regler för grenuttag/förgrenings kontakt/förlängnings kabel

Permalänk

regler för grenuttag/förgrenings kontakt/förlängnings kabel

Pratade med en elektriker jag känner för ett tag sedan, då minns jag han sa att ett grenuttag/förgrenings kontakt/förlängnings kabel aldrig får ligga så att det inte går att dra bort snabbt, alltså de får inte vara lagt på ett sådant sätt så att man ej kan snabbt dra bort de därifrån de ligger.... Stämmer de? Vad jag vet är att man ej får fast installera dessa eller klamra kabeln mot list o annat...

Varför jag frågar är för att jag tänkte köpa en 3 meters förlängnings kabel och dra in till min tv möbel på baksidan så att jag kan koppla invändigt till olika enheter, får man göra det, eller måste man dra ut kablarna från alla enheter man har i tv möbeln så de kopplas till grenuttaget på utsidan?

Jag kommer givetvis få göra ett hål på baksidan i masoniten på tv möbeln där förlängnings kabeln kommer in, så storleken på hålet kommer vara ganska stort...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Pratade med en elektriker jag känner för ett tag sedan, då minns jag han sa att ett grenuttag/förgrenings kontakt/förlängnings kabel aldrig får ligga så att det inte går att dra bort snabbt, alltså de får inte vara lagt på ett sådant sätt så att man ej kan snabbt dra bort de därifrån de ligger.... Stämmer de? Vad jag vet är att man ej får fast installera dessa eller klamra kabeln mot list o annat...

Varför jag frågar är för att jag tänkte köpa en 3 meters förlängnings kabel och dra in till min tv möbel på baksidan så att jag kan koppla invändigt till olika enheter, får man göra det, eller måste man dra ut kablarna från alla enheter man har i tv möbeln så de kopplas till grenuttaget på utsidan?

Jag kommer givetvis få göra ett hål på baksidan i masoniten på tv möbeln där förlängnings kabeln kommer in, så storleken på hålet kommer vara ganska stort...

Poängen är väl att du ska kunna bryta kedjan från "vägguttag" till "grunka som sitter i dosan"? Om du ansluter grendosan i ett uttag som du sedan placerar något framför (och alltså inte kan komma åt väggkontakten) och därtill gömmer dosa i en möbel som inte heller är (rimligt) lättåtkomlig så gör du nog dumheter.

Jag har också hört -- just det du säger -- att man inte får montera fast grendosan (för då betraktas den som en del av fast installation) men inte striktare regler än så.

Allting ovan är killgissningar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

ok, jag fattade som att man ska kunna obehindrat dra bort hela grenuttaget därifrån om de behövs... ej endast koppla bort från väguttaget....

där grenuttaget kommer sitter kopplat in väguttaget är det helt fritt, där kan man dra bort de snabbt..

tror detta blir svårt o hitta regler på detta, svaret finns nog i elsäkerhetshandboken tror jag den heter, sen gäller de att tolka reglerna i den rätt också

jag tycker själv de borde räcka man kan dra bort obehindrat där de sitter in mot vägguttaget, då är ju kretsen bruten.. men men, jag gissar bara..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl lite skillnad på vad som är lagligt och lämpligt också. Det framgår inte av ditt inlägg om det han sade var lagkrav eller om det var hans personliga åsikt.

Permalänk

han sa att det är enligt föreskrifterna så ska de vara så..

jag köper att man kan dra bort obehindrat där de sitter in mot vägguttaget, då är ju kretsen bruten, men att man ska kunna dra bort sladden snabbt också obehindrat låter konstigt... de kan man ju inte göra ens om grenuttaget ligger öppet bak tv möbeln..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

varför jag frågar handlar om att försäkringen ska täcka vid eventueel brand..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Det låter väl i sig inte helt orimligt det elektrikern säger, faktiskt, men sedan är väl en annan fråga hur väl det efterlevs i praktiken. Jag har nog själv grenuttag inkopplade i vägguttag där jag därefter ställt en soffa eller en sänggavel eller liknande i vägen. Men å den andra sidan vore jag nog lika benägen att bryta strömmen vid säkringarna om en situation skulle uppstå. Det är ju även i hallen som jag förvarar brandsläckningsutrustning.

