Uppgradera min dator: Gaming + jobb

Permalänk

Uppgradera min dator: Gaming + jobb

Har en dator där delarna är inköpta 2020.
Arbetar hemifrån och kommer att fortsätta göra det under en lång tid framöver.
Spelar spel med jämna mellanrum, ibland mer och ibland mindre (fru, plural i barn och hundar etc).
Därför vill jag införliva lite mer fart i min trotjänare och när jag väl spelar kunna njuta av att spela istället för att tycka allt ser fult ut och att det hackar. Spelar spel som Helldivers 2, CS:GO, League of Legends, World of Warcraft (i olika omgångar).
Idag fungerar datorn helt okej för arbetet som inte kräver annat än vanliga office program.
Men det finns mycket kvar att önska i flytet när jag spelar.

Kan förvånansvärt lite om själva hårdvaran kring en dator för antalet timmar jag har spenderat framför den.
Kommer ej uppgradera allt på samma gång utan tänker uppgradera över tid och behöver hjälp med:
1) Vilka delar bör jag fokusera på att ersätta först?
2) Med vad bör jag ersätta det?

Uppsättningen är följande:

CPU: AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB
Grafikkort: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX, Socket-AM4
RAM: Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB
SSD: Samsung 860 QVO 1TB (MZ-76Q1T0BW)
Nätaggregat: Seasonic FOCUS GX 650W
Chassi: P300A Eclipse Tempered Glass Black
Bildskärm: AOC 25" G2590VXQ 75 Hz

Påminn mig gärna om det är någon annan info som behövs.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hårdvaran du har borde inte vara något problem.
Jag skulle nog först kontrollera så att ingen del går varm och därför inte presterar som den ska:
Det här programmet borde hjälpa dig se det:
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Gällande uppgraderingar så kan du skaffa en 5800X3D processor och ett RX6800 grafikkort, det skulle ge datorn en rejäl skjuts i spel, men med en skärm på 75Hz i 1080p borde det inte behövas.

Om du inte har temperaturproblem så kan en ominstallation av Windows vara nyttigt.

Har du temperaturproblem så städa bort dammet i datorn och byt kylpasta på CPU/grafikkort om endera del fortfarande går varm.
(CPU/GPU borde vara runt 40 grader i vila och bör inte gå över 80 grader vid belastning, grovt räknat.)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kan lägga ut köpannons här på SweC för Ryzen 5800x3d och RX6700xt(eller liknande) om du vill uppgradera. Kan också slänga in två till RAM-stickor för att få ihop 32gb, RAM är väldigt billigt att köpa nytt i nuläget. Se bara till att det är samma modell som de du har. Se också till att du kör dina nuvarande i sin fulla hastighet, detta kräver ett musklick inne i BIOS-inställningar. Kolla efter XMP, DOCP eller EXPO och aktivera det.

Som ovan nämner kanske dina grejer går varmt. Om du uppgraderar CPU rekommenderar jag att du också köper till en bättre kylare, antar du kör med originalkylare i nuläget.
Denna är mest prisvärd i nuläget.

Notera också att du sannolikt behöver uppdatera din BIOS innan du uppgraderar CPU.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mycket pengar vill du lägga på detta?

Förutom Helldivers 2 så sätter ju de övriga spelen du listar inte riktigt ens din nuvarande dator på prov skulle jag säga.
Med det sagt så är det nog mest ditt grafikkort som kan behöva ett lyft om du vill kunna maxa grafiken i nya spel. Jag hade börjat där och sedan gett mig på CPU'n om jag tyckte att det behövdes mer. Men tror inte en ny CPU ska behövas för att kunna spela i 75Hz.

Jag hade inte köpt två ytterligare ramstickor. Det kan vara vettigt att uppgradera till 32GB, men byt då ut de två du har till 2x16GB istället. Det finns lite för många historier om fyra RAM som presterar sämre än två.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!