Nya nätverksuttag installerade med olika hastigheter

Permalänk
Medlem

Nya nätverksuttag installerade med olika hastigheter

Hej!

Drog fram två nya nätverksuttag i dagarna och använde mig en lanmark cat6 utan skärm med solida ledare.

Det som förbryllar mig är att dosa 1 som behövde 5m kabel ger en hastighet på ca 350mbit/s upp och ner med 4ms.
Sen från dosa 2 som krävde 20m kabel får jag bara ut 95/95 med 4ms.
Testade också att koppla en 25m nätverkskabel från uttag 1 till datorn för att se om det tappar hastighet, men får samma utfall på ca 350/350.

De ska väl klara 10gbit upp till typ 50m kabel?

Båda dosorna är nya cat6. Provade att göra om nätverkskontakterna som går till routern för att se att kontakteringen inte felar, använde kabeltestare för nätverk och får signal på samtliga.

Nu är ju bara frågan varför det blir så stor skillnad? Kan jag ha fått paren till att störa ut signalerna vid någon krökning eller kan det bero på annat? I och med att den inte har skärmade par så tänker jag att det kan ge en överhörning vid kraftig böj.

Hur hade ni felsökt? Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hur kraftig böj är din kraftiga böj? Får du ut 95Mbit så är det nog inte osannolikt att någon ledare blivit skadad när du drog kabeln.

Permalänk
Medlem

Dosa 2 tyder på kontakteringen/kabeln är halvdan, och går ner till 100mbit. Om du kollar inställningarna för nätverkskortet, vad får du för länkhastighet?

10gbit absolut, men det kommer du bara få inne i huset mellan enheter och om du har en 10gbit switch.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Hur kraftig böj är din kraftiga böj? Får du ut 95Mbit så är det nog inte osannolikt att någon ledare blivit skadad när du drog kabeln.

70grader uppskattningsvis. Skulle kunna vara bakom uttag 1 eftersom jag gick i samma kabelrör med de båda för att sedan gå vidare med ena kabeln till dosa 2. Om parterna blir skadade, bör det inte bli ett avbrott då? Eller blir det bara ”läckage”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Dosa 2 tyder på kontakteringen/kabeln är halvdan, och går ner till 100mbit. Om du kollar inställningarna för nätverkskortet, vad får du för länkhastighet?

10gbit absolut, men det kommer du bara få inne i huset mellan enheter och om du har en 10gbit switch.

Tack för förtydligande, menade mer att det inte ska tappa hastighet under 50m

Ska kolla länkhastighet när jag är hemma igen.

Permalänk

10/100 Mbit klarar sig med 4 trådar. 1000 Mbit kräver alla 8 trådar. Felsök kablarna med mätinstrument eller gör om kontaktanslutningarna. I värsta fall, dra nya kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Dosa 2 tyder på kontakteringen/kabeln är halvdan, och går ner till 100mbit. Om du kollar inställningarna för nätverkskortet, vad får du för länkhastighet?

10gbit absolut, men det kommer du bara få inne i huset mellan enheter och om du har en 10gbit switch.

Länkhastigheten är 100Mbit/s.
Ska prova att skarva om i dosan om någon av parterna är skadade eller om kontakteringen inte är hundraprocentig. Annars är det väl bara fram med ny kabel som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

10/100 Mbit klarar sig med 4 trådar. 1000 Mbit kräver alla 8 trådar. Felsök kablarna med mätinstrument eller gör om kontaktanslutningarna. I värsta fall, dra nya kablar.

Testade med mätinstrument och får signal på samtliga åtta. Börjar med kontaktanslutningen.
Tack för hjälp.