Cooler Master lanserar X Mighty – nätaggregat på upp till 2 800 W

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master lanserar X Mighty – nätaggregat på upp till 2 800 W

Cooler Master har officiellt lanserat nätaggregaten i serien X Mighty som utöver fräsigt produktnamn erbjuder hög verkningsgrad och dubbla 12VHPWR-kontakter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen har man anledning till att säkra upp. 😁

Permalänk
Medlem

10 amperes säkringar kommer inte palla med en sådan aggregat

Permalänk
Medlem

Dags för 16A säkring då, en gammal 10A får se sig slangen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dags för trefas?

Permalänk

Använder man ofta eller ständigt 1500W då måste elen bli väldigt dyr.

Permalänk
Medlem

Gillar att det kommer fler PSU med övervvakning. Jag valde MSI AI1300P mycket pga detta. Gött att se vad systemet drar. Nu tror jag inte hwinfo har stöd för Cooler Master än men det bör ju komma.

kör hwinfo in i RTSS med lite kustum-config och det kan bli rätt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Gillar att det kommer fler PSU med övervvakning. Jag valde MSI AI1300P mycket pga detta. Gött att se vad systemet drar. Nu tror jag inte hwinfo har stöd för Cooler Master än men det bör ju komma.

kör hwinfo in i RTSS med lite kustum-config och det kan bli rätt trevligt.

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för program?

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Två stycken 12VHPWR-kontakter som smälter efter några månader? Lagom med kraft i alla fall, borde räcka till det mesta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Uppgifter om kabel-tjocklek, saknas.. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Vad är det för program?

hwinfo tar in information om systemet i olika sensorer

https://www.hwinfo.com/

Och sedan använder jag RTSS (som man får tillsammans med afterburner) för att visa alla sensorer från hwinfo

https://www.msi.com/Landing/afterburner/graphics-cards

Det tar ett litet tag att sätta upp, men blir bra när man lagt lite tid på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Gillar att det kommer fler PSU med övervvakning. Jag valde MSI AI1300P mycket pga detta. Gött att se vad systemet drar. Nu tror jag inte hwinfo har stöd för Cooler Master än men det bör ju komma.

kör hwinfo in i RTSS med lite kustum-config och det kan bli rätt trevligt.

<Uppladdad bildlänk>

Har du igång allt det där när du spelar? =/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Har du igång allt det där när du spelar? =/

Nej, inte normalt, det går att stänga av eller göra mindre, större med kortkommandon. Men nu sitter jag också på en 49" 32:9 så även med det på är det ganska mycket periferi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nej, inte normalt, det går att stänga av eller göra mindre, större med kortkommandon. Men nu sitter jag också på en 49" 32:9 så även med det på är det ganska mycket periferi.

Okej : )
Jag skulle inte klara av att spela med det där, jag stör mig på en fps mätare, men vi är ju olika

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Gillar att det kommer fler PSU med övervvakning. Jag valde MSI AI1300P mycket pga detta. Gött att se vad systemet drar. Nu tror jag inte hwinfo har stöd för Cooler Master än men det bör ju komma.

kör hwinfo in i RTSS med lite kustum-config och det kan bli rätt trevligt.

<Uppladdad bildlänk>

Älskar hårdvara som har monitorering. Lättare att felsöka om något är knasigt.
Får hålla koll efter detta när jag ska köpa nytt nätagg

Permalänk
Medlem

Hoppas på, att det fräsiga namnet lever upp till det som förväntas av detta kraft-paket...

Permalänk
Medlem

Bara att byta säkringar och kabelarea i väggen så funkar det ju fint

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Är dubbla 12VHPWR-kontakter lika tufft och bra som dubbla fläktar?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Snart kan man köra 3-way och 4-way Crossfire

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Dags för trefas?

400V tvåfas duger gott

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tänk om alla andra produktkategorier kunde välja så passande namn på sina produkter… man vet ju nästan vad man får via namnet.. låter farligt!

