Nvidia lanserar Geforce RTX 3050 6 GB – lägre minnesmängd och sämre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Tror du det sved lite när jag uppgraderade grafikkort och upptäckte att jag var tvungen att byta skärm också..

Nu vet jag ju inte hur länge sedan det var för dig men med dagens mått är ju inte den skärmen något speciellt att hänga i granen

Permalänk
Medlem

Fan vad jag ogillar Nvidia. Aldrig mer.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Jag hatar otydlighet som vilseleder konsumenter.

Nvidia är inte ensam om detta jag tycker det har blivit en trend med dåliga namn.
Jag är tex sugen på ett kalibreringsinstrument.
RS PRO 133 kostar runt 8000kr
RS PRO 135 är en förenklad version av den ovanför för halva priset.

Jag vill köpa RS PRO 133, men det tar så förbaskat mycket emot att behöva förklara för alla att jag inte köpte den enkla modellen. Sedan kommer någon och säger jag köpte en bättre version än dig för halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ägare av Benq xl2411 kommer jubla av glädje!

Skrivet av Ang3r:

Tror du det sved lite när jag uppgraderade grafikkort och upptäckte att jag var tvungen att byta skärm också..

Jag var också där i samma sits. Ärligt talat tror jag de flesta med Benq XL2411 har uppgraderat vid det är laget. Fast skärmarna är ju knappast döda så de används säkert av någon annan, och då kan det ju vara bra att det finns grafikkort med DVI-DL fortfarande.

Skrivet av friArsenik:

År 2024 Nvidia släpper ett 3050 med 6gb och dvi-port.
År 2025 Nvidia planerar att släppa 4050 med 3gb och scart-anslutning.

Haha! Bra där! Varför inte gå vidare med 2+1 GB uppdelat som 3+1 var i GTX970? Och stryp gärna till PCIe x2, vilket är extra frustrerande eftersom man skulle blockera en x8 eller x16-port.

Till rubriken:
"Nvidia lanserar Geforce RTX 3050 6 GB – lägre minnesmängd och sämre prestanda"
kan lägga till "lägre profil" också, eftersom det är ett LP-kort. Fint till SFF-byggen. Men det gör inte specifikationerna bra för det. Det finns flera andra bättre lågprofilkort.

Om lågprofilkort
Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

År 2010 var en dollar typ hälften så dyr som idag + 14 år inflation så ditt 5850 skulle nog kostat ca 6000 kr idag.

368 USD vilket ger 3800kr, med skatt säg 4500kr

Och då snackar vi enbart MSRP för mellanklassen (*kallas idag EXTREME på komponentkollen...*) så gå och sätt dig i en disktrasa.

Det är sinnessjukt att ett skitkort som knappt pallar Röj kostar 50% av en ny current gen konsol

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med att ha RT-kärnor på ett kort som aldrig kommer klara av raytracing?

Permalänk
Medlem

Ngreadia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vad är vitsen med att ha RT-kärnor på ett kort som aldrig kommer klara av raytracing?

Lura konsumenten.

Det är här jag börjar tycka riktigt illa om dagens Gpu marknad. De är så dominerande, att de kan i stort sett göra vad som helst.
Säg att du förstagång köpare, och vill ha en rimlig första dator, och du ser Nvidia rtx 3050. Men får ett grafikkort som knappt är användbart.
Det här är så jäkla illa, att jag kan på allvar, överväga att lägga ned hobbyn.

Jag är luttrad nog att hantera bli r_v k_ullad, men jag är inte redo att tas för vara en idiot.

Permalänk
Medlem

Passivt kylt och strömförsörjning enbart från pcie porten tilltalar väl en del och som inte har integrerad grafik etc men som andra skriver blir nog många lurade när dom köper en märkesdator till 12 åringen med det kortet och Fotnite kraschar i menyn typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

...
Och stryp gärna till PCIe x2, vilket är extra frustrerande eftersom man skulle blockera en x8 eller x16-port.
...

😱 Vilket mörkt hjärta du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förlåt, men vad hände med priset?

Det är ju ett 700kr SEK kort.

2500kr gav jag för ett 5850 2010 va i ******.

Edit*

Det är denna verkligheten ni har att se fram emot alla ni som köper Nvidia oavsett - Utan konkurrens är det kört

(Och ja, jag är faktiskt en av de få idioter som hellre köper en tillverkare med mindre marknadsandelar för det är den enda lilla jävla uns av påverkan jag har i denna skärseld av skitpriser som nu råder på marknaden )

Sorry, dålig dag att leverera en sån nyhet...

