Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Jag kör en UDM Pro, fiber rakt in i den (SFP+), funkar utmärkt.
Men precis som du skriver så kostar det en slant.

Fantastiskt, tack för info jättebra information angående router. Är nu lite inne på samma. Nyfiken, köpte du ett rack till den och i såna fall vilket rack köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Fantastiskt, tack för info jättebra information angående router. Är nu lite inne på samma. Nyfiken, köpte du ett rack till den och i såna fall vilket rack köpte du?

https://www.dustinhome.se/product/5011057593/vaggstativ-19-4u...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Asus RT-AX89X

Skrivet av bnr:

Jag kör en UDM Pro, fiber rakt in i den (SFP+), funkar utmärkt.
Men precis som du skriver så kostar det en slant.

Jag är glad amatör, och har 10Gbit villafiber, såg att du skippar Bahnhofs egna utrustning.
Var det mycket avancerade inställningar som behövde göras?
Funderade på denna från Asus, https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a...

Som har en sfp+ ingång, men som sagt är amatör och lite orolig för att jag inte ska klara av att konfigurera.

Alla tips mottages.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johchr:

Jag är glad amatör, och har 10Gbit villafiber, såg att du skippar Bahnhofs egna utrustning.
Var det mycket avancerade inställningar som behövde göras?
Funderade på denna från Asus, https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a...

Som har en sfp+ ingång, men som sagt är amatör och lite orolig för att jag inte ska klara av att konfigurera.

Alla tips mottages.

Egentligen inga inställningar som jag själv behövde göra. Om jag minns rätt så var Bahnhofs tekniker tvungna att aktivt se till så att min router fick en IP-adress (kanske går på MAC-adress el. liknande) när vi driftsattes. Tog inte mer än en kvart att lösa.
Det fungerade automatiskt genom fiberkonverteraren, men den har ju "bara" stöd för 1 Gbit/s.

Hade kollat upp routern ordentligt för att säkerställa att den klarar av det du är ute efter utifrån ett prestandaperspektiv. T.ex. min router som ändå är ganska påkostad klarar "bara" av ~3,5 Gbit/s med IDS/IPS påslaget. Slår man av det maxar den ut på 8-9 Gbit/s.

10 Gbit/s kräver en del av hårdvaran, det verkar finnas folk som upplever utmaningar med just RT-AX89X i kombination med en 10 Gbit/s.
T.ex. https://www.snbforums.com/threads/asus-rt-ax89x-slow-down-int...

Om jag var du så skulle jag titta ordentligt på mitt use case och hitta rätt hårdvara för det.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Egentligen inga inställningar som jag själv behövde göra. Om jag minns rätt så var Bahnhofs tekniker tvungna att aktivt se till så att min router fick en IP-adress (kanske går på MAC-adress el. liknande) när vi driftsattes. Tog inte mer än en kvart att lösa.
Det fungerade automatiskt genom fiberkonverteraren, men den har ju "bara" stöd för 1 Gbit/s.

Hade kollat upp routern ordentligt för att säkerställa att den klarar av det du är ute efter utifrån ett prestandaperspektiv. T.ex. min router som ändå är ganska påkostad klarar "bara" av ~3,5 Gbit/s med IDS/IPS påslaget. Slår man av det maxar den ut på 8-9 Gbit/s.

10 Gbit/s kräver en del av hårdvaran, det verkar finnas folk som upplever utmaningar med just RT-AX89X i kombination med en 10 Gbit/s.
T.ex. https://www.snbforums.com/threads/asus-rt-ax89x-slow-down-int...

Om jag var du så skulle jag titta ordentligt på mitt use case och hitta rätt hårdvara för det.

Grymt tack för snabbt och utförligt svar.
Bakgrunden är ju egentligen att jag behöver komplettera mitt befintliga Asus mesh, med en nod till och då började jag googla och hittad denna som passade i befintligt Asus mesh och samtidigt hade en SFP+ port.
Så i det stora hela så har jag inga direkt krav men det vore skönt att bli av med Bahnhofs Huaweirouter och kan jag få ut lite mer hastighet samtidigt så är ju det ett plus.

Men summan är i vart fall att det ska funka men att det behövs ev lite handpåläggning från Bahnhof support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johchr:

Grymt tack för snabbt och utförligt svar.
Bakgrunden är ju egentligen att jag behöver komplettera mitt befintliga Asus mesh, med en nod till och då började jag googla och hittad denna som passade i befintligt Asus mesh och samtidigt hade en SFP+ port.
Så i det stora hela så har jag inga direkt krav men det vore skönt att bli av med Bahnhofs Huaweirouter och kan jag få ut lite mer hastighet samtidigt så är ju det ett plus.

Men summan är i vart fall att det ska funka men att det behövs ev lite handpåläggning från Bahnhof support.

Japp! Det bör fungera. Notera att det är bra att ha kvar deras router om det är något fel med anslutningen och de "tvingar" dig att testa genom deras hårdvara innan de kan felsöka.
Din Asus-router måste så klart också stödja deras SFP+ transceiver. Annars kanske du måste köpa en egen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Folke som ISP? Har aldrig sett dem som val till mig tidigare. Det verkar vara de enda som levererar 10 Gbps till min adress, och priset är typ 300kr mer i månaden än jag ger för 1 Gbps nu. Vet att jag egentligen inte har något större behov av snabbare internet, mer än att kanske få ner spel från Steam osv lite snabbare. Men ibland kan man ju lyxa till det, "bara för att man kan".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johchr:

Jag är glad amatör, och har 10Gbit villafiber, såg att du skippar Bahnhofs egna utrustning.
Var det mycket avancerade inställningar som behövde göras?
Funderade på denna från Asus, https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a...

Som har en sfp+ ingång, men som sagt är amatör och lite orolig för att jag inte ska klara av att konfigurera.

Alla tips mottages.

Om jag skulle kollat på ny router så hade jag nog köpt https://www.servethehome.com/the-everything-fanless-home-serv... och kört pfsense/opnsense eller nått begagnat intel 8th gen+

Skrivet av aMp:

Någon som har erfarenhet av Folke som ISP? Har aldrig sett dem som val till mig tidigare. Det verkar vara de enda som levererar 10 Gbps till min adress, och priset är typ 300kr mer i månaden än jag ger för 1 Gbps nu. Vet att jag egentligen inte har något större behov av snabbare internet, mer än att kanske få ner spel från Steam osv lite snabbare. Men ibland kan man ju lyxa till det, "bara för att man kan".

https://i.imgur.com/3TcwvxGl.png

Aldrig hört talas om dem, inte säkert på att du får så mycket hastighet till allt på internet om de är relativt små. Har du dem i dag? Sen även med en bra isp är det svårt att maxa 10G. Även ens hårdvara sätter stopp för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Om jag skulle kollat på ny router så hade jag nog köpt https://www.servethehome.com/the-everything-fanless-home-serv... och kört pfsense/opnsense eller nått begagnat intel 8th gen+

Har en sådan stående hemma som jag tänkte byta till senare i år. Ska bli intressant att se vilken prestanda man kan räkna med, särskilt med mindre paketstorlekar.

Kör VyOS på den för tillfället. Kräver dock att man använder Intels out-of-tree-drivrutin istället för den som skeppas med Linux-kärnan för närvarande för att SFP+-portarna ska länka upp korrekt. Det problemet har man inte på pfSense eller OPNSense dock.

Skrivet av varget:

Aldrig hört talas om dem, inte säkert på att du får så mycket hastighet till allt på internet om de är relativt små. Har du dem i dag? Sen även med en bra isp är det svårt att maxa 10G. Även ens hårdvara sätter stopp för mycket.

Inte jag heller. Det verkar vara ett nytt samarbete mellan mediakoncernen NTM och Fiber8 AB.

https://ntm.se/ntm-lanserar-bredbandstjansten-folke/

Tänkte titta på deras peering baserat på publik BGP-information men hittade förvånansvärt lite vid en snabb sökning. I princip hittade jag bara ett IPv4 /24-nät som announcas av 84 Grams AB. Det måste rimligen finnas mer än ett /24 så behövs mer grävande.

https://apps.db.ripe.net/db-web-ui/query?bflag=false&dflag=fa...

I RIPEs databas listar de en email-adress kopplad till Resilans AB (AS12381 och AS2859). Oklart exakt vad den kopplingen är dock.

Rörande hårdvara så har du helt rätt, både när det gäller routing (i mjukvara) och på klienterna. Bara det faktum att du behöver ladda ner filer till en NVMe-SSD för att inte kraftigt begränsas av din lagring kan nog många lätt missa.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Någon som har erfarenhet av Folke som ISP? Har aldrig sett dem som val till mig tidigare.

Du kan nog vara säker på hamna bakom CGNAT

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad som egentligen gäller för att kunna få denna 10Gbit anslutning. Jag förstår man måste byta ut själva fiberdosan men om man bara har anslutning till typ stadsnät går det ens att för detta Bahnhof och är det mest i Stockholm det här gäller.

Tycker informationen på deras sida är usel, dom vill bara man ska knappa in sin adress på sidan. Det säger mig inget egentligen och jag litar inte på sådana system att dom ger rätt information tillbaka. Tycker bolaget kunde skriva lite mer om vart möjligheterna finns och vad som krävs för att man ska kunna ansluta sig.

Vill veta om man kan skaffa detta om man är ansluten till fibernätet som Dalaenergi driver, driftas numera a zitius (felstavat?) om jag inte minns fel och det är ett bolag till Telia har jag för mig.

Har stadsnätens ens uppgraderat sig till 10Gbit ? och är det bara slutkund som behöver nya prylar ? Eller är det här något som bara vissa kan skaffa i mån av att det finns lediga 10Gbit portar på switchar i nätet osv ?

Mycket som är oklart vad gäller Bahnhof 10Gbit tjänst tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Du kan nog vara säker på hamna bakom CGNAT

Det är väl hyfsat sannolikt, ja. Garanterat är det dock inte så jag skulle kontakta dem och fråga istället för att gissa.

Skrivet av DennisOlof:

Är det någon som vet vad som egentligen gäller för att kunna få denna 10Gbit anslutning. Jag förstår man måste byta ut själva fiberdosan men om man bara har anslutning till typ stadsnät går det ens att för detta Bahnhof och är det mest i Stockholm det här gäller.

Du behöver antingen vara ansluten direkt till Bahnhofs eget fibernät (ej begränsat till Stockholm) eller ansluten till Stokabs nät i Stockholm. Tjänsten finns inte i några stadsnät såvitt jag vet.

Ibland går det att koppla om sig direkt till Bahnhofs nät, så du kan ju testa att kontakta dem och fråga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har en sådan stående hemma som jag tänkte byta till senare i år. Ska bli intressant att se vilken prestanda man kan räkna med, särskilt med mindre paketstorlekar.

Kör VyOS på den för tillfället. Kräver dock att man använder Intels out-of-tree-drivrutin istället för den som skeppas med Linux-kärnan för närvarande för att SFP+-portarna ska länka upp korrekt. Det problemet har man inte på pfSense eller OPNSense dock.

Återkom gärna senare vad du tycker om den. Letade länge efter nått nytt prisvärt till jag köpte en begagnad Lenovo M720q istället.

Skrivet av blunden:

Inte jag heller. Det verkar vara ett nytt samarbete mellan mediakoncernen NTM och Fiber8 AB.

https://ntm.se/ntm-lanserar-bredbandstjansten-folke/

Tänkte titta på deras peering baserat på publik BGP-information men hittade förvånansvärt lite vid en snabb sökning. I princip hittade jag bara ett IPv4 /24-nät som announcas av 84 Grams AB. Det måste rimligen finnas mer än ett /24 så behövs mer grävande.

https://apps.db.ripe.net/db-web-ui/query?bflag=false&dflag=fa...

I RIPEs databas listar de en email-adress kopplad till Resilans AB (AS12381 och AS2859). Oklart exakt vad den kopplingen är dock.

Precis, det verkar lite oklart just nu hur de faktiskt presterar. Men om nån har dem så återkom gärna och berätta hur de är.

Skrivet av blunden:

Rörande hårdvara så har du helt rätt, både när det gäller routing (i mjukvara) och på klienterna. Bara det faktum att du behöver ladda ner filer till en NVMe-SSD för att inte kraftigt begränsas av din lagring kan nog många lätt missa.

Inte bara att man behöver en NVMe som kan skriva >1000Mbyte/s efter cachen tar slut men även med steam så får jag på min 3900X inte mer än 3Gbit/s pga mina 12 cores går på 100% för att packa upp spelet. Battlenet tex får jag 2-3Gbit/s utan uppenbar cpu limit. Epic får jag vara glad om jag håller 1GBit/s stabilt. Jag försöker inte skrämma bort nån men ger en mer realistisk bild att maxa 10G på internet är inget man gör med en klient i dag direkt.

Skrivet av DennisOlof:

Är det någon som vet vad som egentligen gäller för att kunna få denna 10Gbit anslutning. Jag förstår man måste byta ut själva fiberdosan men om man bara har anslutning till typ stadsnät går det ens att för detta Bahnhof och är det mest i Stockholm det här gäller.

Tycker informationen på deras sida är usel, dom vill bara man ska knappa in sin adress på sidan. Det säger mig inget egentligen och jag litar inte på sådana system att dom ger rätt information tillbaka. Tycker bolaget kunde skriva lite mer om vart möjligheterna finns och vad som krävs för att man ska kunna ansluta sig.

Vill veta om man kan skaffa detta om man är ansluten till fibernätet som Dalaenergi driver, driftas numera a zitius (felstavat?) om jag inte minns fel och det är ett bolag till Telia har jag för mig.

Har stadsnätens ens uppgraderat sig till 10Gbit ? och är det bara slutkund som behöver nya prylar ? Eller är det här något som bara vissa kan skaffa i mån av att det finns lediga 10Gbit portar på switchar i nätet osv ?

Mycket som är oklart vad gäller Bahnhof 10Gbit tjänst tycker jag.

Det beror lite på hur du bor;

Flerfamiljehus i Stockholm med Stokab:
Stokab har länge haft som mål att alla fastigheter i Stockholm ska ha fler fiberpar än lägenheter/hyrsgäster. Normalt sett så sitter det en switch i fastigheten dit du är ansluten. Om du tecknar 10G så kopplas du förbi den lokal switchen och direkt på egen stokab fiber mot nästa punkt i Bahnhofs nät.

Villa
Det är lite samma sak, du sitter på en switch i området. Från den går det fiber till nästa nod. Det finns alltid fler fiberpar än vad som används. Fibern är billig det är jobbet att dra den som kostar. Om du beställer 10G kopplas du förbi switchen direkt på egen fiber till nästa nod. Vem som äger fibern beror lite på vart det är. I Stockholm är det troligen Stokab men behöver inte vara.

TLDR: Du kopplas förbi stadsnätets switchar helt via egen fiber till Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Återkom gärna senare vad du tycker om den. Letade länge efter nått nytt prisvärt till jag köpte en begagnad Lenovo M720q istället.

Det ska jag göra om jag kommer ihåg när det blir aktuellt att byta till den senare i år. Att jag köpte den redan nu beror enbart på att jag fick en bra deal på den av en annan forum-medlem på STH som tyckte att den var lite väl overkill för hans 1 Gbit-lina, vilket ju stämmer.

Skrivet av varget:

Precis, det verkar lite oklart just nu hur de faktiskt presterar. Men om nån har dem så återkom gärna och berätta hur de är.

Ja, jag är också väldigt nyfiken. Om trafiken går via 84 Grams i praktiken ser ju peeringen ganska vettig ut. Det man dock inte ser där nödvändigtvis är ju hur mycket privat peering de har direkt med andra ISP:er. Det stör mig dock att jag inte hittar något eget AS-nummer för Fiber8.

Skrivet av varget:

Inte bara att man behöver en NVMe som kan skriva >1000Mbyte/s efter cachen tar slut men även med steam så får jag på min 3900X inte mer än 3Gbit/s pga mina 12 cores går på 100% för att packa upp spelet. Battlenet tex får jag 2-3Gbit/s utan uppenbar cpu limit. Epic får jag vara glad om jag håller 1GBit/s stabilt. Jag försöker inte skrämma bort nån men ger en mer realistisk bild att maxa 10G på internet är inget man gör med en klient i dag direkt.

Ja, dekomprimeringen är ju definitivt väldigt prestandakrävande när det kommer till tjänster som Steam och andra som antagit att nerladdningshastighet förmodligen är mer begränsad än CPU-prestandan för de flesta användarna (plus att de själva sparar pengar på det). Blir intressant att se om det är någon större skillnad med en 5900X jämfört mot din 3900X. Hade själv en 3900X tidigare så är en extra intressant jämförelse för min del.

Utöver de bottlenecks du nämner så kan jag även tänka mig att många tjänster inte ens allokerar så mycket bandbredd till enskilda användare i många fall.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är väl hyfsat sannolikt, ja. Garanterat är det dock inte så jag skulle kontakta dem och fråga istället för att gissa.

Folke kör med CGNAT
https://kundservice.folkebredband.se/#humany-folkedigital=/g5...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 MK: Aorus Z390 Elite CPU: i9 9900K kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI RX 6800 Gaming Z Trio RAM: Corsair 32GB 3200Mhz CL16 SSD: Corsair Force MP510 960GB, 2X Samsung 850 EVO 500GB PSU: Seasonic FOCUS Plus 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Ouch, då skulle jag nog avråda från deras 10G så vidare de inte ger ipv6.

Permalänk
Medlem

Det förklarar möjligen varför jag enbart hittar ett /24 under deras namn. Med en CGNAT-server för varje IP kommer de ju ändå hyfsat långt, även om man blir sorgsen bara man tänker på det.

Skrivet av varget:

Ouch, då skulle jag nog avråda från deras 10G så vidare de inte ger ipv6.

Ja, CGNAT bör man sky som pesten. Man kan möjligen fråga deras support om det går att få en publik IP, men annars är gör det ju deras 10G-tjänst ganska irrelevant. Kan inte tänka mig att särskilt många som är intresserade av 10 Gbit/s inte också är tillräckligt tekniskt intresserade för att både inse vilka problem CGNAT kan medföra och förmodligen redan hostar egna tjänster hemma. Känns inte speciellt genomtänkt.

Står inget om IPv6 vad jag kan se, och ser inte att 84 Grams announcar något IPv6-prefix namngivet Fiber8 AB, så gissar att de inte erbjuder detta. Tycker ärligt talat att det är lite fräckt att inte ens kunna leverera IPv6 när man till skillnad från de flesta andra ISP:er inte verkar erbjuda folk att ens betala för publik IP. De saknar väl folk som kan planera, konfigurera och drifta IPv6 dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av varget:

Om jag skulle kollat på ny router så hade jag nog köpt https://www.servethehome.com/the-everything-fanless-home-serv... och kört pfsense/opnsense eller nått begagnat intel 8th gen+

Den där ser ju mycket intressant ut, men jag gillar inte att det bara är 2.5G RJ45 portar på den. Känns ju lite onödigt att behöva köpa en 10G sfp på det också och lämna resten av portarna oanvända.

Har en Asus RTAX89X som tidigare snackats om i tråden och den fungerar ändå hyfsat, man ska inte klaga men jag är inte helt nöjd och tror jag kan få till det ännu bättre. Tyvärr är det ju lite synd att det är svårt att hitta mer kompakt utrustning som har stöd för 10G, vilket kan vara trevligt speciellt om man bor i lägenhet.

Permalänk
Medlem

@blunden tack för det svaret.

Då förstår jag, Bahnhofs eget nät eller Stokab (Stockholm). Frågan är då om man ens kan få denna tjänst om man sitter kopplad till ett stadsnät. Det vore bra om Bahnhof kunde specificera det vilket jag inte tror dom vill.

Då blir det nog svårt att skaffa denna tjänst och det är nog inte så många som har denna möjlighet. Går det ens att få stadsnät som t.ex. IP-Only att koppla om etc så att man kan köra på denna tjänst. Då sitter man fast om man vill byta till annan leverantör, något att tänka på kanske. Då är denna tjänst inget för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Den där ser ju mycket intressant ut, men jag gillar inte att det bara är 2.5G RJ45 portar på den. Känns ju lite onödigt att behöva köpa en 10G sfp på det också och lämna resten av portarna oanvända.

Har en Asus RTAX89X som tidigare snackats om i tråden och den fungerar ändå hyfsat, man ska inte klaga men jag är inte helt nöjd och tror jag kan få till det ännu bättre. Tyvärr är det ju lite synd att det är svårt att hitta mer kompakt utrustning som har stöd för 10G, vilket kan vara trevligt speciellt om man bor i lägenhet.

Anledningen är att SFP+ i de allra flesta fall är bättre och därmed betydligt mer utbrett när det gäller 10G. En DAC-kabel eller fiber är betydligt mer strömsnåla och generellt mer flexibla, samtidigt som man sparar in pengar på switcharna och nätverkskorten som använder SFP+ eftersom den mer avancerade signaleringen flyttats till transceivern (eller skippats helt i fallet med passiva DAC-kablar).

PoE är väl egentligen den enda fördelen med 10G över CAT6/CAT6A, utöver det faktum att folk är mer vana vid de kablarna.

Eftersom Bahnhof och de flesta andra ISP:er i Sverige såvitt jag vet kör vanlig hederlig AON (Active Optical Network) (ej GPON eller XGPON) så kan man ofta plocka ur SFP+-transceivern ur ISP:ns mediakonverterare och koppla in den direkt i SFP+-porten på sin router.

Det är förövrigt inget konstigt med att man bara använder några få av nätverksportarna. Enheter som dessa är tänkta att vara flexibla nog för olika typer av muti-WAN med lastbalansering, möjlighet till olika separata nätverk (för den som av någon anledning ogillar vlan), möjlighet att konfigurera en eller flera management-portar som kan separeras från de övriga näten (och därmed förhoppningsvis fortfarande fungera om man råkar brandvägga bort sig själv).

Skrivet av DennisOlof:

@blunden tack för det svaret.

Då förstår jag, Bahnhofs eget nät eller Stokab (Stockholm). Frågan är då om man ens kan få denna tjänst om man sitter kopplad till ett stadsnät. Det vore bra om Bahnhof kunde specificera det vilket jag inte tror dom vill.

Då blir det nog svårt att skaffa denna tjänst och det är nog inte så många som har denna möjlighet. Går det ens att få stadsnät som t.ex. IP-Only att koppla om etc så att man kan köra på denna tjänst. Då sitter man fast om man vill byta till annan leverantör, något att tänka på kanske. Då är denna tjänst inget för mig.

Nej, du måste bli bortkopplad från stadsnätet och överkopplad direkt till deras nät. Bahnhof kan svara på om detta är möjligt eller ej.

Om du sedan vill byta ISP så får du betala för att en tekniker ska koppla in dig till stadsnätet igen. Priserna jag sett nämnas när andra här på forumet gjort motsvarande manöver med andra ISP:er så har det kostat i storleksordningen 2000 kr eller nåt sånt, om jag minns rätt. Månadsavgiften utanför stadsnätet kan vara betydligt lägre ibland dock, så över tid lär du nog tjäna igen den kostnaden relativt snabbt.

Det är främst om du får problem med din ISP och vill byta tillbaka som du får bita i det sura äpplet och betala för omkopplingen en andra gång.

Läser du igenom den långa tråden om Bahnhofs 10Gbit-tjänst här på forumet så hittar du säkerligen mer information från folk som gjort just detta, samt deras upplevelse av bytet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Försökte optimera min brandvägg/router lite för 10 Gbit. Kan det göra någon skillnad att justera MTU ut mot Bahnhof tro? Dvs att öka MTU till ~9000. Någon som testat om det kan göra någon skillnad, eller Bahnhof kanske inte ens stödjer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Försökte optimera min brandvägg/router lite för 10 Gbit. Kan det göra någon skillnad att justera MTU ut mot Bahnhof tro? Dvs att öka MTU till ~9000. Någon som testat om det kan göra någon skillnad, eller Bahnhof kanske inte ens stödjer det?

Nej. Publika Internet stödjer inte över 1500.

Permalänk

Microsoft brings Wi-Fi 7 to Windows 11 in the latest Canary build 26063, many bug fixes too

https://www.neowin.net/news/microsoft-brings-wi-fi-7-to-windo...

Singapore, 10 Gbps plan (https://myrepublic.net/sg/10gbps/) and TP-Link Archer BE805 Wi-Fi 7 router from provider for 460 SEK per month:

https://twitter.com/Golden_Reviewer/status/176064965168506099...

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Kan Bahnhof leverera 10Gbit om ens stadsnät har kapacitet för det eller erbjuder dom bara 10Gbit i deras egna nät?

Vi har det via stadsnätet, företag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Någon som har erfarenhet av Folke som ISP? Har aldrig sett dem som val till mig tidigare. Det verkar vara de enda som levererar 10 Gbps till min adress, och priset är typ 300kr mer i månaden än jag ger för 1 Gbps nu. Vet att jag egentligen inte har något större behov av snabbare internet, mer än att kanske få ner spel från Steam osv lite snabbare. Men ibland kan man ju lyxa till det, "bara för att man kan".

https://i.imgur.com/3TcwvxGl.png

Du spelar ju inte ens? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X