Installera OpenWRT i Vilfo-router, kan det fungera?

Permalänk
Medlem

Installera OpenWRT i Vilfo-router, kan det fungera?

Nu när Vilfo mer eller mindre är död och av allt att döma inte kommer att underhållas längre, och min licens för Vilfo OS har gått ut tänkte jag att jag skulle ta vara på den fina hårdvaran som finns i routern som klarar högre VPN-hastigheter än vad vanliga routrar (som min Asus AX88U t.ex.) klarar av. Vilfo är ju tekniskt sett mer en mini-pc än ren router i grunden.
Har tittat och lekt lite med pfsense och OpenWrt i containers. Av de två verkar OpenWRT lite enklare att sätta sig in i för en novis.

Eventuella problemet är OpenWRTs hårdvarulista med kompatibla routers, Vilfo finns inte med där trots att Vilfo OS är byggd på OpenWRT.
Frågan är om det är lönlöst att försöka få in en nyare version av OpenWRT från scratch, eller kan man tänka sig att det fungerar fast Vilfo inte är med på deras kompabilitetslista? Eftersom den redan kör OpenWRT, om än äldre version, tänker jag?
pfsense verkar inte vara lika petig med hårdvara som jag förstår, men verkar som sagt vara krångligare att hålla på med.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Eventuella problemet är OpenWRTs hårdvarulista med kompatibla routers, Vilfo finns inte med där trots att Vilfo OS är byggd på OpenWRT.
Frågan är om det är lönlöst att försöka få in en nyare version av OpenWRT från scratch, eller kan man tänka sig att det fungerar fast Vilfo inte är med på deras kompabilitetslista? Eftersom den redan kör OpenWRT, om än äldre version, tänker jag?

pfSense kommer antagligen inte fungera med 802.11ac? Jag har dålig detaljkoll, men det har varit mitt intryck. Avstår du från WiFi så skulle jag säga att pfSense är ett generellt mer kompetent alternativ (jag har aldrig kört det). Men pfSense skriver så vitt jag vet och till skillnad från OpenWrt till disk under drift, så har man dålig NAND så är OpenWrt mer lämpligt. Jag har ingen aning om Vilfons 16 GB SSD skulle palla pfSense över tid.

Generellt kan man inte räkna med att köra vanilla OpenWrt även om routerns OEM-mjukvara bygger på OpenWrt. OEM:erna hackar söndet kärna och userland på ett sätt som inte går att återföra "upstream" till OpenWrt. Det är inte ens alltid så att de släpper källkoden så att man kan bygga OEM-mjukvaran själv. Dessutom brukar OEM-mjukvaran vara byggd på en OpenWrt-version som inte har fått officiella säkerhetsuppdateringar på åratal.

Men din router ser lovande ut. Enligt den här sidan bygger den på "Intel Celeron" och MT7612E. Troligtvis finns där också ett separat switch-chip du måste ha drivrutin för.

Jag tippar på att du kommer kunna boota Vilfon med en x86_64-image. x86-system har aldrig[*] egna images per modell i OpenWrt och de finns därför aldrig i några kompabilitetslistor.

Det normala sättet (på icke x86-hårdvara) när man testar en image som inte är anpassad för hårdvaran är att koppla in en seriekabel, vanligtvis 3.3V logiknivå och 115200, 8N1 utan att ansluta 3.3V pinnen (det sista kan förstöra hårdvaran). Sedan avbryter man U-boot (om det är bootloadern) från sin terminal och säger åt bootloadern att boota en initramfs-image över TFTP. Om det finns en USB-port kan det gå att använda en USB-till-serieadapter. Bootar man en initramfs så skrivs inget till disk, så efter en omstart är du tillbaka i OEM-mjukvaran. Jag tror att det som kallas "kernel" bland x86_64-bilderna är en initramfs-image, dokumentationen om det är obefintlig men du kan testa att fråga i forumet. Eftersom din router är x86 så har jag egentligen ingen aning om detta stycke alls är tillämpligt och hur u-boot/BIOS/UEFI på din maskin fungerar.

Gissningsvis kan du ssh:a in i routerns OEM-mjukvara och ssh:a ut en backup av partitionerna med dd. Sedan kan du antingen följa de officiella instruktionerna om hur du installerar till disk eller till och med köra sysupgrade. Här riskerar du förstås att göra en "brick" av din router. Gör en kartläggning av vilka partitioner du har först, man vill inte skriva över en eventuell partition som har en bootloader - sysupgrade gör antagligen det.

