Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Efter att ha sett hur elbilars förbrukning påverkas av om man har medvind eller inte kanske det inte är så konstigt.
Blir lite som att jämföra en tvål med en tegelsten.

Då får du också fundera på om den elbil som förbrukar mycket mer i motvind, ser ut som en ladugårdsdörr i fronten eller har ett lägre vindmotstånd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då får du också fundera på om den elbil som förbrukar mycket mer i motvind, ser ut som en ladugårdsdörr i fronten eller har ett lägre vindmotstånd.

Du förstod inte jämförelsen mellan en XC40 och en M3?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Visst blir de tyngre. Men det är inte det som är det avgörande.

Det som är avgörande är om man har onödigt stora tunga SUV:ar - oavsett vilken drivlina de har.

Vill man ondgöra sig över tunga bilar så är det mer logiskt att därmed ondgöra sig över alla stora tunga SUV:ar som är på modet. Inte över elbilarna som många tyvärr felaktigt gör.

Men XC40 är en trevlig bil. Har själv hjälpt min pappa som är 85 att köpa en sådan, och kört den en hel del (även om SUVar inte är min favorit, så är den iaf. inte fullt så otymplig som de största och värsta).

Dock är förbrukningen galet crazy hög. Körde Sthlm-GBG i pappas XC40 förra året, och den drog nästan 70% mer än när jag kör samma sträcka i min Tesla M3. Enorm skillnad på effektiviteten. XC40 är verkligen ingen effektiv elbil.

70 % mer... Du jämför endera saker som inte kan jämföras, eller så kommer du ihåg fel. Viktigt här också att ha i bakhuvudet att förbrukningen är kvadratisk mot hastighet (egentligen vindhastighet). Så en rätt liten skillnad i hastighet, eller bara skillnaden mellan mot/medvind gör rätt stor skillnad.

Sedan är det just för Volvo XC40 väldigt relevant om det är "nya" versionen (årsmodell 2024, men som gick att få i alla fall senare delen av 2023, är den vi har) eller "gamla". Enligt specifikation är den nya ~25 % mer effektiv, ovanpå det har den nya också fått en variant med större batteri (78 kWh användbart).

Tesla Model Y, som är den modell XC40 oftast jämför med, är fortfarande en mer effektiv bil. Enligt både WLTP och amerikanska EPA är fördelen ~15 % för Model Y, vilket känns rimligen för det är (var innan det blev vinter och kallt) fullt möjligt att komma 45-50 mil med bilen om man primärt kör motorväg (och finns så vitt jag vet ingen Tesla som kommer ~80 mil).

Även här måste man inse hur mycket osäkerhet det finns i en sådan siffra jag nämner ovan.

1. Förbrukningen är kvadratisk mot hastighet, så extremt kritiskt hur fort man kör + om det är med/motvind.

2. EV-tillverkarna nämner nästan bara "drag coefficient" Cd, framförallt Tesla då de är ledande här. Men det är bara en av flera kritiska komponenter. Hela formeln är

Fdrag = ρ * u2 * Cd * A / 2

där ρ beror på luftens egenskaper, u är vindhastigheten, och A är bilens tvärsnittsarea vinkelrätt mot vindriktningen. Trots att Model 3 och Model Y har samma "drag coefficient" är den förra mer effektiv då den har klart mindre tvärsnittsarea, Model Y har faktiskt något större tvärsnittsarea än XC40, d.v.s. Model Y är en rätt stor bil.

3. Luftmotståndet är långtifrån allt som påverkar hur "tungt" det är att driva en bil. Det är en snabbat ökande komponent ju snabbare man kör, vid 90 km/h står den för ca 66 % och vid 120 km/h står den för ca 75 %.

D.v.s. åter igen, hastigheten är otroligt central!

Just hur kritiskt farten är fick vi erfara under den här veckans fjällsemester. Var 10-15°C när vi åkte, 20-30°C när vi åkte hem. Har aldrig varit med om så låg fart på de vägarna under alla år vi åkt till Härjedalsfjällen, en superstor fördel med ökande antalet EVs på vägarna är att det får folk att köra lugnare (vi kör typ aldrig över 100 km/h med XC40, det dödar räckvidden rejält)!

Nu såg vi prognosen, så lämnade elbilen hemma och tog vår gamla Subaru Legacy kombi. Trots 4 vuxna + 2 hundar + takbox + packning drog bilen endast 0,70 l/mil upp och 0,74 l/mil hem. Det brukar ligga på 0,80-0,85 l/mil, fast normalt ligger inte billedet upp ditt och kör ~80 km/h utan brukar gå klart snabbare.

Åter igen, hastighet är största faktorn, men kör man ICE bryr man sig nog inte så mycket, tog 4 min att tanka fullt och räckte att tanka en gång på hela resan. Såg rätt trångt ut vid laddarna på vägen dit/hem...

För ICE spelar också utväxling på växellådan en avgörande roll för förbrukning i högre hastigheter. Subaru:n (som för övrigt är den bästa vinterbil jag haft, ingen annan har kommit nära) saknar minst en växel för svensk motorvägsfart. Kör man den i 120 drar den ~1 l/mil medan Mustangen med 5l V8 drar under 0,9 l/mil i samma fart (den senare har inte lika rolig förbrukning i statskörning...).

Men ser inte hur något av ovan har med att en stor nackdel med EVs är deras höga vikt. Den lär man inte komma ifrån och 2000 kg blir ju inte mindre dåligt för att en liten/medelstor SUV/crossover når dit p.g.a. stort batteri eller om man hamnar där med en halvstor SUV med dieselmotor. XC40 (och Kona) är båda bra exempel på hur enormt mycket batteriet väger i förhållande till en ICE-drivlina.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hertz USA byter ut 20 000 av sina elbilar mot besindrivna pga för höga kostnader.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-01-11/hertz-to-s...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hertz USA byter ut 20 000 av sina elbilar mot besindrivna pga för höga kostnader.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-01-11/hertz-to-s...

Var länge sedan jag såg den nyheten. Men då var det att det var för långa väntetider på reparationer och delar, vilket gjorde att bilarna stod still för för länge.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Var länge sedan jag såg den nyheten. Men då var det att det var för långa väntetider på reparationer och delar, vilket gjorde att bilarna stod still för för länge.

Vilket gör att de bilarna kostar för mycket i förhållande till vad de drar in...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Vilket gör att de bilarna kostar för mycket i förhållande till vad de drar in...

Bland annat på grund av de senaste prissänkningarna från Tesla så har andrahandsvärdet sjunkit drastiskt mer än den kalkyl de gjorde när de köpte in bilarna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Sjuka priser på begagnade bilar nu.
Sålde av min 2.5år gamla Toyota till 81% av inköpspriset.
19% värdeminskning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Sjuka priser på begagnade bilar nu.
Sålde av min 2.5år gamla Toyota till 81% av inköpspriset.
19% värdeminskning

Helt galet.
Jag fick 129.000 i inbyte för min 5-6 år gamla Suzuki Ignis som jag gav 145.000 för. (samma förhandlare, han fick den såld DIREKT efter vi bytte) folk vill ha ICE bilar och hatar elbilar, jag fick min nya el-bil som hade stått i butiken i 2.5 år utan att bli såld, för HALVA priset. Visst har den pyttelitet batteri, men det är som att åka lyxbil i förhållande till min lilla Suzze och så duger den fram-tillbaka till jobbet, exact som den ska.

extra info.
Permalänk
Datavetare

Lite statistik i alla fall jag finner interessant som ägare av elbil (men ju mer jag läser om detta ju mer börjar jag känna att det knappast är optimala lösningen för framtida biltransport).

Tillförlitlighet
Intuitivt känns det som elbilar borde vara tillförlitligare än ICE då motorn är så mycket enklare. Rätt säker att just den delen stämmer.

Missen jag själv inser man gjort är att det är ett rejält tunnelseende, är drivlinan är långtifrån allt som kan gå sönder och de erfarenheter jag själv har/haft av bilar som gått väldigt lågt. Haft en Volvo 740 med ~70000 mil på mätaren och har nu en Subaru med >27000 mil, är att det knappast är motor/växellåda som begränsar livslängden. I Sverige är det rost + bromsar/hjulupphängning som med tiden blir allt drygare att hålla på vettig nivå.

