Youtuber skapar självförstörande USB-minne

Permalänk
Melding Plague

Youtuber skapar självförstörande USB-minne

Det så kallade "Overdrive USB-minnet" framstår som trasig och kan modifieras till att bli över 100 grader varm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En spontan reflwktion är att de länder som förbjuder kryptering kanske även är sådana länder som man inte vill bli ertappad som journalist med uppgifter i klartext.

Kanske hade det varit bättre om minnet framstod som trasigt och vid efterföljande i och urkoppöing ett par gånger presenterar en krypterad volym som uppvisar plausible deniability?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Kanske hade det varit bättre om minnet framstod som trasigt och vid efterföljande i och urkoppöing ett par gånger presenterar en krypterad volym som uppvisar plausible deniability?

Det ena utesluter väl inte det andra, bör väl gå att kasta in en VC Container utan problem? (Eller annat, när du väl har tillgång förutsätter jag att det fungerar precis som vanligt...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det ena utesluter väl inte det andra, bör väl gå att kasta in en VC Container utan problem? (Eller annat, när du väl har tillgång förutsätter jag att det fungerar precis som vanligt...)

Nej båda samtidigt är ju att föredra, vilket även skaparen säger i videon. Kanske läser jag sweclockers artikel fel men jag läser det som att minnet inte skulle vara krypterst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

En spontan reflwktion är att de länder som förbjuder kryptering kanske även är sådana länder som man inte vill bli ertappad som journalist med uppgifter i klartext.

Kanske hade det varit bättre om minnet framstod som trasigt och vid efterföljande i och urkoppöing ett par gånger presenterar en krypterad volym som uppvisar plausible deniability?

Fast, detta är väl länder som mer har åsikten "skyldig tills motsatsen är bevisad", så lär inte hjälpa att säga att man inte visste att den var krypterad...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Mycket bättre att skriva ut allt på ett icke standardiserat hålkortsremsa. Sedan en liten kryptering på detta. Och det hemliga meddelandet är: Hur många dagar har du lagt ner på att få fram denna information, har du inget bättre för dig?

Permalänk
Medlem

Tekniker är ju inte korkade. Kommer se vad det är direkt och använda den korrekt.

I länder där icke kriminella skulle vilja använda en produkt som denna är rättssäkerheten så låg att det räcker att du har USB minnen och de misstänker dig för att åka dit.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast, detta är väl länder som mer har åsikten "skyldig tills motsatsen är bevisad", så lär inte hjälpa att säga att man inte visste att den var krypterad...

Ja jag tror inte att man kommer undan i en stat utan rättsäkerhet.

Men med tekniken jag hänvosade till behöver man inte uppge att man inte kände till diskkrypteringen. Man kan helt förneka att det finns krypterad data på disken. Det saknas signatur av kryptering och den ter sig som helt slumpmässig data. Därmed inte sagt att man kommer undan men det var också min poäng i inlägget.

Permalänk
Medlem

Security by obfuscation typ. Och vad brukar man säga om det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"Stickan är tänkt att användas av journalister och hårdvaruhackare i länder där krypterade USB-stickor är olagliga."

varför inte bara baka in känsligt material i Windows filer som inte används, alltid funkat galant för mig när jag åker med laptops genom tullen på petiga länder. Aldrig att tullen skulle köra hash kontroller på dina systemfiler

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"Stickan är tänkt att användas av journalister och hårdvaruhackare i länder där krypterade USB-stickor är olagliga."

varför inte bara baka in känsligt material i Windows filer som inte används, alltid funkat galant för mig när jag åker med laptops genom tullen på petiga länder. Aldrig att tullen skulle köra hash kontroller på dina systemfiler

Pga av vad som nämns i inlägget precis före ditt. Det du beskriver är en form av security by obscurity. Detta är en vedertaget dålig praktik i jämförelse ned security by design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"Stickan är tänkt att användas av journalister och hårdvaruhackare i länder där krypterade USB-stickor är olagliga."

varför inte bara baka in känsligt material i Windows filer som inte används, alltid funkat galant för mig när jag åker med laptops genom tullen på petiga länder. Aldrig att tullen skulle köra hash kontroller på dina systemfiler

Vad har du rest till för länder och vilken tull skulle vara så pass intresserad av din hårddisk att de ens bryr sig? Om de inte hittar din hemliga data i dina hemliga filer så hittar de inte en dold krypterad partition heller. Mest troligen så har du bara ödslat tid på att gömma filer som lika gärna hade kunnat ligga på skrivbordet.

Eller varför inte lämna de på NAS:en hemma och sen VPN:a hem och ladda ner filerna på nytt?