Audiofilföretag säljer NUC-dator för 50 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vänta lite nu. Jag har haft det ställningstagandet hela tiden. Det va du som svarade på det ställningstagandet att ”det vore klädsamt att bevisa”.
Problematiken är dock universell. Det går inte att bevisa att saker/förhållanden INTE existerar.
Om jag säger att det inte existerar några aliens på jorden så kan jag knappast bevisa det.
På samma sätt kan inte jag bevisa att det INTE går att mäta en högtalares egenskaper för imaging. Jag kan hänvisa till att det inte mäts eller existerar några sådana mätningar.
Om du vill motsäga detta påstående att det faktiskt existerar mätningar så är det mycket enkelt för dig att styrka ditt påstående genom att hänvisa till sådana mätningar.
Så antingen visar du dessa eller så har vi inte mycket mer att diskutera.

Det är fullt möjligt att det i framtiden går att mäta.

Du argumenterar fult och försöker vända hela frågan.

Tesen, som ifrågasätts, som du förespråkar och hävdar (och därmed bör styrka) är att det skulle finnas skillnader som "inte låter sig mätas". Att du nu försöker snurra till det och förvränga frågan till att det istället skulle handla om eventuell mätbarhet av specifika halvspecifika begrepp osv blir bara löjligt. Det är som att försöka flytta fokus från frågan; "finns gud" till att det egentligen skulle handla om att bevisa att evolutionen har tagit exakt de stegen som man föreslagit att det gjort.

Så, antingen så tar du ansvar för det du från början hävdat eller så slutar du larva dig med krav på bevis.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du argumenterar fult och försöker vända hela frågan.

Tesen, som ifrågasätts, som du förespråkar och hävdar (och därmed bör styrka) är att det skulle finnas skillnader som "inte låter sig mätas". Att du nu försöker snurra till det och förvränga frågan till att det istället skulle handla om eventuell mätbarhet av specifika halvspecifika begrepp osv blir bara löjligt. Det är som att försöka flytta fokus från frågan; "finns gud" till att det egentligen skulle handla om att bevisa att evolutionen har tagit exakt de stegen som man föreslagit att det gjort.

Så, antingen så tar du ansvar för det du från början hävdat eller så slutar du larva dig med krav på bevis.

Jag svarade en person att en högtalares egenskaper att reproducera imaging och soundstage inte kan mätas (se bild). Du svarar mig då att jag ska bevisa detta (se bild). Hur f-n ska jag kunna bevisa något som inte är möjligt att mäta? Det är du som argumenterar som en sofist genom att försöka frångå frågeställningen och gör den till något annat.

Jag är av uppfattningen att det finns skillnader i högtalare gällande de här sakerna men det har jag inte argumenterat för annat än att det är min uppfattning. Även om det INTE finns några skillnader så kan man inte heller mäta detta. Du verkar ha extremt svårt att förstå frågeställningen.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Klippa klistra-funktionen verkar inte funka för mig, men en ganska utbred åsikt verkar vara att soundstage är den upplevda vidden, djupet, höjden av den stereobild ett par högtalare tillsammans med framförallt rum och akustik målar upp. Exempelvis låter det som musiken spelas mellan två högtalare som står 2m isär eller hör du ljud som låter som de spelas utanför högtalarnas position.

Imaging är hur väl definierade ljuden/instrumenten är inom soundstage. Dvs kan du peka på en specifik plats där ex en cymbal spelas.

Oavsett så finner iaf jag att rummet och akustiken har störst inverkan, sedan högtalarnas placering och sist vilken högtalare. Det finns teorier om att soundstage och imaging är ren inbillning och något som sker i vår hjärna. Jag tänker inte argumentera emot det, men min upplevelse är att olika högtalare med samma förutsättningar i övrigt uppvisar olika egenskaper i form av soundstage och imaging. Exempelvis för mig personligen brukar jag föredra stativhögtalare (billiga eller dyra) för bättre imaging.

Med din definition låter det som att man behöver dubbelblinda lyssningsförsök med tydliga kriterier för att klassa graden av vidd, höjd och djup av stereobilden. Sedan behöver man variera högtalarmodell med alla andra parametrar samma hos ett stort antal petroner för att se om det alls kan finnas fog att använda begreppet i relation till högtalarmodell.

Utan ovanstående är det alls inte meningsfullt att tala om vilka högtalarmodeller som är bättre i dessa avseenden. Det är ju krasst sagt egentligen inte ens säkert att ni ens talar om samma sak när ni använder begreppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Med din definition låter det som att man behöver dubbelblinda lyssningsförsök med tydliga kriterier för att klassa graden av vidd, höjd och djup av stereobilden. Sedan behöver man variera högtalarmodell med alla andra parametrar samma hos ett stort antal petroner för att se om det alls kan finnas fog att använda begreppet i relation till högtalarmodell.

Utan ovanstående är det alls inte meningsfullt att tala om vilka högtalarmodeller som är bättre i dessa avseenden. Det är ju krasst sagt egentligen inte ens säkert att ni ens talar om samma sak när ni använder begreppet.

Definitionen tog jag från ASR, men jag håller nog med den. Ja det är svårt att definiera och eventuellt bidragande orsak till att det saknas mätningar.
Likväl existerar fenomenet. Annars hade två högtalare inte kunnat skapa en centrerad ljudbild. Att det existerar är såklart inte samma sak som att högtalare skiljer sig. Det enda jag med säkerhet påstår är att det inte är mätbart i en högtalare.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Definitionen tog jag från ASR, men jag håller nog med den. Ja det är svårt att definiera och eventuellt bidragande orsak till att det saknas mätningar.
Likväl existerar fenomenet. Annars hade två högtalare inte kunnat skapa en centrerad ljudbild. Att det existerar är såklart inte samma sak som att högtalare skiljer sig. Det enda jag med säkerhet påstår är att det inte är mätbart i en högtalare.

Det är här jag inte håller med dig. Det kan ju vara så att upplevelsen bara är ett resultat av klassiskt stereofont ljud. Där finns all information i de två kanalerna.

Om du menar att det inte är mätbart i EN högtalare (singular) så stämmer det då det krävs två högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det är här jag inte håller med dig. Det kan ju vara så att upplevelsen bara är ett resultat av klassiskt stereofont ljud. Där finns all information i de två kanalerna.

Om du menar att det inte är mätbart i EN högtalare (singular) så stämmer det då det krävs två högtalare.

Ja teoretiskt borde det vara så men verkar inte möjligt.
Jag har inte fördjupat mig, mer än att jag läst vissa delar jag finner intressanta, men om ämnet intresserar dig kan jag rekommendera

https://we.riseup.net/assets/443799/Sound+Reproduction+The+Ac...