Tittar man på nyare bilar har EV just nu ~80 % mer problem jämfört med ICE. Sämst är PHEV, vilket ändå är logiskt då det är dubbla drivlinor, med hela 150 % mer problem jämfört med ICE.

Lite oväntat är "mildhybrid" bäst, de har ca 25 % mindre problem jämfört med ICE. Spekulation från min sidan, men kan tänka mig att det delvis har att göra med att det är mer "svenssonbilar" motormässigt i denna grupp. Samt att då denna typ av hybrid har ett väldigt litet batteri så blir viktökningen rätt liten. Helt övertygad om att BEV (och även PHEV) kommer åldras sämre p.g.a. sin höga vikt, det p.g.a. de erfarenhet jag har/haft med de "långmilare" jag kört.

Olyckor
Det här är kanske den del som man mest bör dra öronen åt sig kring: elbilar är inblandade i 50 % (!!!) mer olyckor jämfört med bilar i genomsnitt.

Finns ett par misstankar kring hur detta kommer sig, den jag tycker är den man måste fokusera på är att den höga vikten hos EV är en klar risk här. Kör själv en elbil som väger 2,1 ton och det känns att man kör en tung bil (framförallt när jag länge körde en Mini Cooper, Subaru väger ~1,5 ton och 3:e bilen väger 1,8 ton).

Där elbilar rejält sticker ut är påkörningar bakifrån samt att man kört in i saker, ofta i rätt lång fart. För det sista är orsaken rätt enkel att förstå: dels får man ingen direkt feedback om att bilen är igång, så tydligen händer en del sådana olyckor då folk trycker på gasen och blir överraskad att bilen åker iväg... Ovanpå det är ju accelerationen från stillastående mycket högre jämfört med ICE, så man har långt mindre tid på sig att reagera.

@MatteN @DaBone
Vad jag läst är just detta orsaken till att Hertz drar ned på antalet EVs

"One reason the company gave was that drivers kept crashing the cars."

Kostnad att laga
För att strö salt i såret kring sannolikheten att krocka bilen är det också betydligt dyrare att laga en skada på EV, ca 50 % dyrare i genomsnitt.

Klicka för mer information
Visa mer

Orsakerna som pekas ut känns fullt rimliga

"The way that many EV parts are welded in the vehicles, he said, means the components cannot be repaired and have to be replaced instead."

"Cars containing lithium-ion batteries also need special storage as they can be a fire risk when damaged, which adds both time and cost to the repair process"

Sen finns det saker som lär lösa sig med tiden som

"There are also a limited number of repair shops that are able to take on this work, meaning they are able to charge a premium for services."

"The CCC Intelligent Solutions report noted, however, that EVs are, on average, more than four years newer than the average vehicle. They also tend to cost over $30,000 more - which also pushes up repair costs. "

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Det här är en annan diskussion

Inte lösningen
Tycker ändå inte något ovan är en total show-stopper för EVs som framtidslösning. Men delen jag tycker att man kanske inte funderat på är: hur realistiskt är det att förlita sig på EVs om/när övergången är "klar"? Har någon ens gjort ett räkneexperiment kring hur realistiskt det är att skala upp produktionen till den nivå vi har för ICE-bilar?

Värt att ha i bakhuvudet här är att det krävs ~6 gånger mer jordartsmetaller/mineraler för att bygga en EV jämfört med att bygga en motsvarande ICE. Inget oöverkomligt problem i nuvarande skala, men det börjar ställas frågor kring om inte den exploatering som krävs för att skala upp detta till erforderlig nivå kan i sig bli minst lika illa som problemet man försöker lösa.

En intressant kommentar är att vi hade fått upp till 14 gånger högre CO2 minskning per kWh batterikapacitet (som just nu är en rejält trång resurs) om man istället fokuserat på HEV/PHEV istället för BEV. Huvudorsak är att genomsnittlig reslängd med bil sett över hela världen är ca 15 km, d.v.s väl inom vad en PHEV fixar på eldrift.

Vi med BEV åker >90% av tiden runt med en bristresurs som vi inte använder... PHEV är inte slutmålet, men det hade nog varit långt vettigare att använda det i långt större utsträckning som en mellanlandning.

Men i sett större perspektiv är tydligen ett av de riktigt svårlösta problemen kanske lite oväntat: är inte litium, kobolt, nickel eller liknande som är den riktigt trånga sektorn framåt, det är koppar!

Problemet med koppar bl.a at brytningen av detta är redan "moget", finns tydligen inga stora kända koncentrationer av koppar som inte redan används. Koppar är unik i att den metallen behövs i princip alla delar i det vi kallar "elektrifieringen", så påverkar inte bara bilar utan det är konkurrens mellan massa områden som alla står inför en enormt kraftig utbyggnad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det här är en annan diskussion

Inte lösningen
Tycker ändå inte något ovan är en total show-stopper för EVs som framtidslösning. Men delen jag tycker att man kanske inte funderat på är: hur realistiskt är det att förlita sig på EVs om/när övergången är "klar"? Har någon ens gjort ett räkneexperiment kring hur realistiskt det är att skala upp produktionen till den nivå vi har för ICE-bilar?

Värt att ha i bakhuvudet här är att det krävs ~6 gånger mer jordartsmetaller/mineraler för att bygga en EV jämfört med att bygga en motsvarande ICE. Inget oöverkomligt problem i nuvarande skala, men det börjar ställas frågor kring om inte den exploatering som krävs för att skala upp detta till erforderlig nivå kan i sig bli minst lika illa som problemet man försöker lösa.

En intressant kommentar är att vi hade fått upp till 14 gånger högre CO2 minskning per kWh batterikapacitet (som just nu är en rejält trång resurs) om man istället fokuserat på HEV/PHEV istället för BEV. Huvudorsak är att genomsnittlig reslängd med bil sett över hela världen är ca 15 km, d.v.s väl inom vad en PHEV fixar på eldrift.

Vi med BEV åker >90% av tiden runt med en bristresurs som vi inte använder... PHEV är inte slutmålet, men det hade nog varit långt vettigare att använda det i långt större utsträckning som en mellanlandning.

Men i sett större perspektiv är tydligen ett av de riktigt svårlösta problemen kanske lite oväntat: är inte litium, kobolt, nickel eller liknande som är den riktigt trånga sektorn framåt, det är koppar!

Problemet med koppar bl.a at brytningen av detta är redan "moget", finns tydligen inga stora kända koncentrationer av koppar som inte redan används. Koppar är unik i att den metallen behövs i princip alla delar i det vi kallar "elektrifieringen", så påverkar inte bara bilar utan det är konkurrens mellan massa områden som alla står inför en enormt kraftig utbyggnad.

Vad det gäller koppar, så har Tesla börjat med 48v i nya CyberTruck:en. Det innebär högre spänning och tunnare kablar, vilket ger att mindre koppar/bil behövs.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-infor-48-volt-och-del...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Vad det gäller koppar, så har Tesla börjat med 48v i nya CyberTruck:en. Det innebär högre spänning och tunnare kablar, vilket ger att mindre koppar/bil behövs.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-infor-48-volt-och-del...

Övergång 48V känns väldigt vettig, men tyvärr är det i sammanhanget rätt mycket ett avrundningsfel i mängden koppar som används.

Positiva här är att BEV använder "bara" ca 4 gånger mer koppar per fordon jämfört med storleksmässigt liknande ICE-modell (mot ~6 gånger för metaller/mineraler som helhet). Det man kommer åt med ett 48V system är en delmängd av användningen som även finns i ICE, d.v.s. matningen av enheter.

Den stora minskningen av koppar för bilar kom när man slutade dra separata signalkablar till allting och började köra CAN-bus.

För signalkablar finns ingen anledning att använda 48V då det är väldigt liten energi som går där. I bilar verkar man typiskt köra 5V (3,3V är nog den vanligaste signalnivån mellan kretsar i stort). Så här ändras inget. 48V ändrar inte heller något i användningen av datorsystem eller i högvoltssystemet (övergången till 800V från det idag mer vanliga 400V kommer dock ge en del där).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Olyckor
Det här är kanske den del som man mest bör dra öronen åt sig kring: elbilar är inblandade i 50 % (!!!) mer olyckor jämfört med bilar i genomsnitt.

