Apple kan ta betalt av utvecklare även utanför App Store i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Och de kommer återigen visa vägen för övriga tillverkare att kunder inte är intelligenta nog att välja bort någon som blåser dem helt öppet. Det är allt annat än en ljus mobil-framtid vi har framför oss. Tack alla Applekunder för att ni gör även detta möjligt! Fast ni förstår troligtvis inte ens vad jag menar.

Personlign föredrar jag Apples affärsupplägg som går ut på att ta betalt så mycket som möjligt för produkter och tjänster som vilket företag som helst framför Googles och andras affärsupplägg som går ut på att suga upp så mycket data om dig som det bara är möjligt genom en mängd ”billiga” tjänster och produkter samtidigt som man använder den datan för att påverka dig och räkna ut vad du tänker göra nu, snart, och i framtiden.

Enligt professor Shoshana Zuboff som har skrivit den mycket viktiga boken The Age of Surveillance Capitalism var Apple åtminstone så sent som 2019 den enda Amerikanska techjätte som inte sysslade med det hon kallar surveillance capitalism, där Google är pionjär och Meta, Microsoft, och Amazon gör sitt bästa för att hinna ikapp.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Varför ser vi inte detta på Android idag, då? Det är ändå cirka 70% av mobilmarknaden.

70% av mobilmarknaden men bara 25-30% av app-omsättningen. Appleanvändare är betalningsvilliga på ett helt annat sätt än Androidanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

70% av mobilmarknaden men bara 25-30% av app-omsättningen. Appleanvändare är betalningsvilliga på ett helt annat sätt än Androidanvändare.

Fast det där kan nog också ha med att att göra att iPhones är dyrare än många Android telefoner. Om man jämför Android telefoner som kostar lika mycket som iPhones så skulle jag tro att den inte är så låg. Och för övrigt, vad har köpdelen med att det skulle vara ett problem att ge app store alternativ?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ugh önskar de bara kunde fortsätta ha en o samma App Store. Jaja monopol och allt det men som iOS användare tycker jag det är väldigt bekvämt, smidigt och tryggt att allt kommer från ett ställe.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Älskar hatet mot apple samtidigt som samma affärsmodeller går hem på spelkonsolerna

Det finns ju jailbreak om man vill köra vad man vill, precis samma som att chippa en konsol

Menar du att du inte sett alla klagomål på exklusivitet av spel på konsoler? Folk är absolut irriterade på det också, fast man ser nog i princip aldrig att de som är okej med det försöker gömma sig bakom Apple. Brukar dock förvånansvärt ofta vara "men de då?" som svar när man kritiserar Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ugh önskar de bara kunde fortsätta ha en o samma App Store. Jaja monopol och allt det men som iOS användare tycker jag det är väldigt bekvämt, smidigt och tryggt att allt kommer från ett ställe.

Det hindrar inte dig från att fortsätta med det. Varför är du emot att man själv får välja vad man vill göra?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Personlign föredrar jag Apples affärsupplägg som går ut på att ta betalt så mycket som möjligt för produkter och tjänster som vilket företag som helst framför Googles och andras affärsupplägg som går ut på att suga upp så mycket data om dig som det bara är möjligt genom en mängd ”billiga” tjänster och produkter samtidigt som man använder den datan för att påverka dig och räkna ut vad du tänker göra nu, snart, och i framtiden.

Enligt professor Shoshana Zuboff som har skrivit den mycket viktiga boken The Age of Surveillance Capitalism var Apple åtminstone så sent som 2019 den enda Amerikanska techjätte som inte sysslade med det hon kallar surveillance capitalism, där Google är pionjär och Meta, Microsoft, och Amazon gör sitt bästa för att hinna ikapp.

Löjligt påstående från henne. Apple, på samma sätt som Google nu när de blockerar tredjepartkakor, låser ut konkurrenter för att själva fortsätta med fullständig övervakning.

Nu går det inte att hitta längre för att internet är söndrigt och nästan allt som sökmotorer länkar till är låst automatiskt genererat skräp, men Apples reklamintäckter ökade extremt mycket precis när de låste ut andra leverantörer från att samla in information på iOS. Att det inte ledde till en jämn konkurrens, utan att Apple istället fick en onaturlig fördel kan enbart förklaras av att Apple fortsätter att använda den datan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fast det där kan nog också ha med att att göra att iPhones är dyrare än många Android telefoner. Om man jämför Android telefoner som kostar lika mycket som iPhones så skulle jag tro att den inte är så låg.

Kanske, men eftersom siffrorna gäller hela marknaden innebär det fortfarande att Android står för en betydligt mindre del av ens potentiella inkomst än iOS. Vi pratar inte 50/50, där lägre omsättning per person på Android kompenseras av större mängd användare, eller att några få bortskämda rikingar ”bär” marknaden, utan det finns helt enkelt inte lika mycket pengar att tjäna på en Android-app, och därmed inte heller i en Android-appaffär.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Apples reklamintäckter ökade extremt mycket

Vilka reklamintäkter? Apple är inte i reklambranschen utanför sina egna tjänster; exempelvis just i sin App Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kanske, men eftersom siffrorna gäller hela marknaden innebär det fortfarande att Android står för en betydligt mindre del av ens potentiella inkomst än iOS. Vi pratar inte 50/50, där lägre omsättning per person på Android kompenseras av större mängd användare, eller att några få bortskämda rikingar ”bär” marknaden, utan det finns helt enkelt inte lika mycket pengar att tjäna på en Android-app, och därmed inte heller i en Android-appaffär.

Fast det stod subscription på den länken du länkade till. Det är ju prenumerationer, inte alla köp, så som engångsbetalningar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det hindrar inte dig från att fortsätta med det. Varför är du emot att man själv får välja vad man vill göra?

För om de tillåter andra vägar är det bara en tidsfråga innan någon app jag använder börjar säga "Nu finns vi inte i App Store längre. Ladda ner denna sketna alternativa App Store istället och ladda ner oss där istället!"

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jailbreak och Root är dock inte helt likvärdigt. Root är betydligt "snällare" och bara en liten del av hela Jailbreak-konceptet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/IOS_jailbreaking

Från din egen länk. "A jailbroken device permits root access within the operating system" vilket är det man eftersträvar. Att det skiljer sig vad som krävs för att uppnå det är ointressant utan vad resultatet är. Sen är ju inte alla Android-lurar lika heller... en del har ju mer saker som måste åtgärdas för att öppna resultatet man vill uppnå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

För om de tillåter andra vägar är det bara en tidsfråga innan någon app jag använder börjar säga "Nu finns vi inte i App Store längre. Ladda ner denna sketna alternativa App Store istället och ladda ner oss där istället!"

Det har varit så på Android i alla år och det har inte skett där direkt. Måla inte fan på väggen bara för att du får alternativ.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

70% av mobilmarknaden men bara 25-30% av app-omsättningen. Appleanvändare är betalningsvilliga på ett helt annat sätt än Androidanvändare.

Eller att de inte har nått val... de är ju inlåsta i sitt system.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Eller att de inte har nått val... de är ju inlåsta i sitt system.

Det tänkte jag inte på, men ja det stämmer ju också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det hindrar inte dig från att fortsätta med det. Varför är du emot att man själv får välja vad man vill göra?

Så när Pixelmator-folket avpublicerar sina appar från Apples App store och lägger dem i en egen så kommer jag kunna fortsätta använda Apples App store allena? Inte om jag vill fortsätta använda Pixelmator!

Såklart ett exempel, tror inte just de kommer göra det, men det kommer garanterat ske med några. I dagsläget har jag alla appar sedan App store lanserades och jag köpte grejer på min iPod Touch enkelt och lättillgängligt på ett ställe. Ser INTE fram emot att behöva minnas var jag köpte app X när den dragits bort från App store.

Och sen när den deras App store stängs ner pga. dålig lönsamhet och alla mina köp däri försvinner... ännu värre. Vilket har hänt med diverse mobiltillverkares egna försök till affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Eller att de inte har nått val... de är ju inlåsta i sitt system.

Jag kör både iOS och Android. Betalar hellre för appar till iOS då jag vet att dessa fungerar även i framtiden.

Många av de appar som jag köpte 2009 till min iPod Touch fungerar än idag utan problem.

Apparna jag köpt till Android (sedan 2011) är ofta övergivna och inkompatibla sedan länge. Ett av få undantag är FX File Explorer, då numera även långköraren Titanium Backup blivit värdelös.

Inte heller ovanligt på Android att gamla betalappar blivit prenumerationstjänster med IAP:s.

Inte konstigt att många överväger sideloading tillsammans med Lucky Patcher där.

Skrivet av Ibis:

I dagsläget har jag alla appar sedan App store lanserades och jag köpte grejer på min iPod Touch enkelt och lättillgängligt på ett ställe.

Nu nämner du något som varken Windows- eller Android-användare kommer kunna förstå. Dvs kontinuitet.

Kör själv Pixelmator på alla mina enheter (iPhone, iPad Pro, Mac) och har gjort det i över 10 år nu.

Undrar när Android är moget nog för att kunna bli ett seriöst alternativ till iPadOS. Saknar fortfarande "professionella" appar i klass med Pixelmator, Logic, DaVinci Resolve, Affinity och Adobe Creative Cloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Så när Pixelmator-folket avpublicerar sina appar från Apples App store och lägger dem i en egen så kommer jag kunna fortsätta använda Apples App store allena? Inte om jag vill fortsätta använda Pixelmator!

Såklart ett exempel, tror inte just de kommer göra det, men det kommer garanterat ske med några. I dagsläget har jag alla appar sedan App store lanserades och jag köpte grejer på min iPod Touch enkelt och lättillgängligt på ett ställe. Ser INTE fram emot att behöva minnas var jag köpte app X när den dragits bort från App store.

Och sen när den deras App store stängs ner pga. dålig lönsamhet och alla mina köp däri försvinner... ännu värre. Vilket har hänt med diverse mobiltillverkares egna försök till affärer.

Fast återigen, Android har haft detta i alla år och förutom en ren adblocking app så har jag inte behövt hämta någon app utanför Play Store. Du tar i och överdriver något fruktansvärt enligt mig. Varför tror du att så många kommer avpublicera sina appar från App Store?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det hindrar inte dig från att fortsätta med det.

Fast det förstår du också att det inte kommer fortsätta utan olika app:ar kommer välja olika butiker så vill man ha app X måste man bli kund i butik Y.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fast det förstår du också att det inte kommer fortsätta utan olika app:ar kommer välja olika butiker så vill man ha app X måste man bli kund i butik Y.

Jo, men detta val har alltid funnits på Android, men jag har inte behövt vara kund i någon annan butik ändå.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är väl bra med alternativ, men vilka risker finns det för folk som inte väljer att använda externa app stores är frågan? För inte kan det väl vara så dumt att ev. malware kan spridas utanför telefoner som använder appar laddade utanför Apples inlåsta?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta är inte Whataboutism. Whataboutism är att distrahera från ett problem genom att styra diskussionen till ett helt annat fel. I det här fallet hade whataboutism varit att säga att Google spinonerar på sina användare. Detta är ett exempel på någon som gör precis samma sak, vilket har accepterats av EU i många år.

Om EU skall reglera detta, så kommer det att bli något i stil med hur de reglerar kreditkortsföretagen - dvs, de definierar en avgift som de anser är rimlig. Jag har väldigt svårt att se att den avgiften blir 0, med tanke på att Apple onekligen har kostnader för att driva App Store och möjliggöra för utvecklare att skriva program.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det är väl bra med alternativ, men vilka risker finns det för folk som inte väljer att använda externa app stores är frågan? För inte kan det väl vara så dumt att ev. malware kan spridas utanför telefoner som använder appar laddade utanför Apples inlåsta?

