Övertäckt kamera räcker inte – ljussensorer kan läsa av lösenord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Självklart.

Tack! Hade faktiskt helt missat att SweClockers började med 2FA för lite mer än ett halvår sedan. Nu är det även aktiverat hos mig

Nyheten kom mitt i semestern när jag var långt ifrån Internet och mobiltäckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack! Hade faktiskt helt missat att SweClockers började med 2FA för lite mer än ett halvår sedan. Nu är det även aktiverat hos mig

Nyheten kom mitt i semestern när jag var långt ifrån Internet och mobiltäckning.

Fick känslan att du missat på hur du ställde frågan. 👍😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

om någon kan installera saker som läser ljussensorn på din dator kan de läsa vad som händer på tangentbordet och skärmen också.

Rädslan för kameran har jag aldrig förstått, i alla fall inte i en kontorsmiljö. det är ju mycket värre om någon är inne och kan komma åt det som finns PÅ datorn än att de får en bild av när du petar näsan.

Många har datorer, telefoner och annan elektronik i sina hem, sommarstugor, mm förutom arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem

Missar jag något? :)

Citat:

när de skriver in ett lösenord på virtuella tangentbord på skärmen
...
Vissa Android-surfplattor, Apples Imac-dator och stora tv-apparater med Android TV är däremot teoretiskt sårbara.

Hur ska det kunna hända när iMac inte har touch?
Hur använder man ett virtuellt tangentbord på en dator som inte har touch screen?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hur ska det kunna hända när iMac inte har touch?
Hur använder man ett virtuellt tangentbord på en dator som inte har touch screen?

Man använder mus eller platta eller pinne eller fjärrkontroll min TV har inte touch, men virtuellt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Man använder mus eller platta eller pinne eller fjärrkontroll min TV har inte touch, men virtuellt tangentbord.

Fast tekniken är baserad på att kunna känna av var fingrar är i närheten av skärmen och hur de rör sig. Så är ju inte fallet om skärmen inte har touch.

Citat:

En typisk sensor ger tillräckligt mycket information för att avgöra var en hand är placerad framför skärmen, hur många fingrar som pekar och vart, om handen utför någon gest och i så fall i vilken riktning, samt om något annat befinner sig framför skärmen (som ett ansikte).

I det här fallet är det ingen hand i närheten av skärmen...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast tekniken är baserad på att kunna känna av var fingrar är i närheten av skärmen och hur de rör sig. Så är ju inte fallet om skärmen inte har touch.
I det här fallet är det ingen hand i närheten av skärmen...

Det är sant, svarade enbart på det du citerade. 👍

Permalänk
Medlem

Jag gillar att vi ser hur kreativ man kan vara med AI redan i dess linda. Det kommer bli så bra det här.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiggin:

Jag gillar att vi ser hur kreativ man kan vara med AI redan i dess linda. Det kommer bli så bra det här.

Såna här grejer fanns långt innan AI började slå igenom dock. Attacker i stil med att avlyssna krypteringsnycklar genom vägguttaget (störningar från att processorns effektförbrukning går upp/ner när den arbetar går att mäta i elnätet), avlyssna lösenord genom att analysera ljud från en mikrofon (tangentbordets ljud skiljer sig nog mellan olika tangenter att man kan återskapa vad som skrivs), övervaka miljön/personer i ett rum genom att analysera reflektioner av Wi-Fi-vågor och liknande galenskaper har funnits ett tag nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt i artikeln på science.org - https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adj3608

Verkar som om man håller en hand helt still framför en surfplatta med ansiktet helt stilla nära framför samma platta i en konstant mörk omgivningsmiljö i flera minuter samtidigt som plattan visar ett antal svart-vita testmönster som byts varannan sekund så kan man få fram en lågupplöst bild som kan tolkas som en av ett fåtal testposer för en hand.

Känns inte som något allvarligt hot i praktiken utan mer som om några forskare behöver nya forskarpengar.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eMannen:

Kollade lite snabbt i artikeln på science.org - https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adj3608

Verkar som om man håller en hand helt still framför en surfplatta med ansiktet helt stilla nära framför samma platta i en konstant mörk omgivningsmiljö i flera minuter samtidigt som plattan visar ett antal svart-vita testmönster som byts varannan sekund så kan man få fram en lågupplöst bild som kan tolkas som en av ett fåtal testposer för en hand.

Känns inte som något allvarligt hot i praktiken utan mer som om några forskare behöver nya forskarpengar.

Marginellt värre verkar det vara, men jag håller med om att detta i nuvarande läge inte tycks vara något hot. Inte otänkbart att det går att vidareutveckla till något dock.

Citat:

As a result, we show sequences of touch gestures (one-finger slide, two-finger scroll, three-finger pinch, four-finger swipe, and five-finger rotate) with a frame interval of 3.3 min at pixel resolution of 32 × 32. Although the frame interval is still one to two orders of magnitude longer than the dwell time of the hand gesture, the revealed touch gestures are consistent with target user input on the screen and can potentially eavesdrop the user interaction.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200