ASUS PRIME X370-PRO Stendöd efter semester

Permalänk
Medlem

ASUS PRIME X370-PRO Stendöd efter semester

Hej!

Min gamla burk som tjejen numera ärvt, gått i stock i 5 år aldrig haft problem.
Nu efter 3 veckors semester, (datorn har varigt inkopplad i väggen med 230volt).
Inga strömavbrott medans bortrest.

Idag lyser bara Asus aurora LEDsen på morderkortet samt USB dongel i fronten till headsettet-

Powerknappen eller köra mejsel mellan power siften direkt på moderkortet hjälper inte.

Haft datorn strömlös i 1 timme, samt kört Clr Cmos/ryckt batteriet på moderkortet, plockat bort GPUn.

Fortfarande inget svar, inga fläktar, inga power/indikatorleds på moderkortet tänds vid försökt för att få igång en boot.

Någon som har några goda ideer? Helt säker på att PSUn lirar, kan testa plocka bort den och bygla startstiften i 20-pins kontakten. Gissar att moderkortet har packat?

/atego

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Försökte bygla pin 4-5 på 20 pins kontakten, lyckades inte tjuvstarta nätagget, så blir att införskaffa ett nytt i morgon.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av atego:

Försökte bygla pin 4-5 på 20 pins kontakten, lyckades inte tjuvstarta nätagget, så blir att införskaffa ett nytt i morgon.

Var det när inget annat var inkopplat? Isåfall är det ju högst sannolikt nätagget.
Dock värt att påpeka (speciellt för andra som ev hittar tråden senare) att snarlikt beteende kan bero på kortslutning i andra komponenter som får ström från nätagget medan man testar så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Var det när inget annat var inkopplat? Isåfall är det ju högst sannolikt nätagget.
Dock värt att påpeka (speciellt för andra som ev hittar tråden senare) att snarlikt beteende kan bero på kortslutning i andra komponenter som får ström från nätagget medan man testar så.

Det vet jag mycket väl, så jag monterade bort hela agget, hade endast 20 pinnarskontakten i, samt en molex, då jag vet att ett RM850W har fläkten avstängd vid låg last, mätte 0.000v på både 12 och 5v linan ur en molex samtidigt som jag höll bygeln för att starta agget.

Otroligt, men förmodligen har mitt första corsair agg lagt av för första gången, det kan ev va typ 10 år gammalt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185200#statistics

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det vet jag mycket väl, så jag monterade bort hela agget, hade endast 20 pinnarskontakten i, samt en molex, då jag vet att ett RM850W har fläkten avstängd vid låg last, mätte 0.000v på både 12 och 5v linan ur en molex samtidigt som jag höll bygeln för att starta agget.

Otroligt, men förmodligen har mitt första corsair agg lagt av för första gången, det kan ev va typ 10 år gammalt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185200#statistics

Konstigt att den bara dog, bor du i hus? Och har det åskat?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Konstigt att den bara dog, bor du i hus? Och har det åskat?

Bor i villa.

Bergvärme, klockradio, uptime på alla unifi prylar på nätverket hade 45 dagar, så ingen åska och ingen strömavbrott.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Bor i villa.

Bergvärme, klockradio, uptime på alla unifi prylar på nätverket hade 45 dagar, så ingen åska och ingen strömavbrott.

Skumt, borde vara något annat... Har du testat med en annan psu?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skumt, borde vara något annat... Har du testat med en annan psu?

Det händer, iaf. Grannens RM650x dog också utan något känt strömavbrott/åsknedslag.
Kan ha varit någon svaghet från fabrik, eller så har det bara slitits. Det smällde rejält när han slog på grenbrytaren till datorn, men det fortsatte fungera efter det. Efter ett tag började det dock lukta lite lätt bränt när han spelade, vilket kändes i hela lägenheten. Så fort vi kommit fram till att det kom från nätagget byttes det förstås ut (av Corsair, på garantin).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skumt, borde vara något annat... Har du testat med en annan psu?

Blir att köpa ett i morgon och se

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"