Hjälp en okunnig, låga FPS med extern skärm, höga fps på laptopens skärm?

Permalänk

Hjälp en okunnig, låga FPS med extern skärm, höga fps på laptopens skärm?

Hej på er!
Har ärvs sonens gaming laptop med ett rtx 3060 kort.
När jag kör Fortnite så har jag bra 130-160 fps i 1920x1080 men så snart jag kopplar in en gammal dell extern skärm så sjunker fps:en till 60-80. Vad beror detta på?

Några teorier:

1. Skärmen Hz begränsar
(Men detta tror jag inte riktigt på. Fortnite borde visa högre fps trots att skärmen i praktiken inte kan visa dem)

2. Kan det vara någon begränsning i HDMI utgången alternativt kabeln?

3. Tar det så mycket mer kraft av cpu/gpu att skicka samma signal till en extern skärm kontra den interna?
Kan tillägga att jag stängt ner laptopskärmen när jag kör extern skärm men ingen skillnad i fps.

Vad missar jag?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

vertical sync ska nog vara off

Permalänk

I skärms inställningar eller i fortnites settings?
Tror iaf att det är off i fortnite

Permalänk
Medlem

det kan vara så att du har en GPU Button så du använder 3060 kortet och inte det integrerade grafikkort i cpun att spela på när du använder extern skärm

Permalänk
Medlem

Nu kanske 80fps är för mycket för det men kan det vara att den kör inbyggda grafikdelen när du kör extern skärm?

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Nu kanske 80fps är för mycket för det men kan det vara att den kör inbyggda grafikdelen när du kör extern skärm?

Nä jag tror verkligen inte på er teori där.
80 fps är för mycket med den interna.
Har senaste geforce drivisarna..

Borde jag ha samma fps med den externa eller tappar man generellt lite med extern skärm?

Permalänk
Medlem

Om du skriver ut vad du har för laptop modell och hur du kopplar in din Dell skärm så blir det lättare att hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Kolla i Nvidia kontrollpanel så att den externa skärmen använder det dedikerade skärmkortet, vilket jag inte tror du har det som när du kopplar in den. I kontrollpanelen 3d inställningar, lägg till det spel du skall spela och tala om i listan att spelet skall använda 3060 och inte iGPU.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Permalänk

🙏🙏🙏🙏
Det funkade i 2 min 170 fps sen måste den interna gpun vakna igen och det sjunker till 60-80 fps

Permalänk

Fan, trodde det var löst

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla om det finns någon BIOS uppdatering till din laptopmodell

Permalänk
Medlem

Det kan vara att du måste göra som han gör i det här klippet om du kör windows 11

https://www.youtube.com/watch?v=21nadVU8vsc

Permalänk

Ska testa det där tricket.
Inaktiverade tom den interna Gpun men ingen skillnad..

Burken är en MSI katana GF66

Permalänk

Vad händer om man avinstallerar den interna GPUn helt?

Permalänk
Medlem

Det kan du göra i BIOS, det som händer då är att laptopen kommer bara kunna använda sig av NVIDIA kretsen,

MSI katana GF66 finns 4 olika modeller 11ug 11ue 11ud 11uc

Permalänk

Det är en 11UE

Permalänk
Medlem
Permalänk

Okey, lyssna på det här.
I bios fanns något som hette performance mode.
Slog på detta och nu kan jag köra duplicerade skärmar eller enskilt med 170fps med allt på medium settings. Startat om och stängt av massa ggr och det verkar ha löst allt. Vet dock inte vad inställningen gör😀

Permalänk
Medlem

bra då är det bara köpa en gamingskärm minst 144hz

Permalänk

Blir nog att jag får ”ärva” en sådan också 😀
Grabbens burk med 4070ti gör ju 400fps i 1920x1080 så han skulle kunna ha en 300+ skärm.
Men märker man någon skillnad?
Tror som du säger, större steg att gå från en kontorsskärm till en 144hz än 144hz till 360hz eller vad de ligger på.

Permalänk

Tack för hjälpen

Permalänk

En följdfråga ang just skärmar.
Är detta en bra skärm, tycker specen ser bra ut och priset.

https://www.computersalg.se/i/10419616/alienware-27-gaming-mo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbrasco80:

En följdfråga ang just skärmar.
Är detta en bra skärm, tycker specen ser bra ut och priset.

https://www.computersalg.se/i/10419616/alienware-27-gaming-mo...

Kan inte säga så mycket om prestandan, men om man vill ha 360hz så ligger den väl bra till i pris.
Det jag skulle fundera på är om du vill ha 1080p på 27".
Med den "låga" pixeltätheten är det vanligt att man ser "mellanrummen" mellan pixlarna, det blir som ett svagt rutnät över skärmen. Eller som att man tittar genom ett insektsnät. Märks säkert mer i vissa situationer än andra. Och när man spelar tänker man kanske mindre på det. Men risken är att när man väl sett det så kan man inte inte se det igen.
Har du möjlighet, försök och se om du kan kika på en skärm med 1080/27" i butik, eller om det är grabben som ska ha den, att han hänger på och tittar.
23-25" för 1080p och 1440p för 27-30"-ish (och 4k för 27" och uppåt om man vill ha 4k) brukar väl vara vad de flesta tycker är en OK pixeltäthet.

EDIT: om grabben har ett 4070Ti, då skulle jag nog sikta på en 1440p skärm. Han kanske får nöja sig med 250-300 fps (godtycklig siffra) i Fortnite, men upplevelsen på en 1440p i >160Hz kommer nog vara rätt så nice.
(Finns många skärmar med 1440p / 160Hz / IPS / 27")
https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?1705=2717&544=13606&di...

Tillägg
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Ja det kanske är bättre att gå på en 1440p?
Men det är sådant fokus på FPS nu när han är "Elite" i Forre

Vad säger ni som kan det här? märker man skillnad på 160 fps och 300 fps?

Permalänk
Medlem

Tänk på att din laptop har HDMI utgång. Skärmen du länkade har 360hz om du kör den via displayport ingången, annars blir det 255hz.

Permalänk
Skrivet av klockish:

Tänk på att din laptop har HDMI utgång. Skärmen du länkade har 360hz om du kör den via displayport ingången, annars blir det 255hz.

Jag tänker att jag köper grabbens 144hz skärm med hdmi till min laptop och att han får köpa en ny till sin och köra DP om han vill komma upp i Hz.

Hans burk består av (tack Swecklockers för hjälp med config):

Lian Li LANCOOL 216 RGB Svart
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Liquid Freezer II 360 A-RGB 1 1 1 039.20 0 1 039.20 259.80
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB
ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC
DeepCool PX850G 850W ATX 3.0

Permalänk

Tänker jag rätt med Hz och FPS?
DVS, det är ingen ide att knuffa runt fortnite med 300fps om skärmen är på 160hz, du ser ändå bara 160 fps?

Ytterligare fråga Bör skärmen ha stöd för det där nvidia gsync eller är det bara ploj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbrasco80:

Tänker jag rätt med Hz och FPS?
DVS, det är ingen ide att knuffa runt fortnite med 300fps om skärmen är på 160hz, du ser ändå bara 160 fps?

Ytterligare fråga Bör skärmen ha stöd för det där nvidia gsync eller är det bara ploj?

Jag skulle säga att i spel som fornite, CS osv. Så vill man ha så hög Fps som möjligt för att kunna få ner latency. (svarstid).
kör man med g-sync, så har jag för mig att latency kan bli lite högre.

Jag kör med G-sync på min skärm, men bara i singelplayer spel eller spel låg latency inte är ett måste.

med G-sync så är det att skärmen uppdaterings frekvens anpassar sig till ditt grafikkort. som om du har t.ex. en 144hz skärm och har 120fps, då är även uppdaterings frekvensen 120hz. om jag har förstått det rätt, så är det så. Det här är för att ta bort "screen tearing"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |