Moddare släpper Unix-system för NES

Permalänk
Melding Plague

Moddare släpper Unix-system för NES

Nintendos första spelkonsol hette Famicom – Family Computer – i Japan och en moddare visar hur bra det namnet passar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hehe, den dök upp på mitt youtubeflöde igår också, riktigt kul projekt!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte Nunix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför inte Nunix?

U-NES

Permalänk
Medlem

Jag såg den videon på YouTube för någon dag sen.

Men om jag förstod det rätt så var det EverDrive's möjlighet att emulera Famicom Disk System som gjorde det möjligt att köra på en Amerikansk eller Europeisk NES.
Om man bara hade haft en cartridge som lagrar mjukvaran likt ett vanligt spel utan extra hårdvara med extra minne i cartridgen så hade det inte fungerat på Amerikanska/Europeiska NES.
Då hade det bara fungerat med Japanska Famicom med Famicom Disk System om man "ska göra det på riktigt".

Dessutom när han körde i emulator så snabbade han upp den emulerade Famicom Disk System ordentligt.
Att det hade varit riktigt långsamt att köra det "på riktigt".

Han nämnde även att NES har 2kB RAM + 2kB VRAM.
Ändå imponerande med de vanliga NES spelen kan köras på så lite minne.

Jämfört med exempelvis Commodore 64 som har 64 kB RAM (som även delas med grafik.

Hursomhelst coolt.
Men utan att antingen använda avancerade flashcarts, extra minneschip eller vara låst till Japanska Famicom så skulle det inte fungera.
Och fungera ... det verkar som funktionaliteten är, du kan starta detta minimala unix system.
Men tveksamt om du kan använda det till något.

Jämför man Super Nintendo
The console contains 128 KB of general-purpose RAM, which is separate from the 64 KB VRAM and 64 KB ARAM dedicated to the video and audio subsystems respectively.

Super Nintendo kanske skulle kunna köra på bare metal utan att vara begränsad till Japanska Super Famicom.

Permalänk
Medlem

För länge sedan experimenterade jag med Linux och homebrew på GameCube.
Jag hade BBA, Nintendos BroadBand Adapter.
Ett slags nätverkskort som man satte i en port i botten på GameCube och som hade en RJ45 port som var tillgänglig från sidan.

Jag hade inga modchip.

Men jag hade bl.a. Phantasy Star Online: Episode I & II som kunde användas till att ladda andra saker och fanns någon mer metod.
Minns inte vilket jag använde för att boota Linux.
Var länge sedan.

Hade inget tangentbord till GameCube heller,
så fick remota via SSH.
Vilket fungerade...
...men vad ska man använda det till ?
Fjärrstyra Linux på GameCube när datorn man fjärrstyr från är mer kraftfull än GameCuben ?

Sen Raspberry Pi släpptes har det blivit mycket enklare att köra Linux på något som inte är en traditionell PC.
Bara
Förbereda ett SD kort.
Stoppa i SD kortet.
Koppla i ström.
Vänta en liten stund.
Klart.

Permalänk
Medlem

Varje gång det blir en nyhet om NES blir jag sugen på att spela Ice Climber

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Han nämnde även att NES har 2kB RAM + 2kB VRAM.
Ändå imponerande med de vanliga NES spelen kan köras på så lite minne.

Det är minne i spelens cartridge också.

Permalänk

Det första Zelda har inbyggt 8KB RAM-expansion med batteribackup. Utmaning att koda på den tiden. 😊

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Det är minne i spelens cartridge också.

Du menar att cartridgen innehåller RAM minne också förutom de ROM som spelen är lagrade i?
Hur mycket då?
Gäller det alla spel ? Eller bara de mer avancerade ?

För även typ första Super Mario Bros känns imponerande att köra i 2kB om det inte var expanderat.

Skrivet av oRBIT2002:

Det första Zelda har inbyggt 8KB RAM-expansion med batteribackup. Utmaning att koda på den tiden. 😊

Första Zelda var väl första nintendo spelet att ha batteribackup.
Att det efter det kom fler till NES, men inte många.
Att det var relativt ovanligt med batteribackup på NES även om Zelda inte blev enda spelet.

På SNES var däremot batteribackup ganska vanligt.