Permalänk

Dator blir svart

Jag har stött på ett problem som är att datorskärmen blir svart efter att ha användit datorn i typ 2 min. Jag misstänker fel på grafikkortet eftersom detta händer när jag bytte hdmi sladd eller bytte skärm, testade i moderkortet också då felet inte uppstod. Har någon något tips på vad jag kan göra eller vad felet kan vara, Blir dyrt att köpa ett grafikkort

Ps. Har gtx 1080 ifall någon undrar

Permalänk
Medlem

Låter mer som skärmen i din beskrivning..

Testa att använda din TV som skärm för att utesluta vad det kan vara..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Behöver du starta om datorn för att lösa problemet? Snurrar fläktarna på grafikkortet?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maxiham123:

Jag har stött på ett problem som är att datorskärmen blir svart efter att ha användit datorn i typ 2 min. Jag misstänker fel på grafikkortet eftersom detta händer när jag bytte hdmi sladd eller bytte skärm, testade i moderkortet också då felet inte uppstod. Har någon något tips på vad jag kan göra eller vad felet kan vara, Blir dyrt att köpa ett grafikkort

Ps. Har gtx 1080 ifall någon undrar

Jag har ungefär samma fel men det tar 20min-4tim innan det händer..

Följer din tråd...

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Behöver du starta om datorn för att lösa problemet? Snurrar fläktarna på grafikkortet?

Fläktarna fungerar normalt och för att fixa trycker jag ner strömknappen på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxiham123:

Jag har stött på ett problem som är att datorskärmen blir svart efter att ha användit datorn i typ 2 min. Jag misstänker fel på grafikkortet eftersom detta händer när jag bytte hdmi sladd eller bytte skärm, testade i moderkortet också då felet inte uppstod. Har någon något tips på vad jag kan göra eller vad felet kan vara, Blir dyrt att köpa ett grafikkort

Ps. Har gtx 1080 ifall någon undrar

Om jag förstår det hela rätt så fungerar det felfritt när du kör via grafikkortet i din cpu? (via moderkortet) om så är fallet så ladda ner ddu och ta bort ALLT som har med nvidia att göra och sen ladda ner nyaste möjliga drivrutin direkt från Nvidia. Går utmärkt att göra detta medans du kopplar skärmen via moderkortet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande kör HDMI via grafikkortet så kan jag rekommendera och uppdatera hdmi drivarna, minns att jag fick göra det när jag hade ett 1080.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Om jag förstår det hela rätt så fungerar det felfritt när du kör via grafikkortet i din cpu? (via moderkortet) om så är fallet så ladda ner ddu och ta bort ALLT som har med nvidia att göra och sen ladda ner nyaste möjliga drivrutin direkt från Nvidia. Går utmärkt att göra detta medans du kopplar skärmen via moderkortet.

Har redab testat detta tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxiham123:

Har redab testat detta tack ändå

Är nog ganska troligt att grafikkortet är det som strular då, "enklaste" sättet att testa är med ett annat grafikkort, finns fortfarande en risk att det är typ moderkortet/psu eller rent av cpun.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awsmkiid:

Om du fortfarande kör HDMI via grafikkortet så kan jag rekommendera och uppdatera hdmi drivarna, minns att jag fick göra det när jag hade ett 1080.

Hur uppdaterar jag mina HDMI-kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronofogdens:

Hur uppdaterar jag mina HDMI-kablar?

Nae men man kan uppdatera drivarna i uttagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Om du fortfarande kör HDMI via grafikkortet så kan jag rekommendera och uppdatera hdmi drivarna, minns att jag fick göra det när jag hade ett 1080.

Skrivet av Kronofogdens:

Hur uppdaterar jag mina HDMI-kablar?

Skrivet av Awsmkiid:

Nae men man kan uppdatera drivarna i uttagen

Jag tror att du blandar ihop hmdi/DP.

DP firmware går att uppdatera på GTX1XXX-Serien: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det är inte glapp i skärm kontakten då? Då du säger att skärmen blir hel svart. Det kommer ju alltid upp på skärmen "Ingen kontakt" ifall grafikkortet strular. Så se över ström kontakten till skärmen.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!