PCIE 5.0 vs PCIE 4.0 - Verklig skillnad ?

Permalänk

PCIE 5.0 vs PCIE 4.0 - Verklig skillnad ?

Så, har börjat uppgradera det uppåt 6år gamla systemet.
Har ett 4070ti super och kikar nu på CPU samt MB och en sak jag inte riktigt fått grepp om är PCIE 5 vs 4 versionerna.

Jag spelar mest spel, redigerar lite video på hobbynivå så inga time crunches eller liknande att pumpa ut något.
Men jag vill gärna pressa ut så många frames som möjligt, har inget emot att lägga lite extra om det verkligen ens ger något att köpa ett moderkort med PCIE gen 5 ist för 4 ?

Så tänkte fråga folk här som kanske är mer insatta i det här, är det någon verklig skillnad i 4 v 5 generationerna av PCIE när det kommer till val av moderkort för GPUn?

Tack.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Inget av dagens grafikkort använder pcie5 så av den anledningen spelar det ingen roll. Framtida grafikkort kommer säkert släppas med det är svårt att sia om det kommer ha någon större påverkan på prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Så, har börjat uppgradera det uppåt 6år gamla systemet.
Har ett 4070ti super och kikar nu på CPU samt MB och en sak jag inte riktigt fått grepp om är PCIE 5 vs 4 versionerna.

Jag spelar mest spel, redigerar lite video på hobbynivå så inga time crunches eller liknande att pumpa ut något.
Men jag vill gärna pressa ut så många frames som möjligt, har inget emot att lägga lite extra om det verkligen ens ger något att köpa ett moderkort med PCIE gen 5 ist för 4 ?

Så tänkte fråga folk här som kanske är mer insatta i det här, är det någon verklig skillnad i 4 v 5 generationerna av PCIE när det kommer till val av moderkort för GPUn?

Tack.

Finns ingen anledning att köpa moderkort med stöd för pci-e 5.0 och har aldrig varit lönt att betala mer för nyaste versionen, med ett 4090 så märker man knappt av om man kör på pci-e 3.0 x16 och först vid pci-e 3.0 x8 som man börjar förlora märkbar prestanda.

Så har du tänkt köra AMD så är det B650E och X670E moderkort som gäller är totalt onödigt, även när det kommer grafikkort som har stöd för pci-e 5.0 så kommer man inte tjäna något på det.

Har du däremot tänkt köra Intel så sure, ett z790 moderkort går att köpa runt 2000kr typ detta
https://www.inet.se/produkt/1903947/asrock-z790-pg-lightning-...
Så med Intel kan det helt klart vara värt att få funktionen även om det inte är något du kan utnyttja eller tjänar något på.

Visa signatur

here we go!