Robotdammsugare till 110kvm kontor

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare till 110kvm kontor

Tjena!
Jag har ingen erfarenhet av Robotdammsugare, men tänkte att jag skulle köra in den första till vårt nya kontor. Kontoret är på 110kvm som inkluderar en öppen yta samt 3st mindre konferensrum. Det är ett nybyggt kontor där samtliga golv har en matta som är heltäckande. Det ligger på 4:e våningen, så tänker att det är mest grus och allmän smuts som kommer vara i behov av att samlas upp. Så min tanke är att införskaffa en liten robot som gör jobbet på nätterna när vi inte är här
Vilken ska man välja?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera en med docka, dvs så den kan tömma sig själv.
Glöm inte att de kan va svårt för den att köra runt när de står saker på golvet som stolar osv...
Så kan va värt att lyfta upp stolar i konfrum osv.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Sötast

Jag hade kollat om det finns någon specifik modell som är extra utrustad för just mattor.
Robotdammsugare har mycket, mycket svagare sugförmåga än en dammsugare som är rekommenderat för mattor.

Jag hade köpt en på test men inte förväntat mig jättebra resultat. Ett stort extraarbete är att man måste se till att så lite som möjligt finns på golvet inför varje körning. Om någon lämnar något kletigt material, snöre, gummisnodd, strumpa( ) på golvet så är det mer än sannolikt att roboten begår halvt självmord och står i någon vrå nästa morgon.

En fördel med nattstädning är ju annars att en eller två robotar hinner säkert köra 2-3 gånger per natt, så kanske det kan balansera ett sämre jobb (per körning) än vad en lokalvårdare hade utfört på en städning.

Däremot så kommer damm samlas överallt utom på golvet, skrivbordsytor, köksytor, växter, skrivbordsväggar, telefoner etc etc etc.

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller att tänka på rörelsesensorer för larm osv

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seimawn:

Tjena!
Jag har ingen erfarenhet av Robotdammsugare, men tänkte att jag skulle köra in den första till vårt nya kontor. Kontoret är på 110kvm som inkluderar en öppen yta samt 3st mindre konferensrum. Det är ett nybyggt kontor där samtliga golv har en matta som är heltäckande. Det ligger på 4:e våningen, så tänker att det är mest grus och allmän smuts som kommer vara i behov av att samlas upp. Så min tanke är att införskaffa en liten robot som gör jobbet på nätterna när vi inte är här
Vilken ska man välja?

Ett tips om en sak att tänka på:

En robotdammsugare som körs automatiskt på nätterna på kontor kan utlösa larm om ert larmsystem har rörelsedetektorer.

EDIT: samtidigt som Zyzlite

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Glöm inte heller att tänka på rörelsesensorer för larm osv

Då automatiserat man såklart att larmet slås av tiderna som roboten åker runt. Ser inga brister med det förfarandet ^_^

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar
Just larmet är inga problem för vår del!
Tänker också att det kan köras varje natt. En Dammsugare kör man kanske med en gång i veckan annars. Men det ska ju klart vara en robot som klarar av att bara arbeta på mattor.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Då automatiserat man såklart att larmet slås av tiderna som roboten åker runt. Ser inga brister med det förfarandet ^_^

förutom att kontoret potenciellt står olarmat flera timmar om nätterna......

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Då automatiserat man såklart att larmet slås av tiderna som roboten åker runt. Ser inga brister med det förfarandet ^_^

Automatiserar du för att stänga av larmet har du ju inte glömt att rörelsesensorer finns?

och

Skrivet av herbamare:

förutom att kontoret potenciellt står olarmat flera timmar om nätterna......

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Automatiserar du för att stänga av larmet har du ju inte glömt att rörelsesensorer finns?

Jag försökte få fram lite ironisk ton men det verkar ha misslyckats

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Glöm inte heller att tänka på rörelsesensorer för larm osv

Finns många rörelsesensorer som fungerar i hem med katter t.ex.
Känsligheten går att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seimawn:

Tjena!
Jag har ingen erfarenhet av Robotdammsugare, men tänkte att jag skulle köra in den första till vårt nya kontor. Kontoret är på 110kvm som inkluderar en öppen yta samt 3st mindre konferensrum. Det är ett nybyggt kontor där samtliga golv har en matta som är heltäckande. Det ligger på 4:e våningen, så tänker att det är mest grus och allmän smuts som kommer vara i behov av att samlas upp. Så min tanke är att införskaffa en liten robot som gör jobbet på nätterna när vi inte är här
Vilken ska man välja?

vad får det kosta och hur lite ska du behöva underhålla den?
dvs i med det är rätt simpel städning där framförallt sugeffekt kommer vara av vikt (ingen våtmopp)
då är det framför allt underhåll som är intressant samt ai dvs hur lite ska den äta kabel?
har ni funderat på andra funktioner som vakt funktion som tex ecovacs har? (den bevakar samtidigt som den städar)

spelar kostnaden mindre roll, köp en dreame L30ultra, ni kommer inte använda moppning men den gör att underhållet blir mycket mindre då den både rengör stationen själv och kapar håret på borsten själv. (lite surt dock att betala för mopp funktionen och inte kunna använda den) dreame har en ai som är väldigt bra jämfört med dom andra samt har den väldigt bra sug och hanterar kabel och skit på golvet väldigt bra.

ecovacs x1 turbo är ett annat alternativ, vi kör våra x1 ultra i stora tomma utrymmen (samma dammsugare, annan station), dom har inte lika bra ai som dreame men dom städar väldigt bra. dock bör man tänka på att att köpa till garanti på dom då, hjulmoterna dör om man kör lika ofta som vi göra i stora utrymmen på mjuk matta (strax över 1 år innan vi fick byta 1 motor på båda våra dammsugare ) vi kör dock 180m2 varje natt på mycket mjuk matta samt att vi moppar varje körning så det blir tungt för motorerna. ecovacs har riktigt bra laser om utrymmena är stora och tomma, dom flesta andra dammsugare ballar ur när dom inte har möjlighet att använda möbler som referens för att hitta och kartlägga med. här kommer du dock får rensa borstar oftare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ja alltså jag kan i så fall rekommendera den jag har själv. Roborock S8 Pro Ultra.
En stor docka känns som ett måste.
Använda schemaläggningen och låt den köra på kvällen, varje dag, en gång i veckan, varannan dag. Ni bestämmer.
Den tömmer även sig själv. Ni behöver bara tänka på att byta dammsugarpåsen i dockan en gång per månad kanske.
+ Vanlig rengöring/underhåll av dammsugaren när den säger till.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken