Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Känns som det börjar bli dags för en ny rensning av tråden.

Faktiskt så man börjar undra om man har kommit in på Flashback tråd.

3G lanserades i Sverige 2006.
2009 började de bygga ut 4G nätet.
Det är snart 20 år sen 3G kom, så visst är det på tiden att fasa ut det för fria upp utrymmet.

Sen att bilar, larm såldes med endast 3G för några år sedan är ju bara urbota dumt, av tillverkaren.

Så istället för att gråta över att 2G och 3G stängs ner småningom, klaga på Volvo och andra biltillverkare som har sålt moderna bilar med antik kommunikationsteknik och inte visar någon ambition att ta fram en lösning

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Faktiskt så man börjar undra om man har kommit in på Flashback tråd.

3G lanserades i Sverige 2006.
2009 började de bygga ut 4G nätet.
Det är snart 20 år sen 3G kom, så visst är det på tiden att fasa ut det för fria upp utrymmet.

Sen att bilar, larm såldes med endast 3G för några år sedan är ju bara urbota dumt, av tillverkaren.

Så istället för att gråta över att 2G och 3G stängs ner småningom, klaga på Volvo och andra biltillverkare som har sålt moderna bilar med antik kommunikationsteknik och inte visar någon ambition att ta fram en lösning

Att klaga på biltillverkarna är bara att visa att man inte fattar hur e-call fungerar.

Eftersom e-call använder talbandsmodem, så är det i så fall standarden man skall klaga på. Hade 4G haft en talkanal, hade det inte varit något problem, men det har inte 4G. Läs på innan du gnäller!

Permalänk

Låt oss följa utvecklingen för (2G och) 3G en tid.

Tänk på att operatörens täckningskartor innefattar både 3G på 900 MHz och 3G på 2100 MHz, medan långt ifrån alla 3G-prylar fungerar för 3G på 900 MHz:

"Historisk" bild 2024-02-22:

Tele2 3G:

Telenor 3G:

Telia 3G:

Tre 3G:

Permalänk

Låt oss följa utvecklingen för 2G (och 3G) en tid.

"Historisk" bild 2024-02-22:

Tele2 2G:

Telenor 2G:

Telia 2G:

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha sagt med dessa kartor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag kände inte till detta. Det kommer förhoppningsvis inte påverka de som bor och vistas i städer 99% av sin tid. Men vet att det finns många gamla system som förlitar sig på 3G och platser som bara har GSM fortfarande.

PTS har en sammafattning och där nämns exempelvis prylar som anses moderna idag, som robotgräsklippare, larm, nödtelefoner för hemtjänst, telefoni via 3G bryggor och moderna bilar. En annan notering är att PTS tydligt inte ställer krav på operatörerna att täckningen blir likvärdig eller bättre (ungefär som när de auktionerade 3G om ni minns).

"De [operatörerna] lovar att det sammantaget medför lika bra eller bättre mobiltäckning än tidigare – även under tiden som 3G och 2G avvecklas.
Vad gäller landsbygden gör operatörerna ett antal saker som de menar kommer att förstärka täckningen." - PTS

Jag spår att det inte kommer skrivas några stora rubriker, men en hel del organisationer och konsumenter kommer bli tagna på sängen när deras relativt nya pryl blir en tegelsten inom 2-5 år (det säljs fortfarande 2G/3G prylar).

Man får ju hoppas att inte alla allt mer uppkopplade prylar får en maxlivslängd på 19 år med 4G/5G. Allt blir museiföremål efter 2 decennier.

PTS Avveckling av 2G- och 3G-nät

De flesta var väl inte medvetna om utfasningen av DVB-T och att alla boxar och TVs utan DVB-T2 skulle helt sonika sluta fungera.
Alla pensionärer och andra som plötsligt behöver köpa ny tv för att "den gick sönder".
Det är så typiskt.

Det är ju trevligt att saker utvecklas, jag har 5g nu men jag märker ingen väsentlig skillnad, men min hastighet är ju cappad.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

De flesta var väl inte medvetna om utfasningen av DVB-T och att alla boxar och TVs utan DVB-T2 skulle helt sonika sluta fungera.
Alla pensionärer och andra som plötsligt behöver köpa ny tv för att "den gick sönder".
Det är så typiskt.