Detta är typ allmänt känt som bibeln när det kommer till ljud och rum

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Definitionen tog jag från ASR, men jag håller nog med den. Ja det är svårt att definiera och eventuellt bidragande orsak till att det saknas mätningar.
Likväl existerar fenomenet. Annars hade två högtalare inte kunnat skapa en centrerad ljudbild. Att det existerar är såklart inte samma sak som att högtalare skiljer sig. Det enda jag med säkerhet påstår är att det inte är mätbart i en högtalare.

Nej, jag tror du behöver 2 högtalare...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

"Det enda psuedovetenskapliga påståendet är att allt går att mäta" är vad du svarade mig. Om det inte var vad du försökte få det jag sagt att betyda, varför ens nämna det?

Du är den som pratar med mig kring mätningar och du har varit rätt ihärdig i att säger emot mig när jag bara försökt reda ut vad det är som inte kan mätas och vilken del av ljudet som existerar bortom ljudvågor och fysikens lagar (säger inte att du är den som sagt detta).

Så det är irrelevant att vi uppfattar ljud med ljudvågor när vi pratar om det går att mäta ljudvågor? mmmkay?

En annan sak jag skulle kunna börja med är en av alla dessa artiklar som finns, har fortfarande inte fått någon länkad dock?

Men jag skall vara ärlig, jag kommer nog inte svara mer. Har försökt förstå vad det är som inte kan mätas i en ljudvåg och varför det skulle göra någon skillnad vad som omvandlar en signal om slutresultatet är identiskt. Jag har fått invändningen att allt inte kan analyseras vilket är ett rimligt påstående som kan diskuteras.

Men sedan har jag också fått reda på (säger inte att det är från dig) att ljud tydligen har någon komponent som ligger utanför fysikaliska lagar, att jag är jante så att det smäller om det för att jag inte ser att någons inkomst är relevant för diskussionen, och fortfarande har ingen förklarat varför det går så bra att mäta in och placera ljud i rummet när det gäller att producera musik men inte går att göra för andra saker.

Det blir liksom rundgång när jag har fel eftersom jag inte köper dyra prylar och har en tilltro till fysikaliska lagar, och då tröttnar jag.

Ett problem med att mäta är att en mikrofon mäter ett medelvärde av allt ljud som kommer in från olika riktningar vägt med mikrofonens riktningskarakteristik. Den karakteristiken är inte samma som för örat på den som lyssnar*, dessutom kan lyssnaren vrida på huvudet så karakteristiken ändras. Så ska man göra en mer rättvisande mätning behöver man ett helt knippe mikrofoner med väldigt smal karakteristik så man får in ljudet rakt framifrån, lite till vänster, lite ovanför, lite ovanför till vänster osv osv.

* dessutom olika på olika personer beroende på öronform, ansiktsform, hår mm mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej, jag tror du behöver 2 högtalare...

Hoho. Det är inte mätbart i två heller. Två skapar dessutom en massa andra problem för mätningen.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag svarade en person att en högtalares egenskaper att reproducera imaging och soundstage inte kan mätas (se bild). Du svarar mig då att jag ska bevisa detta (se bild). Hur f-n ska jag kunna bevisa något som inte är möjligt att mäta? Det är du som argumenterar som en sofist genom att försöka frångå frågeställningen och gör den till något annat.

Jag är av uppfattningen att det finns skillnader i högtalare gällande de här sakerna men det har jag inte argumenterat för annat än att det är min uppfattning. Även om det INTE finns några skillnader så kan man inte heller mäta detta. Du verkar ha extremt svårt att förstå frågeställningen.

Ok, jag ger det ett försök till att försöka förklara det för dig.

Frågeställningen som diskuteras i tråden är huruvida det finns någon motiverande faktor till hutlösa priser på "audiofil"-nivåerna i HiFi-utrustning. Det är frågan. Som ett inlägg i den debatten väljer du att lyfta fram några olika begrepp som exempel på saker som du hävdar inte är mätbara, se nedan.

Skrivet av eFoppa:

Videon är en bra start. Om du föredrar läsa på ASR, finns en hel del där också.
Det enda pseudovetenskapliga är påståendet är att allt går att mäta. Du är mer än välkommen att förklara hur du mäter soundstage och stereo imaging. Att inspelningen, rum och akustik har en större inverkan på dessa innebär dock inte att alla högtalare presterar lika under samma förutsättningar.

Jag har redan svarat på din fråga gällande inspelning. Man kan mäta mycket, inte allt. Kika du på Atkinsons video, den är pedagogisk.

Såvida du inte på ett konkret sätt kan förklara hur och vilka mätvärden som säger vad för dessa typer av egenskaper så föreslår jag att du taggar ner med termer som pseudovetenskap.

Här tar du alltså två begrepp som exempel för din tes, "soundstage" och "stereo imaging". Sen, trots att dessa inte är konkreta begrepp med tillhörande definitioner, så kräver du att din motpart ska bevisa att det går att mäta dessa om man ska kunna hävda att allt går att mäta. Det är lite som att en troende kräver av en ateist att den ska kunna visa hen platsen för himmelriket och att det är tomt, annars har ateisten fel.

Eller:

1. "Det här är audio woo."

2. "Nej, det är stor skillnad om man har ett tränat öra och har haft möjligheten att testa och lyssna in sig på premiumprylar"

1. "Bevisa det, konkretisera skillnaden med mätbara skillnader eller blindtest"

2. "Det går inte, det är saker som inte går att mäta"

1. "Hur blev det med blindtestet? Alla ljud, frekvenser och tryck går att mäta"

2. "Men man kan minsann inte mäta soundstage eller stereo imaging!"

1. "Ge mig den objektiva, konkreta, definitionen av vad de begreppen innebär. Om de är faktiska skillnader så kan vi säkert mäta dem"

2. "Bevisa det! Bevisa hur man mäter dem eftersom det nu är så enkelt"

Ser du problemen? Att det här är ett sidospår du själv har dragit in i tråden som en del av en argumentation, ett sidospår baserat på två begrepp som inte verkar ha någon tydlig allmänt vedertagen definition som är nödvändig ifall man ska kunna använda de som exempel på det sätt du gör? Söker jag på sound stage/soundstage så får jag upp otroligt många träffar med en tydlig definition. Som inte alls är vad du talar om. Det finns dock ett antal när jag gräver djupare som har samma definition som du, märkligt nog är nästan alla återförsäljare av "audio woo" produkter eller möjligen influencers i falangen. Men jag kanske inte grävde djupt nog.

Vi tar ett par till exempel på argumentationen:

Skrivet av eFoppa:

Det har jag inte heller påstått. Jag har enbart kommenterat att en annan medlem är korrekt när han säger att soundstage och imaging inte är mätbart.
Du är fri att bevisa motsatsen. Jag frågar en gång till ifall du missade min fråga; vad är det som mäter dessa egenskaper och hur påverkar mätvärdena resultatet?

