Permalänk
Medlem

Blev att ställa tidig väckarklocka idag och hinna ut före det dåliga vädret.

16km i vad som kanske är sista bra snön på västkusten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ah är det så? Känns som att hälften jag möter här i Göteborg kör med blinkande lampor framåt, fattar inte ens hur man kan cykla så.

Nya dumheten i Stockholm är puckon på MB med fast sken på styret och sen ett strobljus på pannan.

Hälften kör fortfarande utan lampor. Gärna utan reflexer också, att leva är för veklingar.

Och de som kör med lampor har inte dessa riktade ner i körbanan, utan i ögonen på mötande.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

7 summits?
Jag förstår inte.
Känner bara till 4 liftar i sthlm 😉

Lik förbaskat handlar det om 7 toppar, lift eller inte.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Nya dumheten i Stockholm är puckon på MB med fast sken på styret och sen ett strobljus på pannan.

Hälften kör fortfarande utan lampor. Gärna utan reflexer också, att leva är för veklingar.

Och de som kör med lampor har inte dessa riktade ner i körbanan, utan i ögonen på mötande.

Det är för att vi inte har krav på att lampor som används på vägen ska uppfylla stvzo eller motsvarande krav, billga ljus har ingen kontroll på ljusbilden utan lyser på betydligt mer än vägen, passar bra för mtb i skogen men är kasst ute i trafiken.
Har man stvzo lampor så får man bra icke bländande ljusbild som lyser upp vägen och inte trädtopparna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Lik förbaskat handlar det om 7 toppar, lift eller inte.
<Uppladdad bildlänk>

Jepp, man cyklar mellan topparna. Inga liftar, och med min inte optimala utväxling orkar jag inte cykla upp i alla backarna.

Jag brukar cykla hemifrån, dvs Tyresö, till hammarbybacken där jag sedan kör varvet moturs...och avslutar uppe på Hammarbybacken. Sedan cyklar jag hem.
Mitt snabbaste varv är 7 h 37 min inkl fika...6 h 37 min är cykeltiden. Denna tid ska putsas så att totaltiden är under 7 timmar i år. Siktar på juni för detta.

Varvet har jag fått ned till 108,5 km, och så tillkommer totalt 30 km för till/från backen.

Jag lägger inte in rundan i cykeldatorn då jag gillar att navigera fritt...har cyklat den flera gånger så jag hittar runt ganska bra.

Permalänk
Medlem

Har vi några elcyklister här som cyklar förbi Gamla Stan måntro? Isåfall upplever ni att ni får problem ganska exakt vid tunnelbanan.
Händer mig lite för ofta att det ska vara en slump.

Permalänk
Medlem

Tjoho...premiärcyklat för i år! Inte så mycket grus här i Stockholm...nöjd med 15 km, fika och 15 km...

Permalänk
Musikälskare

Vill komma igång med lite träning och är inne på att köpa en cykel, denna ser trevlig ut men ni kanske kan hjälpa mig om där finns något bättre i den prisklassen?

https://www.xxl.se/white-sc-comp-advent-1x9-23-hybridcykel-he...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vill komma igång med lite träning och är inne på att köpa en cykel, denna ser trevlig ut men ni kanske kan hjälpa mig om där finns något bättre i den prisklassen?

https://www.xxl.se/white-sc-comp-advent-1x9-23-hybridcykel-he...

Bara asfalt som gäller eller vill du ta dej ut på stigar/skogsvägar med? Hur mycket väger du?

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flashen:

Vill komma igång med lite träning och är inne på att köpa en cykel, denna ser trevlig ut men ni kanske kan hjälpa mig om där finns något bättre i den prisklassen?

https://www.xxl.se/white-sc-comp-advent-1x9-23-hybridcykel-he...

Ser vettig ut i förhållande till priset om den finns i mått som passar dig, du bör nog inte gå neråt prismässigt om du ska köpa nytt men kolla också om det finns nått begagnat i närheten av där du bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vill komma igång med lite träning och är inne på att köpa en cykel, denna ser trevlig ut men ni kanske kan hjälpa mig om där finns något bättre i den prisklassen?

https://www.xxl.se/white-sc-comp-advent-1x9-23-hybridcykel-he...

Om du ska träningscykla hade jag verkligen rekommenderat att du tittar på en riktig landsvägscykel. Köper du en hybrid likt den du länkar kommer du "växa ur cykeln" ganska fort (det gjorde jag). Kolla på begagnatmarknaden, det brukar finnas gott om prisvärda cyklar.

Leta efter en 2-3 år gammal cykel med Shimano 105-komponenter som verkar välvårdad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vill komma igång med lite träning och är inne på att köpa en cykel, denna ser trevlig ut men ni kanske kan hjälpa mig om där finns något bättre i den prisklassen?

https://www.xxl.se/white-sc-comp-advent-1x9-23-hybridcykel-he...

Ska du cykla en hel del är passformen viktig.

Är det bara kortare resor i början så spelar det inte lika stor roll, men börjar du komma upp i turer över 30min och har ont i röv/axlar/knän/rygg/händer så är något troligen fel för din kropp.

Skrivet av GLaDER:

Om du ska träningscykla hade jag verkligen rekommenderat att du tittar på en riktig landsvägscykel. Köper du en hybrid likt den du länkar kommer du "växa ur cykeln" ganska fort (det gjorde jag). Kolla på begagnatmarknaden, det brukar finnas gott om prisvärda cyklar.

Leta efter en 2-3 år gammal cykel med Shimano 105-komponenter som verkar välvårdad.

Många klarar dock inte av geometrin på en "riktig landsvägscykel" i början.
Kan ta något år innan en sån passar. Endurance cyklar passar ofta bättre men kan även de behöva fixas lite.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Nackdelen med en landsvägscykel är att de är så fruktansvärt opraktiska och begränsade i användningsområde.
De duger inte till nått praktiskt utan är bara träningsredskap och vid vissa väderförhållanden.
Landsvägscykeln är den jag använder minst och hybriden är den jag använder i princip dagligen året om.
Möjligen kan en gravel vara lite mer användbar som allroundcykel om man vill ha bockstyre, är väldigt opraktiska på vintern.
Graveln och hybriden har också bättre komfort och bättre plats för vinterdäck och de brukar ha mer fästpunkter för skärmar och pakethållare som är nått man behöver om det inte är ett rent träningsredskap för fint väder man söker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nackdelen med en landsvägscykel är att de är så fruktansvärt opraktiska och begränsade i användningsområde.
De duger inte till nått praktiskt utan är bara träningsredskap och vid vissa väderförhållanden.
Landsvägscykeln är den jag använder minst och hybriden är den jag använder i princip dagligen året om.
Möjligen kan en gravel vara lite mer användbar som allroundcykel om man vill ha bockstyre, är väldigt opraktiska på vintern.
Graveln och hybriden har också bättre komfort och bättre plats för vinterdäck och de brukar ha mer fästpunkter för skärmar och pakethållare som är nått man behöver om det inte är ett rent träningsredskap för fint väder man söker.

Gravel har också börjat gå om landsvägscyklar i försäljning, mycket för att de faktiskt passar personer som inte är elitidrottare

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nackdelen med en landsvägscykel är att de är så fruktansvärt opraktiska och begränsade i användningsområde.
De duger inte till nått praktiskt utan är bara träningsredskap och vid vissa väderförhållanden.
Landsvägscykeln är den jag använder minst och hybriden är den jag använder i princip dagligen året om.
Möjligen kan en gravel vara lite mer användbar som allroundcykel om man vill ha bockstyre, är väldigt opraktiska på vintern.
Graveln och hybriden har också bättre komfort och bättre plats för vinterdäck och de brukar ha mer fästpunkter för skärmar och pakethållare som är nått man behöver om det inte är ett rent träningsredskap för fint väder man söker.

Nu tycker jag du är lite hård mot lvg-cyklar. De fungerar alldeles utmärkt som träningsredskap på asfalt så länge det råder plusgrader.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av whisky:

Nu tycker jag du är lite hård mot lvg-cyklar. De fungerar alldeles utmärkt som träningsredskap på asfalt så länge det råder plusgrader.

Det är ju det jag skriver men med andra ord och meningar så vi är ju helt överens om det

Det man ska tänka på är att det är det enda de är bra till, de funkar dåligt i sämre väder (framförallt vintertid) och om man vill ta med sig nått mer än kläderna på kroppen för det är jobbigt att cykla med ryggsäck om man ska mer än nån kilometer och bikepackingväskor passar dåligt för dagligt bruk typ när man ska åka och handla eller vill ha med sig prylar om man ska jobbpendla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe, @whisky och @BergEr, notera att @flashen skriver att han vill komma igång med lite träning.

