Permalänk

Får endast 250-290 av 1000 Mbps

Jag har 1000/100 och jag får endast 250-290 på 5ghz bandet och sitter bredvid router. Kopplar jag in datorn får jag 800-900 av 1000.

Jag har cat6 kablar och min router är en bra router, Asus ROG Rapture.

Är det något jag missat att ställa in eller vad kan påverka så att jag endast får 250-290 via wifi medan jag får 800-900 via kabel ?

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är inte direkt långsamt, men vad har du för wifi-krets på din dator?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

250-290 alltså ganska normalt wifi om man kör med AC standard......

Router bör ha AX, men har datorn det också eller vad du nu mäter med?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemligtdu94:

vad kan påverka så att jag endast får 250-290 via wifi medan jag får 800-900 via kabel ?

En massa saker. Jag brular rekommendera Duckwares Wi-Fi-sida. Börja med kapitel 3, "Wi-Fi's weakest link - YOUR client device!".

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Det är inte direkt långsamt, men vad har du för wifi-krets på din dator?

Datorn har har wifi6 och slog precis på AX standarden på routern, det blev skillnad men får max 320 nu

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

250-290 alltså ganska normalt wifi om man kör med AC standard......

Router bör ha AX, men har datorn det också eller vad du nu mäter med?

Datorn har har wifi6 och slog precis på AX standarden på routern, det blev skillnad men får max 320 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemligtdu94:

Jag har 1000/100 och jag får endast 250-290 på 5ghz bandet och sitter bredvid router. Kopplar jag in datorn får jag 800-900 av 1000.

Jag har cat6 kablar och min router är en bra router, Asus ROG Rapture.

Är det något jag missat att ställa in eller vad kan påverka så att jag endast får 250-290 via wifi medan jag får 800-900 via kabel ?

Är nog inget fel på routern? Hur många streams klarar WLAN kortet? Har du endast 2x2 blir det en flaskhals

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vad har du för Wi-Fi 6 enhet i datorn? (Om man vet det kan man se hur många kanaler du kan nyttja samtidigt för en punkt till punkt förbindelse)

Har du provat olika kanalbredder? Här kan du läsa om sådant:
Kort sagt, ju bredare (högre överföringshastighet), ju känsligare blir det.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...
https://www.cbtnuggets.com/blog/certifications/cisco/when-to-...

Har du skaffat dig en uppfattning över hur din Wi-Fi-omgivning (2.4 och 5.0) ser ut.
Ladda gärna ner någon av dessa appar och studera hur det ser ut i etern.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif... (gamla trogna)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vrem.wifian... (open source)
https://play.google.com/store/apps/details?id=abdelrahman.wif...

Då ser du om det finns grannar som stör på samma frekvensband osv.

Permalänk

Generellt på wifi kan du ta tillverkarens specnpå pappret för den långsammaste enheten dvs antingen router eller clientenheten dela hastiheten på hälften släng på 2lastbilar salt så får man ut vad du ungefär kommer få vänta dig som hastighet över wifi speciellt om man bor i hyreshus där varenda lägenhet är uppkopplad och har en eller flera enheter som sänder wifi nät.

Sen införandet av 5ghz wifi kan det många gånger vara till fördel att välja 2.4ghz istället då det inte längre är lika trångt då de flesta kör default 5ghz istället.

Och 2.4ghz har generellt dessutom bättre täckning så även det kan hjälpa upp avg hastigheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Generellt på wifi kan du ta tillverkarens specnpå pappret för den långsammaste enheten dvs antingen router eller clientenheten dela hastiheten på hälften släng på 2lastbilar salt så får man ut vad du ungefär kommer få vänta dig som hastighet över wifi speciellt om man bor i hyreshus där varenda lägenhet är uppkopplad och har en eller flera enheter som sänder wifi nät.

Sen införandet av 5ghz wifi kan det många gånger vara till fördel att välja 2.4ghz istället då det inte längre är lika trångt då de flesta kör default 5ghz istället.

Och 2.4ghz har generellt dessutom bättre täckning så även det kan hjälpa upp avg hastigheten.

Detta bör tas med en nypa salt, då även om i princip alla routrar numera har 5GHz stöd. För det första så är det inte alla routrar som har möjlighet att styra in klienterna på 5GHz bandet, därav att SoHo routrar kommer förkonfigurerade med olika namn på 2.4GHz och 5GHz bandet så du som användare kan tvinga in din enhet på det ena eller det andra.

Sen så ska man också ha i åtanke att max teoretisk genomströmnings kapacitet på 2.4GHz bandet ligger på 600Mbps och 1300Mbps respektive på 802.11n och 802.11ac, och detta då med 40MHz kanalbredd vilket inte rekommenderas då detta innebär att det blir omöjligt att undvika överlappning av kanaler. Så med andra ord så har vi alltså 300Mbps och 650Mbps som max teoretisk bandbredd, vilket i sin tur innebär faktiska överföringshastigheter om upp till 150Mbps på Wifi5 och 325Mbps på Wifi6.

802.11ax har dessvärre inte så mycket förbättringar att komma med på 2.4GHz utan det är 5GHz, och numera även 6GHz bandet, som kan erbjuda de högre hastigheterna genom att du har tillgång till flera icke överlappande kanaler och därmed kan öka kanalbredden upp till 80Mhz, 160MHz och nu på Wifi7 standarden ända upp till 320MHz vilket innebär att du kan komma upp i gigabit-hastigheter över 5 och 6GHz bandet även med klienter som har 2x2 radiouppsättning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Detta bör tas med en nypa salt, då även om i princip alla routrar numera har 5GHz stöd. För det första så är det inte alla routrar som har möjlighet att styra in klienterna på 5GHz bandet, därav att SoHo routrar kommer förkonfigurerade med olika namn på 2.4GHz och 5GHz bandet så du som användare kan tvinga in din enhet på det ena eller det andra.

Sen så ska man också ha i åtanke att max teoretisk genomströmnings kapacitet på 2.4GHz bandet ligger på 600Mbps och 1300Mbps respektive på 802.11n och 802.11ac, och detta då med 40MHz kanalbredd vilket inte rekommenderas då detta innebär att det blir omöjligt att undvika överlappning av kanaler. Så med andra ord så har vi alltså 300Mbps och 650Mbps som max teoretisk bandbredd, vilket i sin tur innebär faktiska överföringshastigheter om upp till 150Mbps på Wifi5 och 325Mbps på Wifi6.

802.11ax har dessvärre inte så mycket förbättringar att komma med på 2.4GHz utan det är 5GHz, och numera även 6GHz bandet, som kan erbjuda de högre hastigheterna genom att du har tillgång till flera icke överlappande kanaler och därmed kan öka kanalbredden upp till 80Mhz, 160MHz och nu på Wifi7 standarden ända upp till 320MHz vilket innebär att du kan komma upp i gigabit-hastigheter över 5 och 6GHz bandet även med klienter som har 2x2 radiouppsättning.

Det jag menade med lägre belastat är snarare att det brukar vara mindre använt dvs mindre data som rör sig genom luften

Som du säger 2.4ghz nätet är oftast igång paralellt på routrarna men vanligare att folk använder 5ghz nätet för alla vill ju köra "det senaste" än 2.4 i dagsläget så brukar finnas mer utrymme för datapaketen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det jag menade med lägre belastat är snarare att det brukar vara mindre använt dvs mindre data som rör sig genom luften

Som du säger 2.4ghz nätet är oftast igång paralellt på routrarna men vanligare att folk använder 5ghz nätet för alla vill ju köra "det senaste" än 2.4 i dagsläget så brukar finnas mer utrymme för datapaketen.

Djupt skeptisk till detta, betydligt bättre att bara se vilka kanaler på 5GHz som är outnyttjade, gemene man pillar sällan på detta så oftast har man flera kanaler lediga i det högre spannet.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det jag menade med lägre belastat är snarare att det brukar vara mindre använt dvs mindre data som rör sig genom luften

Som du säger 2.4ghz nätet är oftast igång paralellt på routrarna men vanligare att folk använder 5ghz nätet för alla vill ju köra "det senaste" än 2.4 i dagsläget så brukar finnas mer utrymme för datapaketen.

5 GHz går dock sämre genom väggar så man ser ofta betydligt färre av sina grannars nätverk. Personligen har jag aldrig varit med om att 2.4 GHz fungerar bättre än 5 GHz i annat än täckning. Även när åtskilliga 5 GHz-nät trängs på samma kanal så är throughput fortfarande enligt min erfarenhet betydligt högre på 5 GHz, trots fler retransmits etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q