Nja, riktigt så var det väl inte? Många har snarare blivit påtvingade TV-boxar från respektive leverantörer eller så har BRF:en/hyreshuset fått ta "smällen".

Ang. nedläggningen av 2G/3G, så är jag mest frågande till hur täckningen blir. I fjällvärlden har jag idag enbart 2G och bitvis 3G. Att min telefon klarar 4G och 5G kvittar om ingen täckning finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nja, riktigt så var det väl inte? Många har snarare blivit påtvingade TV-boxar från respektive leverantörer eller så har BRF:en/hyreshuset fått ta "smällen".

Ang. nedläggningen av 2G/3G, så är jag mest frågande till hur täckningen blir. I fjällvärlden har jag idag enbart 2G och bitvis 3G. Att min telefon klarar 4G och 5G kvittar om ingen täckning finns.

Ja och de boxar mina föräldrar fick av boxer funkade ju inte bättre än de gamla, sölig sigmatek grunka.
Nej visst bor man i innerstad så men på landbygden där man sitter med egen Antenn och hade inbyggd box, då kommer ingen ny box om man bara har standardutbud.

Men ja, de flesta kanske vill ha fler än 3-4 kanaler, dock kanske inte alla.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Så länge operatören förstår att den kommer att tappa intäkter som den inte vill avstå ifrån, vore det "självmord" att släcka 2G och 3G för en operatör.

Knappast.

Avvecklingen är redan i full gång förövrigt, så lycka till med det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. nedläggningen av 2G/3G, så är jag mest frågande till hur täckningen blir. I fjällvärlden har jag idag enbart 2G och bitvis 3G. Att min telefon klarar 4G och 5G kvittar om ingen täckning finns.

Som jag sa så har operatörerna redan betalar massvis med pengar för att fortsatt få använda 900MHz bandet från 2026 och framåt en massa år, fast nu får de köra 2G till xG på det. Se https://www.pts.se/900-2100-2600

Jag är ganska övertygad om att de tänker använda dem, men självklart som det redan diskuterats om så kommer det kanske inte bli exakt lika täckning som idag, men inget tyder på att den kommer bli sämre överlag. Men självklart så kommer 2x10-2x15MHz i N8 inte ge samma hastighet som är möjligt på högre frekvenser med mer spektrum och mindre geografiskt område.

Permalänk
Medlem

@varget:
Är bara lite orolig för fjällvärlden i Arjeplogs kommun som Telia redan övergett.

För 15-20 år sedan var allt annat än Telia otänkbart. Med Telia gick det även att ringa från fiskestugan mitt i ingenmansland.

Numera når dock inte ens Telia oss på baksidan av huset i själva byn, utan vi kör med antennförstärkare och med VoWiFi.

Så vi har numera bytt ut Telia till förmån av Telenor som har betydligt bättre täckning i Arjeplogsfjällen. Får kanske tacka norrmännen som flyttat över till svenska sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@varget:
Är bara lite orolig för fjällvärlden i Arjeplogs kommun som Telia redan övergett.

För 15-20 år sedan var allt annat än Telia otänkbart. Med Telia gick det även att ringa från fiskestugan mitt i ingenmansland.

Numera når dock inte ens Telia oss på baksidan av huset i själva byn, utan vi kör med antennförstärkare och med VoWiFi.

Så vi har numera bytt ut Telia till förmån av Telenor som har betydligt bättre täckning i Arjeplogsfjällen. Får kanske tacka norrmännen som flyttat över till svenska sidan?

Ah, jag förstår. Men det har inte så mycket att göra med avvecklingen dock. Men jag hoppas för din skull att du kommer ha fullgod mottagning även i framtiden med någon av operatörerna. För jag kan inte tänka mig att det är endast 3G du får in på ditt Telenor abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Att klaga på biltillverkarna är bara att visa att man inte fattar hur e-call fungerar.

Eftersom e-call använder talbandsmodem, så är det i så fall standarden man skall klaga på. Hade 4G haft en talkanal, hade det inte varit något problem, men det har inte 4G. Läs på innan du gnäller!

Inget hindrade ju biltillverkarna från att installera en modul som stödjer både 2G/3G/4G.
Då kunde de köra på talband nu, samt gå över till VoLTE när det stödet finns för e-call.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

De flesta var väl inte medvetna om utfasningen av DVB-T och att alla boxar och TVs utan DVB-T2 skulle helt sonika sluta fungera.
Alla pensionärer och andra som plötsligt behöver köpa ny tv för att "den gick sönder".
Det är så typiskt.

Det är ju trevligt att saker utvecklas, jag har 5g nu men jag märker ingen väsentlig skillnad, men min hastighet är ju cappad.

DVB-T + MPEG-4 räcker för gratiskanalerna och vissa betalkanaler. För alla betalkanaler behövs DVB-T2.

Teven behöver inte bytas ut, men den kan behöva kompletteras med box om teven inte stödjer det som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

DVB-T + MPEG-4 räcker för gratiskanalerna och vissa betalkanaler. För alla betalkanaler behövs DVB-T2.

Teven behöver inte bytas ut, men den kan behöva kompletteras med box om teven inte stödjer det som krävs.

Ja, men övergången gick lite under radarn tyckte jag, för jag tror inte jag blev upplyst om förändringen via TV.
Men poängen var ju att DVB-T lades ner helt, och allt flyttades till DVB-T2, de som bytte TV eller box frekvent märkte inte av det här.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Ja, men övergången gick lite under radarn tyckte jag, för jag tror inte jag blev upplyst om förändringen via TV.
Men poängen var ju att DVB-T lades ner helt, och allt flyttades till DVB-T2, de som bytte TV eller box frekvent märkte inte av det här.

Information om övergången rullade i bildkanten i dagar, hade du slagit på tvn hade du inte missat det. Förutom det dagliga tjatet i övrig media som var då, du måste bokstavligen bott under en sten.

Nej, DVB-T lades inte ner. Det används fortfarande, men nu med MPEG4. Vissa kanaler har däremot gått över till DVB-T2, precis som pekinganka skrev.

Det borde däremot vara en hyffsat begränsad generation mottagare som har stöd för MPEG-4 men inte DVB-T2, så för de flesta som blev tvungna att uppgradera var det sak samma.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av keepAliveFree:

Operatören bestämmer vad den vill ha i luften, men vi bestämmer vad vi vill använda.

Så länge operatören förstår att den kommer att tappa intäkter som den inte vill avstå ifrån, vore det "självmord" att släcka 2G och 3G för en operatör.

Det handlar om vem som är mest ängslig; användaren eller operatören. Därför har vi all anledning att strunta i operatörernas 4G- och 5G-kampanjande för att vi skall springa och köpa nya telefoner, som det före köp är hart när omöjligt att få veta om de fungerar för att ringa vanliga telefonsamtal, om både 2G och 3G skulle försvinna ur luften (som Motorolas svar i länken https://x.com/Moto_Support/status/1759529978880815560?s=20 bekräftar).

Eftersom de flesta inte vet om telefonen kommer att gå att ringa med, om 2G och 3G försvinner ur luften, (eftersom telefonen automatiskt byter till 2G eller 3G om den inte går att ringa med över 4G eller 5G) gör vi bäst i att inte köpa ny telefon, bara för att operatörerna kampanjar för det (de säljer som bekant också telefoner, som ger plus i deras kassa och minus i vår). Behöver vi en ny telefon av annat skäl, kan det vara bra om den går att ringa med utan 2G och 3G, men vill vi ha kvar 2G eller 3G av andra skäl (bättre täckning, högre sändareffekt (=bättre funktion) i telefonen för 2G, e-call eller 3G-mobildata i bilen,...) så ändrar vi telefonens inställning (https://www.digitaltvexperten.se/sidor/hur-du-laser-din-telef...) så att telefonen "kampar" på 2G (som är strömsnålast, eller 3G) och så byter vi endast behovsstyrt till annan teknologi, under den tid vi behöver något annat.

Då kommer operatören att förstå vad vi vill ha, och den kan fatta ett rationellt beslut av ren självbevarelsedrift för att inte tappa intäkter. Det kan inte vara svårt att förstå!

Ytterligare en fördel med att "kampa" på (2G eller) 3G är att framkopplingstiden för telefonsamtal enlig Nokia (Nokia jämför med 3G) minskar med ca 2,2 s jämfört med att "kampa" på 4G och låta telefonen "automatiskt" byta till 2G eller 3G (CSFB).

Skrivet av keepAliveFree:

Hittade denna länk: https://nokiapoweruser.com/nokia-mobile-to-bring-back-full-sm...

Även om länken är "gammal" är det värt att uppmärksamma att Nokia (HMD Global) har tagit bort EVS-talkodaren från sina telefoner.

EVS-talkodaren står för en väsentlig del av spektrumeffektiviteten som operatörerna framhåller att 4G-tal (VoLTE) skulle kunna tillföra (men som inte finns i 2G- eller 3G-standarderna).

Utan EVS, blir vinsten för operatörerna med att använda 4G-tal framför 3G-tal väsentligt mindre.

Nokia (HMD Global) verkar mena att VoiceAgeEVS är ett patent-troll:
https://nokiapoweruser.com/nokia-mobile-to-bring-back-full-sm...
https://www.reuters.com/business/media-telecom/nokia-smartpho...

Värt att notera är också att, enlgt trovärdig källa, vissa mobiloperatörer (ännu oklart vilka) inte kopplar fram telefonsamtal över 4G (VoLTE), utan använder CSFB, om VoLTE-telefonen inte har EVS-talkodare.

Permalänk
Skrivet av varget:

Ah, jag förstår. Men det har inte så mycket att göra med avvecklingen dock. Men jag hoppas för din skull att du kommer ha fullgod mottagning även i framtiden med någon av operatörerna. För jag kan inte tänka mig att det är endast 3G du får in på ditt Telenor abonnemang.

Det skall du inte vara säker på. Historiskt byggde man basstationer med så hög maxeffekt som man hade råd med. Numera verkar operatörerna sträva efter "balanserade" nät för att spara ström, där de inte sätter upp basstationer med högre sändareffekt än användarna har. PTS utgår från handportalbla mobiltelefoner för sina täckningskrav. De flesta handportabla telefoners sändareffekt är ca. 8-10 gånger lägre för 4G än för 2G på 900 MHz.

Skall man ha bra yttäckning, som det går att använda i praktiken, är det 2G som gäller alltjämt.

Permalänk
Skrivet av varget:

Som jag sa så har operatörerna redan betalar massvis med pengar för att fortsatt få använda 900MHz bandet från 2026 och framåt en massa år, fast nu får de köra 2G till xG på det. Se https://www.pts.se/900-2100-2600

Jag är ganska övertygad om att de tänker använda dem, men självklart som det redan diskuterats om så kommer det kanske inte bli exakt lika täckning som idag, men inget tyder på att den kommer bli sämre överlag. Men självklart så kommer 2x10-2x15MHz i N8 inte ge samma hastighet som är möjligt på högre frekvenser med mer spektrum och mindre geografiskt område.

4G fungerar ungefär lika bra i 700 och 800 MHz-banden som på 900 MHz-bandet. Det är därför slöseri med dyrbart 900-spektrum att använda det för 4G, när det bättre används för 2G för att få yttäckning. Redan nu kan vi ana (#20383265) att åtminstone någon operatör nyinstallerar 3G på 900 MHz samtidigt som radionätspartnern verkar gå för 2G. ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

4G fungerar ungefär lika bra i 700 och 800 MHz-banden som på 900 MHz-bandet. Det är därför slöseri med dyrbart 900-spektrum att använda det för 4G, när det bättre används för 2G för att få yttäckning. Redan nu kan vi ana (#20383265) att åtminstone någon operatör nyinstallerar 3G på 900 MHz i södra Sverige samtidigt som radionätspartnern verkar gå för 2G. ...

Jag har varit på minst 1 plats där telefonen som inte hade stöd för 4G på 700 bandet hade väldigt mycket sämre täckning (vissa delar ingen täckning) än den andra telefonen som hade stöd för 700 bandet hade täckning på hela området utan problem. Och det du säger om 2G och 3G partner är att Tele2 och Telenor har dragit igång 3G 900 som bara kommer finnas tills nästa år, medans Telia har börjat stänga ner 3G, men har inte börjat stänga ner 2G, därav "verkar gå för 2G" något som inte stämmer då Telia har sagt att 2G kommer vara stängt sista dec 2025

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Ytterligare en fördel med att "kampa" på (2G eller) 3G är att framkopplingstiden för telefonsamtal enlig Nokia (Nokia jämför med 3G) minskar med ca 2,2 s jämfört med att "kampa" på 4G och låta telefonen "automatiskt" byta till 2G eller 3G (CSFB).

Värt att notera är också att, enlgt trovärdig källa, vissa mobiloperatörer (ännu oklart vilka) inte kopplar fram telefonsamtal över 4G (VoLTE), utan använder CSFB, om VoLTE-telefonen inte har EVS-talkodare.

Du kan inte säga "enligt trovärdig källa" och utelämna vilken källa det är frågan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

4G fungerar ungefär lika bra i 700 och 800 MHz-banden som på 900 MHz-bandet. Det är därför slöseri med dyrbart 900-spektrum att använda det för 4G, när det bättre används för 2G för att få yttäckning. Redan nu kan vi ana (#20383265) att åtminstone någon operatör nyinstallerar 3G på 900 MHz samtidigt som radionätspartnern verkar gå för 2G. ...

Det går inte att ana förändringar utan att ha flera täckningskartor från olika tidpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@varget:
Är bara lite orolig för fjällvärlden i Arjeplogs kommun som Telia redan övergett.

En gång i tiden i 2G så fanns det någon som hette extended range. En extended range tog två tidluckor i anspråk, men gjorde det möjligt att ringa inom 120 km distans från masten. Vilket gav bra täckning med få TRX:er.

Tror idag att enda bra lösningen är en del privata nät, hyra satellit telefon och (googl:ar, ?VHF?) några områden.
..men man får ha förståelse att det inte prioriteras om man tittar på kostnad.

Jag vet inte vad liknande är för 4G eller 5G.
Har fått för mig att max distansen är ~6 km, typ.

Permalänk
Skrivet av keepAliveFree:

Ytterligare en fördel med att "kampa" på (2G eller) 3G är att framkopplingstiden för telefonsamtal enlig Nokia (Nokia jämför med 3G) minskar med ca 2,2 s jämfört med att "kampa" på 4G och låta telefonen "automatiskt" byta till 2G eller 3G (CSFB).

Värt att notera är också att, enl[i]gt trovärdig källa, vissa mobiloperatörer (ännu oklart vilka) inte kopplar fram telefonsamtal över 4G (VoLTE), utan använder CSFB, om VoLTE-telefonen inte har EVS-talkodare.

Enligt uppgift från Clas Ohlson (clasohlson.com), så kan man sluta sig till att det inte krävs EVS-talkodare för att använda (åtminstone) Tele2s eller Telias 4G-tal (VoLTE). Vad som gäller övriga svenska operatörer ifråga om EVS-talkodare är fortfarande okänt för mig.

I klartext betyder det att om man upplever dåligt ljud vid användning av 4G-tal med (åtminstone) Tele2 eller Telia, så kan det förbättras om man stänger av VoLTE (4G-tal). Om man gör det, har man som sagt också anledning att ställa in telefonen för att "kampa" på 2G eller 3G (https://www.digitaltvexperten.se/sidor/hur-du-laser-din-telef...), för snabbare samtalsframkoppling.

Permalänk
Skrivet av walkir:

@varget:
Är bara lite orolig för fjällvärlden i Arjeplogs kommun som Telia redan övergett.

För 15-20 år sedan var allt annat än Telia otänkbart. Med Telia gick det även att ringa från fiskestugan mitt i ingenmansland.

Numera når dock inte ens Telia oss på baksidan av huset i själva byn, utan vi kör med antennförstärkare och med VoWiFi.

Så vi har numera bytt ut Telia till förmån av Telenor som har betydligt bättre täckning i Arjeplogsfjällen. Får kanske tacka norrmännen som flyttat över till svenska sidan?

Vilken teknologi (2G/3G/4G/5G/GSM/EDGE/UMTS/WCDMA/HSPA/LTE/NR) har(Telenor)/hade(Telia) du inställd i telefonen i Arjeplog? Har du provat olika inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Enligt uppgift från Clas Ohlson (clasohlson.com), så kan man sluta sig till att det inte krävs EVS-talkodare för att använda (åtminstone) Tele2s eller Telias 4G-tal (VoLTE). Vad som gäller övriga svenska operatörer ifråga om EVS-talkodare är fortfarande okänt för mig.

I klartext betyder det att om man upplever dåligt ljud vid användning av 4G-tal med (åtminstone) Tele2 eller Telia, så kan det förbättras om man stänger av VoLTE (4G-tal). Om man gör det, har man som sagt också anledning att ställa in telefonen för att "kampa" på 2G eller 3G (https://www.digitaltvexperten.se/sidor/hur-du-laser-din-telef...), för snabbare samtalsframkoppling.

Du länkade aldrig till nåt uttalande från Clas Ohlsson (det står inte på deras startsida iaf).

edit: Återigen, vad är din agenda egentligen? Jag fattar att du tycker att avvecklingen av 2G/3G är dålig men det betyder inte att det inte kommer att hända, det är inte rimligt att hålla hur många generationer av mobilnät som helst igång samtidigt.

Du duckar konstant alla kritiska frågor och svamlar på som att folk tar dig på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Enligt uppgift från Clas Ohlson (clasohlson.com), så kan man sluta sig till att det inte krävs EVS-talkodare för att använda (åtminstone) Tele2s eller Telias 4G-tal (VoLTE). Vad som gäller övriga svenska operatörer ifråga om EVS-talkodare är fortfarande okänt för mig.

Läst lite om EVS nu. Obegripligt hur kompression kan vara så högt fokus idag när vi plötsligt har massor av Megabits till varje handenhet numera. Förr i tiden var ett samtal 64kbit PCM men numera får det bara ta någon bråkdel av det.

Också obegripligt hur 3GPP kan standardisera VoLTE på en properitär codec från ett litet pantenttroll. Har nog varit lite mutor under bordet där kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Vilken teknologi (2G/3G/4G/5G/GSM/EDGE/UMTS/WCDMA/HSPA/LTE/NR) har(Telenor)/hade(Telia) du inställd i telefonen i Arjeplog? Har du provat olika inställningar?

Ska dit nu under påsk igen, så får kolla då. Normalt har jag bara kört på "Auto 4G" och telefonen har fixat resten.

Brukar dock vara sämre med täcknigen på sommaren när träden är täckta med löv.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ska dit nu under påsk igen, så får kolla då. Normalt har jag bara kört på "Auto 4G" och telefonen har fixat resten.

Brukar dock vara sämre med täcknigen på sommaren när träden är täckta med löv.

Spännande. Tänk också på att ge akt på om telefonen byter till 2G eller 3G för telefonsamtal med Telenor, när du har 4G inställt.

Glad Påsk!

Permalänk
Skrivet av maDa:

Läst lite om EVS nu. Obegripligt hur kompression kan vara så högt fokus idag när vi plötsligt har massor av Megabits till varje handenhet numera. Förr i tiden var ett samtal 64kbit PCM men numera får det bara ta någon bråkdel av det. ...

Operatören får inte betalt för datamängden som används för telefoni utan för samtalstiden (i någon mening). Ju mindre datamängd som används till telefoni, desto mer kan operatören sälja till dataanvändare och få betalt för (i någon mening).

Radiospektrum är dyrt för operatören. Operatören vill därför inte köpa mer spektrum än nödvändigt. Ju lägre bithastigheten från talkodaren är desto fler samtal kan operatören få in på samma bandbredd i luften.

Å andra sidan vill operatören inte heller att kunderna skall tycka att ljudet är dåligt. Därför blir det viktigt för operatören att användaren har en talkodare som ger så högt MOS ('mean opinion score') som möjligt för den låga bithastigheten som användaren tilldelas.