Vad gäller försäkringsfrågan får du nog bäst svar av att fråga dem direkt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Går i princip inte ge svar på den frågan förrän det är prövat i domstol vilket det inte är än.
Personligen har jag tolkat lagen som att det som går att koppla in och koppla loss utan att använda verktyg är en "lös" installation. behöver du verktyg när du ska ta bort det så är det en fast installation (enligt mig).

men att en "intrasslad förgreningskontakt" skulle räknas som fast installation tycker jag låter absurt.

Fakta bakom detta: nada, bara killgissningar och mina tolkningar

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

jo man kan nog bara gissa, de borde stå i nån bok dock, bara man får texten framför sig så kan man själv tolka den..

Jag kan ju tycka att om hålet på baksidan av tv bänken är stort nog att dra ut hela grenuttaget med sladdar i så borde de inte vara några problem, speciellt om stickkontakten är inkopplad i vägguttaget så att det fritt att dra väck den..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Pratade med en elektriker jag känner för ett tag sedan, då minns jag han sa att ett grenuttag/förgrenings kontakt/förlängnings kabel aldrig får ligga så att det inte går att dra bort snabbt, alltså de får inte vara lagt på ett sådant sätt så att man ej kan snabbt dra bort de därifrån de ligger.... Stämmer de? Vad jag vet är att man ej får fast installera dessa eller klamra kabeln mot list o annat...

Varför jag frågar är för att jag tänkte köpa en 3 meters förlängnings kabel och dra in till min tv möbel på baksidan så att jag kan koppla invändigt till olika enheter, får man göra det, eller måste man dra ut kablarna från alla enheter man har i tv möbeln så de kopplas till grenuttaget på utsidan?

Jag kommer givetvis få göra ett hål på baksidan i masoniten på tv möbeln där förlängnings kabeln kommer in, så storleken på hålet kommer vara ganska stort...

Förläggning av ledningssystem ska följa tillverkarens anvisningar, det finns inget förbud mot att klamra en skarvsladd. Det kan ofta vara fördelaktigt att klamra förlängningssladden så man slipper snubbla på den, det är också en risk.

Sunt förnuft kommer man långt med (det är dock inte ett substitut mot föreskrifter och tillverkarens anvisningar). Vad skulle faran med att ha ett grenutag i ett skåp? Brand? Möjligtvis ifall du belastar kabeln väldigt hårt. Om det är en spelkonsol, TV, förstärkare och andra småförbrukare är brand p.g.a. överbelastning inte en risk.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Sunt förnuft kommer man långt med (det är dock inte ett substitut mot föreskrifter och tillverkarens anvisningar). Vad skulle faran med att ha ett grenutag i ett skåp? Brand? Möjligtvis ifall du belastar kabeln väldigt hårt. Om det är en spelkonsol, TV, förstärkare och andra småförbrukare är brand p.g.a. överbelastning inte en risk.

Alltid en liten risk för konstruktionsfel, och då kanske man inte kan koppla ur sladden snabbt nog?

Bara spekulerar. Lär vara väldigt få skarvsladdar som är felproducerade då de varit med länge och tillverkarna vet hur man ska tillverka säkra sladdar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

fast skarvsladd får man ej klamra, då blir de fast installation...

dock kan jag hålla med om att själva dosan i ändan på grenuttaget borde ju få ligga i ett skåp.... där kan jag inte hitta något som säger emot de, så länge den inte är låst i det läget eller väldigt trångt/varmt..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Alltid en liten risk för konstruktionsfel, och då kanske man inte kan koppla ur sladden snabbt nog?

Bara spekulerar. Lär vara väldigt få skarvsladdar som är felproducerade då de varit med länge och tillverkarna vet hur man ska tillverka säkra sladdar

Den risken finns alltid. Ligger en grendosa i en kabelhållare under ett skrivbord är den inte heller synlig, fram tills det att det börjar ryka. Och samma risk finns förstås även med fasta anslutningar.

Skrivet av musse pigg:

fast skarvsladd får man ej klamra, då blir de fast installation...

Nej, det är fel. Flexibla kablar får förläggas enligt tillverkarens anvisningar. En fast installation (egentligen fast anslutning) är en installation som kräver verktyg för att koppla bort (förenklat). En stickkontakt blir inte fast bara för att kabeln är klamrad, däremot så ska man förstås inte klamra så att det inte går att dra ut stickkontakten utan att rycka loss klammern. Precis som att man kan lägga kabel för ström till sin TV eller dator i en kabelkanal utan att installationen är att se som en fast anslutning. Det är inte heller en fast anslutning för att kabeln är silvertejpad mot golvet.

Att klamra eller på annat sätt fästa en flexibel kabel är att föredra över att ha den liggandes lös på golvet eller hängandes från taket.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Den risken finns alltid. Ligger en grendosa i en kabelhållare under ett skrivbord är den inte heller synlig, fram tills det att det börjar ryka. Och samma risk finns förstås även med fasta anslutningar.

Nej, det är fel. Flexibla kablar får förläggas enligt tillverkarens anvisningar. En fast installation (egentligen fast anslutning) är en installation som kräver verktyg för att koppla bort (förenklat). En stickkontakt blir inte fast bara för att kabeln är klamrad, däremot så ska man förstås inte klamra så att det inte går att dra ut stickkontakten utan att rycka loss klammern. Precis som att man kan lägga kabel för ström till sin TV eller dator i en kabelkanal utan att installationen är att se som en fast anslutning. Det är inte heller en fast anslutning för att kabeln är silvertejpad mot golvet.

Att klamra eller på annat sätt fästa en flexibel kabel är att föredra över att ha den liggandes lös på golvet eller hängandes från taket.

Slänger in en källa då klammrade kablar känns som den vanligaste missuppfattnignen https://www.elinstallatoren.se/2020/09/ar-det-ok-att-klamra-s....

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Varför jag frågar är för att jag tänkte köpa en 3 meters förlängnings kabel och dra in till min tv möbel på baksidan så att jag kan koppla invändigt till olika enheter[...]

Misstänker att de flesta gör så. Det är inte alltför många bostäder som är utrustade med vägguttag med mer än 2 eller max 4 uttag på varje ställe känns det som.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av musse pigg:

Pratade med en elektriker jag känner för ett tag sedan, då minns jag han sa att ett grenuttag/förgrenings kontakt/förlängnings kabel aldrig får ligga så att det inte går att dra bort snabbt, alltså de får inte vara lagt på ett sådant sätt så att man ej kan snabbt dra bort de därifrån de ligger.... Stämmer de? Vad jag vet är att man ej får fast installera dessa eller klamra kabeln mot list o annat...

Varför jag frågar är för att jag tänkte köpa en 3 meters förlängnings kabel och dra in till min tv möbel på baksidan så att jag kan koppla invändigt till olika enheter, får man göra det, eller måste man dra ut kablarna från alla enheter man har i tv möbeln så de kopplas till grenuttaget på utsidan?

Jag kommer givetvis få göra ett hål på baksidan i masoniten på tv möbeln där förlängnings kabeln kommer in, så storleken på hålet kommer vara ganska stort...

Man får vara lite listig och tolka mellan raderna.
Koppla grendosa i TV-möbel och dra ut kabel till uttag = ok
Koppla kyl och frys i grendosa som monteras in bakom gavel i köksskåpen = inte ok

Ok att klamra och montera fast grendosor och kablar så länge tillverkaren inte säger att man "inte får" göra så. Obs, som vanligt är man ansvarig om man klamrar så att det blir en farlig/dålig installation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin