Permalänk
Medlem

LG OLED B9 startar långsamt

Hej!

Jag har en 65" B9 som när man försöker starta, antingen via fjärren eller direkt på tvn, bara står och blinkar. Om man fortsätter trycka på fjärren (vilka knappar som helst) så kommer den tillslut att börja klicka ett par gånger och sen tillslut starta. När den väl har startat så är det inget problem med något annat, den stänger inte plötsligt av sig eller nått sånt.
Det här har pågått sen i sommras ungefär och på senare tid har jag ibland behövt rycka strömmen för att den ska starta igen.
Jag har öppnat den och kollat på PSUn men kan inte se något som sticker ut som "skada" eller dålig konding. Någon som har nån ide? Enligt google verkar det som att liknande problem kan gå att lösa genom att göra en factory reset, men det har inte funkat här.

Här är bilderna på PSUn om någon annan hittar något:
https://imgur.com/a/GbZQizw

Permalänk
Medlem

Reklamation är inget alternativ antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Reklamation är inget alternativ antar jag?

Nej den är fyra år gammal vid detta laget så garanti är tyvärr bortblåst

Permalänk
Medlem

Låter som ett problem med "standbykretsen" som alltid är igång så länge som tv:n får ström, och som bland annat kan ta emot fjärrkontrollskommando för att starta upp tv:n. Alternativt någon sorts glapp i reläet som normalt ger ifrån sig ett knäpp vid uppstart (och ett vid avstängning).

Rena gissningar dock, och jag är inte detaljinsatt i området, men det kan ju vara en idé att åtminstone fråga någon lokal elektronikservicefirma om det är nåt de kan ta på sig att undersöka, och för hur mycket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Låter som att panelen eller mainboard börjar ge upp, alternativt PSU. Har du ingen garanti kvar kolla om det är något att hämta hos försäkringsbolaget.

Polarns 2018 Samsung QLED dog vid åska, han fick ut pengarna från försäkringsbolaget. Det blev en väldigt billig uppgradering till en 2022 LG C2 OLED för honom. Jag gissar att det åskat hos dig någon gång senaste halvåret? Det kan mycket väl orsaka problem i den stilen du beskriver.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ta ut på försäkring är nog kanske det bästa alternativet, börja beställa och byta dyra komponenter som inte garaterar någon förbättring känns sådär

Permalänk
Medlem

Om någon stöter på denna tråden i framtiden kan jag säga att det löstes med en ny PSU

Permalänk

Och hur länge håller den på med att stå och blinka vid uppstart? Vad är det som blinkar? Bilden? Lilla röra power-LED:en?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Om någon stöter på denna tråden i framtiden kan jag säga att det löstes med en ny PSU

Skönt att du hittade en lösning!

Själv har jag både en LG B6 och en LG C9 som än så länge funkar fint, men återkommer till tråden om de börjar spöka på liknande sätt.