Permalänk
Medlem

Laptop för 2K Skärm

Tjena allihopa,

Är ny på forumet så ifall jag gör nåt fel ni får säga till

Jag funderar på att köpa en laptop mest för jobb ( Chrome surfing, Word paket ) men samtidigt kunna spela nån lol match kanske hit och ditt.

Jag har nuvarande en 2k skärm ( https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/asus-vg34vql1b... ) och vill kunna använda den 2k resolutionen ( 3440 x 1440 ) med minst 144hz.

Då jag tänkte köpa begagnad laptop, skulle det räcka med att jag köper nån laptop som Lenovo Thinkpad/Ideapad, Samsung Galaxy Book eller behöver jag sikta på att köpa en gaming laptop istället?

Batteriet behöver inte kunna hålla i 5 dagar än det räcker att den kan hålla nån timme utan att behöva laddas.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du vill köra skärmen i 144Hz eller mer så behöver du välja en dator med DisplayPort, eftersom skärmen max klarar 3440x1440@100Hz via HDMI. D.v.s. en dator med antingen en DP-utgång eller USB-C med stöd för DP (se till att kolla att tillverkaren uttryckligen skriver att den har stöd för det, många datorer har USB-C utan DP). Du behöver absolut ingen gaminglaptop för det, det gäller bara att välja en dator med rätt utgångar.

2k brukar förresten felaktigt användas för att mena 2560x1440 även om det inte finns någon som helst logik i det eftersom 2560 är närmare 3k än 2k (den 2K-standard som finns är DCI 2K som är 2048x1080). Men 3440x1440 är definitivt inte 2k någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du vill köra skärmen i 144Hz eller mer så behöver du välja en dator med DisplayPort, eftersom skärmen max klarar 3440x1440@100Hz via HDMI. D.v.s. en dator med antingen en DP-utgång eller USB-C med stöd för DP (se till att kolla att tillverkaren uttryckligen skriver att den har stöd för det, många datorer har USB-C utan DP). Du behöver absolut ingen gaminglaptop för det, det gäller bara att välja en dator med rätt utgångar.

2k brukar förresten felaktigt användas för att mena 2560x1440 även om det inte finns någon som helst logik i det eftersom 2560 är närmare 3k än 2k (den 2K-standard som finns är DCI 2K som är 2048x1080). Men 3440x1440 är definitivt inte 2k någonstans

Måste det vara vanlig DP eller funkar det med mini-DP också?

Har du några rekomendationer för bra laptops för det behovet jag beskrev då jag har svårt att hitta nån laptop med displayport, hittar endast med hdmi.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av veis:

Måste det vara vanlig DP eller funkar det med mini-DP också?

Samma sak, bara olika kontakt.

Skrivet av veis:

Har du några rekomendationer för bra laptops för det behovet jag beskrev då jag har svårt att hitta nån laptop med displayport, hittar endast med hdmi.

Nej, jag har tyvärr dålig koll på utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Samma sak, bara olika kontakt.
Nej, jag har tyvärr dålig koll på utbudet.

Är det några specifika komponenter jag behöver ha som minimum för att kunna köra league med den resolutionen?

Så att det blir lättare att hitta en laptop som klarar av det.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur krävande LoL faktiskt är. Men är det ungefär som dota2 så klarar du dig inte utan grafikkort iaf det är en sak som är säker iaf inte dom du tänkte spela i 3440*1440 och dessutom 144hz på det...
Men detta är nu bara antaganden om att det skulle vara lika krävande som Dota2

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB