Disney följer Netflix – sätter stopp för lösenordsdelning

Permalänk
Melding Plague

Disney följer Netflix – sätter stopp för lösenordsdelning

Disney Plus och Hulu har infört förbud för kunder att dela konton med personer utanför det egna hushållet och användare har fram till 14 mars på sig att sluta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket vill ha mer. Mediabolagen splittrar upp sig på fler och fler tjänster, för att få kunder att betala mer, och nu får man inte ens dela med sig av sina konton längre?

Mediabolagen bör akta sig. Ju dyrare det blir desto mer socialt accepterat blir det att hitta andra sätt att kolla på materialet i fråga.

(Jag menar så klart att låna på biblioteket och liknande, inte några olagligheter, sånt pratar vi inte om på det här forumet.)

Permalänk
Medlem

Sa upp i samband med prishöjningen. Kollade enbart i deras Stars-avdelning men kände inte att det var värt det.
Gillar inte Disney/Pixar-filmer eller Star Wars och Marvel är ju nere i gyttjan.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk

Jo men visst, men därf…

Därför många vänder sig till pirat siter istället. Jag själv kollar på det jag vill på liknade sidor nuförtiden istället. Hade Netflix, men sa upp skiten. Det är definitivt inte värt pengarna 🤬👊🏼👎🏼

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem

Usch då, tänk om det fanns något annat sätt att kolla på skräpet

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Señor Hallon:

Usch då, tänk om det fanns något annat sätt att kolla på skräpet

Du kan alltid be en kompis spela in på VHS-band åt dig, vi betalar ju faktiskt privatkopieringsavgift i det här landet.

Permalänk
Medlem

Det här är väl mestadels positivt ändå med tanke på hur mycket skit Disney producerar nu för tiden.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Okej, så syrran har en dryg månad på sig att se färdigt sina serier innan jag måste sätta stopp för det. Bra att veta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Vi får se hur det här kommer fungera för Disney+. Men inte direkt förvånande att de följer efter Netflix.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Ja jag sa upp mitt abonnemang när de genomförde en prishöjning härom månaden. Kan tänka mig att skaffa en månad i taget någon gång i framtiden, om någon intressant serie eller film släpps.

Permalänk
Medlem

Ju fler tjänster du måste ha för att se det som tidigare fanns i en tjänst - ju mer frestande blir alternativen.
Medieföretagen har gjort sitt val, dags att göra ditt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Sa alla upp Disney vid prishöjningen eller? vi gjorde det med..

Permalänk
Medlem

När streamingtjänsterna sätter krav på 12mån bindningstid så är vi verkligen tillbaks på ruta ett igen. Vem vågar vara först?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Du kan alltid be en kompis spela in på VHS-band åt dig, vi betalar ju faktiskt privatkopieringsavgift i det här landet.

Hmm, det kanske vore något, privatkopieringen är nog ganska outnyttjad idag, men kanske lättare att spela in det på en hårddisk som man lånar ut i stället

Frågan är bara om det är tillåtet att nyttja privatkopiering för streaming, man måste väl äga en kopia för det?

Permalänk
Medlem

Ja som andra säger, någon form av reaktion kommer ju komma. Vad denna reaktion kommer vara är svårare sista om...

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Därför många vänder sig till pirat siter istället. Jag själv kollar på det jag vill på liknade sidor nuförtiden istället. Hade Netflix, men sa upp skiten. Det är definitivt inte värt pengarna 🤬👊🏼👎🏼

”det är inte värt pengarna” rättfärdigar inte att helt sluta betala och fortsätta att konsumera. det är ren och skär stöld och något jag trodde de flesta la av med när de växte upp och började jobba.

att folk piratar är ju anledningen till att de behöver höja priserna. jag har netflix, amazon prime och hbo max. för de ca 250kr/mån det kostar tycker jag att både vi vuxna men framförallt våra barn får valuta för pengarna.

jag kör mycket bil i jobbet och hundringen som spotify kostar mig i månaden betalar jag gladerligen. det kostar nog ca 1kr per lyssnad timme poddar för min del

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Hmm, det kanske vore något, privatkopieringen är nog ganska outnyttjad idag, men kanske lättare att spela in det på en hårddisk som man lånar ut i stället

Frågan är bara om det är tillåtet att nyttja privatkopiering för streaming, man måste väl äga en kopia för det?

Satt precis och fundera på det efter jag läste pv2b kommentar.
Privatkopierings avgiften ska ju täcka upp missade intäkter till filmupphovsmän och dylikt. Så borde inte den då även täcka upp så att vi i Sverige kan dela konton inom nära och kära kretsen?

Hur som haver, så ska jag ändå säga upp mitt konto när mitt betalda år är slut i sommar. Ska även rensa upp bland andra streaming tjänster man betalar för och inte utnyttjar.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Om bolaget själva anser att de ’går back’ 11 miljarder på tjänsten blir jag sjukt orolig vart det är på väg, det kommer begränsas och göras dyrare

Tror inte de är nöjda före det blir värre än kabeltv någonsin var

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Mycket vill ha mer. Mediabolagen splittrar upp sig på fler och fler tjänster, för att få kunder att betala mer, och nu får man inte ens dela med sig av sina konton längre?

Detta är företagens svar på att många användare missbrukar tjänsten.

Permalänk
Medlem

Hittills verkar tråden om att Disney följer Netflix och ska (försöka) förhindra lösenordsdelning handlat om att det blivit dyrt med streaming från flera olika streamingleverantörer, och att detta (kanske) lär leda till någon form av motreaktion. Lär säkerligen bli så.

Vad jag är mer nyfiken på är om någon känner till på vilket tekniskt sätt som dessa bolag kan tänkas försöka förhindra lösenordsdelning på.

Permalänk
Skrivet av Phiplex:

Vad jag är mer nyfiken på är om någon känner till på vilket tekniskt sätt som dessa bolag kan tänkas försöka förhindra lösenordsdelning på.

Analys av IP-adresser, enhets-ID:n och användningsmönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The K-Man:

Detta är företagens svar på att många användare missbrukar tjänsten.

Företagen svarade långt tidigare, som med att ta bort sitt innehåll från netflix och försöka skapa egna tjänster. Detta svar är bara nästa steg på en redan långt instakad väg, som när de jagar chip-pirater eller nedladdare

’Missbruk’ låter som försvar för deras galna metoder

Permalänk
Skrivet av medbor:

Företagen svarade långt tidigare, som med att ta bort sitt innehåll från netflix och försöka skapa egna tjänster. Detta svar är bara nästa steg på en redan långt instakad väg, som när de jagar chip-pirater eller nedladdare

’Missbruk’ låter som försvar för deras galna metoder

Ja, är det inte konstigt att rättighetsinnehavarna skapar en egen tjänst för att kunna dra in mer pengar, än att fortsätta licensiera ut sitt utbud till andra mot mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The K-Man:

Ja, är det inte konstigt att rättighetsinnehavarna skapar en egen tjänst för att kunna dra in mer pengar, än att fortsätta licensiera ut sitt utbud till andra mot mindre pengar.

… och ändå går 11 miljarder back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bob Iger, Disneys VD nämnde[...]lösenordsdelning som ett problem.

Hahaha jamenvisst är det så!

Att Disney, främst via Star Wars och (f.a) Marvel bokstavligt sprutar miljontals dollar rakt ner i toaletten genom att göra filmer och serier som nästan ingen vill se och ännu färre gillar har ju så klart iiiinget att göra med att företaget blöder pengar och har problem.

Nej absolut inte.

Folk som lösenordsdelar är säkert villiga att betala flera gånger så mycket för samma streamingtjänst, Disneys innehåll är ju så fantastiskt bra, det är ju därför dom lösenordsdelar säkerligen!

Snabbt, har någon en spruta Naloxon? Jag tror jag håller på att överdosa på sarkasm...hjälp!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tur att man är nästan helt ointresserad av TV-serier

Har fortfarande Netflix och Prime, Viaplay gratis via min nätleverantör, men kan inte säga att jag använder någon av dom speciellt mycket

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiplex:

Vad jag är mer nyfiken på är om någon känner till på vilket tekniskt sätt som dessa bolag kan tänkas försöka förhindra lösenordsdelning på.

Skrivet av The K-Man:

Analys av IP-adresser, enhets-ID:n och användningsmönster.

IP-adresser kan jag förstå och gäller självfallet om någon delar lösenord med någon på annan geografisk plats.

