Dator ''laggar'' första sekunderna när jag startar videos/spel

Permalänk
Medlem

Dator ''laggar'' första sekunderna när jag startar videos/spel

Jag byggde min dator förra året och den har fungerat felfritt. Senaste tiden har jag märkt att det laggar när jag börjar spela upp videos på youtube, när jag surfar facebook marketplace och öppnar flera flikar samt första sekunderna efter loading screen på Leauge of Legends. Konstigt nog så är det oftast när jag gör dessa grejer. Laggar mycket när jag har flera flikar och fönster när jag surfar.. Det har inte gjort sen jag byggde datorn många månader sedan..

Har 32gb ram, i5 13600k, 3060ti, temperaturen är ok ram minnet/cpun/gpun blir inte fullt belastad när det väl händer.
(win 11 pro)

Har testat att ta ut ram minnen och sätta in de igen. Nu testade jag att nollställa dator via menyn (behålla filer) men problemet kvarstår även om jag upplever att det blivit bättre..

Drivrutinerna på gpun kontrolleras jämnt och jag uppdaterade den senast idag.

Vad kan problemet vara? Någon som har liknande erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Låter mer som strul med disken tycker jag spontant, men vågar inte sia om någon lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafeth:

Jag byggde min dator förra året och den har fungerat felfritt. Senaste tiden har jag märkt att det laggar när jag börjar spela upp videos på youtube, när jag surfar facebook marketplace och öppnar flera flikar samt första sekunderna efter loading screen på Leauge of Legends. Konstigt nog så är det oftast när jag gör dessa grejer. Laggar mycket när jag har flera flikar och fönster när jag surfar.. Det har inte gjort sen jag byggde datorn många månader sedan..

Har 32gb ram, i5 13600k, 3060ti, temperaturen är ok ram minnet/cpun/gpun blir inte fullt belastad när det väl händer.
(win 11 pro)

Har testat att ta ut ram minnen och sätta in de igen. Nu testade jag att nollställa dator via menyn (behålla filer) men problemet kvarstår även om jag upplever att det blivit bättre..

Drivrutinerna på gpun kontrolleras jämnt och jag uppdaterade den senast idag.

Vad kan problemet vara? Någon som har liknande erfarenhet?

Har du satt på xmp i bios? Segt ram kan bete sig konstigt. Har du även senaste bios? Chipset?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du satt på xmp i bios? Segt ram kan bete sig konstigt. Har du även senaste bios? Chipset?

Xmp var inaktiverad, aktiverade den nu! Vet inte hur man ser senaste bios men ska kika på den med, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafeth:

Xmp var inaktiverad, aktiverade den nu! Vet inte hur man ser senaste bios men ska kika på den med, tack!

Om du skriver vilket moderkort du har kan vi kika

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du skriver vilket moderkort du har kan vi kika

B760M DS3H DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafeth:

B760M DS3H DDR4

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B760M-DS3H-DDR4-rev-10/s...

Antar det är ett sånt, F16 är nyaste version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafeth:

B760M DS3H DDR4

Skrivet av suhrim:

Om du har en usb sticka så förbereder du bios enlig gigabyte.
Startar om och går in i bios
M-Flash och sen är det bara att uppdatera.

Hoppas det funkar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du har en usb sticka så förbereder du bios enlig gigabyte.
Startar om och går in i bios
M-Flash och sen är det bara att uppdatera.

Hoppas det funkar

Det verkar löst nu, inte haft problem med det sen dess, tusen tack för hjälpen!