Permalänk
Medlem

Grafikkort fungerar inte

Jag har precis byggt en ny PC men mitt grafikkort fungerar inte. Datorn startar som den ska förutom grafikkortet, får ingen signal till skärmen och inte ens fläktarna på kortet snurrar. Har provat att flera gånger ta ut och stoppa in det igen, har provat att resetta BIOS genom att ta ut CMOS batteriet har också provat med både HDMI/Display port. Vet inte vad jag kan prova längre. Misstänker att det är fel på grafikkortet eller på moderkortet, tyvärr har jag inga gamla delar som jag kan testa med för att utesluta vad problemet är. Någon som vet vad felet skulle kunna vara?

Detta är mitt bygge:

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar158:

Jag har precis byggt en ny PC men mitt grafikkort fungerar inte. Datorn startar som den ska förutom grafikkortet, får ingen signal till skärmen och inte ens fläktarna på kortet snurrar. Har provat att flera gånger ta ut och stoppa in det igen, har provat att resetta BIOS genom att ta ut CMOS batteriet har också provat med både HDMI/Display port. Vet inte vad jag kan prova längre. Misstänker att det är fel på grafikkortet eller på moderkortet, tyvärr har jag inga gamla delar som jag kan testa med för att utesluta vad problemet är. Någon som vet vad felet skulle kunna vara?

Detta är mitt bygge:
https://komponentkoll.se/bild/zGkQH.png

Dum fråga kanske, men har du satt i strömkablarna i grafikkortet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Dum fråga kanske, men har du satt i strömkablarna i grafikkortet?

Uppskattar alla frågor just nu.. Ja har kollat flera gånger att all kablar sitter som de ska, har också bytt ut kabeln till grafikkortet då jag fick med två. Har också testa olika uttag på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar158:

Uppskattar alla frågor just nu.. Ja har kollat flera gånger att all kablar sitter som de ska, har också bytt ut kabeln till grafikkortet då jag fick med två. Har också testa olika uttag på nätaggregatet.

Okej, nä jag har ingen aning vad det kan vara annars.

Som du säger svårt att veta vad felet kan vara när man inte har delar att testa sig fram med.

Du har ingen kompis eller så du kan testa ditt grafikkort hos eller låna ett grafikkort av? Eller kanske åka till en datorbutik / elektroniklada i närheten och fråga lite snällt om du kan få testa ditt grafikkort i en dator där?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av oscar158:

Uppskattar alla frågor just nu.. Ja har kollat flera gånger att all kablar sitter som de ska, har också bytt ut kabeln till grafikkortet då jag fick med två. Har också testa olika uttag på nätaggregatet.

Bara för att dubbelkolla: du använder väl kablarna som följde med nätaggregatet?
Är displaykabeln inkopplad i grafikkortet?

Har du möjlighet kan du ta lite bilder på hur det ser ut inuti datorn från olika vinklar så kan vi se om vi ser något fel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Säker på att moderkortet har uppdaterat BIOS? 5600 släpptes väldigt senare än 5600X. Testa eventuellt en 5600X istället.

Står att 5600 behöver P2.10 enligt sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Bara för att dubbelkolla: du använder väl kablarna som följde med nätaggregatet?
Är displaykabeln inkopplad i grafikkortet?

Har du möjlighet kan du ta lite bilder på hur det ser ut inuti datorn från olika vinklar så kan vi se om vi ser något fel

Ja jag använder kablarna som följer med nätaggregatet samt har kopplat in displaykabeln i grafikkortet. Kan lägga upp lite bilder om en stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Säker på att moderkortet har uppdaterat BIOS? 5600 släpptes väldigt senare än 5600X. Testa eventuellt en 5600X istället.

Står att 5600 behöver P2.10 enligt sidan.

Okej detta är jag inte säker på. Har tyvärr inte möjlighet att testa 5600X, hur kan jag veta vilken BIOS mitt moderkort har ?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att allt annat startar som det ska? Om windows startar och ljud spelas upp eller? Är väldigt många steg som kan gå snett i en dator innan bild visas på skärmen.

Jag gissar på att bios behöver uppdateras för att stödja cpu. 5600 släpptes relativt nyligt jämfört med 5600x och andra processorer. Biosmanualen säger att 5600 Kräver bios 2.10 som släpptes 2022/3/8. Ditt moderkort släpptes någon gång kring 2020.

Permalänk
Medlem

Däremot om BIOS inte var uppdaterat skulle väl ingenting då igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Hur vet du att allt annat startar som det ska? Om windows startar och ljud spelas upp eller? Är väldigt många steg som kan gå snett i en dator innan bild visas på skärmen.

Jag gissar på att bios behöver uppdateras för att stödja cpu. 5600 släpptes relativt nyligt jämfört med 5600x och andra processorer. Biosmanualen säger att 5600 Kräver bios 2.10 som släpptes 2022/3/8. Ditt moderkort släpptes någon gång kring 2020.

Okej nej det jag menar med att det startar som det ska är endast att fläktarna går igång ^^. Hur kan jag uppdatera BIOS är det möjligt att göra på något sätt utan att datorn kan starta upp?

Permalänk
Medlem

Det låter som att BIOS är för gammal för den CPU:n. Man får låna en CPU av AMD för att utföra uppdateringar: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-105#faq-Short-Term-P...

Du kan också kolla om butiken du köpte ifrån kan tänka sig byta ut mot en som är flashad, alternativt hjälpa dig att flasha ditt moderkort.

Jag hittar inget om att moderkortet skulle ha "Flashback"-funktionalitet

Permalänk
Medlem

Måste ej vara 5600x. Kan vara någon 3000 ryzen också.

Säkrast är någon i denna lista som har All i bios version. https://www.asrock.com/mb/AMD/B550M-HDV/index.asp#CPU

Moderkortet verkar ej stödja biosuppgradering utan cpu. Om nu inte jumperfree är det.

Lämpligast är väl att köpa en cpu och uppgradera och ångra köpet. Lite svinigt. Gör det på samma datorbutik som du köpte moderkortet från för de svinade sig och skickade ett gammalt bios till dig.

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till något annat grafikkort kan du prova med det för att se om det är grafikkortet eller något annat det är fel på.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Hedersmedlem

Ang BIOS, kolla om det inte sitter någon klisterlapp med versionsnummer någonstans på moderkortet (eller kanske lådan?).

Enda gången jag kört Ryzen med gammalt BIOS så funkade datorn fint, enda problemet var att den höll sig på basfrekvensen som högst. Körde en 5800X3D med BIOS från Nov 2020.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det låter som att BIOS är för gammal för den CPU:n. Man får låna en CPU av AMD för att utföra uppdateringar: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-105#faq-Short-Term-P...

Du kan också kolla om butiken du köpte ifrån kan tänka sig byta ut mot en som är flashad, alternativt hjälpa dig att flasha ditt moderkort.

Jag hittar inget om att moderkortet skulle ha "Flashback"-funktionalitet

Okej tyvärr köpte ag moderkortet från Amazon. Pratade med inet precis och de genomför gratis bios uppdateringar om man köpt det därifrån. Men jag kanske får ta mig till någon butik där de kan hjälpa mig eller så om jag kan få tag på en processor på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ang BIOS, kolla om det inte sitter någon klisterlapp med versionsnummer någonstans på moderkortet (eller kanske lådan?).

Enda gången jag kört Ryzen med gammalt BIOS så funkade datorn fint, enda problemet var att den höll sig på basfrekvensen som högst. Körde en 5800X3D med BIOS från Nov 2020.

Det sitter faktiskt en liten klisterlapp på moderkortet där det står P2.40! Eller är det ens en bios version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ang BIOS, kolla om det inte sitter någon klisterlapp med versionsnummer någonstans på moderkortet (eller kanske lådan?).

Enda gången jag kört Ryzen med gammalt BIOS så funkade datorn fint, enda problemet var att den höll sig på basfrekvensen som högst. Körde en 5800X3D med BIOS från Nov 2020.

Bra tänkt att kolla efter klisterlapp!!

Ja validated BIOS har formatet P2.30 osv så 2.40 är mest troligtvis BIOS-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Bra tänkt att kolla efter klisterlapp!!

Ja validated BIOS har formatet P2.30 osv så 2.40 är mest troligtvis BIOS-version.

Okej alltså borde BIOS versionen inte vara ett problem?

Permalänk
Medlem

Bios är nog lugnt.

Kolla så du inte kopplat skärmkabeln till moderkortet. Det skall vara kopplat till grafikkortet.

Ta loss allt från chassit och och montera på skrivbordet. Ibland så tappar man en skruv eller liknande som kortsluter.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in ATX 12V uppe till vänster på moderkortet?

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad om du försöker starta med enbart en minnessticka i eller helt utan minne inkopplat?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Känns som jag testat precis allt nu. Blir väll att åka och lämna in den nånstans där de kan ta reda på exakt vad felet är.. Orkar inte med detta längre satt hela kvällen igår och hela dagen idag. Nog första och sista gången jag bygger dator haha men tack så mycket för hjälpen alla! uppskattar det verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Blir det någon skillnad om du försöker starta med enbart en minnessticka i eller helt utan minne inkopplat?

Har testat att starta med två och ett ram-mine men blir ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Har du kopplat in ATX 12V uppe till vänster på moderkortet?

Yes det är inkopplat

Permalänk
Medlem

Om nån är intresserad av att veta så har jag nu beställt ett nytt grafikkort, nytt moderkort och en ny processor (som funkar med alla bios samt med integrerad grafik) så nu jävlar kommer jag kunna lista ut vad problemet är haha. Tänker att jag bara lämnar tillbaks det sen när jag vet vad som är felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar158:

Om nån är intresserad av att veta så har jag nu beställt ett nytt grafikkort, nytt moderkort och en ny processor (som funkar med alla bios samt med integrerad grafik) så nu jävlar kommer jag kunna lista ut vad problemet är haha. Tänker att jag bara lämnar tillbaks det sen när jag vet vad som är felet.

Du tycker inte det är lite av ett dick move att beställa hem grejer att felsöka med för att sen bara returnera dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Du tycker inte det är lite av ett dick move att beställa hem grejer att felsöka med för att sen bara returnera dem?

Tycker du inte det är lite dick move att skicka grejer som inte fungerar? Men ja känns lite fel

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Du tycker inte det är lite av ett dick move att beställa hem grejer att felsöka med för att sen bara returnera dem?

Så det fungerar nu förtiden tyvärr
Pga öppetköp garantin sen får man ju tycka om det är skyst eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar158:

Tycker du inte det är lite dick move att skicka grejer som inte fungerar? Men ja känns lite fel

Ringde till inet för hade tänkt lämna in min dator där för felsökning men det var faktiskt han som gav ming det tipset