Jag har svarat att man kan mäta mycket. De flesta som designar högtalare gör rigorösa mätningar och använder sen öronen för att se att slutresultat också stämmer överens med deras filosofi. Kanske för att allt inte går att mäta?

Som sagt du kan börja med videon och sen söka ”can soundstage and stereo imaging be measured in speakers?”. Jag orkar inte leta artiklar åt dig. Men om du påstår att dessa egenskaper kan mätas borde väl detta inte heller vara nödvändigt??

Först och främst, kul att du har så stor inblick i hur alla som designar högtalare arbetar! Är det via OnlyFans? Menar du också att de bara använder sina öron när de testar resultatet av sitt bygge eller använder de kanske också mätutrustning för ljud för att mäta högtalarens egenskaper; "så den stämmer överens med deras filosofi"?

Här kommer dock min favorit:

Skrivet av eFoppa:

Orkar inte svara på allt ditt dravel.
Har inte en enda gång nämnt dyra prylar i diskussionen med dig.

Min tes är att allt inte går att mäta, ex separation (imaging) och soundstage.
Du är fri att motbevisa mig med fakta. Du har dock inte fakta så du försöker prata om andra faktiska grejer så som ljudvågor osv. Tröttsamt.
Återigen, jag frågar för 3e gången: vad är det för mätvärden som visar dessa egenskaper hos en högtalare och hur står mätvärdet i relation till dessa egenskaper.
Du får jättegärna svara på det, men resten av dina teorier är jag rätt ointresserad av.

"Min tes är..."

"Du är fri att motbevisa mig med fakta"

Så problemen med din argumentation är:

Du argumenterar till stöd för huvudtesen (skillnaderna finns) men kräver att andra ska motbevisa dig med fakta istället för att själv presentera fakta.

Begreppen du hävdar inte går att mäta är inte tillräckligt konkretiserade för att ens ta ställning till huruvida de går att mäta eller inte. Bevisa först att begreppen är relevanta för diskussionen, vad de faktiskt innebär och att det finns en tydlig konkret definition att utgå ifrån för att man ens ska kunna formulera en testmetod.

Menar du var en åhörare upplever att ljud kommer ifrån? Enkelt att mäta, sätt 1000 random personer på samma plats framför högtalarna, spela dem samma stycke och be dem med handen peka var de "hör" ljuden. Klart.

Dold text

Du för ett cirkelresonemang när du som svar på att någon kallar det här fenomenet pseudovetenskap svarar; "den enda pseudovetenskapen är att allt är mätbart, mät [insert random astralt begrepp] om det nu är så lätt".

Sista problemet, om vi nu skulle kunna hitta en faktisk definition att arbeta med och utifrån det också hittar metoder att mäta det du efterfrågar, då har vi inte bevisat något alls i den egentliga diskussionen. Det går enkelt att avfärda med att; "ok så gud var inte just där, men gud finns". Det är ett rätt ointressant sidospår som fått oproportionerligt utrymme i tråden och som inte hjälper diskussionen framåt.

Så, om det här nu verkligen är din hjärtefråga, underbygg ditt argumenterande och din tes med definitioner och fakta istället för att kräva det av oss som inte köper det. Om det inte är möjligt så kanske vi bara kan släppa den tråden?

Jag fick för övrigt nog av referenser till skäggiga gamla män när jag tog min högskoleexamen i retorik så du kan skippa att namedroppa fler gamla greker (skippa romarna också). De snarare sänker än höjer ditt ethos här och verkar mest som någon tafflig eristik.

Dold text
Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ok, jag ger det ett försök till att försöka förklara det för dig.

Nedan har du mitt inlägg och tes om att det inte går att mäta. Jag tror du förväxlar mitt påstående om hur bra en högtalare är på att placera instrument med att jag fastslår att det finns skillnader. Detta är ju enbart en subjektiv iakttagelse som dessutom är helt beroende av rum och akustik. Om man inte kan mäta egenskaperna kan man ju inte heller veta om det finns skillnader.

Så för att summera så
1. Jag tycker det finns skillnader, men dessa är rent subjektiva och jag har ingen föreställning om att bevisa detta. Jag kräver heller inte att någon motbevisar detta.
2. Eventuella skillnader eller icke skillnader går inte att mäta. Därför är 1. Enbart subjektivt.
3. Den som påstår stt jag har fel under punkt 2 får i så fall visa en sådan mätning.

Skrivet av eFoppa:

Korrekt. Det finns aspekter som inte kan mätas. Exempelvis hur bra ett par högtalare är på att skapa en stereobild, och placera ut instrument i rummet. En av de sakerna jag tycker är viktigast när jag väljer högtalare.
Det finns en hel del artiklar i ämnet du kan söka på om du vill fördjupa dig.

En examen i retorik hjälper en tydligen inte med logik

Jag finner dock ditt inlägg fascinerande. Speciellt stycket där du försöker ha någon slags dialog och där jag på nåt sätt har ena rollen, fast grunden för dialogen är helt fel. Att lägga ord i någons mun får liksom en ny innebörd. Är det retoriskt finlir?
Det är också häpnadsväckande hur man i samma inlägg kan försöka förlöjliga nån med ”influencers” och ”Onlyfans” för att i nästa andetag använda wikipedia för definitioner 😂
Det är både absurt men också väldigt roligt faktiskt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja teoretiskt borde det vara så men verkar inte möjligt.
Jag har inte fördjupat mig, mer än att jag läst vissa delar jag finner intressanta, men om ämnet intresserar dig kan jag rekommendera

https://we.riseup.net/assets/443799/Sound+Reproduction+The+Ac...

Detta är typ allmänt känt som bibeln när det kommer till ljud och rum

psychoaucustics är ju läran om hur personer uppfattar ljud inte hur högtalare presterar. Soundstage etc kan du såklart mäta det är ljudvågor trots allt. Din subjektiva upplevelse av högtalarn är såklart hyffsat omöjlig att mäta utan där behövs det blind test helst såkallade triangle tests.

Ljud framförallt hifi är så fruktansvärt knepigt att utvärdera oblint pga bias. Speciellt när det kommer till personer som spenderar mycket tid och pengar på utrustning för att få det så "bra" som möjligt. Div forskning har länge sagt att bias är en ordentlig faktor när det kommer till produkter och subjektiva erfarenheter och där dyrare och större generellt får bättre betyg liksom att ett större placebo piller ofta funkar bättre än en mindre version av samma placebo.

För att undvika att behöva pyssla med mycket sådant kan man ofta ge sig på att mäta grejerna i ett rum och om man inte kan se några skillnader på ljudet som produceras på tex en 10k strömkabel och en 150 pix version så kan man enkelt utesluta att det gör nada skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

psychoaucustics är ju läran om hur personer uppfattar ljud inte hur högtalare presterar. Soundstage etc kan du såklart mäta det är ljudvågor trots allt. Din subjektiva upplevelse av högtalarn är såklart hyffsat omöjlig att mäta utan där behövs det blind test helst såkallade triangle tests.

