Ingen koppling mellan mobilanvändande och hjärntumörer

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Hade en granne som gav mig mängder med propaganda från dem som jag faktiskt läste från pärm till pärm. Har aldrig skrattat så mycket över hur de gör allt för att blåsa människor men hade jag inte haft koll på hur tekniken fungerar så hade jag nog ärligt talat kunnat gå på det.

Särskilt när de påstod att all annan handsfree till mobiltelefoner inte fungerade för att skydda mot strålning men deras egna handsfree tog bort all strålning och var ett sketet Kina-headset som de sålde för runt 700 kronor.

Så nej, de vill verkligen inte bara väl, de är klassiska snake oil salesmen som lever på andras oro.
De har gjort sig välförtjänta för att få priset som årets förvillare.

Har bara hört lite intervjuer med en kvinna som är inblandad, och hon låter åtminstone genuin när hon pratar och lägger fram deras fakta, sen får man ju också inse att självklart kommer någon som känner sig hotad av viss typ av information om deras verksamhet slå med taggarna utåt, och attackera och raljera precis som statlig media och bransch-intressen gjort när det kommer till sån typ av systemkritik.

Jag har aldrig tagit någonting för givet bara för att en studie konstaterat en sak, där ska inte diskussioner sluta för då har vi helt tappat konceptet om vad vetenskap är i grunden, som någonting som ständigt utvecklas och teorier och konstateranden ändras som vi sett genom tiderna.

Sen är det lite sorligt att folk som ställer frågor och kritiserar vissa saker om särskilda ämnen ska behöva bli förföljda attackerade och hånade på olika sätt som hon på Strålskyddsstiftelsen vittnat om i intervju jag lyssnade på.
Har man en avvikande åsikt som visar att man är lite dissident, så sätts det fula etiketter på istället för att föra dialog.
Sånt hoppas jag ska försvinna iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Here we go again...

Vad skönt det måste vara att bara kunna avfärda all forskning som motbevisar ens egen världsbild genom att skylla på korruption och egenintresse hos forskarna.

Fast å andra sidan så ser vi det lite överallt i samhället, alltså att pengar går före liv och hälsa.
Så att misstänka eventuell korruption och egenintresse hos stora företag är inte helt dumt då det finns många fina exempel i synnerhet inom läkemedelsindustrin.

Litar man blind på alla företag och studier så är man naiv och lättlurad. Det första man alltid ska fråga är vem som har intresse i studien och vem som finanserar den, givetvis så höjs eller sänks trovärdigheten.
Ganska simpelt tycker jag?

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASER KENNETH:

Har bara hört lite intervjuer med en kvinna som är inblandad, och hon låter åtminstone genuin när hon pratar och lägger fram deras fakta, sen får man ju också inse att självklart kommer någon som känner sig hotad av viss typ av information om deras verksamhet slå med taggarna utåt, och attackera och raljera precis som statlig media och bransch-intressen gjort när det kommer till sån typ av systemkritik.

Jag har aldrig tagit någonting för givet bara för att en studie konstaterat en sak, där ska inte diskussioner sluta för då har vi helt tappat konceptet om vad vetenskap är i grunden, som någonting som ständigt utvecklas och teorier och konstateranden ändras som vi sett genom tiderna.

Sen är det lite sorligt att folk som ställer frågor och kritiserar vissa saker om särskilda ämnen ska behöva bli förföljda attackerade och hånade på olika sätt som hon på Strålskyddsstiftelsen vittnat om i intervju jag lyssnade på.
Har man en avvikande åsikt som visar att man är lite dissident, så sätts det fula etiketter på istället för att föra dialog.
Sånt hoppas jag ska försvinna iaf.

När man väljer att sälja produkter som handsfree-hörlurarna jag nämnde innan, för att påstå att den fungerar som skydd emot den "farliga strålningen" men ingen annans gör det enligt de själva så får det en verkligen att lyfta på ögonbrynen. Särskilt när de inte ens kom med någon fakta om VARFÖR den skulle fungera medan alla andras inte gjorde det.

Att ha "avvikande åsikt" är att t.ex. inte gilla Grease och istället för att föredra Grease 2.
Att istället hävda att något är farligt när det gång på gång har konstaterats ofarligt är faktaresistens.

EDIT: Var inne också och läste att de hävdar att Wifi ger en ADHD också. Bara där visar hur inkompetenta påståenden de egentligen kommer med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JockeSw:

Fast å andra sidan så ser vi det lite överallt i samhället, alltså att pengar går före liv och hälsa.
Så att misstänka eventuell korruption och egenintresse hos stora företag är inte helt dumt då det finns många fina exempel i synnerhet inom läkemedelsindustrin.

Litar man blind på alla företag och studier så är man naiv och lättlurad. Det första man alltid ska fråga är vem som har intresse i studien och vem som finanserar den, givetvis så höjs eller sänks trovärdigheten.
Ganska simpelt tycker jag?

A fast alltså här handlar det ju inte om att lita blint på telekomföretagen.
Det är karolinska institutet som står bakom studien. Och många olika finansiärer för denna studie.
Deras business är att ta fram pålitlig forskning. Inte att sälja forskningsresultat som går i den riktningen köparen pekar. Det skulle ju vara förödande för deras akademiska trovärdighet (och därmed dess existensberättigande) om de kastade om sina businessmodell på det sättet.
Hade det varit sisco eller nokia som genomförde den här forskningen så hade situationen varit annorlunda.
Men nu är det ju inte riktigt så.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Alltså, radiovågor, mikrovågor, infrarött och synligt ljus är ej cancerframkallande.

Inget är definitivt innan motsatsen bevisats. Det är här jag menar att man har för lite på fötterna eftersom dessa element finns runtomkring dessa testdeltagarna. Rökning var ju inte farligt innan mitten av 90-talet eftersom det inte heller gick å bevisa. Det är kanske ofarligt med de saker du listat ovanför, men ingen vet innan man isolerat de olika elementen för att förstå varför vi får cancer i samhället.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Sarato:

När man väljer att sälja produkter som handsfree-hörlurarna jag nämnde innan, för att påstå att den fungerar som skydd emot den "farliga strålningen" men ingen annans gör det enligt de själva så får det en verkligen att lyfta på ögonbrynen. Särskilt när de inte ens kom med någon fakta om VARFÖR den skulle fungera medan alla andras inte gjorde det.

Att ha "avvikande åsikt" är att t.ex. inte gilla Grease och istället för att föredra Grease 2.
Att istället hävda att något är farligt när det gång på gång har konstaterats ofarligt är faktaresistens.

EDIT: Var inne också och läste att de hävdar att Wifi ger en ADHD också. Bara där visar hur inkompetenta påståenden de egentligen kommer med.

Jag vet inte med deras hörlurar, men fakta är någonting som går båda håll och det finns många infallsvinklar.
Att välja sida och anklaga andra som inte delar åsikt för att vara "faktaresistenta" är att övergå i fascism.
Tror säkert att många som har andra perspektiv och synvinklar än du skulle kalla dig för precis samma sak.
Det finns gott om exempel på beställda studier inom olika områden som gjorts för att göra en poäng och stärka bilden av att en produkt fungerar/inte fungerar på ett särskilt sätt, sen om man undersöker
själva metoderna som använts i studien kan man ibland hitta medvetna fel eller korrigering för att kunna få studien att visa vad beställaren ville ha ut.

Man behöver inte tro på allt man hör, men man ska inte heller avfärda allting bara för inte stämmer överens med sin världsbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Inget är definitivt innan motsatsen bevisats. Det är här jag menar att man har för lite på fötterna eftersom dessa element finns runtomkring dessa testdeltagarna. Rökning var ju inte farligt innan mitten av 90-talet eftersom det inte heller gick å bevisa. Det är kanske ofarligt med de saker du listat ovanför, men ingen vet innan man isolerat de olika elementen för att förstå varför vi får cancer i samhället.

Skrivet av Nikodemous:

Inget är definitivt innan motsatsen bevisats. Det är här jag menar att man har för lite på fötterna eftersom dessa element finns runtomkring dessa testdeltagarna. Rökning var ju inte farligt innan mitten av 90-talet eftersom det inte heller gick å bevisa. Det är kanske ofarligt med de saker du listat ovanför, men ingen vet innan man isolerat de olika elementen för att förstå varför vi får cancer i samhället.

Det stämmer inte. Man visste redan på 40-talet att det var farligt:
https://tobaccocontrol.bmj.com/content/11/suppl_1/i110

Och på 90-talet hade man stenkoll på att det var cancerframkallande.

Skrivet av LASER KENNETH:

Jag vet inte med deras hörlurar, men fakta är någonting som går båda håll och det finns många infallsvinklar.
Att välja sida och anklaga andra som inte delar åsikt för att vara "faktaresistenta" är att övergå i fascism.
Tror säkert att många som har andra perspektiv och synvinklar än du skulle kalla dig för precis samma sak.
Det finns gott om exempel på beställda studier inom olika områden som gjorts för att göra en poäng och stärka bilden av att en produkt fungerar/inte fungerar på ett särskilt sätt, sen om man undersöker
själva metoderna som använts i studien kan man ibland hitta medvetna fel eller korrigering för att kunna få studien att visa vad beställaren ville ha ut.

Man behöver inte tro på allt man hör, men man ska inte heller avfärda allting bara för inte stämmer överens med sin världsbild.

Om ett företag som medvetet säljer fejkprodukter för att inge en falsk trygghet så är det stora skäl till att inte lita på det övriga som samma företag säger. Förtroendet är redan brutet.

Dessutom är ett steg mot fascism att frånslå fakta och istället komma med "alternativ fakta" som de så fint kallar det:
https://www.americanlaboratory.com/Blog/355628-What-s-Behind-...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Sarato du verkar tro att allt är antingen svart eller vitt, så jag går nog vidare från diskussionen.
Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASER KENNETH:

https://i.imgur.com/DOTKcim.png
Sarato du verkar tro att allt är antingen svart eller vitt, så jag går nog vidare från diskussionen.
Ha en fin dag!

Fast det där är inte ett faktablad. Det är ett reklamblad. Kan du inte veta skillnaden mellan en empirisk studie gjort på 10 år och ett cigarettmärke som i sin reklam hävdar att läkare påstår att ett cigarettmärke är bättre för din hals så är det tyvärr kört för din del.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Fast det där är inte ett faktablad. Det är ett reklamblad. Kan du inte veta skillnaden mellan en empirisk studie gjort på 10 år och ett cigarettmärke som i sin reklam hävdar att läkare påstår att ett cigarettmärke är bättre för din hals så är det tyvärr kört för din del.

Ja, det är ett reklamblad, bra observerat.
Och det visar att till och med läkare rekommenderade cigarretter förr i tiden, trots att man visste att det var skadligt.
Ett tydligt bevis på antingen korruption eller inkompetens, för idag vet vi bättre.
Och ett bra exempel på varför man ska ställa sig kritisk och ställa frågor snarare än godta allting man ser eller hör.
Men du verkar bara vilja att information ska komma från ett håll, alternativa tankar och perspektiv bör förbjudas som du säger.
Du verkar lite grinig i tonen, har du haft en dålig dag kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Det där skulle jag nog inte säga.

Det du påstår här är att man kan beställa de forskningsresultat man själv önskar av karolinska institutet.
Det tror jag faktist inte stämmer.
Kaorinska institutet har ett egenintresse av sitt eget varumärke. Det bygger på att forskningen som utförs är tillförlitlig. Ett sådant upplägg skulle förstöra för dem själva. Finansiärerna kan rimligen inte bestämma själva vad utfallet från studier ska bli från karolinskas forskningsstudier.

Hade det varit branchen som själv utfört sin forskning så finns det mer skäl till tvivel. Finns många exempel - jag vet. Eller en okänd part utan upparbetat rykte.
Men det är av relevans att skilja på vilken part det är som utför forskningen.

Det stämmer bra det!
Kolla bara det ökända Vipeholmsexperimentet; där man experimenterade på inlagda i mentalsjukhuset i Vipeholm.
Godisbranchen stöttade experimentet och försåg sjukhuset med kakor och godis.
Dock gillade de inte resultatet; karies orsakar hål i tänderna, socker leder till karies

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vipeholmsexperimenten
https://sverigesradio.se/avsnitt/1598366

Permalänk
Medlem

Någon skrev? "Om så vore fallet skulle det visat sig naturligt med mängder av sjukdomsfall överallt i samhället som ökat i takt med mobiltelefonins utbredning."

Ja, det börjar synas tydligt i statistiken, men det är inte första gången det sker.

Det händer intressanta hopp i folkhälso-statistiken i samband med mobilteknikens utveckling, det ska jag visa.

Först hade vi ett drös personer som påstår sig haft post-covid, samtidigt som 5G byggdes ut. (förtjänar en tråd för sig - jag har träffat så många som tror sig vara drabbade av post-covid, när det sedan visat sig att de varit kraftigt exponerade framför basstationer).

Elin Lindsäter, psykolog och forskare vid Karolinska institutet och Region Stockholm intervjuades i en pod av aftonbladet här om dagen.

https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/366962

Det pågår en dramatisk ökning och förändring i sjukskrivningar för utmattningssyndrom. Nu börjar t o m allt yngre åldersgrupper drabbas mellan 20-40 år. De söker fortfarande ingen riktig fysisk förklaringsmodell annat än hormoner/klimakteriet - något som verkligen inte förändrats de senaste 1000 åren.

Men det är faktiskt EMF-strålningen som förändrats mest i vår närmiljö, speciellt senaste åren, ingen tycks vilja se eller söka den förklaringen? Men ändå finns sambanden där.

Det som ses som signaler på utmattningssyndrom är följande: Upplevt en hög stressnivå över tid, kanske de har tryck över bröstet, känner sig spänd i kroppen, tankarna snurrar, man har svårt att sova på nätterna, om det fortsätter över längre tid - flera veckor, då märker man att man börjar glömma bort saker, göra misstag som man inte är van att göra, andra kanske märker att de tappar humöret snabbare. Närmare till tårar, känslosvallningar och aggressionsutbrott.
Svårt att tänka, komma ihåg saker. Ihållande mental och fysisk trötthet. Klarar inte sociala sammanhang, drar sig undan. Försöker ta tag i saker i hemmet men kommer inte riktigt i hamn, lyckas inte göra det på det sätt man är van med.

I min värld låter det här väldigt mycket att det speglar det som rapporteras av personer boende nära mobilmaster.

Enligt boken "Kampen om sjukfrånvaron" definierades 1974 utbrändhet som känslomässig utmattning, empatibortfall och låg prestationsförmåga.

Begreppet har sedan vidgats och omformats och numera innefattar det sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, minnesproblem, irritabilitet, trötthet, yrsel, med mera.
Exakt samma symtom som boende nära mobilmaster lider av. 1997, när GSM byggdes ut i Sverige, ökade sjukskrivningarna i Sverige. Många blev sjukskrivna för utmattningssyndrom. Sen skyllde vissa på att de sjukskrivna fuskade.

1997 – A curious year in Sweden - ett hopp i statistiken:
https://www.researchgate.net/publication/277845710_1997_-_A_c...

Halterna av serotonin, melatonin, oxytocin och testosteron ökade medan halten av kortisol minskade hos försökspersoner som under två månader sov i en säng som var avskärmad från elektromagnetiska fält

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35864547/

Jag skulle bli mycket förvånad om det inte skulle finnas ett samband. Serotonin, melatonin är nästan grundläggande för många folksjukdomar som härjar i landet de senaste årtiondet.

Nästan 100 000 barn står i kö till BUP. Det visar Barnombudsmannens senaste årsrapport. Det är en ökning med 80 procent på några år och de regionala skillnaderna är stora.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unga-mar-allt-samre-100-00...

Att svenska barn och unga mår allt sämre är ett välkänt problem. De senaste tio åren har antalet barn som tar antidepressiv medicin ökat med 190 procent – ett faktum som kritiserats av FN:s barnrättskommitté.

Jag kan se ett samband med den otroliga EMF-ökning denna grupp exponerats av. Dags att börja se vad det är som faktiskt förändrats i samhället senaste årtionden och börja på riktigt koppla samman ett och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tar fram popcorn och väntar på inflödet av elallergiker och strålningsrädda. Tråden kommer spåra flera varv utan bekymmer!

Jag tror du fick rätt...

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Jag tror du fick rätt...

Det måste vara så enkelt att leva i en fantasivärld där allting antingen är svart eller vitt.
Inga företag ljuger, korruption existerar inte, dom onda och illvilliga är bara dom som människorna i tv pekar ut.
Alla politiker talar sanning, Aftonbladets bantningstips på löpsedlarna är våra bästa dietråd osv :'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Någon skrev? "Om så vore fallet skulle det visat sig naturligt med mängder av sjukdomsfall överallt i samhället som ökat i takt med mobiltelefonins utbredning."

Ja, det börjar synas tydligt i statistiken, men det är inte första gången det sker.

Det händer intressanta hopp i folkhälso-statistiken i samband med mobilteknikens utveckling, det ska jag visa.

Först hade vi ett drös personer som påstår sig haft post-covid, samtidigt som 5G byggdes ut. (förtjänar en tråd för sig - jag har träffat så många som tror sig vara drabbade av post-covid, när det sedan visat sig att de varit kraftigt exponerade framför basstationer).

Elin Lindsäter, psykolog och forskare vid Karolinska institutet och Region Stockholm intervjuades i en pod av aftonbladet här om dagen.

https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/366962

Det pågår en dramatisk ökning och förändring i sjukskrivningar för utmattningssyndrom. Nu börjar t o m allt yngre åldersgrupper drabbas mellan 20-40 år. De söker fortfarande ingen riktig fysisk förklaringsmodell annat än hormoner/klimakteriet - något som verkligen inte förändrats de senaste 1000 åren.

Men det är faktiskt EMF-strålningen som förändrats mest i vår närmiljö, speciellt senaste åren, ingen tycks vilja se eller söka den förklaringen? Men ändå finns sambanden där.

Det som ses som signaler på utmattningssyndrom är följande: Upplevt en hög stressnivå över tid, kanske de har tryck över bröstet, känner sig spänd i kroppen, tankarna snurrar, man har svårt att sova på nätterna, om det fortsätter över längre tid - flera veckor, då märker man att man börjar glömma bort saker, göra misstag som man inte är van att göra, andra kanske märker att de tappar humöret snabbare. Närmare till tårar, känslosvallningar och aggressionsutbrott.
Svårt att tänka, komma ihåg saker. Ihållande mental och fysisk trötthet. Klarar inte sociala sammanhang, drar sig undan. Försöker ta tag i saker i hemmet men kommer inte riktigt i hamn, lyckas inte göra det på det sätt man är van med.

I min värld låter det här väldigt mycket att det speglar det som rapporteras av personer boende nära mobilmaster.

Enligt boken "Kampen om sjukfrånvaron" definierades 1974 utbrändhet som känslomässig utmattning, empatibortfall och låg prestationsförmåga.

Begreppet har sedan vidgats och omformats och numera innefattar det sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, minnesproblem, irritabilitet, trötthet, yrsel, med mera.
Exakt samma symtom som boende nära mobilmaster lider av. 1997, när GSM byggdes ut i Sverige, ökade sjukskrivningarna i Sverige. Många blev sjukskrivna för utmattningssyndrom. Sen skyllde vissa på att de sjukskrivna fuskade.

1997 – A curious year in Sweden - ett hopp i statistiken:
https://www.researchgate.net/publication/277845710_1997_-_A_c...

Halterna av serotonin, melatonin, oxytocin och testosteron ökade medan halten av kortisol minskade hos försökspersoner som under två månader sov i en säng som var avskärmad från elektromagnetiska fält

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35864547/

Jag skulle bli mycket förvånad om det inte skulle finnas ett samband. Serotonin, melatonin är nästan grundläggande för många folksjukdomar som härjar i landet de senaste årtiondet.

Nästan 100 000 barn står i kö till BUP. Det visar Barnombudsmannens senaste årsrapport. Det är en ökning med 80 procent på några år och de regionala skillnaderna är stora.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unga-mar-allt-samre-100-00...

Att svenska barn och unga mår allt sämre är ett välkänt problem. De senaste tio åren har antalet barn som tar antidepressiv medicin ökat med 190 procent – ett faktum som kritiserats av FN:s barnrättskommitté.

Jag kan se ett samband med den otroliga EMF-ökning denna grupp exponerats av. Dags att börja se vad det är som faktiskt förändrats i samhället senaste årtionden och börja på riktigt koppla samman ett och annat.

Så forskare är korrupta och ljuger, men de källor du själv cherry-pickat och försökt påvisa någon form av kausalt samband bör tolkas som sanning?

Trodde ärligt talat att Sweclockers var relativt förskonat från foliehattar och faktaförnekare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASER KENNETH:

Ja, det är ett reklamblad, bra observerat.
Och det visar att till och med läkare rekommenderade cigarretter förr i tiden, trots att man visste att det var skadligt.
Ett tydligt bevis på antingen korruption eller inkompetens, för idag vet vi bättre.
Och ett bra exempel på varför man ska ställa sig kritisk och ställa frågor snarare än godta allting man ser eller hör.
Men du verkar bara vilja att information ska komma från ett håll, alternativa tankar och perspektiv bör förbjudas som du säger.
Du verkar lite grinig i tonen, har du haft en dålig dag kanske?

Men än en gång så är det inte någon empirisk studie de pekar på. De hävdar en sak som det inte finns något direkt fakta bakom.
Det du klagar på i det fallet är oreglerad kapitalism och amerikansk politik. Nu är det svensk studie gjord av Karolinska institutet, inte direkt från Telia.
Stor skillnad.

Och låt bli att använda härskartekniker som om det vore 90-tal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LASER KENNETH:

Ja, det är ett reklamblad, bra observerat.
Och det visar att till och med läkare rekommenderade cigarretter förr i tiden, trots att man visste att det var skadligt.
Ett tydligt bevis på antingen korruption eller inkompetens, för idag vet vi bättre.

Ja fast det är en relevant skillnad på reklam - och på längre forskningsstudier från väletablerade forskningsinstitut. Det går såklart inte att likställta tillförlitlighetsgrad i reklam med seriösa forskningsstudier. De ska inte röras ihop - av förklarliga skäl.

Men bortsett från det så ger den här typen av argumentation mer problem än det löser. Om vi nu bortser från att det är reklambudskap från 50talet som är argumetet mot att tro på forskningsläget så innebär det ju att det här förtroendekortet kan spelas i båda riktningarna. Om det nu skulle komma forskning som visar på problem med strålningen så kan man visa precis samma reklambanner och säga att man ska inte tro på den forskningen heller.
Det här erbjuder som bäst en struktur där man inte kan lita på någonting och allt har samma förtroendevärde. Man får istället välja det man själv tycker passar ens smak.
Det blir en ganska ovetenskaplig approach till kunskapsläget på området.

Det ska sägas att det här fältet att förstå sig på signinfikans av studier och forskning inte är helt lätt att navigera i. Än mindre för lekmän.
Men det finns såklart metodik att hantera det här också. Parten om utför studien har en viss tyngd från tidigare arbete. Väletabllerade forskningsinstitut väger tyngre än okända forskargrupper. Större studier väger tyngre än mindre omfattande. Repeterbarhet, granskning av studien, hur ofta den citeras, publiceras i kända vetenskassamanahg spelar också in. Bland annat.
Här har då exempelvis strålskyddsstiftelsen ett dåligt akademiskt rykte. Dels för att de fått utmärkelsen årets förvillare av VoF. Det krävs att man är extra dålig på sitt område för att få den utmärkelsen. Och dels för att de visar på att de är ovilliga att bättra sig på området.
De är alltså inte en bra part att lyssna på kring forskningsläget. En långtidsstudie från exempelvis karolinska har en helt annan vetenskaplig tyngd på området.

Skrivet av LASER KENNETH:

Och ett bra exempel på varför man ska ställa sig kritisk och ställa frågor snarare än godta allting man ser eller hör.
Men du verkar bara vilja att information ska komma från ett håll, alternativa tankar och perspektiv bör förbjudas som du säger.
Du verkar lite grinig i tonen, har du haft en dålig dag kanske?

Jag skulle väl säga att det är bra att ställa frågor. Om allt ifrån varför jorden är rund eller varför vaccin fungerar till om hur forskningsläget ser ut för svagare mer lågfrekvent strålning. Men det tror jag också görs.
Jag tror man kan göra det utan att knuffa undan vetenskapsläget.
När man däremot börjar ifrågasätta om jorden är rund eller om vaccin fungerar - som om alternativet är lika troligt /att det är två likvärdiga världsbilder så blir det en mindre faktagundad debatt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASER KENNETH:

Det måste vara så enkelt att leva i en fantasivärld där allting antingen är svart eller vitt.
Inga företag ljuger, korruption existerar inte, dom onda och illvilliga är bara dom som människorna i tv pekar ut.
Alla politiker talar sanning, Aftonbladets bantningstips på löpsedlarna är våra bästa dietråd osv :'D

Ja, många av dessa företag som förekommit i denna tråd är korruptionsdömda, de har väl fått böta miljardbelopp? Hur gick det? Tack för påminnelsen.

Och våra cancerregister över hjärntumörer som de älskar att referera till har en underrapportering:

https://newsvoice.se/2019/01/167-okning-av-antalet-patienter-...

Vid kontakt med Socialstyrelsens cancerregister har artikelförfattaren fått beskedet att registret över hjärntumörer är underrapporterat beroende på att de tumörer som inte undersökts av patolog och fått en för cancerregistret nödvändig diagnoskod inte rapporteras in.

2011 intervjuade Strålskyddsstiftelsen, Åsa Klint vid Socialstyrelsen. Åsa Klint hade några år tidigare granskat registrets tillförlitlighet och redovisat att underrapporteringen var betydande för hjärntumörer av denna anledning.

Detta faktum utnyttjar sådana som Maria Feychting, att referera till underrapporterade register för att ge ett sken av att "inget hänt". När allt talar för att allt fler drabbas, eftersom det är fler som vårdas för det.

Ge like på denna! Den visar hur korruptionen går till.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja fast det är en relevant skillnad på reklam - och på längre forskningsstudier från väletablerade forskningsinstitut. Det går såklart inte att likställta tillförlitlighetsgrad i reklam med seriösa forskningsstudier. De ska inte röras ihop - av förklarliga skäl.

Men bortsett från det så ger den här typen av argumentation mer problem än det löser. Om vi nu bortser från att det är reklambudskap från 50talet som är argumetet mot att tro på forskningsläget så innebär det ju att det här förtroendekortet kan spelas i båda riktningarna. Om det nu skulle komma forskning som visar på problem med strålningen så kan man visa precis samma reklambanner och säga att man ska inte tro på den forskningen heller.
Det här erbjuder som bäst en struktur där man inte kan lita på någonting och allt har samma förtroendevärde. Man får istället välja det man själv tycker passar ens smak.
Det blir en ganska ovetenskaplig approach till kunskapsläget på området.

Det ska sägas att det här fältet att förstå sig på signinfikans av studier och forskning inte är helt lätt att navigera i. Än mindre för lekmän.
Men det finns såklart metodik att hantera det här också. Parten om utför studien har en viss tyngd från tidigare arbete. Väletabllerade forskningsinstitut väger tyngre än okända forskargrupper. Större studier väger tyngre än mindre omfattande. Repeterbarhet, granskning av studien, hur ofta den citeras, publiceras i kända vetenskassamanahg spelar också in. Bland annat.
Här har då exempelvis strålskyddsstiftelsen ett dåligt akademiskt rykte. Dels för att de fått utmärkelsen årets förvillare av VoF. Det krävs att man är extra dålig på sitt område för att få den utmärkelsen. Och dels för att de visar på att de är ovilliga att bättra sig på området.
De är alltså inte en bra part att lyssna på kring forskningsläget. En långtidsstudie från exempelvis karolinska har en helt annan vetenskaplig tyngd på området.

Jag skulle väl säga att det är bra att ställa frågor. Om allt ifrån varför jorden är rund eller varför vaccin fungerar till om hur forskningsläget ser ut för svagare mer lågfrekvent strålning. Men det tror jag också görs.
Jag tror man kan göra det utan att knuffa undan vetenskapsläget.
När man däremot börjar ifrågasätta om jorden är rund eller om vaccin fungerar - som om alternativet är lika troligt /att det är två likvärdiga världsbilder så blir det en mindre faktagundad debatt.

Jag är med dig, men även stora etablerade institut gör även dom misstag, de är inte gudar vi ska be till, utan dom ska visas samma skepsis som alla andra. Korruption tar sig in överallt, det finns det otaliga exempel på, särskilt inom sjukvården och andra institut.

Men du anser inte att det är okej att ställa frågor om vaccin, går gränsen för ifrågasättande där?
Sen tycker jag att du pratar nästan om vetenskap som att det innebär att alla är eniga om någonting, då skulle ju ingen utveckling kunna göras om alla bara höll med varandra som "peer reviews" anser. "Scientism"

Det är nästan idag som att vissa tror inte på någonting om inte någon i en vit rock har skrivit en publicerad artikel om saken.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Men än en gång så är det inte någon empirisk studie de pekar på. De hävdar en sak som det inte finns något direkt fakta bakom.
Det du klagar på i det fallet är oreglerad kapitalism och amerikansk politik. Nu är det svensk studie gjord av Karolinska institutet, inte direkt från Telia.
Stor skillnad.

Och låt bli att använda härskartekniker som om det vore 90-tal.

Så du menar att korruption inte är möjligt inom svenska institut?
Det var ingen härskarteknik, jag tyckte genuint att du verkade arg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASER KENNETH:

Så du menar att korruption inte är möjligt inom svenska institut?
Det var ingen härskarteknik, jag tyckte genuint att du verkade arg.

Paolo Macchiarini var också en hyllad professor på KI Vi alla vet hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En långtidsstudie från exempelvis karolinska har en helt annan vetenskaplig tyngd på området.

Det var rätt enkelt att ta reda på att så inte var fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Rökning var ju inte farligt innan mitten av 90-talet eftersom det inte heller gick å bevisa.

Rökning har vi vetenskapligt vetat att det är farlig sedan 1890-talet.
Att det sedan tog 100 år för gemene man att också veta det är en intressant fråga som har många olika samverkande orsaker.

Det samma kan vi också säga om klimatförändringarna, koldioxidens påverkan på klimatet har även den varit väl känd av vetenskapen i över 100 år.

Och radiovågors ofarlighet har även det varit känt i 100 år. Och under dessa 100 år har det aldrig varit en tillstyemelse till indikationer på motsatsen.

Skrivet av Nikodemous:

men ingen vet innan man isolerat de olika elementen för att förstå varför vi får cancer i samhället.

Vad menar du? Vi vet ju mycket väl varför man får cancer och vi vet effekten av joniserande strålning i ökad cancerrisk.
Och vi vet att icke-joniserande strålning inte påverkar cancer-risk öht.

Förstår du ens vad vi pratar om när jag säger joniserande och icke-joniserande strålning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det stämmer inte. Man visste redan på 40-talet att det var farligt:
https://tobaccocontrol.bmj.com/content/11/suppl_1/i110

Och på 90-talet hade man stenkoll på att det var cancerframkallande.

Kanske är det detta du hänvisar till?

"
Redan på 1940-talet hade forskare i Nazityskland upptäckt att nikotin kunde orsaka hjärtsjukdomar och lungcancer, men den forskningen försvann med regimen. Amerikanska och brittiska resultat från 1950-talet fick betydligt större genomslag och brukar betraktas som de första som visade på sambandet. Ändå dröjde det ända till 1971 innan forskningsresultaten togs på allvar i medierna. Då berättade nyhetspresentatörer i USA för första gången om tobakens faror utan att samtidigt själva röka i studion.

Del 7 av SVTs dokumentärserie om historiens bästa lögner heter “Cigaretter är inte beroendeframkallande”. Sammanfattning: 1953 förenades de största tobaksbolagen i en konspiration för att dölja hälsoriskerna med rökning så länge som möjligt, en lögn de lyckades hålla vid liv fram till slutet av 1900-talet genom köpta forskare och aggressiva marknadsföringskampanjer.

1994 svor de 7 ledarna för USAs mäktigaste tobaksbolag i utskottsförhör att nikotin inte är beroendeframkallande. Sen vittnade visselblåsande avhoppade forskare, och den stora lögnen började avslöjas."

Om vi nån gång bör lära oss av historien, så är detta fallet verkligen intressant. Man bör tex aldrig lita på några forskare som får betalt av en av parterna för att på så vis riskera en vinkling av det resultat man får ut. Kan nån tjäna på det, så kan vissa gå över lik för att få ta del utav stor stor del av kakan som möjligt. Detta är dock väldigt offtopic 😅

Med det sagt så säger jag inte att detta med mobiler har en sådan koppling. Om jag får spekulera fritt så tror inte jag heller att mobilen ENSKILT kan få folk att få cancer. Däremot om vi tar med alla andra grejerna i samhället så tror jag definitivt att den samlade strålningen bidrar till cancer (och då pratar jag själv väldigt ofta i mobilen med -och utan bluetooth utan att ens försöka skydda mig. Men jag iaf om att det finns en potentiell risk).

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LASER KENNETH:

Ja, det är ett reklamblad, bra observerat.
Och det visar att till och med läkare rekommenderade cigarretter förr i tiden, trots att man visste att det var skadligt.
Ett tydligt bevis på antingen korruption eller inkompetens, för idag vet vi bättre.
Och ett bra exempel på varför man ska ställa sig kritisk och ställa frågor snarare än godta allting man ser eller hör.
Men du verkar bara vilja att information ska komma från ett håll, alternativa tankar och perspektiv bör förbjudas som du säger.
Du verkar lite grinig i tonen, har du haft en dålig dag kanske?

Nej, det visar att ett företag som säljer cigaretter påstod att läkare rekommenderade en viss sorts cigaretter (deras). Och egentligen påstod de inte ens det, bara att de är ”mindre irriterande”. Kanske jämfört med cigaretter utan filter, vem vet.

All din källkritik flög plötsligt ut genom fönstret när det passade din agenda.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikodemous:

1994 svor de 7 ledarna för USAs mäktigaste tobaksbolag i utskottsförhör att nikotin inte är beroendeframkallande. Sen vittnade visselblåsande avhoppade forskare, och den stora lögnen började avslöjas."

Fast det är ju inte direkt som om snittpersonen 1994 trodde att cigaretter var ofarliga eller så, som man kan tro när man läser det där. Det var ju rätt välkänt att de var dåliga för en långt tidigare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Fast det är ju inte direkt som om snittpersonen 1994 trodde att cigaretter var ofarliga eller så, som man kan tro när man läser det där. Det var ju rätt välkänt att de var dåliga för en långt tidigare.

Får citera mig själv då bilduppladdning inte finns när man ändrar inlägg.

Här är två Gallup-undersökningar från just USA som visar att de flesta såg riskerna långt före 1994:

Lägg också märke till att "no, is not" aldrig var en majoritet, eller i närheten av att vara det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om jag får spekulera fritt så tror inte jag heller att mobilen ENSKILT kan få folk att få cancer. Däremot om vi tar med alla andra grejerna i samhället så tror jag definitivt att den samlade strålningen bidrar till cancer (och då pratar jag själv väldigt ofta i mobilen med -och utan bluetooth utan att ens försöka skydda mig. Men jag iaf om att det finns en potentiell risk).

Men då förstår du inte vad du pratar om.

På vilket sätt tror du att elektromagnetisk strålning orsakar cancer?

Elektromagnetisk strålning orsakar cancer genom att slå ut elektroner ifrån sina banor, men det är bara joniserande strålning som kan det. Icke-joniserande strålning har för låg energi för att påverka elektroner, och därmed atomer och molekyler, på det viset.

Ultraviolett, Röntgen och Gamma-strålning orsakar cancer.
Synligt ljus, infrarött, mikrovågor och radiovågor gör det INTE.

Hur joniserande och icke-joniserande strålning funkar har vi vetat om sedan Einstein lade fram sina teorier 1905, och fick senare nobelpriset för 1921 då det bevisats experimentellt åtskilliga gånger. Sen har vi 100 år av ytterligare forskning på området som bekräftat det hela gång på gång.

Om du tror att strålning bidrar till cancer-risk, din kropp sänder ut ca 1000 watt strålning konsant. Tror du att strålningen från en människokropp ökar cancer risken? Det är ungefär 10 000 gånger mer energi än en mobiltelefons radiostrålning.

Om inte, varför tror du mobilens strålning är farligare än människokroppens strålning?

Permalänk
Medlem

Det började för några år sedan, en klump började växa bakom örat.
Den växte ganska snabbt och trillade så småning om av.
Idag har jag en trevlig tvilling!
Men något måste vara fel på telefonernas strålning.
För det blev inte samma kön!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LASER KENNETH:

Jag är med dig, men även stora etablerade institut gör även dom misstag, de är inte gudar vi ska be till, utan dom ska visas samma skepsis som alla andra. Korruption tar sig in överallt, det finns det otaliga exempel på, särskilt inom sjukvården och andra institut.

Visst är det så att ingen är ofelbar. Alla kan göra fel. Men det vi kan konstatera är att större studier från tyngre forskningsinstitut har mycket bättre svar på kunskapsläget än exempelvis strålskyddstiftelsen som visat sig vara en dålig källa för information på området. Jämför man de två så är det inte sjukvården som sticket ut med särskilt dåligt underlag här direkt...
Det blir tokigt att hänvisa till en dålig kunskapsbas om man samtidigt förkastar bättre källor.

Skrivet av LASER KENNETH:

Men du anser inte att det är okej att ställa frågor om vaccin, går gränsen för ifrågasättande där?

Det var nog inte riktigt det jag skrev
Jag citerar mig själv från förra inlägget.

Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle väl säga att det är bra att ställa frågor. Om allt ifrån varför jorden är rund eller varför vaccin fungerar till om hur forskningsläget ser ut för svagare mer lågfrekvent strålning.

Skrivet av LASER KENNETH:

Sen tycker jag att du pratar nästan om vetenskap som att det innebär att alla är eniga om någonting, då skulle ju ingen utveckling kunna göras om alla bara höll med varandra som "peer reviews" anser. "Scientism". Det är nästan idag som att vissa tror inte på någonting om inte någon i en vit rock har skrivit en publicerad artikel om saken.

Ja nä så tror jag inte är fallet riktigt. Jag vill påstå att det finns en sund skepsis mot forskningsrapporter även här på sweclockers.
Exempelvis här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695256-dramatisk-jakt...

I den här studien är underlaget också tunt. Det finns flera frågetecken kring uppägg, omfång och resultat. Och studien blir ifrågasatt med sund kritik av flertalet direkt i forumet. Det är alltså inte så att allt inom vetenskapen har full enighet.

Så jag tror inte du behöver oroa dig för att det finns blind eller total tilltro till alla forskningsresultat som släpps.

Problemet i den här tråden är väl snarare att tyngre, längre mer välgrundad forskning från etablerade institut ifrågasätts samtidigt som man tar in erkänt dåliga källor så som strålskyddstiftelsen som en rimlig motpart.
Det är avsaknaden av viktning och vetenskaplig tyngd/Urelevans som saknas. Det blir inte riktigt rimligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled