Jag spår att Vision Pro kommer att bli en tech-leksak for Rika Apple nördar, det blir nog den största hitten på reklambolaget och designer avdelningen på möbelföretaget ibland hipster typerna som ska visa sig trendiga och ta "steget" framåt.
Har en Quest 3, den har stått o dammat i 1 mån nu, har haft den i ca 1.5 mån. Dom första 14 dagarna var som bäst, bättre känsla än min HTC Vive som har legat och dammat i min skuff sen 2016, tog den fram när Alyx utkom, fantastisk spel, men...det var bara det, och inget mera.
Jag spelade med Quest 3 i går då jag ville prova lite VR igen, samma fantastiska förstagångs känsla, så det är faktisk bra att den är helt trådlös och stand-alone, detta ville jag aldrig ha gjord med min nu urgamla HTC vive, för mycket bök att sätta upp den igen.
Och det är just det här med "böket". Det är ju inte just super-behagligt att ha på sig en sådan skidmask. Visst är det roligt, men tänk över detta:
Quest serien har hundratals med 3D spel och appar, bara en handfull av dom är på riktig bra och man gillar över längre tid.
Den har tillgång till PCVR, Meta store, Steam-VR butiken och även nu vanliga Unreal Engine spel, men det är inte HELT samma sak, kul, men lite så att man spelar normalt istället.
Det som är typisk för VR, och även var typisk i 2016 - är att det är samma grej, lågt urval av AAA+ spel, det mesta är bara "cartoony" spel med skakande hand, lite som att ha en gummihandske på sig utan kontroll, man får inte samma känsla som vid tangentbord, mus eller kontroller, även om Quest 3's kontroller är bra, är det fortfarande en "glidande" känsla - lite hit & miss styrning och man ska alltid ha händerna inom räckvidd för att kamerorna ska se dom, annars flyter dom iväg.
VR180 (youtube VR) är skitbra, jätte fantastisk första gången, men upplösningen på kamerorna är SÅ låg på 99 procent av alla Youtube VR (och jag svär, på 14 dagar råkade jag se ALLA som fanns). Så det är lite som vid 4K teve för 8 år sen när det bara inte fanns nån youtube videos annat än koncept-demos att spela upp, man blir uttråkat och "seen it, done that, it was fun for a while" känsla.
Den bästa upplevelsen jag har haft av "content" är dessa Animationer som Quest användare gör gratis och för skojs skull, dom är verkligen ett blick in i hur VR kan bli, speciellt med den bra upplösning som nu finns, men en vecka eller så, så har du sett alla dom med.
Konklusion, även med PCVR + Meta + Youtube VR + Steam i EN VR konsol, så finns det inte riktig bra nog urval till att du blir tillräcklig upptagen med VR varje dag, inte ens varje vecka.
Visst är det kul med en gigantisk videoskärm, men när vi har våra 75-98" skärmar idag, så blir det lite "meh" att ha på sig en tung skidmask hela tiden, absolut intet nåt du vill göra varje dag, och du kan inte titta ihop med familjen.
I sängen är den ganska kul, lite som en surfmask till ansikten, så det använder jag den lite till då och då om jag inte får sova.
Men Apple Vision pro är även inlåst i Apples eget univers, med drakoniska restriktioner med en prislapp som säger "pro" - men med ett pyttelitet urval av "content" som inte lär öka snabbt med dom restriktionerna Apple har lagd på sin egen värld.
Jag tror den har redan floppat, före lanseringen, tyvärr.