Permalänk
Medlem

Tycker personligen, med tanke på miljö (nä, elräkningen), hållbarhet (nä, elräkningen), yada yada, att PSU-tillverkarna kunde komma överrens om ett max-tak på uteffekten, säg 500W. Sedan får övriga hårdvarutillverkare försöka snåla till det lite med effekttörsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

max-tak på uteffekten, säg 500W.

Då dröjer det inte länge förrän vi får se chassin med plats för 2-6 nätagg och nån fiffig anordning som kopplar ihop det till en samlad uteffekt på 1000, 1500, 2000w osv.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dags för 16A säkring då, en gammal 10A får se sig slangen

Eller en 13 iaf.
Det är ju anmärkningsvärt att sälja ett nätagg på mer än 2,3kW till konsumenter med sina grenuttag.

Visst det funkar kanske men risk för värmeutveckling och stor risk för snedbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Är dubbla 12VHPWR-kontakter lika tufft och bra som dubbla fläktar?

Det är på tiden att det dyker upp fler nätdelar med två kontakter.

Det är behövligt om flera RTX 4000 kort skall köras i samma system, eller för (i mitt fall) udda varianter såsom Hall Of Fame som har två kontakter på ett kort istället för endast en som är standard

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Undra vad dom kör för OEM, har för mig jag läste att FSP är på väg ut med liknande höga wattantal så kande dom som är tillverkaren.
Ska bli intressant å se om de kan leverera, Be-Quiets top of the line och Corsairs 1600wattare kostar ju en njure men presterar också väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Eller en 13 iaf.
Det är ju anmärkningsvärt att sälja ett nätagg på mer än 2,3kW till konsumenter med sina grenuttag.

Visst det funkar kanske men risk för värmeutveckling och stor risk för snedbelastning.

Sen får vi inte glömma att det knappast drar 2.8kw konstant utan bara om datorn i sig drar nära det. Vad drar en värsting dator idag? Max 1kw? Och det är vid tung benchmarking.
Sedan sli och cf dog dröjer det nog ett par år innan det blir problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker personligen, med tanke på miljö (nä, elräkningen), hållbarhet (nä, elräkningen), yada yada, att PSU-tillverkarna kunde komma överrens om ett max-tak på uteffekten, säg 500W. Sedan får övriga hårdvarutillverkare försöka snåla till det lite med effekttörsten.

Alla jagar prestanda idag, nya delar är effektiva om man är villig att sitta och knappa med diverse inställningar.

En 14900k med undervolt som drar 95w kommer ge dig 98% av prestandan mot en upplåst i spel, du tappar dock 30% om du belastar alla cores i program (fortfarande i klass med en 12900k) samma gäller AMD, då kan man köpa sig en luftkylare för 500kr istället för en 360 AIO för 2000kr tex men det är inte lika tufft! 7800x3d drar inte alls mycket ström och ger överlägset mest fps per watt i dagsläget och är inte helt värdelös vid tyngre belastning.
RTX 4090 räcker det med att man drar ner powertarget i MSI afterburner till 60-65% så drar det 30% mindre ström och du tappar ~5% prestanda lite beroende på vad man spelar.
Det går om man vill men har man råd att lägga 20-25k på gpu och 5-7k på cpu så skiter man nog blanka fan i om elräkningen blir lite högre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är på tiden att det dyker upp fler nätdelar med två kontakter.

Det är behövligt om flera RTX 4000 kort skall köras i samma system, eller för (i mitt fall) udda varianter såsom Hall Of Fame som har två kontakter på ett kort istället för endast en som är standard

Mvh

Jo, visst är det så.
Men anledningen till frågan var om två kontaktar är lika tufft som två fläktar med tanke på följande video.
https://www.youtube.com/watch?v=C9QTZ4MvBaM

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sen får vi inte glömma att det knappast drar 2.8kw konstant utan bara om datorn i sig drar nära det. Vad drar en värsting dator idag? Max 1kw? Och det är vid tung benchmarking.
Sedan sli och cf dog dröjer det nog ett par år innan det blir problem.

Säkert så. Men det kan. Och det är det man räknar på när man designar elen för en bostad.