Hade gärna köpt AMD kort om de fixade sin extrema microstuttering i vissa spel som gör dom helt ospelbara oavsett teknisk prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förlåt, men vad hände med priset?

Det är ju ett 700kr SEK kort.

2500kr gav jag för ett 5850 2010 va i ******.

Edit*

Det är denna verkligheten ni har att se fram emot alla ni som köper Nvidia oavsett - Utan konkurrens är det kört

(Och ja, jag är faktiskt en av de få idioter som hellre köper en tillverkare med mindre marknadsandelar för det är den enda lilla jävla uns av påverkan jag har i denna skärseld av skitpriser som nu råder på marknaden )

Sorry, dålig dag att leverera en sån nyhet...

Det riktigt sjuka är att kortet faktiskt har en konkurrent på samma prisnivå - 6500XT. Förutom att det kortet är svagare och drar mer…

Vad AMD behöver göra är att släppa Navi 33 XL (dvs nedkapat 7600) som 7500 för max $200. Kör billigt minne om ni behöver och dra ner klockfrekvensen tills det drar något rimligt, men släpp det kortet - specifikt för de som behöver AV1 encoding och stöd för HDMI 2.1 och DP 2.1 UHBR 13.5.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det här kortet borde nog heta 4040 och vara minst 1000 spänn billigare...
Tror det nästan bara kommer att hamna i märkesburkar.....

Vet inte riktigt vilken grupp som kortet är tänkt för, om man hittar det som passivt kylt finns det nog kunder för det, media/musikdator och liknade, för de som också vill spela en del enklare spel ibland....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det här kortet borde nog heta 4040 och vara minst 1000 spänn billigare...

3040 menar du.

Den största invändningen mot detta kort är att det är 2 år försenat. 4050 75W "borde" varit här nu. Men det kommer väl om 2 år då...

Permalänk
Medlem

En minnesbuss som bara är 96-bit?
I don't think so!

Permalänk
Medlem

Yes! Tack Nvidia!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Hur tusan kan 179usd bli nästan 3000? Efter momskorrigering och frakt?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det visade sig råda en del förvirring kring specifikationerna på 6 GB-versionen av Geforce RTX 3050, vilket @perost uppmärksammade via ett kontaktmeddelande. Har korrigerat dem nu till de som publicerats på Nvidias webbplats, vilket innebär 2 304 CUDA-kärnor istället för 2 048 st. som tidigare specificerades i tabellen och brödtexten. RT-kärnor, Tensor-kärnor och teoretisk beräkningkraft har justerats i enlighet med detta.

Kort sammanfattat är det ~10 procent ned i beräkningsenheter och drygt 25 procent ned i teoretisk beräkningskraft mot Geforce RTX 3050 8 GB.

The RTX 3050 6GB is a great upgrade for GeForce GTX 1650 and GTX 1050 users wanting to experience RTX. The RTX 3050 6GB is up to 4x faster than its predecessors at the same power and it also supports DLSS Super Resolution for superb performance and image quality. It can be powered exclusively by the PCI-E slot, removing the need to think about a PSU upgrade and fitting into even smaller systems, it is an instant plug-and-play upgrade.

Wccftech har även fått ett uttalande från Nvidia kring syftet och målgruppen med kortet. Som väntat är det en uppgraderingsväg för den som sitter på typ ett GTX 1650/1050, men samtidigt känns priset i min mening väldigt saftigt för den målgruppen – åtminstone i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hur tusan kan 179usd bli nästan 3000? Efter momskorrigering och frakt?

Intel Arc 580 har samma pris och kostar ca 2400kr i Sverige så borde inte kosta mer än så om de inte lägger på Nvidia Tax.

Kortet i sig verkar som en bra uppgradering från tex 1650 men problemet är priset som vanligt.

Man saknar när man köpte ett 270X som klarade alla spel utan problem då för typ 1500kr. Men den tiden verkar aldrig komma tillbaka tyvärr.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Lura konsumenten.

Det är här jag börjar tycka riktigt illa om dagens Gpu marknad. De är så dominerande, att de kan i stort sett göra vad som helst.
Säg att du förstagång köpare, och vill ha en rimlig första dator, och du ser Nvidia rtx 3050. Men får ett grafikkort som knappt är användbart.
Det här är så jäkla illa, att jag kan på allvar, överväga att lägga ned hobbyn.