Finns ett par misstankar kring hur detta kommer sig, den jag tycker är den man måste fokusera på är att den höga vikten hos EV är en klar risk här. Kör själv en elbil som väger 2,1 ton och det känns att man kör en tung bil (framförallt när jag länge körde en Mini Cooper, Subaru väger ~1,5 ton och 3:e bilen väger 1,8 ton).

Där elbilar rejält sticker ut är påkörningar bakifrån samt att man kört in i saker, ofta i rätt lång fart. För det sista är orsaken rätt enkel att förstå: dels får man ingen direkt feedback om att bilen är igång, så tydligen händer en del sådana olyckor då folk trycker på gasen och blir överraskad att bilen åker iväg... Ovanpå det är ju accelerationen från stillastående mycket högre jämfört med ICE, så man har långt mindre tid på sig att reagera.

Jag kan tänka mig att en bidragande orsak är att man bygger bort känslan för bilens vikt. AWD och torque vectoring, gärna på en bil som inte kränger särskilt mycket, tillsammans med låg tyngdpunkt gör att bilen känns lättare än den är. Det lär kännas stabilt vid kurvtagning också, så lätt att tro att det finns massor av grepp... tills man behöver bromsa kraftigt och blir varse att det är ett kryssningsfartyg man kör. Samma sak med accelerationen där systemen hjälper till, vilket de inte gör vid inbromsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan tänka mig att en bidragande orsak är att man bygger bort känslan för bilens vikt. AWD och torque vectoring, gärna på en bil som inte kränger särskilt mycket, tillsammans med låg tyngdpunkt gör att bilen känns lättare än den är. Det lär kännas stabilt vid kurvtagning också, så lätt att tro att det finns massor av grepp... tills man behöver bromsa kraftigt och blir varse att det är ett kryssningsfartyg man kör. Samma sak med accelerationen där systemen hjälper till, vilket de inte gör vid inbromsning.

Ja, absolut!

Det kan ju även tilläggas att merparten av de elbilar som sålts hittills har rejält tilltagna prestanda.
(Av de fyrhjulsdrivna finns det väl knappast någon som inte gör 0-100 under 5 sekunder)

Därför ska det bli intressant att följa olycksstatistiken när fler "svenson-elbilar" kommer ut på vägarna.

Och en annan faktor att beakta,
är att körbeteendet hos "early adopter" elbilsköpare/förare kan avvika från "bränslebilsförarnormalen".

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Övergång 48V känns väldigt vettig, men tyvärr är det i sammanhanget rätt mycket ett avrundningsfel i mängden koppar som används.

Positiva här är att BEV använder "bara" ca 4 gånger mer koppar per fordon jämfört med storleksmässigt liknande ICE-modell (mot ~6 gånger för metaller/mineraler som helhet). Det man kommer åt med ett 48V system är en delmängd av användningen som även finns i ICE, d.v.s. matningen av enheter.

Den stora minskningen av koppar för bilar kom när man slutade dra separata signalkablar till allting och började köra CAN-bus.

För signalkablar finns ingen anledning att använda 48V då det är väldigt liten energi som går där. I bilar verkar man typiskt köra 5V (3,3V är nog den vanligaste signalnivån mellan kretsar i stort). Så här ändras inget. 48V ändrar inte heller något i användningen av datorsystem eller i högvoltssystemet (övergången till 800V från det idag mer vanliga 400V kommer dock ge en del där).

Koppar behövs i så mycket annat också. Tex kablar till laddnings stolpar.
Angående batteri metaller måste vi hitta något nytt. Kanske något som det nya järn lifts batteriet men det är dessvärre mer som ett bly batteri i energi/kg.

Är din mustang du nämnde ny? I moderna v8or så slås halva motorn av på motorvägen vilket ger bra förbrukning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aka_The_Barf:

Koppar behövs i så mycket annat också. Tex kablar till laddnings stolpar.
Angående batteri metaller måste vi hitta något nytt. Kanske något som det nya järn lifts batteriet men det är dessvärre mer som ett bly batteri i energi/kg.

Är din mustang du nämnde ny? I moderna v8or så slås halva motorn av på motorvägen vilket ger bra förbrukning.