Ljud framförallt hifi är så fruktansvärt knepigt att utvärdera oblint pga bias. Speciellt när det kommer till personer som spenderar mycket tid och pengar på utrustning för att få det så "bra" som möjligt. Div forskning har länge sagt att bias är en ordentlig faktor när det kommer till produkter och subjektiva erfarenheter och där dyrare och större generellt får bättre betyg liksom att ett större placebo piller ofta funkar bättre än en mindre version av samma placebo.

För att undvika att behöva pyssla med mycket sådant kan man ofta ge sig på att mäta grejerna i ett rum och om man inte kan se några skillnader på ljudet som produceras på tex en 10k strömkabel och en 150 pix version så kan man enkelt utesluta att det gör nada skillnad.

Du har många bra poänger (nästan alla bekräftas också av Toole i hans forskning som jag länkat till), vilka jag både håller med om och där jag heller inte argumenterat varken för eller emot, så jag vet inte riktigt om det är din tanke att svara mig eller att du resonerar rent allmänt?

Gällande att mäta högtalares egenskaper för soundstage finns ingen sådan mätning vad jag känner till. Du är inte den förste att skriva så och sen ”glömma” hänvisningen.

För att återgå till Toole då gjorde han ett försök 1984 och även om han förvisso tyckte att testet va lärorikt så fanns det en del problematik (ex att rummet inte uppmätts osv). Jag känner inte till hur att det skulle existera någon mätning, men jag är inte svårare än att jag kan ändra min åsikt. Det räcker dock inte med att skriva att det går. Man behöver också en hänvisning till någon som utfört detta.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Du har många bra poänger (nästan alla bekräftas också av Toole i hans forskning som jag länkat till), vilka jag både håller med om och där jag heller inte argumenterat varken för eller emot, så jag vet inte riktigt om det är din tanke att svara mig eller att du resonerar rent allmänt?

Gällande att mäta högtalares egenskaper för soundstage finns ingen sådan mätning vad jag känner till. Du är inte den förste att skriva så och sen ”glömma” hänvisningen.

För att återgå till Toole då gjorde han ett försök 1984 och även om han förvisso tyckte att testet va lärorikt så fanns det en del problematik (ex att rummet inte uppmätts osv). Jag känner inte till hur att det skulle existera någon mätning, men jag är inte svårare än att jag kan ändra min åsikt. Det räcker dock inte med att skriva att det går. Man behöver också en hänvisning till någon som utfört detta.

En hel del generellt samt att det var lite svårt för mig att uppfatta riktigt vad du argumenterade så jag svarade rätt brett. Men nu har jag lite koll iaf.

Gällande soundstage varför skulle inte ett par mikrofoner placerade runt om i rummet alt riktade mikrofoner vid en hörplats kunna mäta det tänker du? Antingen är soundstage subjektivt och något som hjärnan hittar på själv (vilket för det påverkningsbart av bias) eller så går det att mäta. Som jag sa tidigare ljudvågor är inte varken mystiska och oförklarliga eller magiska, samma sak gäller våran hörsel.

Vad är ens definitionen av soundstage? Hur evaluerar man det enligt vilka reproducerbara kriterier?

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Ett problem med att mäta är att en mikrofon mäter ett medelvärde av allt ljud som kommer in från olika riktningar vägt med mikrofonens riktningskarakteristik. Den karakteristiken är inte samma som för örat på den som lyssnar*, dessutom kan lyssnaren vrida på huvudet så karakteristiken ändras. Så ska man göra en mer rättvisande mätning behöver man ett helt knippe mikrofoner med väldigt smal karakteristik så man får in ljudet rakt framifrån, lite till vänster, lite ovanför, lite ovanför till vänster osv osv.

* dessutom olika på olika personer beroende på öronform, ansiktsform, hår mm mm.

Hm, hur menar du att musiken har spelats in. Har inte mikrofoner använts till detta.
Om jag tolkar dig rätt så kan inte mikrofoner användas till att mäta rätt på grund av riktningskarakteristik. Samtidigt har dessa mikrofoner trots allt fångat in ljudet rätt så att en lyssnare genom att vrida på huvudet kan höra att ljudet förändras.

Jag förstår inte hur samma mikrofoner i ett läge inte kan fånga upp ljudet rätt för att senare trots allt ha fångat upp ljudet rätt när det spelas upp.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Jag förstår inte hur samma mikrofoner i ett läge inte kan fånga upp ljudet rätt för att senare trots allt ha fångat upp ljudet rätt när det spelas upp.

Det är ett av mysterierna i denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

En hel del generellt samt att det var lite svårt för mig att uppfatta riktigt vad du argumenterade så jag svarade rätt brett. Men nu har jag lite koll iaf.

Gällande soundstage varför skulle inte ett par mikrofoner placerade runt om i rummet alt riktade mikrofoner vid en hörplats kunna mäta det tänker du? Antingen är soundstage subjektivt och något som hjärnan hittar på själv (vilket för det påverkningsbart av bias) eller så går det att mäta. Som jag sa tidigare ljudvågor är inte varken mystiska och oförklarliga eller magiska, samma sak gäller våran hörsel.

Vad är ens definitionen av soundstage? Hur evaluerar man det enligt vilka reproducerbara kriterier?

Jag är osäker på om jag pallar gå in i ytterligare en diskussion. Jag snuddade lite vid det tidigare i tråden när jag nämnde att det kan vara mer en subjektiv sak än en mätbar.
Tycker Paul McGowan förklarar själva problematiken ganska väl här:
https://www.psaudio.com/blogs/pauls-posts/soundstage-2

Han ger även en en definition
”The ability of a stereo system to create a three-dimensional soundstage, placing instruments and voices in distinct spatial locations”

För de som inte vet så är PS Audio ett företag som tjänar sina pengar på att sälja dyr ljudutrustning. Jag väger inte detta varken för eller emot (jag har heller ingen erfarenhet av PS Audio), utan tyckte Paul förklarade det något mer lättbegripligt än kanske Tooles 500+ sidor som jag förstår att man inte läser.

Man skulle såklart kunna hävda så som vissa gör att det enbart är en illusion (till viss del är det korrekt), men samtidigt är det en illusion (även om de kan skilja sig) som alla upplever, så då blir frågan om det verkligen är en illusion när man absolut kan höra det utan inbillning?

Jag varken mäter högtalare eller tillverkar mikrofoner så jag är inte kapabel på att svara för begränsningarna i utrustningen, jag kan bara konstatera att det inte gjorts mätningar och de som kan detta säger att det inte är möjligt. Jag litar på dessa synpunkter eftersom jag inte själv har bättre kunskap.
Men återigen, tycker man att detta är skitsnack så är det ju bara att hänvisa till en mätning.

Edit: Jag förstår ditt resonemang att allt som inte är mätbart måste vara inbillning, men detta är helt enkelt inte sant. Vetenskapen är full av exempel som vi kan fastslå utan att förstå hur de fungerar.
Jag nämnde tidigare Gravitation som ett exempel där vi kan mäta den, förstå hur den påverkar oss men där vi fundamentalt inte kan svara på vad det egentligen är som sker eller i vilket omgång.

Ett bättre och mer känt exempel kanske är den med cyklar.
https://www.fastcompany.com/3062239/the-bicycle-is-still-a-sc...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag är osäker på om jag pallar gå in i ytterligare en diskussion. Jag snuddade lite vid det tidigare i tråden när jag nämnde att det kan vara mer en subjektiv sak än en mätbar.
Tycker Paul McGowan förklarar själva problematiken ganska väl här:
https://www.psaudio.com/blogs/pauls-posts/soundstage-2

Han ger även en en definition
”The ability of a stereo system to create a three-dimensional soundstage, placing instruments and voices in distinct spatial locations”

För de som inte vet så är PS Audio ett företag som tjänar sina pengar på att sälja dyr ljudutrustning. Jag väger inte detta varken för eller emot (jag har heller ingen erfarenhet av PS Audio), utan tyckte Paul förklarade det något mer lättbegripligt än kanske Tooles 500+ sidor som jag förstår att man inte läser.

Man skulle såklart kunna hävda så som vissa gör att det enbart är en illusion (till viss del är det korrekt), men samtidigt är det en illusion (även om de kan skilja sig) som alla upplever, så då blir frågan om det verkligen är en illusion när man absolut kan höra det utan inbillning?

Jag varken mäter högtalare eller tillverkar mikrofoner så jag är inte kapabel på att svara för begränsningarna i utrustningen, jag kan bara konstatera att det inte gjorts mätningar och de som kan detta säger att det inte är möjligt. Jag litar på dessa synpunkter eftersom jag inte själv har bättre kunskap.
Men återigen, tycker man att detta är skitsnack så är det ju bara att hänvisa till en mätning.

Edit: Jag förstår ditt resonemang att allt som inte är mätbart måste vara inbillning, men detta är helt enkelt inte sant. Vetenskapen är full av exempel som vi kan fastslå utan att förstå hur de fungerar.
Jag nämnde tidigare Gravitation som ett exempel där vi kan mäta den, förstå hur den påverkar oss men där vi fundamentalt inte kan svara på vad det egentligen är som sker eller i vilket omgång.

Ett bättre och mer känt exempel kanske är den med cyklar.
https://www.fastcompany.com/3062239/the-bicycle-is-still-a-sc...

Kan börja med att säga att det är farligt att citera Paul McGowan. Just det där lilla citatet håller jag iofs väl med om, men tittar man på hans dagliga Youtube-klipp där han svarar på div frågor så ger han svar som ibland stämmer, ibland stämmer fast det är en sanning med modifikation, men alltför ofta så är det ren bluff o båg som han ganska tydligt säger för att folk ska köpa deras tvivelaktiga produkter så som strömrenare o sk "powerplants". Grejen är ju dock att han i hans klipp är så oerhört karismatisk o trevlig vilket gör att folk mycket lättare tar in det han säger oavsett om det han säger är sant eller inte. Han är la en riktigt duktig säljare, vilket i min bok också gör han till en tämligen onajs person.

Jag vidhåller iaf fortfarande att det här med soundstage till stor del handlar om källa, högtalare o rum. Jag lyssnade t ex på den där Roger Waters-låten som nån tipsade om tidigare med en klocka som skulle låta långt till vänster om vänster högtalare, men för mig så låg den rakt på högtalaren. Däremot har jag hört andra låtar (som jag tyvärr inte riktigt minns vilka) där ljud hamnat nån meter utanför högtalarna, o jag skulle säga det är en (lycklig?) kombination av källmaterial, högtalare, rum o sen såklart hur våran hjärna tolkar det.
O det jag antar du vill fiska här är att just detta fenomen inte går att mäta. Att en ensam mikrofon inte kan veta att våran hjärna tolkar det som att just det här ljudet ligger två meter utanför högtalarna. O där kan jag ge dig rätt eftersom en mikrofon inte kan snappa riktningen på det sättet (på samma sätt som ett ensamt öga inte kan se 3D-djup).
Dock har vi ju det där med binaural inspelningar, där vi har två mikrofoner i ett fejkhuvud med fejköron, dom kan plocka upp den riktningen, o sen om man med grafer baserat på dom upptagningarna kan peka varifrån ett ljud kommer vet jag inte eller om det är nåt som görs, men har svårt att se att det skulle vara omöjligt.
Vidhåller dock fortfarande att spridningsmätningar på en högtalare o ETC, vattenfallsmätningar osv på rum kan ge oss bra hintar om just detta med soundstage o imaging.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag är osäker på om jag pallar gå in i ytterligare en diskussion. Jag snuddade lite vid det tidigare i tråden när jag nämnde att det kan vara mer en subjektiv sak än en mätbar.
Tycker Paul McGowan förklarar själva problematiken ganska väl här:
https://www.psaudio.com/blogs/pauls-posts/soundstage-2

Han ger även en en definition
”The ability of a stereo system to create a three-dimensional soundstage, placing instruments and voices in distinct spatial locations”

För de som inte vet så är PS Audio ett företag som tjänar sina pengar på att sälja dyr ljudutrustning. Jag väger inte detta varken för eller emot (jag har heller ingen erfarenhet av PS Audio), utan tyckte Paul förklarade det något mer lättbegripligt än kanske Tooles 500+ sidor som jag förstår att man inte läser.

Man skulle såklart kunna hävda så som vissa gör att det enbart är en illusion (till viss del är det korrekt), men samtidigt är det en illusion (även om de kan skilja sig) som alla upplever, så då blir frågan om det verkligen är en illusion när man absolut kan höra det utan inbillning?

Jag varken mäter högtalare eller tillverkar mikrofoner så jag är inte kapabel på att svara för begränsningarna i utrustningen, jag kan bara konstatera att det inte gjorts mätningar och de som kan detta säger att det inte är möjligt. Jag litar på dessa synpunkter eftersom jag inte själv har bättre kunskap.
Men återigen, tycker man att detta är skitsnack så är det ju bara att hänvisa till en mätning.

Edit: Jag förstår ditt resonemang att allt som inte är mätbart måste vara inbillning, men detta är helt enkelt inte sant. Vetenskapen är full av exempel som vi kan fastslå utan att förstå hur de fungerar.
Jag nämnde tidigare Gravitation som ett exempel där vi kan mäta den, förstå hur den påverkar oss men där vi fundamentalt inte kan svara på vad det egentligen är som sker eller i vilket omgång.

Ett bättre och mer känt exempel kanske är den med cyklar.
https://www.fastcompany.com/3062239/the-bicycle-is-still-a-sc...

har aldrig sagt att det är inbillning. Psychoaukustik är inte en inbillning utan en effekt av ljud på våran hjärna. Vad jag säger är att 2 ljudvågor i samma frekvens, db och riktning kommer ge samma effekt på samma person vid samma tilfälle (mätbart). Om man får olika resultat så är det troligtvis pga bias (inte mätbart)... Bias är också en väldigt riktig effekt och knappast något påhitt.

Olika personer pga olikheter i hörsel och hjärnsammansättning kan uppfatta ljud på olika sätt, vilket kan va ett argument för varför "bra soundstage" inte är mätbart. Det jag har något emot är att personer på något sätt skulle kunna uppfatta saker som mikrofoner inte kan, varav kommentaren att ljudvågor inte är mystiska eller magiska.

Båda dina exempel handlar om fysiska effekter vi kan mäta och tillomed se men där vi kanske inte har all info om varför det händer. Här är det lite skillnad där du hävdar att det finns en fysisk effekt som vi inte kan mäta och inte kan förklara. Det är alltså något som vi troligtvis kan fastslå inte är en fysisk effekt ifall vi inte kan mäta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag är osäker på om jag pallar gå in i ytterligare en diskussion. Jag snuddade lite vid det tidigare i tråden när jag nämnde att det kan vara mer en subjektiv sak än en mätbar.
Tycker Paul McGowan förklarar själva problematiken ganska väl här:
https://www.psaudio.com/blogs/pauls-posts/soundstage-2

Han ger även en en definition
”The ability of a stereo system to create a three-dimensional soundstage, placing instruments and voices in distinct spatial locations”

För de som inte vet så är PS Audio ett företag som tjänar sina pengar på att sälja dyr ljudutrustning. Jag väger inte detta varken för eller emot (jag har heller ingen erfarenhet av PS Audio), utan tyckte Paul förklarade det något mer lättbegripligt än kanske Tooles 500+ sidor som jag förstår att man inte läser.

Man skulle såklart kunna hävda så som vissa gör att det enbart är en illusion (till viss del är det korrekt), men samtidigt är det en illusion (även om de kan skilja sig) som alla upplever, så då blir frågan om det verkligen är en illusion när man absolut kan höra det utan inbillning?

Jag varken mäter högtalare eller tillverkar mikrofoner så jag är inte kapabel på att svara för begränsningarna i utrustningen, jag kan bara konstatera att det inte gjorts mätningar och de som kan detta säger att det inte är möjligt. Jag litar på dessa synpunkter eftersom jag inte själv har bättre kunskap.
Men återigen, tycker man att detta är skitsnack så är det ju bara att hänvisa till en mätning.

Edit: Jag förstår ditt resonemang att allt som inte är mätbart måste vara inbillning, men detta är helt enkelt inte sant. Vetenskapen är full av exempel som vi kan fastslå utan att förstå hur de fungerar.
Jag nämnde tidigare Gravitation som ett exempel där vi kan mäta den, förstå hur den påverkar oss men där vi fundamentalt inte kan svara på vad det egentligen är som sker eller i vilket omgång.

Ett bättre och mer känt exempel kanske är den med cyklar.
https://www.fastcompany.com/3062239/the-bicycle-is-still-a-sc...

På tal om ps audio förövrigt.
https://www.psaudio.com/products/noise-harvester

Snubbens levebröd är att sälja nonsens till audiofiler som tror att deras cryo frusna strömkabel med unobtainium ger dem ett naturligare ljud (omätbart såklart)
....
Inte den källan du vill använda när du hävdar att audiofil teorier och utrustning inte är till stor del snakeoil

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

På tal om ps audio förövrigt.
https://www.psaudio.com/products/noise-harvester

Snubbens levebröd är att sälja nonsens till audiofiler som tror att deras cryo frusna strömkabel med unobtainium ger dem ett naturligare ljud (omätbart såklart)
....
Inte den källan du vill använda när du hävdar att audiofil teorier och utrustning inte är till stor del snakeoil

Nivå, skärp dig dig för fan.
Jag har ingenstans diskuterat audiofil teori (vad det nu är?) eller huruvida detta är snakeoil. Tvärtom var jag övertydlig med att jag vet att PS Audio säljer dyra produkter och att jag inte lade något värde i detta varken för eller emot, utan gillade hur han förklarade begreppet. Du kan såklart inte bemöta detta så du försöker underminera källan istället, trots att du helt ignorerar att själv presentera några källor. Är du berusad?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Kan börja med att säga att det är farligt att citera Paul McGowan. Just det där lilla citatet håller jag iofs väl med om, men tittar man på hans dagliga Youtube-klipp där han svarar på div frågor så ger han svar som ibland stämmer, ibland stämmer fast det är en sanning med modifikation, men alltför ofta så är det ren bluff o båg som han ganska tydligt säger för att folk ska köpa deras tvivelaktiga produkter så som strömrenare o sk "powerplants". Grejen är ju dock att han i hans klipp är så oerhört karismatisk o trevlig vilket gör att folk mycket lättare tar in det han säger oavsett om det han säger är sant eller inte. Han är la en riktigt duktig säljare, vilket i min bok också gör han till en tämligen onajs person.

Jag är väl medveten vem han är och vad han står för, det är också därför jag va övertydlig med att jag inte tar ställning eller har erfarenhet av PS Audios produkter. Jag gillade hans beskrivning, thats all. Ibland måste man kunna skilja på person och sak.
Det är en lika farlig väg imo när man slutar diskutera sakfråga och riktar in sig på person. Somliga kallar den typen av argumentation för manipulerande (inte det jag påstår att du gör, utan bara en notering att man ska va försiktig med att avfärda teorier utifrån vem om lägger fram dem, likväl som man också bör vara källkritisk).

Skrivet av Gurrrra:

Jag vidhåller iaf fortfarande att det här med soundstage till stor del handlar om källa, högtalare o rum.

Jag håller med dig. Källmaterial och rum har betydligt större inverkan än högtalare. Så som jag upplever det.

Skrivet av Gurrrra:

Jag lyssnade t ex på den där Roger Waters-låten som nån tipsade om tidigare med en klocka som skulle låta långt till vänster om vänster högtalare, men för mig så låg den rakt på högtalaren. Däremot har jag hört andra låtar (som jag tyvärr inte riktigt minns vilka) där ljud hamnat nån meter utanför högtalarna, o jag skulle säga det är en (lycklig?) kombination av källmaterial, högtalare, rum o sen såklart hur våran hjärna tolkar det.
O det jag antar du vill fiska här är att just detta fenomen inte går att mäta. Att en ensam mikrofon inte kan veta att våran hjärna tolkar det som att just det här ljudet ligger två meter utanför högtalarna. O där kan jag ge dig rätt eftersom en mikrofon inte kan snappa riktningen på det sättet (på samma sätt som ett ensamt öga inte kan se 3D-djup).
Dock har vi ju det där med binaural inspelningar, där vi har två mikrofoner i ett fejkhuvud med fejköron, dom kan plocka upp den riktningen, o sen om man med grafer baserat på dom upptagningarna kan peka varifrån ett ljud kommer vet jag inte eller om det är nåt som görs, men har svårt att se att det skulle vara omöjligt.
Vidhåller dock fortfarande att spridningsmätningar på en högtalare o ETC, vattenfallsmätningar osv på rum kan ge oss bra hintar om just detta med soundstage o imaging.

Du som har ett intresse, har du läst Toole? Tror du skulle gilla och finna intressant

Och pallar du inte grotta ner dig i hans bok så har han en del intressanta kommentarer om EQ (som jag vet intresserar dig) du finner här:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/so...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Hm, hur menar du att musiken har spelats in. Har inte mikrofoner använts till detta.
Om jag tolkar dig rätt så kan inte mikrofoner användas till att mäta rätt på grund av riktningskarakteristik. Samtidigt har dessa mikrofoner trots allt fångat in ljudet rätt så att en lyssnare genom att vrida på huvudet kan höra att ljudet förändras.

Jag förstår inte hur samma mikrofoner i ett läge inte kan fånga upp ljudet rätt för att senare trots allt ha fångat upp ljudet rätt när det spelas upp.

Vi diskuterar ju test av återgivning av ljud från en högtalaranläggning. Spelar eg ingen roll om du spelar test-toner eller musik i denna.

Om du har en helt rundstrålande mikrofon så kan du inte på signalen avgöra om ljudet kommer framifrån, bakifrån, från sidan eller något mittemellan.

Om du däremot själv lyssnar så kan du ganska bra avgöra var ljudet kommer ifrån.

Du kan därför om man ska jämföra två anläggningar som är uppmätta med bara en (1) mätmikrofon och som efter intrimning ger identiska mät-resultat ändå kan ge helt olika upplevelser när man lyssnar på anläggningarna själv. Se diskussionen mellan @MsSmith och @Gurrrra där man inte kommer överens om vad som är rätt.

Det närmaste man nog kan komma om man bara ska mäta med två mikrofoner är nog att mäta med ett konsthuvud, se tex: https://sv.wikipedia.org/wiki/Konsthuvudstereo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Du kan därför om man ska jämföra två anläggningar som är uppmätta med bara en (1) mätmikrofon och som efter intrimning ger identiska mät-resultat ändå kan ge helt olika upplevelser när man lyssnar på anläggningarna själv. Se diskussionen mellan @MsSmith och @Gurrrra där man inte kommer överens om vad som är rätt.

Men du kan ju inte jämföra en mätning med 1 punkt med en mätning som har 2 punkter. Om du ska mäta (med målet att säkerställa 2 identiska scenarior) så krävs lika många mätpunkter som du sen ska jämföra med.

2 öron = 2 mikrofoner.

Att enbart använda 1 mätpunkt kommer självklart ge annat resultat än 2 mätpunkter

Visst, det är lite Schrödingers katt över det hela. När du går in i rummet så påverkar du hur ljudet det låter och studsar bara genom att tillföra en till kropp i rummet. Så grundmätningen bör då ske med dig redan ståendes i rummet på plats - allt annat identiskt såklart.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Vi diskuterar ju test av återgivning av ljud från en högtalaranläggning. Spelar eg ingen roll om du spelar test-toner eller musik i denna.

Om du har en helt rundstrålande mikrofon så kan du inte på signalen avgöra om ljudet kommer framifrån, bakifrån, från sidan eller något mittemellan.

Om du däremot själv lyssnar så kan du ganska bra avgöra var ljudet kommer ifrån.

Du kan därför om man ska jämföra två anläggningar som är uppmätta med bara en (1) mätmikrofon och som efter intrimning ger identiska mät-resultat ändå kan ge helt olika upplevelser när man lyssnar på anläggningarna själv. Se diskussionen mellan @MsSmith och @Gurrrra där man inte kommer överens om vad som är rätt.

Det närmaste man nog kan komma om man bara ska mäta med två mikrofoner är nog att mäta med ett konsthuvud, se tex: https://sv.wikipedia.org/wiki/Konsthuvudstereo

Om du bara får använda en mikrofon vid tester får bara en mikrofon användas vid inspelning samt bara ett öra vid lyssning. Försök sedan avgöra var ljudet kommer ifrån.
Spelas det in med två mikrofoner ska även testningen ske med två mikrofoner, dessutom har huvudet två öron (mikrofoner) som gör att vi kan avgöra varifrån ljud kommer ifrån.
Om antalet högtalare kan påverka är jag osäker på, men med en mikrofon bör det bli monoljud vilket gör att samma ljud kommer från båda högtalarna, vilket då sätter dig på pottkanten när det är dags att avgöra varifrån ljudet kommer ifrån.

Så samma antal mikrofoner vid inspelning som vid testning och det går att avgöra via mätresultatet vad du hör med öronen.

edit: Det jag avser med ljudet är till exempel avgöra var ett visst instrument finns, om det kommer från höger/vänster sida.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men du kan ju inte jämföra en mätning med 1 punkt med en mätning som har 2 punkter. Om du ska mäta (med målet att säkerställa 2 identiska scenarior) så krävs lika många mätpunkter som du sen ska jämföra med.

2 öron = 2 mikrofoner.

Att enbart använda 1 mätpunkt kommer självklart ge annat resultat än 2 mätpunkter

Visst, det är lite Schrödingers katt över det hela. När du går in i rummet så påverkar du hur ljudet det låter och studsar bara genom att tillföra en till kropp i rummet. Så grundmätningen bör då ske med dig redan ståendes i rummet på plats - allt annat identiskt såklart.

Skrivet av Freezer64Pro:

Om du bara får använda en mikrofon vid tester får bara en mikrofon användas vid inspelning samt bara ett öra vid lyssning. Försök sedan avgöra var ljudet kommer ifrån.
Spelas det in med två mikrofoner ska även testningen ske med två mikrofoner, dessutom har huvudet två öron (mikrofoner) som gör att vi kan avgöra varifrån ljud kommer ifrån.
Om antalet högtalare kan påverka är jag osäker på, men med en mikrofon bör det bli monoljud vilket gör att samma ljud kommer från båda högtalarna, vilket då sätter dig på pottkanten när det är dags att avgöra varifrån ljudet kommer ifrån.

Så samma antal mikrofoner vid inspelning som vid testning och det går att avgöra via mätresultatet vad du hör med öronen.

edit: Det jag avser med ljudet är till exempel avgöra var ett visst instrument finns, om det kommer från höger/vänster sida.

Det handlar inte om hur inspelningen är gjord, det är frågan om kalibrering av högtalaranläggning/lyssningsrum där man sen kan avlyssna godtyckligt material.

Nu tog jag upp bara en mikrofon eftersom det är det vanligaste sättet att kalibrera även om man flyttar runt den och gör flera mätningar. Se tex:
https://www.cnet.com/pictures/how-to-use-your-av-receivers-au...

Med det sagt så går det fortfarande till viss del avgöra var ljudet kommer ifrån även om man bara lyssnar med ett öra. Om man lyssnar med vänster öra och ljudet kommer från höger så blir diskanten dämpad då vänster öra ligger i ljud-skuggan från huvudet. Beroende på vinkel blir det också skillnad i gångväg och därmed fasläge på den del av ljudet som går framför, ovanför respektive bakom huvudet vilket påverkar frekvensgången vid högre frekvenser. Hur mycket hår man har och hur stora öron mm påverkar även det.

Ska man mäta med två mikrofoner så måste man emulera denna skuggningseffekt annars blir det inte rätt. Så man hamnar snabbt på att man måste göra ett konsthuvud.

Var med och gjorde en del försök med binaural-stereo inspelningar när det var på modet. Vi byggde ett konsthuvud av en perukstock och sen experimenterade vi med olika utformning av öron samt med och utan peruk på den. Det gick att få till det ganska bra men det var ändå stor skillnad på uppskattad riktning och avstånd till ljudkällan för olika personer som lyssnade på inspelningen.
Så även om man kalibrerar med ett konsthuvud till identiska signaler från två olika anläggningar kan olika personer uppfatta ljudbilden olika p.g.a. olika huvudform etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vi diskuterar ju test av återgivning av ljud från en högtalaranläggning. Spelar eg ingen roll om du spelar test-toner eller musik i denna.

Om du har en helt rundstrålande mikrofon så kan du inte på signalen avgöra om ljudet kommer framifrån, bakifrån, från sidan eller något mittemellan.

Om du däremot själv lyssnar så kan du ganska bra avgöra var ljudet kommer ifrån.

Du kan därför om man ska jämföra två anläggningar som är uppmätta med bara en (1) mätmikrofon och som efter intrimning ger identiska mät-resultat ändå kan ge helt olika upplevelser när man lyssnar på anläggningarna själv. Se diskussionen mellan @MsSmith och @Gurrrra där man inte kommer överens om vad som är rätt.

Fast har du en mätning gjord med t ex REW gjord med en enda mikrofon o precis alla mätningar däri är identiska så visar det att ljudvågorna har kommit ut ur högtalarna o sen studsat runt i rummet på ett identiskt sätt o därför också kommer det låta identiskt.
Dock har väl frågan på senaste varit om man kan tolka dessa mätningar så pass bra att man vet hur soundstage o imaging ter sig med dessa högtalare i just det rummet, o det har jag väl redan gett mitt svar på tidigare i tråden.

Skrivet av eFoppa:

Jag är väl medveten vem han är och vad han står för, det är också därför jag va övertydlig med att jag inte tar ställning eller har erfarenhet av PS Audios produkter. Jag gillade hans beskrivning, thats all. Ibland måste man kunna skilja på person och sak.
Det är en lika farlig väg imo när man slutar diskutera sakfråga och riktar in sig på person. Somliga kallar den typen av argumentation för manipulerande (inte det jag påstår att du gör, utan bara en notering att man ska va försiktig med att avfärda teorier utifrån vem om lägger fram dem, likväl som man också bör vara källkritisk).

Ja du helt har rätt, jag håller med att man ska kunna skilja på person o sak, för som sagt så håller jag med han om den lilla raden. Men tyckte ändå det var intressant att hans namn dök upp i en topic som i grunden ändå handlar om överprissatta ljudgrejer då jag tycker han är kungen av det. Men hade inget direkt intresse av att diskutera han vidare eller så, utan min kommentar var mest en parentes.

Skrivet av eFoppa:

Du som har ett intresse, har du läst Toole? Tror du skulle gilla och finna intressant

Och pallar du inte grotta ner dig i hans bok så har han en del intressanta kommentarer om EQ (som jag vet intresserar dig) du finner här:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/so...

Har läst en del ja, men jag är inte direkt en bokläsare, men en del har jag läst. Ska se om jag har tid att läsa igenom det där senare idag. Tack för länken!

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Massa text

Kan du verkligen avgöra hur ljud kommer ur en högtalare än mindre två stycken i monoläge. Visst genom att vrida huvudet kan man höra skillnader men att avgöra om höger eller vänster högtalare spelar ett visst ljud i mono går ej. Eller att avgöra vilken sida ett visst instrument var vid inspelningen. Har fått möjlighet en gång i tiden att testa själv, det var samma ljud ur båda högtalarna precis som när det var en högtalare.
Det du kan lyckas med är att lokalisera en dold högtalare, men det är självklart.
Det behövs stereo för att lyckas med att avgöra om höger eller vänster högtalare spelar ett visst ljud, eller att avgöra vilken sida ett visst instrument var vid inspelningen.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Kan du verkligen avgöra hur ljud kommer ur en högtalare än mindre två stycken i monoläge. Visst genom att vrida huvudet kan man höra skillnader men att avgöra om höger eller vänster högtalare spelar ett visst ljud i mono går ej. Eller att avgöra vilken sida ett visst instrument var vid inspelningen. Har fått möjlighet en gång i tiden att testa själv, det var samma ljud ur båda högtalarna precis som när det var en högtalare.
Det du kan lyckas med är att lokalisera en dold högtalare, men det är självklart.
Det behövs stereo för att lyckas med att avgöra om höger eller vänster högtalare spelar ett visst ljud, eller att avgöra vilken sida ett visst instrument var vid inspelningen.

Förstår inte vad du får mono-läge från. Det kan ju vara ett 5.1 system tex.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Förstår inte vad du får mono-läge från. Det kan ju vara ett 5.1 system tex.

Som jag skrev, det går bra i stereo och dit hör 5.1 system. Fast när det sedan ska ske tester och annat så ska det i rättvisans namn också användas 5.1 mikrofoner.

Får bara en mikrofon användas så bör detsamma ske med den människa som ska lyssna. Endast ett öra och ej röra på huvudet.
I annat fall är det självklart att en människa kan höra och urskilja saker som en mikrofon ej kan urskilja.

Bygg ett mikrofonsystem som är en kopia av en människas öron och som kan röras på samma sätt som ett huvud och det systemet kan urskilja samma saker. Huruvida en människa sedan kan tolka det resultat mikrofonsystemet har fångat är en annan femma.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*