Men enhets-ID:n och användningsmönster blir jag fundersam på, vilket kanske beror på att jag inte känner till hur det är tillåtet, om ens alls, att dela ett abonnemang. Är det oftast tillåtet att dela ett abonnemang inom en familj (snarare grupp av personer) som befinner sig på samma plats (= samma IP-adress)? För inom en familj kan ju ett antal olika enheter med olika enhets-ID förekomma. Och definitivt olika användningsmönster förekomma mellan olika individer som vill streama olika saker och på olika tider och kanske samtidigt.

Är det alls tillåtet att dela ett abonnemang inom en familj med flera personer? Och använda olika enheter. Och måste dessa personer alltid befinna sig på samma plats (samma IP) då de delar (samtidigt)? Kan man (någon i familjen) alltså inte använda ett abonnemang om man tillfälligt befinner sig någon annan stans (t.ex en sommarstuga)?

Vad gäller alltså för regelverk för delning för olika abonnemang från olika företag? (Frågorna är seriöst menat, för jag känner inte till reglerna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Usch då, tänk om det fanns något annat sätt att kolla på skräpet

En hel del ges ut på blu-ray.

Skrivet av pv2b:

Du kan alltid be en kompis spela in på VHS-band åt dig, vi betalar ju faktiskt privatkopieringsavgift i det här landet.

Både deras strömmade och fysiska medier har kopieringsskydd du inte får kringgå. Kringgår du blir exemplaret olovlig, verktygen för att kringgå är också olagliga att tillhandahålla till marknaden.

Skrivet av surrogate activity:

Hmm, det kanske vore något, privatkopieringen är nog ganska outnyttjad idag, men kanske lättare att spela in det på en hårddisk som man lånar ut i stället

Frågan är bara om det är tillåtet att nyttja privatkopiering för streaming, man måste väl äga en kopia för det?

Har du tillgång att se en oskyddad ström får du fånga den, men de skyddas givetvis av kopieringsskydd (teknisk åtgärd i lag-snack).

Har du däremot snott förlagan är det inte privatkopiering eller framställning av exemplar för privat bruk. Nu får jag förutsätta att du pratar om material som faktiskt har getts ut av upphovsrättsinnehavaren och att du har laglig tillgång till tjänsten.

Permalänk

En förändring behövs. Frågan är vad som händer? Det är inte alltid saker blir bättre. Och det finns ingen drivkraft i att det ska bli bätttre för konsumenten.

Tillbaka på 80talet så förekom piratkopiering av VHS, det i sverige inte ett så stort problem, i andra länder fanns det butiker som enbart sålde såna filmer. Större problem var att folk spelade in från radio/tv och då kom kassettavgiften.
Lite samma sak fanns med dvd filmer, men det gick ganska snabbt till att folk komverterade dessa till ett annat mindre format. Detta exploderade ett tag, det går diskutera under vilken tid det hade sin storhetstid. År 2000 till 2010 skulle man kunna säga.

Sedan kom streaming. Det kom väl runt 2005 med voddler i sverige.

Det jag inte gillar är att kostnaden för "personer i allmänhet" inte har varit rättviss. Man kan diskutera vad rättvis kostnadsfördelning är, alla har vi olika åsikter om det. Men ju mer datorkunnig man är, ju mer närstående man känner som är detsamma och ju mindre man bryr sig att följa regler, så anser jag inte det är rättvisst om man då ska ha tillgång till fler filmer och serier för mindre kostnad.

Rimligt är snarare att alla betalar lika mycket för samma utbud, det går införa rabatter på studenter, pensionärer etc. Men som det är idag, så kan vissa medelålderspersoner med löner långt över 40 000kr/månaden, dela på filmtjänst med 4st likasinnade för en struntsumma, när en ungdom som följer reglerna ska betala lika mycket som alla dessa tillsammans.

Jag förstår mig dock inte på filmtjänsterna agerande, varför inte bara skapa ett konto med en användare i taget? Detta konto ska vara mycket billigare. Nu tvingas man på flera ställen betala för att kunna ha flera användare samtidigt om man vill ha bra bild, tro tusan att folk då missbrukar det.

Permalänk

Har för närvarande Netflix, HBOmax, Disney+, och youtube premium samt Spotify.
Av dessa använder jag och frugan youtube och Spotify, tonåringen netflix, småbarnen disney+ och ingen HBOmax.

Så även om det svider med 600+ i månaden så är HBOmax den ende vi rimligen kan säga upp.