouTube som är baserad på vad jag sett tidigare. YouTubes "rekomendationer" när jag inte är inloggad är helt förfärliga

Precis!

är det verkligen vad genomsnittssvensken kollar på!?!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Youtube trycker upp Shorts och underliga rekommendationer i ansiktet på mig konstant (reklam ser jag som ett nödvändigt ont för att en sådan tjänst skall kunna existera), jag har lite till ingen kontroll över hur algoritmen på rekommendationer fungerar.

Jag vet inte riktigt vad jag har gjort rätt, men så här ser det ut när jag går in på youtube:

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

^ så ser det ut för mig med, sen nån månad tillbaks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Även jag har problem att hitta detta bland inställningar.... Den enda produkten/tjänsten från Google jag använder är Youtube.

När jag loggade in på Youtube så fick jag en pop up på ”home page” där jag fick frågan om jag ville att tjänsterna skulle dela data med varandra. Och om jag ville konfigurera nu eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

När jag loggade in på Youtube så fick jag en pop up på ”home page” där jag fick frågan om jag ville att tjänsterna skulle dela data med varandra. Och om jag ville konfigurera nu eller senare.

Jag insåg nån dag efter inlägget att jag aldrig använder "home page", jag har en 13år gammal länk till en youtubevideo som jag använder för att ta mig in......

Men jag hittade dessa inställningar till slut, allt är blockerat och avstängt...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d