Köpråd till uppgradering på tight budget

Permalänk
Medlem

Köpråd till uppgradering på tight budget

Hej tänkte uppgradera efter en väldigt lång tid men har en tight budget på ca 2500kr så tänker mig begagnat
Hoppas jag kan använda Grafikkort lagring och Paul till en uppgradering

Vad borde jag sikta på i begagnat marknaden?
Någon setup som är så ny som möjligt eller något äldre som är är stabilt för oC

Det här är en spec på vad kör på idag låter väl som en gammal relik men men
I7 950 3ghz som har varit klockad till 3.9ghz i 10+år
Asus x58 P6X58D
Nocuta nh12p kylare
Corsair vengance dd3 16gb 1600mhz
Pny gtx970
1st ssd intel 180gb
1st ssd ct 1tb
2st hdd wd black 2tb
2st hdd wd black 1tb
Corsair 620w oduglig

Permalänk
Medlem

Du kommer tyvärr inte superlångt med en uppgradering för 2500kr. Du kommer behöva ny processor, nytt moderkort och nya minnen som minimum. Ingenting som fortfarande använder DDR3 är värt att spendera pengar på. Jag sålde nyligen en Intel i7 9700K med moderkort och 16 GB minne och budgivning gick upp i nästan 3500kr, så kanske att du kan få tag i något i form av en Ryzen 3600 med B450 moderkort, eller en Intel i5 från 8:e generationen eller nyare? Du vill inte ta något äldre än så eller med färre än 6 kärnor idag, då kan du lika gärna köra vidare på din i7 950 och spara till en större uppgraderingsbudget

Grafikkortet börjar också bli väldigt gammalt. Men till enklare spel, eller med låga grafikinställningar räcker det fortfarande till. Så länge det inte börjar ge upp. Mitt gamla 970 vet jag börjar krascha titt som tätt i burken det lever vidare i

Sen vet jag inte om jag skulle vilja förlita mig på ett så gammalt nätaggregat idag, men så länge du inte slänger in väldigt strömslukande komponenter ska det väl klara av det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Framgår inte riktigt vad målet med uppgraderingen är. Spel? Vilka i så fall?

Vad har du för skärm? Upplösning och hz?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Inom budget

https://komponentkoll.se/bygg/BwHde den där körde jag på.

Permalänk
Medlem

Det som "Nordin87" föreslår (Ryzen 3600 + B550M-HDV + 2x8GB-3200-16) kan dessutom uppgraderas ytterligare en gång till i framtiden. (5800X3D).

Du har ganska många diskar så var lite noggrann när du väljer moderkort om du tänker dig en NVMe-disk, dessa kan avaktivera 1-2 SATA-portar ibland, sådant står i moderkortets manual. Om du behöver spara några hundra till så kan det vara värt att jobba lite på tradera. Ryzen 3600(x) är väldigt vanlig och priserna varierar en del. Kan du hitta, så gå upp från 3200-16 till 3600-18 minnen, men prestandaskillnaden är marginell. Om du tänker uppgradera ytterligare i framtiden kan det vara skönt att ha ett nytt 550-moderkort från start.

Tänk på att skaffa kylpasta (Arctic MX-4, MX-6 eller liknande) om du köper begagnad processor.
Kylare: Googla eller läs på Noctuas sida för kompabilitet med AM4. (Är det NH-C12P eller NH-U12P du har, hittar inte NH-12P)