Visst kan man träna på en gammal stålhäst, men min erfarenhet är iaf att det är roligare att träna om man gör det med ändamålsenliga grejer. Det är roligare att cykelträna när inte varje tramptag behöver flytta 20kg cykel och ens kropp agerar segel i fartvinden.

Därför vidhåller jag -- precis som jag skrev i mitt förra inlägg -- att om man vill träningscykla så ska man ha en cykel som lämpar sig för det man vill träna på. En gravel-hoj (som nämnts tidigare) kan vara en perfekt avvägning mellan (1) landsvägscykel som bara lämpar sig för soliga dagar och välsopade asfaltsvägar; och (2) en herrcykel som man gungar fram på grusvägarna på.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hybridracer med graveldäck är det mest allround jag kommit fram till iaf. Kör just nu en Specialized Sirrus Comp Disc med Continental Terra Trail däck. Glider fram bra på asfalt och grusvägar och lättare skogsstigar blir skitkul.
Kan rekommendera för den som vill komma igång på cykel men inte vara fast till att köra runt på landsvägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Hybridracer med graveldäck är det mest allround jag kommit fram till iaf. Kör just nu en Specialized Sirrus Comp Disc med Continental Terra Trail däck. Glider fram bra på asfalt och grusvägar och lättare skogsstigar blir skitkul.
Kan rekommendera för den som vill komma igång på cykel men inte vara fast till att köra runt på landsvägar.

Personligen är min gravel den mest allround jag har haft. Klarar lättare skogsstigar och inga större problem att nöta grusväg eller asfalt. Två uppsättningar hjul gör det enkelt att välja däck efter underlag. Ett par med 35mm graveldäck (med kassett med 11-30) när inte asfalt är huvudfokus och ett par med 32 mm slicks (11-25 på kassetten). Klarar även snällare grusväg utan att knorra.
Singenklinga fram så det är inte optimalt om man vill cykla landsväg med andra, men annars är det inga problem. Används till pendling 4 mil ToR (med ryggsäck!) och lite bikepacking. För ren landsvägsträning väljer jag racer efter terräng, väder eller humör.

Skulle jag tvingas att bara ha en cykel hade det tveklöst blivit en gravel, fast då med en lättare ram än den jag har nu och så kanske jag hade övervägt två klingor fram.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Har möjlighet att plocka ut en cykel genom jobbet och som en total nybörjare som inte köpt någon cykel sedan jag var 8 år gammal ungefär så uppstod lite funderingar.
Vad är det man ska kolla på efter man valt den kategori cykel man är intresserad av?
Vad är den stora skillnaden mellan en cykel för 10 000 och en cykel för 60 000?
Är det någon specifika delar man borde hålla koll på eller fungerar första bästa när man inte vet vad som är bra och inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Har möjlighet att plocka ut en cykel genom jobbet och som en total nybörjare som inte köpt någon cykel sedan jag var 8 år gammal ungefär så uppstod lite funderingar.
Vad är det man ska kolla på efter man valt den kategori cykel man är intresserad av?
Vad är den stora skillnaden mellan en cykel för 10 000 och en cykel för 60 000?
Är det någon specifika delar man borde hålla koll på eller fungerar första bästa när man inte vet vad som är bra och inte?

Jag tror det blir lättare att ge någotsånär uttömmande svar om vi vänder på frågan, vad är det för typ av cykel du är sugen på?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BergEr:

Ska du cykla en hel del är passformen viktig.

Är det bara kortare resor i början så spelar det inte lika stor roll, men börjar du komma upp i turer över 30min och har ont i röv/axlar/knän/rygg/händer så är något troligen fel för din kropp.

Många klarar dock inte av geometrin på en "riktig landsvägscykel" i början.
Kan ta något år innan en sån passar. Endurance cyklar passar ofta bättre men kan även de behöva fixas lite.

Tror nästan alla har nytta av en Endurance om man nu inte cyklar professionellt eller korta kriteriums, troligen en smal kundgrupp. Instämmer helt i att det är viktigare att cykeln passar än att det är en linje-/gravel-/CX-/triathloncykel. En schysst gravel/endurance är nog rätt sökterm så får man ett snällare tvärsnitt av geometrierna och ofta med förutsättning att sätta stänkskärmar och bredare däck på.

Jag kör min Endurance med djupa kolfiberhjul och snabba slicks. Går fint att komma upp i 40-45 km/h på platten så troligen är det inte geometrin som begränsar eventuell landsväg-/linjecykling utan muskler+pannben.

