1000 kr i matkostnader!
Hej läste lite snabbt på MSN hemsida om en kvinnlig ekonom som handla mat för 1000 kr per månad.
Vidare står det att hon äter god och hälsosam mat.
Häpnadsväckande, men när man läser att det handlar om planering och att lista allt, samt undvika impulsköp, så blir det mer trovärdigt.
För att normen man läser hos ensamstående är ju runt 2000 till 3000 kr per månad.
Så 1000 kr är ju verkligen åtråvärt om man kan uppnå en bra standard på måltider.
Sedan tidigare känner jag till sidan Under Tian som gör 300 kr veckor för 4 personer med total 28 middagar.
Det blir 1200 kr per månad.
Jag tror nyckeln ligger i mat planeringen för det blir ett visst swing när man ska handla då allt inte finns i små förpackningar.
Utan får handla på ett sätt där man använder samma sak vid fler tillfällen till andra måltider.
För det framgår att om man handlar för en 300 kr vecka enligt Under Tian så hamnar notan på cirka 750 kr.
Där den huvudsakliga orsaken är storleken på förpackningarna.
Men jag tror med lite magiska fingrar att man kan matcha flera måltider under en vecka att använda samma saker fast helt olika måltider och på så sätt utnyttja hela förpackningar till fullo med mindre swing.
Sedan använda ytterligare inför nästkommande vecka.
Tycker denna princip är intressant och tror om man är ensam att man kan pressa priserna ytterligare och kanske strax under 1000 kr strecket.
Kommentarer på det...
Med impulsköp tänker jag att man har bestämda dagar då man unnar sig något och köper det i förväg.
Sedan att man äter frukost, lunch och middag för att inte få hungerkänslor som kan leda till impulsköp.
MVH
EDIT det finns pengar att tjäna här känner jag rent spontant, såsom 2500 kr per månad vore inte helt omöjligt.
MVH