Köra eget LAN i nuvarande fibernät som är anslutet till stadsnät, går det ?

Permalänk
Medlem

Köra eget LAN i nuvarande fibernät som är anslutet till stadsnät, går det ?

Vänder mig till er som förhoppningsvis kan en hel del om fiber. Jag tror att det här ska fungera men jag är osäker då jag har för lite kunskap om fiber. Frågan det handlar om är om jag kan nyttja redan befintligt fibernät som är anslutet till ett stadsnät. Det är inte stort och alla har en egen fiberkabel, singel mode såklart och längsta sträckan är kanske 200m. Det är vi som äger nätet, all utrustning, teknikboden osv. Så den juridiska biten är inte något problem. Vi har redan idag ett eget WiFi nät med
Internet som vi delar på, men jag vill göra om det till ett LAN och köra det över nuvarande fibernät för att få separat WiFi i varje fastighet. Fibernätet införskaffade ursprungligen för att distribuera TV från Canal Digital och att vi blev anslutna till stadsnät för Internet.

Tanken är att använda två passiva optiska splitters för varje fiber för att på så vis kunna köra ett eget LAN i området. Det behövs därefter en del utrustning som media omvandlare, switchar, SFP moduler osv. Förrådet med teknik måste byggas om med prylar men där finns redan ström, fiberskåp och andra prylar för att ta emot stadsnätet och TV.

Jag vet inte vilken våglängd nuvarande SFP moduler använder men jag förstår att jag måste använda annan våglängd för att inte krocka med nuvarande nät, dess utrustning och tjänster från stadsnätet eftersom det finns fiberdosor för stadsnätet i varje fastighet.

----------------------------

Finns det något man bör tänka på om det är ett så pass litet nät, för vad jag har hittat på nätet så ska det väl gå att göra detta ? som t.ex. PLC (Planar Lightwave Circuit) eller hur det nu skulle gå till att installera passiva splitters på nuvarande fiberkablar.

Finns det någon risk att våglängder kan störa varandra på något vis ?

Vi kommer låta firman som byggde det ursprungliga nätet att göra denna ombyggnation, det flesta tjänster och annat som behövs kommer vi köpa in från andra företag men det är jag som måste stå som typ huvudansvarig för själva bygget (projektet) så jag måste ha lite koll på hur det fungera och vad man kan göra.

https://blog.twoosk.com/telecommunications-equipment/everythi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Vi har redan idag ett eget WiFi nät med
Internet som vi delar på, men jag vill göra om det till ett LAN och köra det över nuvarande fibernät för att få separat WiFi i varje fastighet.

Sorry att jag inte har några svar att ge angående frågeställningen.

Men det kan inte bara vara jag som är nyfiken på vad man har för nytta av ett samfällighets-WiFi med backhaul över fiber, i en miljö där varje hushåll redan har stadsnät över samma fiber och kan sätta upp sin egen AP (och troligen har gjort det också)?

Permalänk
Permalänk
Medlem

@klockish tack. Jag får nog höra av mig till det företaget och fråga.

Anledning till att använda befintlig fiber är att man då kan undvika en del andra problem men det kanske inte går om det visar sig att utrustning är för dyr att skaffa osv. Det går att gräva och lösa på annat sätt men det blir drygt på ett annat sätt. Även om alla fastigheter har krypgrund och det inte finns så mycket andra hinder.

@KAD för att det inte är permanentboende och 4G är helt värdelöst, radioskugga samt folk numera vill streama osv. Ställer helt andra krav på bandbredd. Det går att ändra och köra rent trådlöst typ Ubiquiti men jag vill undvika det om möjligt om du då förstår att de flesta har NOLL nivå av tekniskt kunnande. Fiber eller RJ45 är typ problemfritt vad gäller själva driften men det har hänt några gånger att åskan sabbat utrustning med två RJ45 kablar vi redan använder idag för LAN nätet vi har. Skulle använt fiber där också när detta lilla extra nät byggdes men det blev inte så pga en massa omständigheter jag inte kunde påverka. Aktiv utrustning för fiber är så grymt dyrt.

I värsta fall om det jag tänkt mig inte funkar får jag fråga fibernissarna om man kan lösa problemet på annat sätt och att vi kan göra det mesta arbetet själva. Det blir mer grävning och annat jobbigt bara jämfört med den andra lösningen som är smidigare.

Permalänk
Medlem

Så det är någon typ av uthyrningsverksamhet eller liknande, och du vill erbjuda en uppkoppling som du distribuerar ut till gäster?

Permalänk
Medlem

@joalin nej, det är vi själva som redan idag använder det. Jag vill bara göra det bättre och slippa underhåll etc. Lämna över till firma som kan ha avropsavtal och fixa när det blir fel.

Permalänk
Medlem

@DennisOlof

en lösning skulle kunna vara att få in en fiber till i befintliga rör istället för att gräva?

Permalänk
Medlem

Åtminstone jag förstår inte vitsen, och ser bara nackdelar. Oftast vill man ju göra tvärtom, och skilja på respektive hushålls lan. Vill du kunna nå alla hushåll från en central punkt också? Skall hushållen separeras eller nå varandra? Känns som det behöver klargöras mer. Hur ska säkerheten lösas?

Permalänk
Medlem

Jag har också lite svårt att förstå vitsen. Det är väll en annan grej med tvättstugor och soprum som ska kopplas upp, men varför man skulle behöva ha in två fysiska olika nät i varje hem...

Är det någon sorts spara-pengar grej att ni ska kunna dela på en Internet-anslutning? Vem kommer vara juridiskt ansvarig för den?

Permalänk
Medlem

Frågan är om eran kommunikationsoperatör inte kan fixa ett VLAN för detta i sina switchar i nod/fastighet istället? De har ju redan olika specialare för fastighetstjänster.

I övrigt är det nog bättre att fråga bolaget som byggt nätet efter en offert som löser problemet.