ny m.2 disk visas inte i diskhantering

Permalänk
Medlem

ny m.2 disk visas inte i diskhantering

Jag har nyligen köpt en till m.2 disk till min dator, jag har kopplat in den och den syns både i bios och enhetshanteraren men inte i diskhantering. Kan mitt moderkort inte hantera 2 m.2 diskar samtidigt? utöver mina 2 m.2 diskar har jag 2 st ssd via satakabel.

Processor 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400F 2.50 GHz
Installerat RAM-minne 32,0 GB (31,8 GB går att använda)
moderkort PRIME H610M-A WIFI D4

Permalänk
Medlem

du måste göra en formatering av disken för att kunna använda den

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magann:

Jag har nyligen köpt en till m.2 disk till min dator, jag har kopplat in den och den syns både i bios och enhetshanteraren men inte i diskhantering. Kan mitt moderkort inte hantera 2 m.2 diskar samtidigt? utöver mina 2 m.2 diskar har jag 2 st ssd via satakabel.

Processor 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400F 2.50 GHz
Installerat RAM-minne 32,0 GB (31,8 GB går att använda)
moderkort PRIME H610M-A WIFI D4

Har du delad plats för satakopplingarna med M.2 som du nu har ikopplade, så kan det vara för få pci-lanes för att använda alla dessa, alltså kolla om du hittar den om du kopplar bort, eller kanske byter platser på dessa, om du har fler sataplatser än dessa två?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortets manual nämner ingenting om delade banor mellan M.2/SATA åtminstone, och det verkar väl konstigt om den syns i enhetshanteraren om det är något sådant.

Som första grej skulle jag kolla om den syns i diskpart. Win+R och kör "diskpart", sen när programmet startat kör du "list disk". Syns alla fyra diskarna där?

Om den syns där kan du partitionera den i diskpart, men var noga med att välja rätt disk så att du inte gör något med en av de existerande. Den bör ju ha allt utrymme ledigt dock, så det ska vara lätt att se skillnad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen hörni! Jag löste det igår med ännu mer googlande, jag hade tydligen lagt i hårddisken i en lagringspool av misstag, jag försökte länge med att bara tabort hårddisken ur poolen men det gick inte så efter ett tag såg jag att jag kunde tabort hela lagringspoolen och det fungerade! Då dök hårddisken upp i diskhanteringen👍 allt är nu frid och fröjd igen!