Den är rätt ny, och är medveten om att vissa moderna V8:or kan köra med "halva motorn" aktiv. Det är dock ingen av "muskelbilarna" brytt sig om att implementera vad jag vet. Ingen av Mustang, Corvette, Charger, Camaro etc bryr sig om något sådant... Vem köper en sådan bil och inte vill höra den fulla V8 låta?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej min kärra vän,
dessa som du känner säger inte sanningen till dig. Eftersom dom skäms att säga till dig
att dom gjorde fel investering.

Några bekanta till mig som sade samma sak när dom köpte sina elbilar. Bra, sparar pengar, billig skatt o.s.v.
När jag köpte min, då visade sig att dom berättade inte hela sanningen.
Dom ljög till mig.
Orsaken till varför vill jag lämna bilen är batteri är:
Enligt specifikation bilen ska klara 46 mil.
min klarar aldrig 46, utan på sommaren när det var 27 grader, då klarade bilen 41 mil.
Nu när det är vinter bilen knapp klarar 25. Vill inte betala för nåt som fungerar inte som dom lovar.
Rese till min syster som bor 31 mil från min stad tar mellan 4 till 5 timmar.
man kör max 90 km/t, du måste ladda minst 2 gånger
Man laddar oftare och det betyder att kommer i samma pris som bensin/diesel.
Du måste alltid tänka på väder, kupévärme på eller av, din kör stil, allt som påverkar batteri
måste lägga mer tid på att planera än att köra,
jag köpte bilen att åka inte att planera.

Övriga fel som jag upptäckte under dessa tre månader:
Support dålig, appar lägger av i bilen, GPS visar fel lagt av två gånger, kupévärmare hoppar igång då och då.

//Njanja

<Uppladdad bildlänk>

Du har en IX3a och måste ladda två gånger för att köra 31 mil? Lika dyrt som bensin/diesel?

Vi har en IX3 och jag kan säga att även med laddning på Ionity/Tesla på de längre resorna så ligger vi ändå långt från diesel/Bensin. Vi kör relativt ofta 50-60 mil och det innebär 2 laddningar.

Rörande räckvidden så håller jag med om att den är lite i sämsta laget, men man vet ju ändå att den uppskattade räckvidden ska man ta med en nypa salt. Största problemet för mig är det prisras man ser nu på elbilar och det är lagom kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den är rätt ny, och är medveten om att vissa moderna V8:or kan köra med "halva motorn" aktiv. Det är dock ingen av "muskelbilarna" brytt sig om att implementera vad jag vet. Ingen av Mustang, Corvette, Charger, Camaro etc bryr sig om något sådant... Vem köper en sådan bil och inte vill höra den fulla V8 låta?

Misstänker att det kanske är något man kan stänga av vid behov, ska du köra flera hundra mil kanske plånboken lockar mer än dånet.
Tyckte din drog rätt lite så jag misstänkte det var därför, eller så är det en liten v8a. Min bror har en stor rackare på över 8 liter. Den drar aldrig under 2 liter milen. MEN den är också ganska trimmad så det kan vara därför

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den är rätt ny, och är medveten om att vissa moderna V8:or kan köra med "halva motorn" aktiv. Det är dock ingen av "muskelbilarna" brytt sig om att implementera vad jag vet. Ingen av Mustang, Corvette, Charger, Camaro etc bryr sig om något sådant... Vem köper en sådan bil och inte vill höra den fulla V8 låta?

Corvette, Charger och Challenger har system för att köra på 4 cylindrar, medan Camaro och Mustang tycks vara utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den är rätt ny, och är medveten om att vissa moderna V8:or kan köra med "halva motorn" aktiv. Det är dock ingen av "muskelbilarna" brytt sig om att implementera vad jag vet. Ingen av Mustang, Corvette, Charger, Camaro etc bryr sig om något sådant... Vem köper en sådan bil och inte vill höra den fulla V8 låta?

Vår Corvette C4 ifrån -91 tillomed stänger av cylindrar vi motorvägs hastighet, de har haft det länge.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cequence:

Vår Corvette C4 ifrån -91 tillomed stänger av cylindrar vi motorvägs hastighet, de har haft det länge.

Alright, då får jag ta tillbaka det. Mustang stänger då inte av något, inte innan 2024 i alla fall. Men tydligen finns det stödet på motorn som sådan, Coyote används i ett par olika Ford-modeller och i deras F-150 pickup finns finessen.

Verkar vara liknande story för Dodge, finns modeller som har detta (så motorn som sådan stödjer det) men finns inte med på Hellcat/Demon (köper men sådana modeller och bryr sig om "eco-mode" har man nog köpt fel bil...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Polisen säger nej tack till elbilar trots att Volvo tagit fram ett koncept.

https://www.vibilagare.se/nyheter/polisen-darfor-kor-vi-inte-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Polisen säger nej tack till elbilar trots att Volvo tagit fram ett koncept.

https://www.vibilagare.se/nyheter/polisen-darfor-kor-vi-inte-...

Det är bara att lagstadga att en viss del av bilar som köps in av stat/kommun ska vara utan utsläpp. Sedan så ökar man årligen mixen utsläppsfria bilar tills ICE andelen är 0%.
Så... Fixat...

Permalänk
Medlem

”Utrop till radiobil xx, vi behöver hjälp med ett ryck…”

”Negative, vi har ca 45min kvar till 80%. Laddaren släpper inte ut mer än 120kW”.

”Ok, bil yy då?”

”Negative, vi har bara 18% och det är kö till alla laddare”.

😅
Blir säkert jättebra att tvinga bort alla utryckningsfordon 🫣

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dunde:

Det är bara att lagstadga att en viss del av bilar som köps in av stat/kommun ska vara utan utsläpp. Sedan så ökar man årligen mixen utsläppsfria bilar tills ICE andelen är 0%.
Så... Fixat...

ICE kan vara CO2 neutral. Detta då tekniken kan köras på bränsle som inte innehåller kol, t.ex. vätgas.

Länge var det bara bränsleceller man tittade när vätgas används som bränsle, men det har visat sig tekniskt rätt komplicerat.

ICE som körs på vätgas har ett gäng fördelar: krävs rätt mycket mindre resurser att bygga en ICE jämfört med BEV (så räknar på hela livscykeln finns ingen bil som är "utan utsläpp"), ICE är idag väldigt tillförlitligt samt det ger lättare fordon.

Bortsett från problem att folk sätter bilarna i diket, finns ett annat riktigt stort problem med tunga bilar: mängden skador ett fordon ger på vägbanan är ungefär proportionellt mot axeltrycket upphöjt i 4(!!!).

Så jämför jag vår "gammel-ICE" som väger 1,5 ton mot vår elbil som väger 2,1 ton orsakar den senare 3,8 gånger mer slitage på vägen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

”Utrop till radiobil xx, vi behöver hjälp med ett ryck…”

”Negative, vi har ca 45min kvar till 80%. Laddaren släpper inte ut mer än 120kW”.

”Ok, bil yy då?”

”Negative, vi har bara 18% och det är kö till alla laddare”.

😅
Blir säkert jättebra att tvinga bort alla utryckningsfordon 🫣

Kommer inte bli en 100% flotta av elbilar. Inte på väldigt länge. Om elnätet av någon anledning ligger nere så måste samhällsviktiga funktioner fungera ändå. Därav kommer det fortfarande finnas en del av fordonsflottan som kommer köra på diesel/bensin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är bara att lagstadga att en viss del av bilar som köps in av stat/kommun ska vara utan utsläpp. Sedan så ökar man årligen mixen utsläppsfria bilar tills ICE andelen är 0%.
Så... Fixat...

Det är ju inte jättesmart att lagstifta om det när polisen säger att det inte passar deras verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Kommer inte bli en 100% flotta av elbilar. Inte på väldigt länge. Om elnätet av någon anledning ligger nere så måste samhällsviktiga funktioner fungera ändå. Därav kommer det fortfarande finnas en del av fordonsflottan som kommer köra på diesel/bensin.

Nej, det får vi verkligen hoppas att den inte blir 100%.

Mitt inlägg var alltså lite sarkasm till @Dunde om hur lätt man skulle lagstadga ett framtvingande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Polisen säger nej tack till elbilar trots att Volvo tagit fram ett koncept.

https://www.vibilagare.se/nyheter/polisen-darfor-kor-vi-inte-...

Ändå fungerar elbilar hos polisen i andra länder.

https://www.police1.com/police-products/vehicles/patrol/artic...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD