Wifi hittas bara under Win 11 installation på ny laptops medföljande HDD, ej på utbytt HDD

Permalänk
Medlem

Wifi hittas bara under Win 11 installation på ny laptops medföljande HDD, ej på utbytt HDD

Jag har nyligen köpt en ny laptop och eftersom den medföljande hårddisken bara är 512GB så satte jag in min gamla hårddisk på 2TB istället.

Men när jag ska installera Windows 11 på den hårddisken så hittas inget wifi under installationen. Jag installerar från USB med den officiella mjukvaran från Microsofts hemsida.

När jag sätter in hårddisken som följde med laptopen istället så hittar installationen wifi utan problem. Detta Windows 11 är förinstallerat från tillverkaren och installeras inte via USB.

Varför blir det såhär? Är det inte meningen att man ska kunna använda nån annan hårddisk än den medföljande med förinstallerat OS som primär disk?

Jag vet att man kan ta en genväg och installera Windows 11 utan internet, men det SKA ju gå att installera på det viset som det är meningen att man ska göra.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Jag har nyligen köpt en ny laptop och eftersom den medföljande hårddisken bara är 512GB så satte jag in min gamla hårddisk på 2TB istället.

Men när jag ska installera Windows 11 på den hårddisken så hittas inget wifi under installationen. Jag installerar från USB med den officiella mjukvaran från Microsofts hemsida.

När jag sätter in hårddisken som följde med laptopen istället så hittar installationen wifi utan problem. Detta Windows 11 är förinstallerat från tillverkaren och installeras inte via USB.

Varför blir det såhär? Är det inte meningen att man ska kunna använda nån annan hårddisk än den medföljande med förinstallerat OS som primär disk?

Jag vet att man kan ta en genväg och installera Windows 11 utan internet, men det SKA ju gå att installera på det viset som det är meningen att man ska göra.

OEM installern har Wifi drivarna inbakade på recovery partitionen vilket troligen saknas på ditt egna usb media och den har ingen generic drivare som passar wifi chippet i datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

OEM installern har Wifi drivarna inbakade på recovery partitionen vilket troligen saknas på ditt egna usb media och den har ingen generic drivare som passar wifi chippet i datorn.

Det går med andra ord bara att genomföra installationen av Windows 11 som det är meningen på medföljande hårddiskar. Vad dumt av Microsoft.

Med Windows 10 var ju sånt aldrig ett problem, där hittades wifi även om man installerade på ny hårddisk via USB.

Får man samma stabila installation av Windows 11 utan anslutning? För det är ju typ en halvtimme av installationen som man hoppar över om man kör utan internet.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så koppla upp laptoppen med nätverkskabel under installationen.
Då kommer Windows att automatiskt hämta det mesta drivrutinerna från Windows update

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Det går med andra ord bara att genomföra installationen av Windows 11 som det är meningen på medföljande hårddiskar. Vad dumt av Microsoft.

Med Windows 10 var ju sånt aldrig ett problem, där hittades wifi även om man installerade på ny hårddisk via USB.

Får man samma stabila installation av Windows 11 utan anslutning? För det är ju typ en halvtimme av installationen som man hoppar över om man kör utan internet.

Det är troligen inte microsoft som är att skylla, du hade troligen råkat ut för samma problem med windows 10; om nätverkskortet inte fungerar med windows generiska/inbaka drivare så kan den inte heller användas under installationen och inte heller efteråt om du inte hämtar rätt drivrutiner.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Det går med andra ord bara att genomföra installationen av Windows 11 som det är meningen på medföljande hårddiskar. Vad dumt av Microsoft.

Med Windows 10 var ju sånt aldrig ett problem, där hittades wifi även om man installerade på ny hårddisk via USB.

Får man samma stabila installation av Windows 11 utan anslutning? För det är ju typ en halvtimme av installationen som man hoppar över om man kör utan internet.

inget problem med win 11 är en fråga om att laptopen använder ett ship som inte senaste uppdateringarna av installationsmediat lagt till drivare för än.

och varit ett vanligt ända tillbaka till typ win 95 att drivarna måste läggas till separat...

du får tänka på att det finns hundratals olika wifi chip så att helgardera alla är mer eller mindre omöjligt speciellt chip som inte användes innan microsoft gjorde sin senaste uppdatering till installmediat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det tar normalt sett inte mer än 10-15 minuter att installera ett Windows 11, oavsett om man har uppkoppling eller ej. Men det är klart använder man hårddisk tar det betydligt längre tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Det går med andra ord bara att genomföra installationen av Windows 11 som det är meningen på medföljande hårddiskar. Vad dumt av Microsoft.

Med Windows 10 var ju sånt aldrig ett problem, där hittades wifi även om man installerade på ny hårddisk via USB.

Får man samma stabila installation av Windows 11 utan anslutning? För det är ju typ en halvtimme av installationen som man hoppar över om man kör utan internet.

Man kan ibland koppla in mobiltelefonen, via USB-kabel, och dela internet den vägen och ta hem drivrutiner för Wifi, från tillverkaren, vanligen. Om man inte tagit ner dem i förväg och lagt på USB, men det kan ju vara svårt att veta vad som kommer att saknas.

Ett annat alternativ kan vara att återställa en backup av den Win 11-installation som följer med datorn till den nya SSDn, men jag gissar att en clean install efterfrågas för att slippa skräp från tillverkaren?

Jag har installerat Windows 11 med och utan internetuppkoppling, men då gjorde jag ett lokalt konto och sedan loggade jag in med mitt microsoft-hotmail-konto efteråt. Vet inte om det blir någon direkt skillnad, det som ska installeras installeras väl förr eller senare och jag upplevde installationerna som identiska.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Det går med andra ord bara att genomföra installationen av Windows 11 som det är meningen på medföljande hårddiskar. Vad dumt av Microsoft.

Med Windows 10 var ju sånt aldrig ett problem, där hittades wifi även om man installerade på ny hårddisk via USB.

Får man samma stabila installation av Windows 11 utan anslutning? För det är ju typ en halvtimme av installationen som man hoppar över om man kör utan internet.

Nejdå. Det kan du lösa genom att dra ner drivrutinerna på en USB-sticka och installera det så snart du kommit in i Windows.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.