Jag är luttrad nog att hantera bli r_v k_ullad, men jag är inte redo att tas för vara en idiot.

I dunno.. ungeför exakt detta hände mig när jag köpte min första dator 2006 med ett ATI-kort. Minus RT såklart. Tillverkarna har alltid get vaga påståenden om hur fantastisk prestandan är. Påståenden som är så nära gränsen för falsk marknadsföring som möjligt, men utan att gå över den.

Permalänk
Medlem

Vad tvungen att dubbelkolla att jag inte bara drömt att det är 2024 och det egentligen är 2021...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Det visade sig råda en del förvirring kring specifikationerna på 6 GB-versionen av Geforce RTX 3050, vilket @perost uppmärksammade via ett kontaktmeddelande. Har korrigerat dem nu till de som publicerats på Nvidias webbplats, vilket innebär 2 304 CUDA-kärnor istället för 2 048 st. som tidigare specificerades i tabellen och brödtexten. RT-kärnor, Tensor-kärnor och teoretisk beräkningkraft har justerats i enlighet med detta.

Kort sammanfattat är det ~10 procent ned i beräkningsenheter och drygt 25 procent ned i teoretisk beräkningskraft mot Geforce RTX 3050 8 GB.

The RTX 3050 6GB is a great upgrade for GeForce GTX 1650 and GTX 1050 users wanting to experience RTX. The RTX 3050 6GB is up to 4x faster than its predecessors at the same power and it also supports DLSS Super Resolution for superb performance and image quality. It can be powered exclusively by the PCI-E slot, removing the need to think about a PSU upgrade and fitting into even smaller systems, it is an instant plug-and-play upgrade.

Wccftech har även fått ett uttalande från Nvidia kring syftet och målgruppen med kortet. Som väntat är det en uppgraderingsväg för den som sitter på typ ett GTX 1650/1050, men samtidigt känns priset i min mening väldigt saftigt för den målgruppen – åtminstone i Sverige.

Jag betalade 1500 kr för min GTX 1050 Ti. Skulle gå med på runt 2000 kr men inte mer. Att de tar 3000 kr är en skymf! Riktigt tråkigt att AMD inte är med i matchen med sitt 6500 XT.

Skulle vara kul om ni gjorde ett test på detta mot 1050 Ti, 1650 osv. Relevanta för de som inte har extra strömkontakter eller kompakta chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Passivt kylt och strömförsörjning enbart från pcie porten tilltalar väl en del och som inte har integrerad grafik etc men som andra skriver blir nog många lurade när dom köper en märkesdator till 12 åringen med det kortet och Fotnite kraschar i menyn typ

Jag håller med att det har en plats pga LP med <75W TBP, namn och pris bortsett. Och att många troligen kommer bli lurade pga konstiga namn men att påstå att Fortnite skulle kracha i menyn är väl att ta i här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som väntat är det en uppgraderingsväg för den som sitter på typ ett GTX 1650/1050, men samtidigt känns priset i min mening väldigt saftigt för den målgruppen – åtminstone i Sverige.

T.ex 1650 låg på $149 så i det perspektivet är inte denna prislapp helt orimlig. "Bara" 20%. Stuckit iväg mindre än Tomater iaf...

Men ja, i Sverige är det förstås en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det här kortet borde nog heta 4040 och vara minst 1000 spänn billigare...
Tror det nästan bara kommer att hamna i märkesburkar.....

Vet inte riktigt vilken grupp som kortet är tänkt för, om man hittar det som passivt kylt finns det nog kunder för det, media/musikdator och liknade, för de som också vill spela en del enklare spel ibland....

Det är en direkt slot slot-in replacement för 1050 och 1650. Det är inte tänkt att användas i nybyggen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Detta i 40-serien hade vart fint för lite extra encoders. Intel har ett via Gigabyte, men det finns bara för någon specifik marknad i Kina.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Detta blir ju billigaste grafikkortet från Nvidia som stöder hdmi 2.1. För farsan som vill spela Microsoft Excel i 4k med smutt scrollning är detta faktiskt ett rimligt alternativ om han anser att han måste ha nvidia.

Med det sagt så är amd just nu vettigare för detta ändamål (och pris).

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så jävla laddad för den här lanseringen!

Ja man har släppt allt annat! 😂😂😂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det finns en marknad för dessa korten men inte för närmare 3000 kronor.