Ny gamingdator och skärm byggd för 4K Gaming. Fokus på prestanda

Permalänk
Medlem

Ny gamingdator och skärm byggd för 4K Gaming. Fokus på prestanda

Hej!

Efter 6år på en burk med GTX 1080 och 1080p känner jag att det är dags för en upgradering. Har inte mycket bättre att lägga slantarna på just nu så vill gärna få uppleva det bästa(utan att det blir stört löjligt dyrt, är inte rik) som finns att tillgå i gaming världen.

Så då har jag siktat in mig på 4K Gaming på en 4K Skärm. Gärna 144hz+ och OLED men just skärmen känns som en djungel där jag är väldigt öppen för förslag för mer/mindre HZ och annat än OLED om ni tycker prestandan för priset inte är värt det. Rätt bestämd om att det ska vara en 4K skärm dock, gärna curved men inte ultrawide. 27" tror jag blir bra, 32" känns väldigt stort men kanske är värt det i 4K? Vad tycker ni?

Jag vill som sagt uppleva det "bästa" men 3% eller liknande prestanda ökningar i benchmarks är inget som ger ett mervärde för mig.

GPU har jag förstått att det måste vara en 4090 för att nå den nivån jag är sugen på.

Jag bryr mig noll om RGB, vattenkylning eller att spara lite el. Datorn ska vara tyst och kall, prestanda går först. Chassit behöver inte vara litet eller "snyggt".

Datorn används endast till att spela, allt från de senaste singleplayer spelen till senaste CoD. Ingen 3D rendering eller liknande.
Moderkortet behöver stödja WiFi 6(använder ej ethernet kabel men det kanske är en självklarhet i denna prisklass).

Vill såklart komma undan så billigt som möjligt men har förstått att detta kommer gå på minst 50k allt som allt, antagligen uppåt 55k med skärm spec jag har nämnt. Sätter nog gränsen vid 50.

Jag kan men vill helst inte bygga ihop datorn själv. Fixar windows själv.

Kan tänka mig skjuta på köpet på någon månad om det innebär att priserna går ner på GPU eller liknande, men inte mer än så.

Min första tråd här på sweclockers, hoppas den höll måttet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ta valfritt 4090.
Satsa på 7800X3D som är strömsnålt och bättre än Intels motsvarighet. Då passar Peerless assassin som är både snygg och har otroligt bra kylförmåga samt tyst! Grymt bra pris på den. Sån skulle jag skaffa om jag byggde nytt.
Kör 32gb 6000Mhz RAM CL30 samt satsa på minst 2TB nvme SSD. En KC3000, SN850X eller Samsung 980/990 Pro.
Moderkort rekommenderar jag Asus som alltid fungerat klockrent för mig. Exempelvis B650E Gaming E eller F.

Chassi efter smak och ett ordentligt nätaggregat på 1000w.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Ta valfritt 4090.
Satsa på 7800X3D som är strömsnålt och bättre än Intels motsvarighet. Då passar Peerless assassin som är både snygg och har otroligt bra kylförmåga samt tyst! Grymt bra pris på den. Sån skulle jag skaffa om jag byggde nytt.
Kör 32gb 6000Mhz RAM CL30 samt satsa på minst 2TB nvme SSD. En KC3000, SN850X eller Samsung 980/990 Pro.
Moderkort rekommenderar jag Asus som alltid fungerat klockrent för mig. Exempelvis B650E Gaming E eller F.

Chassi efter smak och ett ordentligt nätaggregat på 1000w.

Ser att flera rekommenderar andra kylare än noctuas som brukade vara standard tidigare. Har resten kommit ikapp eller är det pga pris?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ser att flera rekommenderar andra kylare än noctuas som brukade vara standard tidigare. Har resten kommit ikapp eller är det pga pris?

Peerless Assassin 120 presterar likvärdigt som NH-D15 till 40 % av priset så man får enormt mycket mer prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ser att flera rekommenderar andra kylare än noctuas som brukade vara standard tidigare. Har resten kommit ikapp eller är det pga pris?

Noctua NH-D15 är ju en grym kylare! Men den är också oerhört dyr. En Perrless assassin är enligt tester nästan i samma klass för mindre än hälften av priset. Så vill man ha mest bang for your buck så bör man satsa på Peerless Assassin.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Peerless Assassin 120 presterar likvärdigt som NH-D15 till 40 % av priset så man får enormt mycket mer prestanda för pengarna.

Skrivet av Streamdog:

Noctua NH-D15 är ju en grym kylare! Men den är också oerhört dyr. En Perrless assassin är enligt tester nästan i samma klass för mindre än hälften av priset. Så vill man ha mest bang for your buck så bör man satsa på Peerless Assassin.

Där ser man, imponerande för priset. Vet inte hur länge jag haft min Noctua men den har åkt ur och in ett antal burkar utan att jag behövt byta ut fläktarna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Där ser man, imponerande för priset. Vet inte hur länge jag haft min Noctua men den har åkt ur och in ett antal burkar utan att jag behövt byta ut fläktarna.

Sex års garanti är förvisso rätt imponerande på Noctuan. PA 120 har bara två.

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för svaren. Har byggt på från era förslag och gjort det lite mer personligt. Har bra erfarenhet av Noctua och tror jag håller mig till den. Ökade hårddisken lite och ram-minnet(helt onödigt kanske?) samt ett annat chassi. Ser detta OK ut?

Är helt lost när det kommer till skärmar, är tvärsäker om att jag läst om OLED Gaming skärmar som släppts nyligen här på SweC men hittar inget som riktigt passar. Finns det inga mindre OLED skärmar lämpliga för gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldon:

Hej! Tack för svaren. Har byggt på från era förslag och gjort det lite mer personligt. Har bra erfarenhet av Noctua och tror jag håller mig till den. Ökade hårddisken lite och ram-minnet(helt onödigt kanske?) samt ett annat chassi. Ser detta OK ut?

https://komponentkoll.se/bild/MGXBD.png

Är helt lost när det kommer till skärmar, är tvärsäker om att jag läst om OLED Gaming skärmar som släppts nyligen här på SweC men hittar inget som riktigt passar. Finns det inga mindre OLED skärmar lämpliga för gaming?

64GB RAM är onödigt om du inte ska syssla med video-redigering eller liknande. Ska du det så är inte X3D-cpu det bästa valet.

De nya OLED skärmarna visades precis upp på CES och har alltså inte släppts i butik än.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Viking

Den skärm du söker släpps den 6:e februari vad jag sett.

En Alienware 32” OLED 4k 240Hz curved.

En 4k 27” OLED finns inte än vad jag kan komma ihåg. Men det finns i LCD.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Hej! Fått lite feedback från inets kundtjänst. Dom tyckte att jag skulle köra på vattenkylning istället. Noctuan(CPU) bygger dom inte på själva, något med storleken och risk under frakten. Peerless assassin var för svag och en svag länk i bygget enligt dom, fått den feedbacken från vänner med.

Det här kom jag fram till denna gång, fokus på tystnad och kyla. AIO kylaren valde jag p.g.a. att den är nästan 40% nedsatt i pris men fumlade lite i mörkret där. Platinum PSU verkade vara ett onödigt val för mig så jag gick på den ni rekommenderade igen.

Vad tycker ni om valet av komponenter? Viktigt att den är tyst och kall därav valet av chassi(?).

https://www.inet.se/datorbygge/b1479809/datorbygge

Permalänk
Medlem

och tack för svaren angående skärmarna. Det var just "Alienware 32” OLED 4k 240Hz curved" som jag hade i åtanke. Kommer troligen att invänta den och förhoppningsvis sjunker priset på någon/några delar i bygget tills dess(right:P).

Börjat snegla på ultrawide men dom är så otroligt stora..

Permalänk
Medlem

Ursäkta spammet. Tänkte lägga beställningen idag och tar gärna emot feedback. Ni hade som vanligt rätt, peerless fläkten duger fint. Skippar 64gb ram samt valde ett billigare moderkort med likvärdig prestanda(?) och ett billigare chassi. Har bestämt mig för att inet ska bygga den så kommer inte undan billigare än såhär med GPU, CPU etc.

https://www.inet.se/datorbygge/b1480152/datorbygge

och har bestämt mig för denna skärm:

https://www.inet.se/produkt/2222588/dell-34-alienware-aw3423d...

Då jag blivit såld på ultrawide. Samsung Odyssey S34BG850 34 var ett annat val men ser ut att vara mer problematisk.
Är detta OK för mina ändamål?

Edit: Det är tre veckors väntetid på fläkten och PSUn. Tror det blir Noctua NH-D15 då man kunde kringå "spärren" genom att lägga in alla delar separat i kundkorgen och beställa montering separat istället för i deras datorbyggare. Tar gärna emot tips på en likvärdig PSU, Corsair RM1000e ATX 3.0 1000W går fetbort efter att ha läst recensioner.'

Edit 2: För priset av en Noctua NH-D15 kan jag få AIO https://www.inet.se/produkt/5324175/ek-nucleus-aio-cr360-lux-... istället. Lyckas inte komma till skott.. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Du kan få köpa min 9-10 månader gamla Philips-motsvarighet. Skulle säga den är sparsamt använd då jag ofta bygger bil och är småbarnsförälder. Säg kanske 500h.
Jag har blivit sugen på 4k så tänkte avvara denna.

Är den värd 8k?

https://www.komplett.se/product/1225085/gaming/spelutrustning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Du kan få köpa min 9-10 månader gamla Philips-motsvarighet. Skulle säga den är sparsamt använd då jag ofta bygger bil och är småbarnsförälder. Säg kanske 500h.
Jag har blivit sugen på 4k så tänkte avvara denna.

Är den värd 8k?

https://www.komplett.se/product/1225085/gaming/spelutrustning...

Hej! 7-8k låter rimligt men ser att du bor i Höganäs, jag bor nämligen i Stockholm. Känns läskigt att frakta en skärm(?). Tack ändå! (L)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldon:

Hej! 7-8k låter rimligt men ser att du bor i Höganäs, jag bor nämligen i Stockholm. Känns läskigt att frakta en skärm(?). Tack ändå! (L)

Förstår dig fullständigt! Den har iofs dock skickats via posten till mig, men jag ser helst att du får en personlig koll på den innan köp. Ska ha kvar original embalage.
Jag ska tyvärr inte till Stockholm i närtid heller annars hade det varit ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldon:

Ursäkta spammet. Tänkte lägga beställningen idag och tar gärna emot feedback. Ni hade som vanligt rätt, peerless fläkten duger fint. Skippar 64gb ram samt valde ett billigare moderkort med likvärdig prestanda(?) och ett billigare chassi. Har bestämt mig för att inet ska bygga den så kommer inte undan billigare än såhär med GPU, CPU etc.

https://www.inet.se/datorbygge/b1480152/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1480152/datorbygge

och har bestämt mig för denna skärm:

https://www.inet.se/produkt/2222588/dell-34-alienware-aw3423d...

Då jag blivit såld på ultrawide. Samsung Odyssey S34BG850 34 var ett annat val men ser ut att vara mer problematisk.
Är detta OK för mina ändamål?

Edit: Det är tre veckors väntetid på fläkten och PSUn. Tror det blir Noctua NH-D15 då man kunde kringå "spärren" genom att lägga in alla delar separat i kundkorgen och beställa montering separat istället för i deras datorbyggare. Tar gärna emot tips på en likvärdig PSU, Corsair RM1000e ATX 3.0 1000W går fetbort efter att ha läst recensioner.'

Edit 2: För priset av en Noctua NH-D15 kan jag få AIO https://www.inet.se/produkt/5324175/ek-nucleus-aio-cr360-lux-... istället. Lyckas inte komma till skott.. Vad tycker ni?

4080 SUPER släpps idag, kommer gå på 13 000 kr vad jag kan se. Inte lika snabbt som 4090 men hela 11 000 kr billigare så kan vara värt att kika på.

Permalänk
Viking
Skrivet av Alastor Moody:

4080 SUPER släpps idag, kommer gå på 13 000 kr vad jag kan se. Inte lika snabbt som 4090 men hela 11 000 kr billigare så kan vara värt att kika på.

4080 Super släpps nästa vecka.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

4080 Super släpps nästa vecka.

Det har du rätt i, blandade ihop det med 4070 Ti SUPER.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men ett 4090 är det enda som kan ge mig prestandan jag är ute efter i 4K på skärmarna jag tittar på och kommer att upgradera till i framtiden. Du hade helt rätt om fläkten dessutom, synd att den inte finns i lager hos dom bara.

Permalänk
Viking
Skrivet av Eldon:

Tack för tipset men ett 4090 är det enda som kan ge mig prestandan jag är ute efter i 4K på skärmarna jag tittar på och kommer att upgradera till i framtiden. Du hade helt rätt om fläkten dessutom, synd att den inte finns i lager hos dom bara.

Allt det här finns i lager:
https://www.inet.se/datorbygge/b1480220/datorbygge

Sen är 3440x1440 Ultrawide mycket lägre upplösning än 4k, så tänk på att ppi:n är sämre.

Edit: Den här skärmen kostar 9490kr med Benify:
https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-oled-g8-g8...
Allt över det priset känns ganska dyrt nu när det kommer släppas massa nya OLEDs i år.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

PSUn var inte i lager tyvärr. Tror jag undviker G8:an efter att ha läst en del recensioner om bland annat deras garantier och service men tack för tipset om Benify! Upgraderar skärmen om något år igen tror jag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ld4jAfGKhevrPl1GuhFJljKNJmg/bigu

Såhär blev det till slut. Tack för all hjälp allihopa! Säljer min gamla dator och skärm på forumet om någon är sugen

Permalänk
Medlem

Till alla som hjälpt mig i denna tråd, spelar ni WoW Classic på Gehennas så släng iväg ett PM till mig. Så får ni guld och andra trevliga överaskningar.

Mitt tack till er! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldon:

Till alla som hjälpt mig i denna tråd, spelar ni WoW Classic på Gehennas så släng iväg ett PM till mig. Så får ni guld och andra trevliga överaskningar.

Mitt tack till er! 😊

minst 100fps i orgrimmar check! värdt 50k lätt