Permalänk
Medlem

Hur mycket kan jag bygga ut RAM minnet

Jag har en stationär speldator som enligt windowspromten har möjlighet till 128gb ram-minne. Kan det stämma?
Jag har 8gb i ena sloten som bäst och 2667 MHz. Jag har två slots.
Hur vet jag hur många MHz min dator ens klarar av?

Permalänk
Medlem

Om du upplyser om vad det är för moderkort så kanske vi slipper gissa, vi har ingen kristallkula.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

radeon rx 5500

Ibland kan man tycka att vissa saker är så självklara att de glöms. Ursäkta

radeon rx 5500

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det där är ditt grafikkort, inte moderkort.

Vilken windowsprompt och vad gör du för att se det?

Permalänk
Medlem

Behöver nog mer hjälp då

Ja du, då behöver jag hjälp att hitta den infon.

Permalänk
Medlem

Om du öppnar startmenyn och skriver "dxdiag" i run/sök så får du fram Windows egna Diagnostik-program. På första fliken "System" finns det presenterat Aktuellt datum och i mitten står det;

Systemtillverkare:
Systemmodell:

Vad står där på dessa två?

Ett annat alternativ är att du öppnar chassit, men om jag bedömer rätt på din kunskapsnivå föreslår jag "Dxdiag".

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

här är infot

Enligt anvisningar (tack för dessa)
HP
Hp Pavilion Gaming desktop TG01-0xxx

även kunskapsnivån på användaren var rätt gissad

Permalänk
Medlem

Ok, det är en fabriksbygg "spel"-dator. Jag fick inte fram exakt vilken modell det handlar om, men det kan du se på manualen, kartongen, kvitto.
HP rekommenderar säkerligen att du köper eventuella uppgraderingar, i detta fallet RAM, från dem. Det kan kosta lite mer men då får du tillverkarens garanti att det är en kompatibel del. Ett annat alternativ är att du köper ett RAM-minne från valfri datorbutik. Med tanke på att du redan har en RAM-sticka på 8 GB 2667 Mhz så vore en identisk till det enklaste och säkraste kortet.

Du kommer dock till det oundvikliga steget då du behöver in i datorn, rent fysiskt, när du ska sätta i den nya RAM-stickan. Där föreslår jag att du i förväg kollar manualen du fick med datorn (eller HPs hemsida) samt videos på Youtube.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.