Permalänk
Medlem

Vit skärm? utstickande?

Funderar på att köpa en skärm och har hittat en som finns i svart men också i vit! Tänker att vit är ju coolt och lite unikt.

Min fråga är då om någon har eller vet hur det är att ha en vit skärm (själva ramen alltså)? Om man till exempel sitter i ett ganska mörkt rum och tittar på en film och sen blir det en hyfsat mörkt scen. Hur "jobbigt" kommer det då vara att ha en jobbig vit skärm som sticker ut? Är jag nojig eller kan detta vara en jobbig detalj?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har tills nyligen kört med två vita skärmar. Körde dessa i fyra år och tyckte det var jättebra. Grejen med vita kanter är att de ramar in bilden, så det blir faktiskt mer vilsamt för ögonen. Tjockare ram är troligen bättre än tunn. Jag minns att datortidningar avrådde från de nya svarta skärmarna när det begav sig, och min åsikt är att de breda och beiga ramarna från CRT-tiden var de skönaste. Men ska man ha två skärmar, blir det nog bättre med lite tunnare beige eller vit, annars blir de två skärmarna alltför separerade.

Min enda invändning mot vita skärmar är att de är ovanliga. Och jag vill inte ha bara en skärm, utan vill kunna kombinera två olika. En vit och en svart är ju inte så snyggt som två av samma.

Edit: Som direkt svar på din fråga. Nej, jag hade inte något sådant problem.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att inte ha några kanter alls men njae speciellt i ett nedsläckt rum spelar det ingen större roll alls. Vet inte om vita skärmar ramar in bättre än svarta heller. På CRT tiden hade man ofta vita eller grå ramar inget jag direkt tänkt på som negativt eller positivt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Funderar på att köpa en skärm och har hittat en som finns i svart men också i vit! Tänker att vit är ju coolt och lite unikt.

Min fråga är då om någon har eller vet hur det är att ha en vit skärm (själva ramen alltså)? Om man till exempel sitter i ett ganska mörkt rum och tittar på en film och sen blir det en hyfsat mörkt scen. Hur "jobbigt" kommer det då vara att ha en jobbig vit skärm som sticker ut? Är jag nojig eller kan detta vara en jobbig detalj?

Tack!

Som sagt ovan är vita skärmar mycket trevligare för ögonen.
Har haft ett par genom åren, har passat på att handla när en bra modell funnits i vitt.
Vill t.o.m. minnas att någon av våra kära TCO certifieringar specificerat ljusare skärmar som bra för ergonomin.