Det där kommer garanteras föräldrarna råka på, med lite mejl om Facebook Messenger-uppdatering och sen någon fullänk till en extern App store med hackad versioner som snor personuppgifter och/eller kortuppgifter. De har inte vanan att hålla efter dylikt och det har varit så skönt med att det bara finns en väg för dem att finna sina appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, men detta val har alltid funnits på Android, men jag har inte behövt vara kund i någon annan butik ändå.

Det spelar ingen roll om det inte har hänt, det är förjävligt ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det där kommer garanteras föräldrarna råka på, med lite mejl om Facebook Messenger-uppdatering och sen någon fullänk till en extern App store med hackad versioner som snor personuppgifter och/eller kortuppgifter. De har inte vanan att hålla efter dylikt och det har varit så skönt med att det bara finns en väg för dem att finna sina appar.

1. Har inte skett på Android sidan. 2. Naturligtvis kommer det vara en inställning först för att acceptera appar utanför App Store. Hur den kommer se ut på iOS får vi se, men på Android måste du godkänna att den app du hämtat hem får installera appar. Så om Chrome hämtat hem en .apk fil (i Androids fall) så måste jag sedan tillåta att appar jag hämtat hem via Chrome får installeras innan jag kan börja installationen. Sedan om det inte är samma signatur på den installerade appen och den hämtade appen kommer uppdateringen också misslyckas. Jag hoppas att Apple iallafall tänkt på det också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, men detta val har alltid funnits på Android, men jag har inte behövt vara kund i någon annan butik ändå.

Har du aldrig ägt en Samsung-mobil och blivit tvingad att använda deras Galaxy Store? 😵

Själv har jag blivit påtvingad Samsung-, Mi (Xiaomi)- och HTC-konto för att kunna använda mina Android-enheter fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du aldrig ägt en Samsung-mobil och blivit tvingad att använda deras Galaxy Store? 😵

Ägt Samsung i några veckor ja. Blev inte tvingad till att använda deras Galaxy Store. 2 i personalen på min dagliga verksamhet har Samsung telefoner som jobbtelefon men inget Samsung konto och tror inte de använt Galaxy Store.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1. Har inte skett på Android sidan. 2. Naturligtvis kommer det vara en inställning först för att acceptera appar utanför App Store. Hur den kommer se ut på iOS får vi se, men på Android måste du godkänna att den app du hämtat hem får installera appar. Så om Chrome hämtat hem en .apk fil (i Androids fall) så måste jag sedan tillåta att appar jag hämtat hem via Chrome får installeras innan jag kan börja installationen. Sedan om det inte är samma signatur på den installerade appen och den hämtade appen kommer uppdateringen också misslyckas. Jag hoppas att Apple iallafall tänkt på det också.

Det lär de garanterat ha tänkt på, med tydliga varningar och mata in kod etc. Detta kommer troligtvis inte stoppa en hel drös med mindre tekniska personer, sett till hur folk godkänner allt möjligt med bankID utan att ha koll.

Kanske är jag emot förändring bara i grunden jag själv inte har nytta för Vi får la se, men jag som iOS-användare finner noll till ingen poäng med detta förutom kaaanske billigare appar.

Kanske låter underligt men för mig är Apples inlåsta värld en del av varför jag väljer dem. "It just works".

Permalänk
Medlem

Det var väl ganska väntat får jag säga.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Kanske är jag emot förändring bara i grunden jag själv inte har nytta för Vi får la se, men jag som iOS-användare finner noll till ingen poäng med detta förutom kaaanske billigare appar.

Ja, jag tror det är du som är emot något du inte har nytta av. Valfrihet är alltid bra.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig