Permalänk
Medlem

Hjälp med ljudkoppling

Hej

Jag behöver lite proffs hjälp. Jag har idag;
Samsung Soundbar Q960A(som används till TV'n)
Harman/Kardon Citation ONE MK3(som står i köket)
Och jag ska köpa en duglig LP-spelare, som jag vill ha tips på modell osv

Jag vill sammankoppla Soundbar, Harman högtalaren och LP-spelaren till mediacenter/förstärkare eller vad det nu krävs för enheterna att få det att fungera tillsammans. Hoppas ni förstår.

Permalänk

Kolla vad lp spelaren har för ingångar? Typ optic ingång aux eller vad den du nu ska köpa har. Hdmi ingång.

Vet dock inget om lp spelare

Permalänk
Medlem

bara koppla runt så alla apparater får kontakt med varandra

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@trebrecks Var det inte lite mycket killgissning och svammel
Anledningen att jag kommenterar är för att jag började själv kommentera men sket i det.. tills jag såg din kommentar..

Här är min killgissning (må bästa killgissning vinna:)

Soundbaren har optisk in.
Du kommer att behöva en LP förstärkare, vilen du kopplar LP spelaren, som har optisk ut.

Du kopplar sedan LP förstärkare till din Soundbar.
Här behöver du läsa manualen så att du vet att du kan spela upp ljudkälla från optisk in utan att behöva ha TVn igång - eller så lever du med att ha TVn igång när du ska spela upp från optisk in.
Kan vara så att själva inställningarna är gjorda så att de är anpassade att det just är TV ljud som ska komma via den optiska och att du kommer behöva pilla med att ändra till optisk in vs eARC/HDMI ljud när du tittar på TV.

Att sedan koppla ihop detta med in H/K högtalar ser jag som högst osannolikt då det är olika tillverkar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Kolla vad lp spelaren har för ingångar? Typ optic ingång aux eller vad den du nu ska köpa har. Hdmi ingång.

Vet dock inget om lp spelare

"Vet dock inget om lp spelare". Nä, det märks, du ska ha musiken ut från LP spelaren (utgång), till en ingång (Vit eller Svart, Röd RCA/Phono) på förstärkare/reciever. Förr var det en kabel med 1 st Röd RCA/Phono (Höger kanal) å en kabel med 1 st Vit eller Svart RCA/Phono (vänster kanal) kontakter. Kunde även förekomma en tredje kabel som skulle jordas i förstärkaren/recievern.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

"Vet dock inget om lp spelare". Nä, det märks, du ska ha musiken ut från LP spelaren (utgång), till en ingång (Vit eller Svart, Röd RCA/Phono) på förstärkare/reciever. Förr var det en kabel med 1 st Röd RCA/Phono (Höger kanal) å en kabel med 1 st Vit eller Svart RCA/Phono (vänster kanal) kontakter. Kunde även förekomma en tredje kabel som skulle jordas i förstärkaren/recievern.

Ren o skär killgissning. Kollade lite på nätet såg att vissa har Bluetooth. Men frågan är hur bra ljud det blir.

Permalänk
Medlem

Absolut enklast - skaffa en vinylspelare med Bluetooth. Även om det är lite helgerån så är nog också den mest smärtfria vägen att få ljud från vinyl till Soundbar och/eller Citation One. Det kanske inte går att köra dem samtidigt, men en åt gången iallafall.

Jag har själv en Sony PS-LX310BT som jag bland annat kört med Bluetooth till ett par Google Home Max i vardagsrummet.

(En kul grej med Google Home Max är att de också har Line-in, och kopplar man spelaren dit med kabel, så kan man skicka vidare ljudet till andra Cast-enheter i hemmet.)

Permalänk
Rekordmedlem

Du har börjat i fel ände med hopplösa prylar för att kunna koppla ihop dem med andra ljudapparater. Du saknar analoga anslutningar och även om det eventuellt skulle gå att koppla ihop det du har idag så kommer man tvingas använda BT vilket kommer att göra ljudet svårt att synkronisera mot bilden om du har nått krav på att kunna få ut tvljudet i HK högtalaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Hej

Jag behöver lite proffs hjälp. Jag har idag;
Samsung Soundbar Q960A(som används till TV'n)
Harman/Kardon Citation ONE MK3(som står i köket)
Och jag ska köpa en duglig LP-spelare, som jag vill ha tips på modell osv

Jag vill sammankoppla Soundbar, Harman högtalaren och LP-spelaren till mediacenter/förstärkare eller vad det nu krävs för enheterna att få det att fungera tillsammans. Hoppas ni förstår.

Thomann/Hembiobutiken har en del skivspelare, som kostar lite olika, du har inte nämnt nån budget, vissa har USB (mjukvara kan medfölja) för digitalisering av LP/Singlar/EP skivor till Win/Mac dator på SSD, HD. Finns även med RCA/Phono kontakter. Det bästa är att köpa en 2 kanals förstärkare/reciever å högtalare. Kan själv koppla in en skivspelare på min hemmabio reciever (RCA/Phono).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.