Däremot är det bästa med geometrin att jag kan cykla 6-8 h utan större bekymmer och det är först efter 10-12 h som jag märker av axlar/nacke om det är tidigt på säsongen.

Skrivet av Kopen:

Har möjlighet att plocka ut en cykel genom jobbet och som en total nybörjare som inte köpt någon cykel sedan jag var 8 år gammal ungefär så uppstod lite funderingar.
Vad är det man ska kolla på efter man valt den kategori cykel man är intresserad av?
Vad är den stora skillnaden mellan en cykel för 10 000 och en cykel för 60 000?
Är det någon specifika delar man borde hålla koll på eller fungerar första bästa när man inte vet vad som är bra och inte?

Jag skulle vara rätt vaksam kring det där med leasingcykel/förmånscykel om det är vad du pratar om. Jag får inte ihop det ekonomiskt för med mitt skattetryck så landar en 20k-cykel med utköpspris på 20% av nypris efter tre år på att bli 200 kr dyrare än att köpa cykeln rakt av. Men om cykeln kostar mer än 20% så blir det snabbt dåligt. Räkna sedan in lägre pensionsbetalningar så är det långsiktigt ingen vidare kalkyl.

Min kompis fick ett utköpspris på 5900 kr på leasingcykeln som kostade 19990 kr vid start av leasing. Dvs 29.5% av då försäljningspris. Självklart ingen redovisning hur ÅF kom fram till denna siffran.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror nästan alla har nytta av en Endurance om man nu inte cyklar professionellt eller korta kriteriums, troligen en smal kundgrupp. Instämmer helt i att det är viktigare att cykeln passar än att det är en linje-/gravel-/CX-/triathloncykel. En schysst gravel/endurance är nog rätt sökterm så får man ett snällare tvärsnitt av geometrierna och ofta med förutsättning att sätta stänkskärmar och bredare däck på.

Jag kör min Endurance med djupa kolfiberhjul och snabba slicks. Går fint att komma upp i 40-45 km/h på platten så troligen är det inte geometrin som begränsar eventuell landsväg-/linjecykling utan muskler+pannben.

Däremot är det bästa med geometrin att jag kan cykla 6-8 h utan större bekymmer och det är först efter 10-12 h som jag märker av axlar/nacke om det är tidigt på säsongen.

Jag skulle vara rätt vaksam kring det där med leasingcykel/förmånscykel om det är vad du pratar om. Jag får inte ihop det ekonomiskt för med mitt skattetryck så landar en 20k-cykel med utköpspris på 20% av nypris efter tre år på att bli 200 kr dyrare än att köpa cykeln rakt av. Men om cykeln kostar mer än 20% så blir det snabbt dåligt. Räkna sedan in lägre pensionsbetalningar så är det långsiktigt ingen vidare kalkyl.

Min kompis fick ett utköpspris på 5900 kr på leasingcykeln som kostade 19990 kr vid start av leasing. Dvs 29.5% av då försäljningspris. Självklart ingen redovisning hur ÅF kom fram till denna siffran.

Jag kollade närmare på siffrorna för förmånscykel på mitt jobb, väldigt konstigt formulerat:

Cykel med pris 50k
Påtvingad försäkring och service ca 10k
Du betalar endast 40k
Du sparar alltså 20k (pris med extra lull)

Men du har ju inte cykeln kvar för dessa 40k, du måste då räkna med ett utköp på kanske 10k, dvs samma pris som att köpa den själv

Man sparar inte en krona när man räknar in förlorad pension och annat, det enda är ifall man skulle köpa med försäkring och service, då kan man få det marginellt billigare

Man sparar verkligen inte de 20k som står om på sidan i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag tror det blir lättare att ge någotsånär uttömmande svar om vi vänder på frågan, vad är det för typ av cykel du är sugen på?

Det jag har kommit fram till är väl att jag letar efter någon slags hybrid då jag bor lite halvt utanför staden jag jobbar i.
Så något som både fungerar bra att pendla på asfalt till kontoret som ligger några kilometer bort men även fungerar bra i skog/grus/jord då det finns en hel del med cykelspår runt om som då hade vart kul att prova på.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skulle vara rätt vaksam kring det där med leasingcykel/förmånscykel om det är vad du pratar om. Jag får inte ihop det ekonomiskt för med mitt skattetryck så landar en 20k-cykel med utköpspris på 20% av nypris efter tre år på att bli 200 kr dyrare än att köpa cykeln rakt av. Men om cykeln kostar mer än 20% så blir det snabbt dåligt. Räkna sedan in lägre pensionsbetalningar så är det långsiktigt ingen vidare kalkyl.

Min kompis fick ett utköpspris på 5900 kr på leasingcykeln som kostade 19990 kr vid start av leasing. Dvs 29.5% av då försäljningspris. Självklart ingen redovisning hur ÅF kom fram till denna siffran.

Tackar, får ta en liten närmare titt hur det hela ser ut i längden.

Permalänk
Medlem

I väntan på att jag skall ha råd att skaffa en Garmin Edge så tänkte jag sätta mobilen på styret. Vilken app skulle ni rekommendera? jag vill såklart ha möjlighet att lägga in en rutt i förväg, men vill gärna att appen skall ha möjlighet att hantera avstickare under rundan.

Om appen dessutom har möjlighet att föreslå en runda utifrån givna parametrar (X antal mil, X antal timmar o dyl) så vore det toppen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

I väntan på att jag skall ha råd att skaffa en Garmin Edge så tänkte jag sätta mobilen på styret. Vilken app skulle ni rekommendera? jag vill såklart ha möjlighet att lägga in en rutt i förväg, men vill gärna att appen skall ha möjlighet att hantera avstickare under rundan.

Om appen dessutom har möjlighet att föreslå en runda utifrån givna parametrar (X antal mil, X antal timmar o dyl) så vore det toppen.

Strava eller Komoot (jag använder båda).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Llhweiir:

I väntan på att jag skall ha råd att skaffa en Garmin Edge så tänkte jag sätta mobilen på styret. Vilken app skulle ni rekommendera? jag vill såklart ha möjlighet att lägga in en rutt i förväg, men vill gärna att appen skall ha möjlighet att hantera avstickare under rundan.

Om appen dessutom har möjlighet att föreslå en runda utifrån givna parametrar (X antal mil, X antal timmar o dyl) så vore det toppen.

Skrivet av GLaDER:

Strava eller Komoot (jag använder båda).

Komoot är duktig på att ge förslag, Strava har även heatmap som funkar dugligt vart folk cyklar men kanske något sämre på rundor. Jag använder också båda men primärt Komoot för att planera, och sedan synka till min dator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nya dumheten i Stockholm är puckon på MB med fast sken på styret och sen ett strobljus på pannan.

Hälften kör fortfarande utan lampor. Gärna utan reflexer också, att leva är för veklingar.

Och de som kör med lampor har inte dessa riktade ner i körbanan, utan i ögonen på mötande.

Haha, jag har exakt samma erfarenhet. Sen förstår jag inte varför folk känner behovet av att ha en lampa på 10 000 lumen som kan lysa upp en hel fotbollsplan. När de cyklar på väl upplysta cykelvägar. Jag är väldigt nöjd med min smärta lilla lampa. Den är där för att jag ska synas. Inte för att jag ska blända folk en halv kilometer bort.

Ja, jag raljerar. Men ändå

Permalänk

Någon här som har erfarenhet av att låta enmansföretag (aktiebolag) köpa in en cykel och sen använda den som förmån till sin enda anställda (jag)? Betalar i dagsläget inte ut någon lön men är anställd, har stort kapital i bolaget som jag kan hitta på diverse roliga saker för. Förstår det som att man är skattebefriad ifall förmånsvärdet är under 3000kr/år, men förstår inte riktigt ifall det är några andra löpande utgifter eller bokföringstekniska moment som behöver göras utöver bokföring av inköp?

Tacksam ifall någon kunnig kan guida mig, är inte världsvan på bokföring!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av solidvikke:

Någon här som har erfarenhet av att låta enmansföretag (aktiebolag) köpa in en cykel och sen använda den som förmån till sin enda anställda (jag)? Betalar i dagsläget inte ut någon lön men är anställd, har stort kapital i bolaget som jag kan hitta på diverse roliga saker för. Förstår det som att man är skattebefriad ifall förmånsvärdet är under 3000kr/år, men förstår inte riktigt ifall det är några andra löpande utgifter eller bokföringstekniska moment som behöver göras utöver bokföring av inköp?

Tacksam ifall någon kunnig kan guida mig, är inte världsvan på bokföring!

Dessa använder mitt jobb, de kanske har lite svar?

Med deras avtal behöver man inte använda den i tjänsten i alla fall