Om du lyckas boota något så kommer du inte ha WiFI (det är alltid avstängt per default i alla images) och imagen innehåller inte några WiFi-drivrutiner. Du kommer ha en brandvägg som är stängd för allt inkommande på WAN-porten. Och du kommer eventuellt inte ha en fungerande switch på LAN-sidan eftersom du kanske saknar drivrutiner (men är det riktiga ethernetdevices från till exempel Intel/Realtek kommer de fungera). Du kommer alltså eventuellt inte ha någon access även fast ssh är tillgängligt på LAN och det inte finns ett lösenord till root-kontot som standard.

För att komma runt det kan man bygga images med "firmware selector" (eller offline med image buider, eller komplett kompilering från källkod). Under "Customize installed packages and/or first boot script" kan man lägga till saknade drivrutiner. Det här förfarandet är vanligt på x86 där det kan vara lite vad som helst i burken, men det är inte nödvändigt på vanliga routrar. Du bör lista ut vilka drivrutiner du behöver för MT7612E, jag gissar på att kmod-mt76 kommer dra med det som behövs, men du kan behöva ange även dess dependencies. Det finns script på forumet att mata in i firmware selector som sätter upp och startar ett WiFi, men de kräver antagligen att man vet en del om hårdvaran. Du kan titta i OEM-inställningarna om det finns ledtrådar (/etc/config/wireless). Switch-chippet får du antagligen titta på fysiskt och hitta rätt drivrutin för om det inte finns dokumentation från Vilfo eller en kmod du kan lista ut från körande OEM-system.

När du har gjort din research med utgångspunkt i ovanstående föreslår jag att du frågar i OpenWrt-forumet, med så detaljerad information som möjligt om Vilfo-OpenWrts konfiguration, exakt hårdvara (gärna tydliga bilder på PCB:n med läsbar text på chippen), partitioner och vilka möjligheter du har att påverka bootförfarandet.

[*] Inte helt skrivet i sten för all framtid tycks det.

Permalänk
Medlem

Om det bara finns en variant av Vilfo-routern så är den tillsynes baserad på någon Intel Celeron-processor.

Components:
Intel® Celeron
Wifi: MT7612E
WAN: 1 x 1000 Mbit/s
LAN: 3 x 1000 Mbit/s
2 GB DDR3 1600 Mhz RAM
16 GB SSD

Därmed bör det vara någon variant av x86, troligen x86_64.

SSH:a in på routern och kör:

cat /proc/cpuinfo

Då får vi veta vilken specifik Celeron det är. Kommandot nedan kommer även ge dig information om den nuvarande kerneln är kompilerad för x86_64 eller ej:

uname -a

Det ser ut som att OpenWrt har generiska byggen för x86 och x86_64 som du skulle kunna testa:

https://openwrt.org/docs/guide-user/installation/openwrt_x86

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Problemet är om den använder sig av Intel CEFDK, som är en sorts icke-BIOS firmware för embedded x86 - typ routers/NAS och sådant.

Har du tur så är det vanlig MBR/UEFI-boot. Då går ju vilket OS som helst.

Permalänk
Medlem

Tack alla för input. Det låter logiskt att de hackat OpenWRT kraftigt för att fungera på den hårdvara de valt. Kanske får fundera på att installera proxmox och köra det via VM eller docker istället.
Jag bootade upp Vilfon och körde en Cat/proc/cpuinfo och den säger intel celeron 2955U @1,40Hz

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tack alla för input. Det låter logiskt att de hackat OpenWRT kraftigt för att fungera på den hårdvara de valt. Kanske får fundera på att installera proxmox och köra det via VM eller docker istället.
Jag bootade upp Vilfon och körde en Cat/proc/cpuinfo och den säger intel celeron 2955U @1,40Hz

Fast om du enkelt kan installera Proxmox på den så kan du troligen installera och boota den generiska x86_64-imagen av OpenWrt och sedan installera de paket som saknas för att få WiFi att fungera med hjälp av opkg. Finns det något sätt att nå BIOS/UEFI på den, eller kör den uboot eller liknande?

De skriver 16 GB SSD, vilket förhoppningsvis betyder att den inte kör eMMC eller liknande utan en mer traditionell SSD. I så fall kan du kanske öppna den och se hur nära traditionell PC-hårdvara den är. Många OS gillar ju inte nödvändigtvis att installeras på eMMC.

Något som vore intressant att göra också är att plocka isär en firmware-image, om de släppt någon, för att få svar på en del av dessa frågor. Det verkar ju dock som att åtminstone den VilfoOS som de säljer separat bootar som vilken annan Linux-dist som helst.

Jag tror inte nödvändigtvis att de gjort överdrivet mycket modifieringar av OpenWrt just för hårdvarustödet. Däremot har de ju bevisligen bytt ut hela gränssnittet och troligen lagt till en del paket.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden
Ja, det går att boota till bios, som är American Megatrends, som vanligt, bara och trycka på del. Wifi i Vilfo behöver jag inte då den inte är mycket att ha, det går bara att använda antingen 2,4Ghz eller 5Ghz, inte samtidigt. jag använder min Asus AX88u som AP.
Jag kunde live-köra en linux-distro (Q4OS) via Ventoy, installerade inte dock.
Jag ska leta upp x86_64-imagen av OpenWrt och kika på den.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Så här ser den ut inuti för övrigt
.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

@blunden
Ja, det går att boota till bios, som är American Megatrends, som vanligt, bara och trycka på del. Wifi i Vilfo behöver jag inte då den inte är mycket att ha, det går bara att använda antingen 2,4Ghz eller 5Ghz, inte samtidigt. jag använder min Asus AX88u som AP.
Jag kunde live-köra en linux-distro (Q4OS) via Ventoy, installerade inte dock.
Jag ska leta upp x86_64-imagen av OpenWrt och kika på den.

Den finns nedan:

https://downloads.openwrt.org/releases/23.05.2/targets/x86/64...

Jag antar att det är generic-ext4-combined-efi.img.gz (UEFI-boot) eller generic-ext4-combined.img.gz (Legacy/CSM) som gäller. Du får dock packa upp den, då de är gzippade.

Det kan ju vara värt att dumpa den nuvarande disken innan du börjar skriva över den dock. Det borde du enkelt kunna köra när du live-bootat någon annan dist.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det gick inte att installera openwrt i Vilfo, oavsett om jag tog efi-varianten eller den andra. Fick nåt felmeddelande om att det fattades något och -1. Provade många gånger, även att ladda ner filerna igen, "brände" img-filen på USB-sticka så att den blev startbar (rufus) eftersom det inte fungerade från Ventoy men fick samma meddelande. Jag kommer inte ihåg nu vad felmeddelandet var.
Kanske gör jag något fel.

Men hursomhelst ger jag upp openwrt och ska även ge upp det här med VPN i routern (eller fortsätta med den låga hastigheten jag får från ASUS-routern vill säga) också tills jag får tag på en Unifi cloud gateway ultra som enligt uppgift ska klara åtminstone 500/500 med Wireguard VPN. Så jag installerade proxmox i den istället. Vilfo har tyvärr bara 2gig RAM och 16gig SSD, men jag kan ju byta ut båda och då lär jag få en kraftigare proxmoxlösning än zimaboard 2/32 som jag använder idag. Ska se om jag hittar 8GB Ram till rimligt pris, SSD är riktigt billiga, man får en 128GB sådan under 300kr på amazon såg jag.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Freshtomato har kommit med x86_64-stöd och rekommenderas att köra i Proxmox av utvecklaren.

https://tomato64.org/
https://github.com/tomato64/tomato64/wiki/Installation-on-Pro...
Diskussion om projektet här: https://www.linksysinfo.org/index.php?forums/tomato-firmware-...

Kanske nåt att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Freshtomato har kommit med x86_64-stöd och rekommenderas att köra i Proxmox av utvecklaren.

https://tomato64.org/
https://github.com/tomato64/tomato64/wiki/Installation-on-Pro...
Diskussion om projektet här: https://www.linksysinfo.org/index.php?forums/tomato-firmware-...

Kanske nåt att testa?

Tackar, ska titta på det, särskilt när det är en sån bra installationsförklaring

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det gick inte att installera openwrt i Vilfo, oavsett om jag tog efi-varianten eller den andra. Fick nåt felmeddelande om att det fattades något och -1. Provade många gånger, även att ladda ner filerna igen, "brände" img-filen på USB-sticka så att den blev startbar (rufus) eftersom det inte fungerade från Ventoy men fick samma meddelande. Jag kommer inte ihåg nu vad felmeddelandet var.
Kanske gör jag något fel.

Utan felmeddelandet är det svårt att ge några förslag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Utan felmeddelandet är det svårt att ge några förslag.

Det är så sant. Men som sagt så ger jag upp OpenWRT för den här gången. Kanske försöker igen när jag får min Zimablade.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.