Permalänk
Medlem

Välja bredband

Hej,

Jag har kört Tele2 som bredband och även mobilabonnemang sen urminnes tider. Tycker dock att de är dyra! Pröjsar väl 539kr för 150mbit nu. Får dock dubbla mängden pga mobilabonnemang också. Så det är väl 539 kr för 300/10. De har ju kampanjer nu ser man om man ska teckna nytt. Typ 300 kr i 12 månader och sen ordinarie igen. Ser dock att Bahnhof har rätt mkt billigare och även Bredband2 och Ownit. Ingen erfarenhet av den dock. Någon med råd och erfarenhet kring de andra? Tele2 har ändå beror stabila och bra support. Vet inte kring de andra. Om de är sämre men man får det billigare. Tankar mottages gärna

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dorian1:

Hej,

Jag har kört Tele2 som bredband och även mobilabonnemang sen urminnes tider. Tycker dock att de är dyra! Pröjsar väl 539kr för 150mbit nu. Får dock dubbla mängden pga mobilabonnemang också. Så det är väl 539 kr för 300/10. De har ju kampanjer nu ser man om man ska teckna nytt. Typ 300 kr i 12 månader och sen ordinarie igen. Ser dock att Bahnhof har rätt mkt billigare och även Bredband2 och Ownit. Ingen erfarenhet av den dock. Någon med råd och erfarenhet kring de andra? Tele2 har ändå beror stabila och bra support. Vet inte kring de andra. Om de är sämre men man får det billigare. Tankar mottages gärna

Ansluter du via kabeltv eller hur kommer det sig att du har så låg uppladdningshastighet ?
Om du ansluter via kabeltv/coax så kan du nog inte byta leverantör eller finns det även fiber indraget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ansluter via fiber så tror jag kan välja de flesta leverantörer. När man gått in på olika hemsidor och knappat sin adress så verkar det som att de kan leverera.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Man brukar kunna se sina alternativ här:

https://www.bredbandsval.se/

Ownit har åtminstone historiskt haft gott rykte. De ägs sedan många år tillbaka av Telenor så man drar nytta av deras bra peering, men slipper som jag förstår deras support och övrigt sådant. Föräldrarna kör dem i sommarstugan och det har fungerat utmärkt än så länge.

Bahnhof kör CGNAT som standard, så räkna med att du kanske behöver betala ytterligare 50 kr/månad om du vill få en publik IP. Det varierar dock lite ifall de tar ut den avgiften eller ej.

Även Bredband2 kör med CGNAT som standard, men tar tillsynes inget extra betalt för publik IP om man ber om det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Man brukar kunna se sina alternativ här:

https://www.bredbandsval.se/

Ownit har åtminstone historiskt haft gott rykte. De ägs sedan många år tillbaka av Telenor så man drar nytta av deras bra peering, men slipper som jag förstår deras support och övrigt sådant. Föräldrarna kör dem i sommarstugan och det har fungerat utmärkt än så länge.

Bahnhof kör CGNAT som standard, så räkna med att du kanske behöver betala ytterligare 50 kr/månad om du vill få en publik IP. Det varierar dock lite ifall de tar ut den avgiften eller ej.

Även Bredband2 kör med CGNAT som standard, men tar tillsynes inget extra betalt för publik IP om man ber om det.

Tack för svar! Bredband2 verkar dock ha väldigt dåligt rykte och recensioner…dålig support och ostabil lina. Men funderade just mellan antingen Bahnhof eller kanske ownit

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Skrivet av dorian1:

Tack för svar! Bredband2 verkar dock ha väldigt dåligt rykte och recensioner…dålig support och ostabil lina. Men funderade just mellan antingen Bahnhof eller kanske ownit

Vet väldigt många som har noll problem med bredband2. Deras peering är dock inte världsklass om man bryr sig om sånt.

Mitt svar är alltid, välj det billigaste om du inte har några speciella krav. Går alltid byta om man inte är nöjd, 14 dagars ångerrätt likaså.

Permalänk
Medlem

Tele2 meddelade idag att de höjer min 150/10 med 10%, till 439kr/mån. Tycker det är dyrt, men bor man i ett "tele2-tre-hål-i-väggen"-hus finns det inte så många alternativ

Dessutom höjde de mitt mobilabb. nyligen, så de cashar verkligen in nu.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tele2 meddelade idag att de höjer min 150/10 med 10%, till 439kr/mån. Tycker det är dyrt, men bor man i ett "tele2-tre-hål-i-väggen"-hus finns det inte så många alternativ

Dessutom höjde de mitt mobilabb. nyligen, så de cashar verkligen in nu.

Dom höjer mitt 200/10 från 339 till 539 i mars, jag har tur för trots att det är ett "Comhemhus" med 3 hål i väggen kan jag få Telenor 500/500 för 329/mån i ett år och därefter 399 kr/mån, ingen bindningstid.
Blir att säga upp Tele2 om dom inte kommer med ett rejält mycket bättre erbjudande.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Själv så bytte jag från Telia till Telenor under Black Friday och har för närvarande 500 mbps för 349 kr /mån med 12 mån bindningstid. Ett sämre erbjudande än Telia hade tidigare, men det minst dåliga totalt sett. Bahnhof bara höjde priserna hela tiden så ledsnade...

Den enda nackdelen med Bredband2 är att det ryktas om att du ligger bakom NAT444 och inte får en egen IP-adress, men för de allra flesta är det inte något problem.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Den enda nackdelen med Bredband2 är att det ryktas om att du ligger bakom NAT444 och inte får en egen IP-adress, men för de allra flesta är det inte något problem.

Det inte bara ryktas, man sitter i princip garanterat bakom CGNAT som ny kund hos Bredband2 (och Bahnhof) om inte detta förhandlats bort i något speciellt avtal (gruppavtal eller liknande). Till skillnad från Bahnhof är det än så länge gratis att få publik IP. Allt detta har nämnts i tidigare inlägg.

CGNAT förstör inte bara för de som vill kunna exponera egna tjänster mot internet, det ställer även till det för en del vanliga program så som Blizzards Battle.NET, och säkerligen en rad andra. Skulle personligen aldrig ens överväga att köra CGNAT om det gick att undvika.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tele2 meddelade idag att de höjer min 150/10 med 10%, till 439kr/mån. Tycker det är dyrt, men bor man i ett "tele2-tre-hål-i-väggen"-hus finns det inte så många alternativ

Dessutom höjde de mitt mobilabb. nyligen, så de cashar verkligen in nu.

Samma sak här kommer nog sluta med att jag skaffar ett extra simkort och en 4G router till min otekniska mamma.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag också funderar på att uppgradera fibern. Där jag bor kan jag få Folke Bredband 250/250 för 409kr/månad. Är det någon som har erfarenhet av Folke?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Lånar tråden lite då jag också funderar på att uppgradera fibern. Där jag bor kan jag få Folke Bredband 250/250 för 409kr/månad. Är det någon som har erfarenhet av Folke?

Det finns väldigt lite information om den ISP:n då den verkar väldigt ny.

Se mitt inlägg i en annan tråd:

#20356010

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Man brukar kunna se sina alternativ här:

https://www.bredbandsval.se/

Ownit har åtminstone historiskt haft gott rykte. De ägs sedan många år tillbaka av Telenor så man drar nytta av deras bra peering, men slipper som jag förstår deras support och övrigt sådant. Föräldrarna kör dem i sommarstugan och det har fungerat utmärkt än så länge.

Bahnhof kör CGNAT som standard, så räkna med att du kanske behöver betala ytterligare 50 kr/månad om du vill få en publik IP. Det varierar dock lite ifall de tar ut den avgiften eller ej.

Även Bredband2 kör med CGNAT som standard, men tar tillsynes inget extra betalt för publik IP om man ber om det.

Telenor är verkligen svåra att ha att göra med de vill verkligen inte behålla en som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Telenor är verkligen svåra att ha att göra med de vill verkligen inte behålla en som kund.

Jag har haft telenor 2 gånger och inte haft några problem alls med dom.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Jag har haft telenor 2 gånger och inte haft några problem alls med dom.

Nja de erbjuder skitpriser så förstår inte riktigt vem som väljer dem.

Permalänk
Medlem

539kr för 150Mbit o 10 upp?
Va i helvete va dyrt.
Jag betalar 529kr för 500/500Mbit. O det tycker jag är dyrt. Men det är priset i mitt stadsnät. (antar att nätavgiften är skyhög, giriga globalconnect)
Obenetwork.
Inget CGNAT bullshit.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros