Permalänk

Olovlig körning? (Elsparkcykel)

Hej jag har en vän som här om dagen blev stoppad av polisen på sin elskoter. Han körde Max 15 kmh och körde inte alls snabbt. Polisen sprang till han och börja skrika stoppa stoppa. Min vän gjorde så och kort sagt så blev hans skoter tagen. Han Elskoter kör upp till 60kmh och den har 2000watt. Han har även inget moppe kort. Så min fråga är vad kommer hända nu, kommer han få olovlig körning? Kommer han endast få böter? Kommer det påverka i framtiden om han kommer kunna ta körkort vid 18 år ( han är 16).

Permalänk
Medlem

Olovlig körning och dryga böter troligtvis.

Detta var därför jag sålde min Vsett10+ som gjorde 75-80kmh, köpte mig en elcykel istället..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Denna fråga från Lawline (som lär vara mer insatta än SweClockers) säger att risken för olovlig körning (med böter som straff) finns.
https://lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-kora-elscooter...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Han har ju inte behörighet till den så ja, klart det kommer kunna påverka saker och ting.
har han tur kommer det knappt påverka honom, har han otur kommer det bli konsekvenser. Exakt vilka vet jag inte men olovlig körning är illa så ja...

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk

Men om han får olovlig körning kommer han inte kunna ta kört vid 18 års åldern?

Permalänk
Medlem

Det är krav på trafikförsäkring nu också, böter för det med om det saknas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swdehero123:

Men om han får olovlig körning kommer han inte kunna ta kört vid 18 års åldern?

Risken finns, allt beror på hur Polisen/transportstyrelsen vill bokföra det hela.
Eftersom han stannade direkt kan det betyda att de är lite schysstare mot honom, men lagen är lagen.

Permalänk

Men jag undrar får man olovlig körning, klassas det samma olovlig körning för någon som tex kör en bil utan körkort? Eller olovlig körning av elsparkcykel klassas snällare typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swdehero123:

Elskoter kör upp till 60kmh och den har 2000watt. Han har även inget moppe kort. Så min fråga är vad kommer hända nu, kommer han få olovlig körning? Kommer han endast få böter? Kommer det påverka i framtiden om han kommer kunna ta körkort vid 18 år ( han är 16).

Moppekort hade inte hjälpt, han kör egentligen en oregistrerad motorcykel som inte all får framföras på allmän väg. Att fulåka moped hade vart bättre eftersom fordonet hade vart godkänt. Han åker troligtvis dit för olovlig körning. Finns inte så många andra brott att välja på i den situationen. Böter, i det fallet.

Har han körkortstillstånd? När man ansöker om det kollar de om man nyligen dömts för t.ex. olovlig körning och kan då neka och ge en spärrtid på 3-36 månader innan man får göra en ny ansökan. Innan de tar beslutet får man skicka in ett svar och kan framföra eventuella förmildrande omständigheter som tex att man faktiskt aldrig (lol) kört den snabbare än lagligt. I det här fallet är det väldigt troligt att de ger max 6 månader spärrtid, om det blir något alls, men det går inte att säga innan en handläggare kollat på ansökan.

Körkort vid 18 får han defintivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swdehero123:

Men jag undrar får man olovlig körning, klassas det samma olovlig körning för någon som tex kör en bil utan körkort? Eller olovlig körning av elsparkcykel klassas snällare typ?

Ser inte hur det spelar någon roll, han har framfört ett fordon som kräver körkort utan att ha ett.
Eftersom det bara hänt en gång så blir det bara "Olovlig körning", skulle han bli tagen för det igen så finns det även "Grov Olovlig Körning" om det är återkommande eller att man har haft körkort och blivit av med det.

Permalänk

Inte för att vara moraltanken. Men om man kör 60km/h på en elsparkcykel som den gick att köra i, så kunde en körning med denna sluta värre än att bli tagen av polisen.
Annars straffet är när din vän körde lugnt enligt min killgisning är 30st dagsböter 50kr (troligen låg inkomst) och så kanske en slant till brottsofferfonden.
För de flesta skulle jag säga att det stora straffet är om det syns i registret. Då vissa arbetsgivare kan vara lata och bara rata de som ej är prickfria utan att kolla upp varför pricken syns.

Permalänk

Aa, men det han är mest stressad/ rädd för är att inte kunna ta körkort när han blir 18 år. Så kommer olovlig körning påverka körkort för bil i framtiden ?

Permalänk
Medlem

Räknar de in att det saknas trafikförsäkring och den framfördes på en trottoar blir det förutom olovlig körning rätt skapliga böter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swdehero123:

Aa, men det han är mest stressad/ rädd för är att inte kunna ta körkort när han blir 18 år. Så kommer olovlig körning påverka körkort för bil i framtiden ?

Ingen kan säga säkert men ja det kan bli problem att ta körkort när han är 18 år om han blir dömd för olovlig körning. Om han inte får körkortstillstånd eller det han har dras in innebär det att han inte kan övningsköra alls förens spärrtiden är passerad och han kan få körkortstillstånd igen.

Permalänk

Jag vet inte men de sa till han att eftersom du var typ bra med oss så kommer vi inte skriva in att du inte hade hjälm på dig.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Swdehero123:

Hej jag har en vän som här om dagen blev stoppad av polisen på sin elskoter. Han körde Max 15 kmh och körde inte alls snabbt. Polisen sprang till han och börja skrika stoppa stoppa. Min vän gjorde så och kort sagt så blev hans skoter tagen. Han Elskoter kör upp till 60kmh och den har 2000watt. Han har även inget moppe kort. Så min fråga är vad kommer hända nu, kommer han få olovlig körning? Kommer han endast få böter? Kommer det påverka i framtiden om han kommer kunna ta körkort vid 18 år ( han är 16).

Om han var dryg med poliserna och dom gillar pappersarbete = olovlig körning, om dom är snälla så ger dom bara böter.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om han var dryg med poliserna och dom gillar pappersarbete = olovlig körning, om dom är snälla så ger dom bara böter.

Å andra sidan så är det väldigt troligt att han åkte oregistrerad motorcykel, utan försäkring, utan hjälm, på en cykelbana, utan någon form av körkort, vid för ung ålder... Det är ganska många försvårande och dyra omständigheter så jag gissar att han åker på olovlig körning men att de kanske "bjuder" på lite böter för hjälmen.

Hoppas OP håller oss uppdaterade!

Permalänk

Men en fråga, om han får spärrtid för körkortstillstånd börjar det när han är 18 elelr när han är 16 alltså nu

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swdehero123:

Men en fråga, om han får spärrtid för körkortstillstånd börjar det när han är 18 elelr när han är 16 alltså nu

Det är ingen som kan svara svart på vitt vad det är som gäller här.
Saknar man konsekvenstänket att köra en så pass snabbt och starkt fordon utan skyddsutrustning eller körkort så ska man troligen inte ha körkort direkt när man är 18 år heller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inte hört talas om att någon ens skulle ha blivit stoppad på elsparkcykel förrän nu. Antar det var något som såg ganska brutalt ut, i vad mån nu elsparkcyklar kan göra det? Riktig fjädring, rejäl konstruktion, osv?

Det rör sig hur som helst om ett icke typgodkänt fordon. Någon slags olovlig körning är det också. Vågar dock inte uttala mig om vilka de praktiska konsekvenserna kan tänkas bli, men jag gissar på att det skulle kunna bli en del godtycklighet till din polares fördel, givet att fordonet i någon mån fortfarande är ganska exotiskt. Saken är väl mig veterligen oprövad än.

Som kuriosa kom i övrigt en gammal kollega undan med att köra veteranmoped utan hjälm genom att vara konstinstallationen "fet gubbe kör moped utan hjälm"

Mycket intressant hur som helst, uppdatera oss gärna om vad som händer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swdehero123:

Men en fråga, om han får spärrtid för körkortstillstånd börjar det när han är 18 elelr när han är 16 alltså nu

Det börjar från att han får beskedet, och tillståndet söker han när han vill börja övningsköra. Så ansöker han om körkortstillstånd nu (eller får befintligt indraget) så är det upp till tre år från nu. Sen är tre år extremt osannolikt, det hamnar defintivt i andra änden av skalan om du inte glömt nämna några allvarliga detaljer i storyn, som att han dessutom var full och åkte dit för tredje gången eller så.

*Edit*
Sen är det lite osnyggt att åka dit för olovlig körning och direkt skicka in ansökan om körkortstillstånd så det är troligtvis positivt att vänta lite. Går det två år mellan dom och ansökan kommer de inte kräma ur honom 3 månader till utan man kommer anse att tiden redan gått och att han borde hunnit mogna lite.

Permalänk

Nej men asså han var inte full, det var hans första gång och han vad trevlig mot poliserna ~~ enligt han
Han sa att de inte ens skrev något om hjälmen då han var trevlig med de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swdehero123:

Men en fråga, om han får spärrtid för körkortstillstånd börjar det när han är 18 elelr när han är 16 alltså nu

Vi kan väl hoppas på riktigt rejäla påföljder. Jag håller tummarna med dig!

Permalänk
Medlem

https://elsparkcykeln.se/guider/elsparkcykel-vilka-regler-ar-... Fanns mycket matnyttigt här

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Fordon/ Finns en sektion om elsparkcyklar

Har nog alla svar på dina frågor

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Å andra sidan så är det väldigt troligt att han åkte oregistrerad motorcykel, utan försäkring, utan hjälm, på en cykelbana, utan någon form av körkort, vid för ung ålder... Det är ganska många försvårande och dyra omständigheter så jag gissar att han åker på olovlig körning men att de kanske "bjuder" på lite böter för hjälmen.

Hoppas OP håller oss uppdaterade!

Det var min tanke också, att de sa till TS att de skippar böter för hjälmen är förmodligen pga att det är det minsta av det du räknar upp. Så det var nog något herr blå sa för att verka schyst. Jag skulle bli förvånad om han får göra teoriprov och uppkörning vid sin 18-årsdag om jag ska vara ärlig.

Men håll oss gärna uppdaterade - det är alltid intressant att se vad man spekulerat med begränsad information, och vad det slutade med när brevet med beslut dimper ner i brevlådan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag skulle bli förvånad om han får göra teoriprov och uppkörning vid sin 18-årsdag om jag ska vara ärlig.

Största problemet är nog att man inte får övningsköra innan man har körkortstillståndet, så det är först när man får det som man kan börja lära sig köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte för att vara moraltanken. Men om man kör 60km/h på en elsparkcykel som den gick att köra i, så kunde en körning med denna sluta värre än att bli tagen av polisen.
Annars straffet är när din vän körde lugnt enligt min killgisning är 30st dagsböter 50kr (troligen låg inkomst) och så kanske en slant till brottsofferfonden.
För de flesta skulle jag säga att det stora straffet är om det syns i registret. Då vissa arbetsgivare kan vara lata och bara rata de som ej är prickfria utan att kolla upp varför pricken syns.

Nu körde han inte 60km/h, det är en viktig detalj tycker jag. Bara för att ett fordon kan köra en viss hastighet betyder inte att man måste åka in den hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har faktiskt inte hört talas om att någon ens skulle ha blivit stoppad på elsparkcykel förrän nu. Antar det var något som såg ganska brutalt ut, i vad mån nu elsparkcyklar kan göra det? Riktig fjädring, rejäl konstruktion, osv?

Jag läst flera nyheter om att polisen stoppat elsparkcyklar så detta är inte första gången jag hör det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

"en vän" 😂

Va skönt att polisen har börjat stoppa elsparkcyklarna, de är ett otyg på gång- och cykelbanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nu körde han inte 60km/h, det är en viktig detalj tycker jag. Bara för att ett fordon kan köra en viss hastighet betyder inte att man måste åka in den hastigheten.

Ur ett rättsligt perspektiv har det dock ingen betydelse. Ett fordon som inte får lov att gå fortare är olagligt om det kan gå fortare (inte uppfyller de lagkrav som finns gällande eventuell maxhastighet och effektbegränsning). Utöver det kan man såklart uppträda vårdslöst men det finns egentligen inga förmildrande omständigheter i ett sånt här fall.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster